Permalänk
Medlem

Jag har en släkting.. eller jag inte släkting men min mosters sambos som. Han har läst civilingenjör vet inte inom vad, han och hans flickvän har startat ett eget företag där de säljer kaffe och gröt på olika festivaler. De jobbar häcken ur sig och sliter som djur, tjejen träffade han nere i Italien när han sålde sitt kaffe.

När detta berättade för pappas släktingar så undrade de vad han tänkte på egentligen. Själv hade jag svårt att förstå deras reaktioner, kan tänka mig att det är så mycket mer givande att göra något eget än att "följa strömmen". De tyckte det va slöseri på kompetens, det kan man ju också förstå, har man pluggat i fem år och fått pengar så kan man bidra med något också.

Jag tycker du ska visa dina släktingar att det går att ha ett lyxliv utan pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
En hårddisk är väl något praktiskt. En hårddisk med skruvar av titan för 7500kr jämfört med den vanliga för 750kr är däremot något meningslöst.

Märkeskläder är däremot onödiga. En jacka med ett 10 öres märke som kostar 2000kr mer än likvärdig jacka utan märket. Varför? För att visa att du har pengar nog för det?

När jag fick min son så träffade jag flera föräldrar som mådde dåligt över att de inte hade råd att köpa den där barnvagnen för 20 000kr eller de där kläderna för 300kr st till den lilla/lille.
Själva köpte vi en vagn för 10 000 och kläder för 30kr st.

Men det är ju knappast Lönt med en hårddisk, vad ska du lagra på den? Det är ju knappast lönt att ha musik, film eller bilder sparade, vad tillför det dig praktiskt förutom lite minnen? Det kommer du ju ändå inte ihåg när du dör? Och om 2 månader kommer du ju få mycket mer minne till samma pris, det gör ju produkten överflödig.

Varför en barnvagn? Varför inte bara en liten kärra? Mycket billigare, eller varför inte en skottkärra, barnet kommer ju lära sig gå ändå och då är barnvagnen överflödig. Då kommer ju skottkärran att tillföra dig mer, men varför en skottkärra? Det finns ju lägenheter där du slipper behovet av en skottkärra, då är ju det överflödigt!

Varför kläder över huvud taget, förutom de som du sytt själv? Tyg och en symaskin, fast sen kanske det är överflödigt, med lite silvertejp kan du ju tejpa ihop lite paltor av tyg, samtidigt så kan du använda tejpen som plåster och lagningslist.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Men det är ju knappast Lönt med en hårddisk, vad ska du lagra på den? Det är ju knappast lönt att ha musik, film eller bilder sparade, vad tillför det dig praktiskt förutom lite minnen? Det kommer du ju ändå inte ihåg när du dör? Och om 2 månader kommer du ju få mycket mer minne till samma pris, det gör ju produkten överflödig.

Varför en barnvagn? Varför inte bara en liten kärra? Mycket billigare, eller varför inte en skottkärra, barnet kommer ju lära sig gå ändå och då är barnvagnen överflödig. Då kommer ju skottkärran att tillföra dig mer, men varför en skottkärra? Det finns ju lägenheter där du slipper behovet av en skottkärra, då är ju det överflödigt!

Varför kläder över huvud taget, förutom de som du sytt själv? Tyg och en symaskin, fast sen kanske det är överflödigt, med lite silvertejp kan du ju tejpa ihop lite paltor av tyg, samtidigt så kan du använda tejpen som plåster och lagningslist.

Amen lägg av. mortifer666s exempel är helt klart reella. De du kommer med är bara löjliga. Det är lyxkonsumption han snackar om.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag har åkt i en och annan snabb bil och upplevt känslan av att tryckas bakåt i sätet av acceleration. Visst är det härligt! Med det är härligt att cykla också. På skogsvägar där fåglarnas kvitter blandar sig med ljudet av däckens gummi mot packad jord. På skogsvägar en tidig morgon där solljuset och skuggorna om än värmer och svalkar huden.

Hur länge måste man jobba för att köpa en snabb bil, bensin, försäkringar och regelbunden service? Hur mycket av sin fysiska och mentala hälsa måste offras för att man ska kunna unna sig en snabb bil? Hur mycket kostar en cykel och friheten att kunna cykla?

Hade jag varit i din sits så hade jag jobbat i några år eller tills dess att jag hittat en sysselsättning som fallit mig i smaken. Ha i åtanke att du även kommer att behöver ha sparade resurser för den dag du inte kan jobba längre, p.g.a. sjukdom eller ålder.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Amen lägg av. mortifer666s exempel är helt klart reella. De du kommer med är bara löjliga. Det är lyxkonsumption han snackar om.

Men när börjar man tala lyxkonsumption då? Det måste ju vara extremt mycket billigare att bygga en barnvagn själv än att köpa en för 10,000kr. En hårddisk för 7500kr kan aldrig vara värt det? Varför inte?

Jag tycker att det är högst personligt vad man anser som "värt det" och inte. En snabb bil kan inte vara värt det för att det kan vara lika skönt att cykla?

Nej, jag tycker inte att man är körd i huvudet för att man väljer något billigare alternativ. Men jag tycker inte att man är någon form av företagens zombie bara för att man vill ha en fräsig bil, eller märkeskläder.
Och nej, jag tycker inte att det är särskilt hälsosamt att känna sig nere bara för att man inte alltid köper det dyraste, nyaste, men jag får känslan av att många ser sig själva som bättre bara för att dem inte köper märkeskläder.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Amen lägg av. mortifer666s exempel är helt klart reella. De du kommer med är bara löjliga. Det är lyxkonsumption han snackar om.

Vad som är lyxkonsumtion är ganska relativt och jag tycker han har en poäng, även om han överdriver lite. Vad man köper och väljer att lägga sina pengar på är helt upp till var och en. Snabb bil eller cykla en solig morgon, båda har sin charm och vissa gillar det ena mer än det ändra. Varför ska det ena dömas som "meningslöst" bara för att det är dyrare? Jag tycker ett sånt resonemang bara visar på brist på insikt om att andra kan gilla saker man själv inte gillar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag känner väll själv att jag borde göra någon karriärmässig investering, men det är inte så lätt när man inte exakt vet vad man vill göra.

Skulle kunna tänka mig att gå något (men vad?) civilingenjörsprogram, men saknar massor av matematik som inte skulle vara helt för lätt att ta igen då jag är tämligen urusel på det. Så det får jag nog stryka...

Det är lite deprimerande när man ser alla intressanta jobb med "högskoleexamen eller högre". Sen sägs det ju att högskoleutbildade har bättre psykisk hälsa resten av livet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag känner väll själv att jag borde göra någon karriärmässig investering, men det är inte så lätt när man inte exakt vet vad man vill göra.

Skulle kunna tänka mig att gå något (men vad?) civilingenjörsprogram, men saknar massor av matematik som inte skulle vara helt för lätt att ta igen då jag är tämligen urusel på det. Så det får jag nog stryka...

Det är lite deprimerande när man ser alla intressanta jobb med "högskoleexamen eller högre". Sen sägs det ju att högskoleutbildade har bättre psykisk hälsa resten av livet.

Jag tror att det kan vara en idé att kolla på andra utbildningar än civ. ing. om du själv tycker att du är urusel på den fronten. Annars kanske du kan göra ett basår och se om det går att tända nån gnista av intresse för matte, kemi eller nåt.
Jag pluggade själv ett femårigt program och fick mersmak, så jag rekomenderar det mer än gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jud
Jag tror att det kan vara en idé att kolla på andra utbildningar än civ. ing. om du själv tycker att du är urusel på den fronten. Annars kanske du kan göra ett basår och se om det går att tända nån gnista av intresse för matte, kemi eller nåt.
Jag pluggade själv ett femårigt program och fick mersmak, så jag rekomenderar det mer än gärna.

Jo de ju det jag har tänkt. Egentligen kvittar det vad man går, bara man har en examen i något.

Jo ett tekniskt basår hade behövts, men då pratar vi total utbildningstid på över 6 år.. Vågar inte veta vad studielånet hamnar på där :/

Permalänk
Medlem

Man of the year:

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

om man nu har pluggat i 4-5 år och sen inte vill jobba inom sitt område. Hur mycket har inte den här personen kostat samhället?. Inse faktum och sluta flumma. sluta vara en tyngd för sammhället

Och varför skulle det vara fel att någon spenderar sina pengar på en barnvagn för 20 000 eller en sportbil för 500 000. har den här människan tjänat ihop dessa pengar och det är något denna briner för, varför inte? det skadar inte dig. bara massa avundsjuka svenskar som inte kan stå ut med att andra har råd.

jag fattar inte grejen med att alla ska klaga på märkeskläder och liknande, jag tex har ett intresse för mode. Acne, nudie till exempel gör otroligt väldesignade kläder, inte sagt att det är det enda jag köper. Mesta köps på myrorna. men varför är det inte okej att jag köper en sjkorta för 800 om jag gillar den?
det ger iaf mitt liv lite lycka

Visa signatur

Macbook White late 2007