Blir galen på ATI:s 60Hz tvång!

Permalänk
Medlem

Blir galen på ATI:s 60Hz tvång!

Nu har jag tröttnat. Så här har jag haft det i flera månader, om inte år.

Har ett Sapphire HD4850 512Mb med ATI:s drivrutiner och kontrollpanel (CCC) samt Windows XP med alla Service Pack. Jag använder alltid senaste drivrutin och CCC, men detta problem finns oavsett vilken version jag använder.

Jag har en CRT och kör med 85Hz för att få en flimmer fri och behaglig bild, och skärmen stödjer 85Hz i den upplösning jag kör, tom upp till 120Hz.

Exempel ett:

Jag startar datorn och har 85Hz, precis som jag har ställt in. Sedan startar jag spelet Americas Army, och när laddningsbilden kommer så går det ner till 60Hz med en blinkande och störig bild. Enda sättet att lösa detta är att stänga av spelet helt. Sedan när jag kommer ut i windows så är det bara 60Hz där, trots att den är inställd på och visar 85Hz. Dom 60Hz från spelet hänger alltså kvar.

Jag går in i CCC och ändrar till lägre upplösning men låter den stå på 85Hz, då kommer jag till den lägre upplösningen och helt plötsligt är den i 85Hz igen. Sedan får jag ändra tillbaka upplösningen till den jag vill ha (1280x960) utan att röra Hz:en. Då är jag äntligen tillbaka i den rätta upplösningen med rätt Hz.
När jag sedan startar spelet så är också det i 85Hz.

Jag har testat både Vsync på och av utan skillnad. Via CCC har jag provat att "Forca" "same as desktop" i "3d refresh rate overrider. Har även provat forca 85Hz utan lycka.

Exempel 2:

Det är också så att många andra spel ligger kvar på 85 Hz när jag startar dom, men när jag stänger dom så kommer jag till windows i 60Hz, trots att inställningarna visar 85Hz.
Så då blir det samma procedur som ovan.
In i CCC (eller högerklick på skrivbord -> egenskaper bildskärm) och sänka upplösningen till tex 1024x768 och låta Hz:en stå orörd på 85, och sedan "apply". Då visas den nya lägre upplösningen med 85Hz, sedan ändrar jag tillbaka till 1280x960, och då funkar hertzen fint igen på den alltid inställda siffran 85.

Kan jag inte på något sätt slippa detta krångel?
Kan jag "låsa" hertzen så att den ej lämnar 85hz när den behagar?

Snälla swec, HJÄLP!

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem

En fråga, har du två skärmar kopplat till kortet, tex en TV eller dylikt?

Issåfall kan du stänga av "force detection" på den, eller koppla ur TV'n.

Jag har samma kort, upplever ej samma fenomen som du gör, när jag "forcar" en annan updaterings frekvens än 60hz som min platt TV eller LCD skärm använder så sparas den i den upplösning jag valt, men byter jag till en annan upplösning så blir det 60hz igen.

Men som sagt, stäng av "force detection" kanske hjälper det.

Men det är inte bara CCC som bestämmer vilken updateringsfrekvens du har, du måste ju ställa in det i spelet oxå. (Well, i de allra flesta spel måste man det.)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Nej, har bara en skärm. Och ingen tv för tillfället. Skall kolla länken i förra posten osså!

EDIT: Det står att ver 2.02 är den senaste, men ändå kan jag bara ladda ner ver 1.10?
EDIT 2: Nu gick det.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Nej, har bara en skärm. Och ingen tv för tillfället. Skall kolla länken i förra posten osså!

EDIT: Det står att ver 2.02 är den senaste, men ändå kan jag bara ladda ner ver 1.10?
EDIT 2: Nu gick det.

Fick du de att funka med ditt spel nu efter refreshlock?

MvH SvinVild

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvinVild
Fick du de att funka med ditt spel nu efter refreshlock?

MvH SvinVild

Aaaaah!

Du vet känslan när man suttit och krigat mot stjärten sin för att få ut något som MÅSTE ut. När stjärten hånler åt dig för att det är han som är Lord of The Rings, dvs han är ditt anus (ring-muskeln). Men tillslut skickar kroppen en dos adrenalin till, och slutligen under massivt tryck och smärta så föder du ut klumpen som varit där i 4 dagar.

Känslan som kan fås av ovanstående scenario är samma känsla som jag nu har.

För Refreshlock fungerar skitbra!
Alla spel är alltid på 85hz, även om jag tabbar ut till skrivbordet och sedan tillbaka.

Nu kan jag spela Americas Army utan att behöva låta spelet starta upp (jobbiga minuter) för sedan genast avsluta spelet eftersom det bara var 60Hz.
Sedan när jag kom tebax till windows och spelet är avstängt så har mina 85 Hz som fanns när jag startade datorn ändrats till 60Hz.

Så in i !Egenskaper bildskärm" eller CCC. Ändra och verkställa upplösningen till vad som helst, tex 1024x768. Nu sitter jag med 1024 och vips; 85Hz igen.
Och slutligen ändra från 1024 till 1280 (min std).

Du ditt Vildsvin skall ha stort tack för detta. Oerhört skönt att slippa fibbla med upplösningar och hertz varje gång jag startar eller stänger ett spel!

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem

LOL, bästa tackinlägget någonsin! *tumme upp*
Kul att du fick till det btw!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

rofl, ja. Det var årets inlägg no contest här på Sweclockers! Synd att man inte kan ge betyg på inlägg här. Haha! ^^

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::