Radeon HD 4890 och Geforce GTX 275

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banka
800 streamprocessorer i 4890 och 240 i GTX 275..har ngn skrivit fel kanske?

Nej.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Enligt Anandtech som har ett betydligt mer ingående test så är HD4890 det snabbare kortet, och även det kort som drar mindre ström:

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=1

Det presterar även något bättre för pengarna:

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=4

Ang kylaren på korten så är det en drivrutinsfråga och inte något fel på kylaren i sig.

Sweclockers klagar på att nVidia kortet blir varmt men är tyst, och motsatsen på ATI korten och klagar på kylaren på ATI kortet. Ganska oproffesionellt med tanke på att fläktstyrningen är drivrutinen och inte kylarens prestanda i sig. Kylaren är mycket lik på bägge korten för att komma till något konkret. Användaren kan även ställa in fläkten helt efter egen smak, vilket inte ens uppmanas.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
....ATI har ljud via HDMI medans idoterna på Nvidia ligger ljusår efter med detta!

Bäst Bild kvalite + Pris + Ljud via HDMI + Mindre ström + Mindre värme = ATI.

Nisse Hult i intresseföreningen antecknar detta intetsägande inlägg ...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

....ATI har ljud via HDMI medans idoterna på Nvidia ligger ljusår efter med detta!

Nvidia har passtrough vilket ger ljud via HDMI

bildkaliteten kan ju ifrågasettas.

pris...? nvidia har haft bästa grafik lösningarna i år och även priser som har matchat alla ATI's kort från 4850 och uppåt.

ATI's kort drar mer ström i idle vilket datorn befinner sig i mer än load/full load.

ATI har haft bra mycket högre temperaturer både i idle och load i denna serie...

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Någon skrev att man förbrukar garantin om man sätter på en tredjepartsfläkt? Detta har jag aldrig varit med om. Stämmer verkligen detta? Jag fick problem med ett grafikkort en gång. Jag skickade in kortet med referenskylaren som jag fick med och det var inga som helst att få byta det krånglande exemplaret. Referenskylarna till både Nvidia och Ati är ju skit. Mitt 8800 GTX jag har nu hade 80 grader när jag spelade. Bytte till en bättre kylare och helt plötsligt blev samma temp 60 i full load.
Det verkar ju snurrigt värre. Oftast så kan man inte välja heller i tillverkarnas jakt att kapa priser utan man får sämsta möjliga skit på kortet.
Den enda som verkar satsa lite är vissa varianter av Gigabyte och Ice-Q. Finns säkert andra också. Men det verkar ju störtlöjligt om man inte kan ha en annan fläkt. Det är ju som att man skulle vara tvungen att ha den boxade kylaren på cpun.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
SpelClockers

Var på dustinmässan idag.. suktade lite när man såg det fina 4890 kortet som låg i AMD's monter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
Nvidia har passtrough vilket ger ljud via HDMI

bildkaliteten kan ju ifrågasettas.

pris...? nvidia har haft bästa grafik lösningarna i år och även priser som har matchat alla ATI's kort från 4850 och uppåt.

ATI's kort drar mer ström i idle vilket datorn befinner sig i mer än load/full load.

ATI har haft bra mycket högre temperaturer både i idle och load i denna serie...

Vad jag läst klarar nVidia bara av stereoljud genom HDMI, dvs det klarar inte att skicka vidare DD/DTS-signaler. Tycker ju inte detta ska spela någon roll då det bara för signalen vidare men det är vad jag läst, rätta mig om jag har fel.

Bildkvalitéten upplever då jag bättre på ATi, hade aldrig problem med 16-235 istället för 0-255 med ATi, men när jag bytte till nVidia fick jag gå in och ställa in sånt manuellt (gör mig iofs inget men det funkade så bra innan). Framförallt är bilden extremt pixlig i VLC med nVidia som jag har det nu har övergett den spelaren helt och hållet pga det. Ser hyfsat ut i OpenGL men då buggar den sig ofta. Påstår man att nVidias drivare är stabilare så säger jag nej, har då upplevt random "grafikdrivrutinen har återställts" sen jag bytte.

Pris? Jo, ATi har alltid gett mest bang for the buck. Bara 260 sp216 som kunnat mäta sig med 4870 1gb i prestanda, och då har ändå priset skiljt en del.

Drar mycket ström, ja 4870 och neråt drog ju en del men det börjar ju bli bättre. Lite optimeringar för idle-läge/2d skulle behövas, går nog lösa med drivare (typ Cool'n'Quiet för grafikkortet). Tror nVidia kör med nåt sånt.

Temperaturerna berodde på att fläkten varvade lägre. Därför var kortet även tystare. Detta nya kort varvar mer och är därför kallare men lite mer högljutt. Är nog optimeringar i drivarna som fattas där också, för fläkthastigheten dvs.

Säger inte att nVidia är dåliga, detta kort är uppenbarligen bättre men jag garanterar att ATi's priser kommer droppa medan nVidia står kvar längre då kortet inte ens finns i butik än. Tror dock det kommer kvitta vad man köper, som vanligt är det bäst att köpa det märke man trivs med att ha i burken och har förtroende för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Enligt Anandtech som har ett betydligt mer ingående test så är HD4890 det snabbare kortet, och även det kort som drar mindre ström:

Ang kylaren på korten så är det en drivrutinsfråga och inte något fel på kylaren i sig.

Sweclockers klagar på att nVidia kortet blir varmt men är tyst, och motsatsen på ATI korten och klagar på kylaren på ATI kortet. Ganska oproffesionellt med tanke på att fläktstyrningen är drivrutinen och inte kylarens prestanda i sig. Kylaren är mycket lik på bägge korten för att komma till något konkret. Användaren kan även ställa in fläkten helt efter egen smak, vilket inte ens uppmanas.

Där vinner hd4890 inprincip alla spel testerna utom i 2560x1600

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Någon skrev att man förbrukar garantin om man sätter på en tredjepartsfläkt? Detta har jag aldrig varit med om. Stämmer verkligen detta? Jag fick problem med ett grafikkort en gång. Jag skickade in kortet med referenskylaren som jag fick med och det var inga som helst att få byta det krånglande exemplaret. Referenskylarna till både Nvidia och Ati är ju skit. Mitt 8800 GTX jag har nu hade 80 grader när jag spelade. Bytte till en bättre kylare och helt plötsligt blev samma temp 60 i full load.
Det verkar ju snurrigt värre. Oftast så kan man inte välja heller i tillverkarnas jakt att kapa priser utan man får sämsta möjliga skit på kortet.
Den enda som verkar satsa lite är vissa varianter av Gigabyte och Ice-Q. Finns säkert andra också. Men det verkar ju störtlöjligt om man inte kan ha en annan fläkt. Det är ju som att man skulle vara tvungen att ha den boxade kylaren på cpun.

Men CPUer säljs inte med kylare förmonterat. Alltså, det är för att ge företagen en rimlig chans att ge full garanti på grafikkorten, annars hade de sålt grafikkort med kylare som man fått montera på själv.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia baserade Grafikkort är Grafikkort och inte ljudkort=)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Nvidia baserade Grafikkort är Grafikkort och inte ljudkort=)

Skadar knappast att få ut fullt HDMI-stöd genom grafikkortet.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Varför pratar ni om ljud? Producerar grafikkort ljud nu för tiden? Låter det bra?
Jag bryr mig också om ljud, ett grafikkort skall vara tyst. Som ett nvidia-kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Där vinner hd4890 inprincip alla spel testerna utom i 2560x1600

Numera har GTX260 216 fått det svårare mot HD4870 också i ett splitter nytt test där även dom nya korten är med:

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4890-review-test/1

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

jag sitter här och funderar...
I slutsatsen till testet står det föjande för Radeon HD 4890:

Fördelar:

* Utomordentlig överklockare
* Mycket bra prestanda vid överklockning
* God tillgång på grafikkort

Vad är skillnaden på punkt ett och punkt två? Jag begriper inte

Och den sista punkten kan väl knappast räknas som en awsome fördel för just detta kort. Jag vägrar gå med på att det är ett plus för kortet att det finns...

Punkten är tillagd endast för att motståndaren inte har lanserat en produkt som inte finns ännu. Självklart är det en punkt på minussidan för gröna laget, men detta har väl egentlingen ingenting med hur Radeon HD 4890 presterar egentligen...
En sådan formulering (förutsatt att denna är skiven som kontrast till GTX 275 som då inte är lanserad) driver väl egentligen snarare på hetsen kring att levererar snabbt och samtidigt... vilket leder till fler papperslanseringar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Numera har GTX260 216 fått det svårare mot HD4870 också i ett splitter nytt test där även dom nya korten är med:

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4890-review-test/1

Då skulle man kunna vända på steken och säga att GTX 260 216 till och med är bättre än HD4890 OC!

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4890-review-test/9

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Svårt val mellan dessa. Jag har inget bråttom med att köpa, så AMD får ingen fördel med tidig lansering. Jag foldar, och där är Nvidia starkare. Kör dessutom mycket Flight Simulator X, där G92/G92b är bäst. Kollar mycket på hemmabio via HDTV/Komponent. Tystnad är i högsta prio, så det måste gå att montera en tyst kylare (exempelvis Accelero S1 + Noctua-fläkt). GTX2**-seriens kylare finns det bara 2 av, och de kostar dryga 600 kr.

Får nog vänta tills bättre kylningsalternativ kommer.

Alla som förespråkar Radeons bildkvalité - snälla lägg ner. Har nyligen testat två stycken olika HD4870 (Sapphire och HIS) och jämfört med mitt 8800GT. OM det nu är skillnad så är det näst intill placeboeffekt. Skillnaden är så minimal att jag inte kan se den. Ungefär som att jämföra 52 fps med 51 - man kan mycket väl uppfatta 51 fps som snabbare även om det på pappret inte är det.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Då skulle man kunna vända på steken och säga att GTX 260 216 till och med är bättre än HD4890 OC!

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4890-review-test/9

GTX260 216 förlorar i stort sett i alla spel utom just FarCry2 mot HD4870 som du länkar till, så nej det vänder absolut inte på steken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fasen, ska nog sälja av mina 2st 4850 och köpa ett 4890. Blir ju inte mycket jag kommer få lägga emellan tror jag. Vad är ett rimligt pris för 2st asus 4850 med accelero kylare till båda? 2400kr?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Bra test men skulle vilja att ni testar Nvidia-grafikkort med äldre drivrutiner och jämför med de nya. Jag tror nämligen att Nvidia mixtrat med drivrutiner och sabbat prestanda för äldre grafikkort i de nya drivrutinerna för att lyfta fram prestandan i de nyare grafikkorten.

Lite rörigt skrivet men jag har iaf märkt att så är fallet för 9800GX2:an och att man fortsatt med samma "strategi" sedan dess.

Kan det vara så att Nvidia lyfter fram sina nyaste korten på det sättet? Som sagt skulle därför uppskatta att ni testade själva om skrev en kort artikel ifall ni upptäckte nåt sånt.

Själv kommer jag hålla mig till Nvidia pga att korten funkar bättre i äldre spel samt får bättre stöd till nya spel snabbare än från AMD.

Annars ser både HD 4890 och GTX 275 bra ut. Dock som sagt priset på HD 4890 kortet måste ner. För 2500kr skulle båda korten var prisvärda och prestera bra och jag tror de kommer ligga på den nivån inom ett par månader om nu kronan inte faller för mycket.

Permalänk
Medlem

Det är förbryllande för mig att ATI inte lägger ner lite krut och utvecklar en bättre tystare kylare jag menar hur svårt kan det vara att lägga till ett par extra heatpipes och två tysta fläktar istället för envisas att använda lövblåsen som härstammar från hd2900xt´n måste ju vara högst nån hundring extra i produktions kostnad, man kan ju alltid byta till en 3:e parts kylare från AC eller nåt men det innebär ju en extra utgift för konsumenten och stöket att beställa och byta ut den nåt som de nästan alla köpare drar sig för att göra.

Rätt ok test för övrigt, men ni skulle kunna lagt till 4890 i överklockat läge till testrunderna tycker jag skulle varit intressant

Visa signatur

Extremist inom OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludran

... men ni skulle kunna lagt till 4890 i överklockat läge till testrunderna tycker jag skulle varit intressant

och klockat 275 såklart
Skulle även vilja se tempsen från dem klockade korten.

Har suttit och väntat på dem här korten men jag skulle gärna se att dem lägger sig runt 2600 innan jag slår till..

Permalänk
Medlem
Citat:

Shit är denna sida pålitlig? Jag menar på SweC: s test verkar ju 275 snäppet bättre och på Anandtech 4890 snäppet bättre! Vilket test skall man lita på? Har beställt 2 st 275: or redan som kommer på torsdag, ska man kanske ta och avbeställa och ta 4890 Crossfire?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Citat:

och klockat 275 såklart
Skulle även vilja se tempsen från dem klockade korten

visst visst det också och varför inte tweak inte 4890 fläkthastighet så att den lägger sig på 275 nivå i temp och hur ni då upplever 4890 ljudnivå då

Visa signatur

Extremist inom OC

Permalänk
Medlem

Jag tror HD4890 kommer att sjunka rejält i pris och därmed blir det mest attraktiva valet.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Jag tror HD4890 kommer att sjunka rejält i pris och därmed blir det mest attraktiva valet.

Skulle vara konstigt om priset aldrig sjönk från lanseringsdagen :).
Näe, skämt å sido så tror jag väl också det. Brukar se ut så när ATI konkurrerar. prestanda per krona vet de hur man gör.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Shit är denna sida pålitlig? Jag menar på SweC: s test verkar ju 275 snäppet bättre och på Anandtech 4890 snäppet bättre! Vilket test skall man lita på? Har beställt 2 st 275: or redan som kommer på torsdag, ska man kanske ta och avbeställa och ta 4890 Crossfire?

Ja Swecs resultat skiljer sig något från de stora recensenternas. Anandtech och Xbitlabs utropar ju HD4890 till vinnare. Men avbeställa är ganska onödigt, de presterar ju ändå såpass jämnt. Om du inte vill få korten snabbare då HD4890 finns i lager.

Permalänk
Medlem

Varför testar dom aldrig GTA iv :S , nästan inge benchmarks som visar gta iv test, ganska dåligt med tanke på att det e skapligt populärt.. jag är mest intresserad av gta iv tester, spelar det mycket..

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av +_+
Varför testar dom aldrig GTA iv :S , nästan inge benchmarks som visar gta iv test, ganska dåligt med tanke på att det e skapligt populärt.. jag är mest intresserad av gta iv tester, spelar det mycket..

Samma här, är ju faktiskt det spelet som behövs mest i recensionerna känns det som. Bland det mest krävande spelet idag, samtidigt som det ökar spelbarhet med bättre prestanda en del, när man kan se längre och ha fler bilar i bild samtidigt påverkar det en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kollar du runt på de seriösa testsiterna så verkar HD4890 ha ett svagt övertag. Dessutom med riktigt kraftig överklockningspotential, vilket inte har varit fallet innan med HD48xx serien.

dock är det skitbra kort båda, så du kan inte göra fel.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Citat:

De sidor jag kollat på har 275:an varit ett snäpp vassare, men beror ju på vilken rigg man har också.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.