IFPI smider planer med IPRED

Permalänk
Melding Plague

IFPI smider planer med IPRED

Skivbolagsorganisationen IFPI kommer inte att vänta med att dra nytta av IPRED:s möjligheter. Alla upphovsrättsinnehavare är dock inte lika ivriga.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Warner Bros verkade ha en bra lösning, vet dock inte om många kommer bry sig men det kan nog få flera att bli rädda och ladda legalt istället.

Permalänk

Undrar vilkas filmer som kommer bli nedladdade då.

Permalänk
Medlem

HAHA! Kul skämt, men mig lurar ni inte så lätt!

= )

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
HAHA! Kul skämt, men mig lurar ni inte så lätt!

= )

Om det endå vore så väl

Permalänk
Medlem

Men, det är väl ändå ingen som ännu blivit dömd för nedladdning via torrents? Man laddar ju bara hem bitar och verkshöjd och allt det. Det blir vän ingen förändring nu jämfört med tidigare? Vad kan de bevisa? Att man har haft trafik mellan olika datorer? De kan ju inte veta vad som skickas?

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
HAHA! Kul skämt, men mig lurar ni inte så lätt!

= )

Med tanke på att swec redan skrivit flera skämt och att detta är fullt rimligt tror jag detta stämmer. Tur bara att jag har så mycket semester filmer att jag inte behöver ut och segla på länge...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Först måste någon åtalas, sen måste de dömas innan vi ser några effekter av lagen (och eventuellt försvar). Innan det sker kan pontén säga vad han vill, och samma sak gäller alla pirater då ingen känner till rättsläget.

Permalänk
Medlem

Det låter värre än vad det är. Dom försöker bara skrämma alla som laddar ner olagligt, egentligen har dom ingenting att komma med tror jag

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Hur funkar det egentligen när de kollar upp de som laddar? Kör man via The Piratebay kan jag förstå att det lätt kan kollas upp genom att själv ladda ner en fil och se vilka som laddar från en själv.

Men laddar man hem via slutna torrentsiter som kräver inbjudan osv för att bli medlem bör det bli svårare att komma åt? Eller spelar det ingen roll?

En jobbarkompis kör via något som heter Relax, det ska göra att hans IP-adress ej kan spåras, men jag vet inte om det funkar.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Warner Brothers attityd verkar ju faktiskt befogad.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bockis
Det låter värre än vad det är. Dom försöker bara skrämma alla som laddar ner olagligt, egentligen har dom ingenting att komma med tror jag

Precis. Allt de kan hoppas göra är att minska den illegala fildelningen i några månader... Jag tror inte någon kommer åka fast så länge han inte självmant erkänner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Hur funkar det egentligen när de kollar upp de som laddar? Kör man via The Piratebay kan jag förstå att det lätt kan kollas upp genom att själv ladda ner en fil och se vilka som laddar från en själv.

Men laddar man hem via slutna torrentsiter som kräver inbjudan osv för att bli medlem bör det bli svårare att komma åt? Eller spelar det ingen roll?

En jobbarkompis kör via något som heter Relax, det ska göra att hans IP-adress ej kan spåras, men jag vet inte om det funkar.

Kan du eller jag bli inbjuden så kan vem som helst bli inbjuden...

Permalänk
Medlem

nej men sverige har verkligen spårat ut med lagar o sånt. ska rösta på piratpartiet iaf

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Fifan va fin bild!

Permalänk
Inaktiv

Bullshit.
Så fort dom får nys om att nån piratkopirerar skickar dom en böteslapp.

Permalänk
Citat:

Till att börja med får Lobbyn - och när jag skriver Lobbyn, så menar jag upphovsrättslobbyn - göra privata brottsutredningar. Det har varit skitförbjudet tidigare, men de har haft tillfälliga undantag. Nu skrivs det uttryckligen in i lagen att de, just de, får göra privata brottsutredningar. De är undantagna från personuppgiftslagen som säger att privata intressen inte får göra sådant.

Sedan får de tvinga en internetleverantör att lämna ut personuppgifterna för den person som ligger bakom IP-numret de spanat på, och som de anser fildelar. Det kan inte ens polisen få ut. Lobbyn får alltså mer långtgående befogenheter än den svenska polisen. Läs den meningen igen: Lobbyn, en privat industri, får mer långtgående befogenheter att kränka vanliga medborgares privatliv än den svenska polisen. Det är bland annat därför som det här har kallats för privatpolislagen.

Därefter får de frysa bankkontot och beslagta huset för en person som de misstänker för fildelning. I klartext, så är det den som står för abonnemanget bakom ett IP-nummer. Ja alltså, personen och familjen får bo kvar där, men det är belagt med så kallat “kvarstad”, vilket innebär att det i allt väsentligt är taget i beslag. Notera nu att det inte ens gäller personen som är misstänkt för fildelning, utan istället personen bakom det abonnemang som har använts.

Sedan kommer de och knackar på och gör husrannsakan. Det är först då man får reda på att ens bankkonto är frysta. Formellt heter det inte husrannsakan, utan intrångsundersökning, men det är precis samma sak med ett annat namn. Då går de igenom alla datorer, alla backuphårddiskar, alla MP3-spelare, allt. Har du nakenbilder på datorn? Varsågod att titta, Lobbyn, säger riksdagen. Har du privata dagböcker? Varsågod, Lobbyn. Privat surfhistorik? Politiska åsikter? Sexuella preferenser? Kom, kom, ta för er bara, Lobbyn. Inte bara på dina datorer, utan för alla i hela hushållet. Riksdagen är generös, den som inte har något att frukta kan inte ha något att dölja.

Därnäst kommer de med ett utpressningsbrev. Då kräver de dig, eller den barnfamilj som de gjort husrannsakan hos, på tiotusentals eller ibland hundratusentals kronor. Vi vet att det är så, vi har sett deras utpressningsmallar.

Skadeståndet de kräver behöver inte vara pengar de förlorat. Lagen går ifrån en grundprincip i svensk civilrätt om att man bara kan kräva igen faktiska förluster. Lagen tillåter Lobbyn att sätta skadeståndsnivån utifrån “industrins intresse att det inte upprepas” — i klartext, så högt att det skrämmer folk. I allt väsentligt privata straffböter, alltså. Men på hundratusentals kronor i stället för, som är brukligt, hundralappar.

I “vänlighet”, så erbjuder de sig att inte gå till domstol om du betalar halva beloppet inom tio dagar. Om det går till domstol, så hotar de med att du dessutom måste betala deras rättegångskostnader på ytterligare massor. I Danmark, där det här systemet har funnits ett par år, så blir de flesta så rädda att de betalar för att bli av med problemet, oavsett om de har gjort något fel eller inte. Konceptet “rättssäkerhet” existerar inte. Lobbyn är inte ett dugg intresserad av att personen som faktiskt fildelat betalar, de är intresserade av att någon får agera syndabock. Om det är rätt person är inte så viktigt.

Sedan kan man gå till domstol om man trots allt kräver någon form av rättvisa och inte vill betala, utan vill bevisa sin oskuld. Bevisa sin oskuld. Det är inte längre en straffrättslig rättegång, utan en civilrättslig. “Oskyldig till motsatsen bevisats bortom rimligt tvivel” gäller inte. Men — aha! — Lobbyn har ju frusit ens bankkonto. Så det finns inga pengar till försvarare. De pengarna som finns kommer man inte åt.

Slutligen, efter de har dömt någon till enorma skadestånd (eftersom man inte har råd med försvarare), så kan den anklagade barnfamiljen tvingas att själv betala en tidningsannons för att berätta att de blivit dömda. Det här är också något helt nytt, en återinförsel av skampålen, som den dömde dessutom tvingas att betala för.

Man behöver inte någon speciell retorik just nu. Det räcker att berätta rakt upp och ner vad den här lagen innebär. Problemet är snarare att över huvud taget bli trodd.

Några hävdar att den bygger på ett EU-direktiv; att Sverige skulle vara tvingade att införa det här. Det är ren lögn rakt upp och ner. Det har varit hela vägen uppe i EG-domstolen som har tydligt sagt att Sverige inte inte inte måste införa de här galenskaperna. Det är bara regeringens eget ansvar och de har inga att gömma sig bakom.

Privatpolislagen är inte en anti-fildelningslag. Det är en anti-rättssäkerhetslag.

http://rickfalkvinge.se/2009/02/27/valkomna-ombord/

Permalänk
Medlem

Det är främmande!

Visa signatur

KnoX^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Om det endå vore så väl

Om det ändå vore så väl

Permalänk
Medlem

Haha, det har varit många aprilskämt senaste tiden: FRA, IPRED, Telekompaketet och ACTA.. DETTA är bara symptom på diktatorviruset som makthavarna fått och försöker smitta hela världen med..

Permalänk
Medlem

Allting handlar ju om att tjäna mer pengar, och för att öppna upp privata lobbyverksamheter som tjänar pengar på att diskriminera folks rättigheter.

Alliansen är ett stort jävla sell-out. Lycka till i valet 2010.
Förhoppningsvis tar Socialdemokraterna en ställning och till eliminera Ipred under sin mandatsperiod - annars har dom också gjort en politisk kamikaze.

Permalänk

what's going on, eh?

världen är fu**ed up.....

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
http://rickfalkvinge.se/2009/02/27/valkomna-ombord/

"Därefter får de frysa bankkontot och beslagta huset för en person som de misstänker för fildelning."

Sen när kan de frysa bankkonton innan man ens gått till domstol?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Allting handlar ju om att tjäna mer pengar, och för att öppna upp privata lobbyverksamheter som tjänar pengar på att diskriminera folks rättigheter.

Alliansen är ett stort jävla sell-out. Lycka till i valet 2010.
Förhoppningsvis tar Socialdemokraterna en ställning och till eliminera Ipred under sin mandatsperiod - annars har dom också gjort en politisk kamikaze.

Du bör verkligen inte hoppas på för mycket, i dessa frågor håller de varandra i handen. (kolla FRA exempelvis).

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Ja jag skäms för att vara Svensk helt ärligt!Vem fan accepterar detta?Jag gör det inte!

Jag säger bara en sak,Köp ingenting!Inte ens en mp3a.Jag har köpt filmer/musik men jag lägger ner det nu.

Grattis inte en krona från mig!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Privat Dc lan någon :)? nej men sverige har verkligen spårat ut med lagar o sånt. ska rösta på piratpartiet iaf

Ska nog jag med.

Tror att de får ett rejält uppsving i nästa val...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
http://rickfalkvinge.se/2009/02/27/valkomna-ombord/

Har de verkligen rätt att göra en husrannsakan? Det är väll bara polisen som får göra det? Om de dessutom har polisen med sig kan du väll neka dom inträde eftersom bara polisen fått rätt att gå in i ditt hem. ??

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Kan du eller jag bli inbjuden så kan vem som helst bli inbjuden...

Jo men jag menar bara att det inte är lika lätt. Jag kan inte heller komma in där om jag inte känner någon som redan är inne och i sin tur kan gå i god för mig och därmed ge mig chansen.

Den som lever får se.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Privat Dc lan någon :)? nej men sverige har verkligen spårat ut med lagar o sånt. ska rösta på piratpartiet iaf

De har min röst med!

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Allting handlar ju om att tjäna mer pengar, och för att öppna upp privata lobbyverksamheter som tjänar pengar på att diskriminera folks rättigheter.

Alliansen är ett stort jävla sell-out. Lycka till i valet 2010.
Förhoppningsvis tar Socialdemokraterna en ställning och till eliminera Ipred under sin mandatsperiod - annars har dom också gjort en politisk kamikaze.

Vilket inte är så troligt då även S och V röstade ja för IPRED, och det var även S som påbörjade arbetet på lagen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
"Därefter får de frysa bankkontot och beslagta huset för en person som de misstänker för fildelning."

Sen när kan de frysa bankkonton innan man ens gått till domstol?

Du bör verkligen inte hoppas på för mycket, i dessa frågor håller de varandra i handen. (kolla FRA exempelvis).

De är judge dredd.. de behöver ingen domstol eller polis.