Ta C-kort innan 1sep + allmänna frågor!

Permalänk
Medlem

Ta C-kort innan 1sep + allmänna frågor!

Hejsan swecare, detta kanske är fel forum, men vad vet jag ;).

Har iaf planer att ta C-kortet för att det kan vara bra att ha typ, har väl någonstans tänkt att nån sommar framöver när jag är less på mitt nuvarande sommarjobb på parksektionen så kan man kanske dörna runt i distributionslastbil nån sommar (ska börja läsa en 5-årig utb nu i höst).

Var iaf in på min lokala körskola i förrgår. Tydligen så verkar det vara några nya direktiv som skall gälla för lastbil (från 1 sep), som redan gäller för buss, vilket skulle innebära att utbildningen belastas med en merkostnad på 20k(?) för nån typ av teoritimmar? Detta låter ju befängt, 15k räcker ju gott och väl anser jag, utan dessa 20k. Det var bakgrunden så nu till frågorna.

1. Man behöver ett körtkortstillstånd och bifogat läkarintyg (var i kontakt med vårdcentralen igår, men fick inget muntert besked där, tydligen skulle man fylla i någon blankett och sen vet jag inte om dom skulle höra av sig eller hur det skulle gå till, känns som en långdragen process då länsstyrelsen lär ta nog tid på sig med sin handläggning.
Hur lång tid kan man få vänta på att få ett läkarintyg (generellt)?
1.1 Hur lång tid behöver kontorsnissarna på länsstyrelsen för att fatta ett beslut?
1.2 Behöver jag ha mitt körkortstillstånd för att få börja läsa teori på körskolan (antagligen inte, men antar att man behöver det för att få boka och skriva teori)?
1.3 Kan det vara värt att vända sig till en privatklinik och få ett intyg bara om ngn dag fastän man är fattig student?

2. Är det rimligt att om man börjar nu och halvintensivläser (läser 100% distans utb nu i apr, och jobbar från maj-aug heltid) ha ett kort i min hand innan sista augusti helst, då jag flyttar och börjar skola 1sep?
2.1 Måste man ha kortet i sin hand så att säga innan 1 sep eller bara klarat teorin för att undkomma dessa ny regler?

3. Dessa nya riktlinjer (regler) verkar även innebära att man måste förnya sitt kort vart 2år, mot som det är nu 7år? Stämmer det?
3.1 Vad innebär en förnyelse (uppdatering), vad gör man?
3.2 Vad händer om man inte gör en sådan, utan låter tiden gå?

4. Måste man ha loggat visst antal timmar i en lastbil innan man får köra i jobb?

Vore tacksam för alla svar och utförliga, är totalt nollad vad det gäller detta, så vore hemskt tacksam för all "input"!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

1: När jag sökte om ett läkarintyg för lastbil (tog dock aldrig kortet) så frågade jag trafikskolan efter en läkare dom kunde rekomendera. Bokade en tid och dagen efter hade jag ett läkarintyg i handen.

1.2: Du behöver inte körkortstillstånd för att börja med teori. Den kan du börja med när som helst. Hur det är med att boka en tid utan vet jag inte. Men tror det ska gå ändå. Är väll bara körningen som drabbas av körkortstillståndet?

1.3: Tror jag betalade 500kr för mitt läkarintyg och det var hos en privatläkare.

2: Allt beror på hur duktig du är på att plugga. Går säkert att lära sig hela teorin på 1 vecka om man skulle vilja det. Så tror inte det är några problem att läsa på halvtid eller lägre så du hinner till 1 Sep.

3.1: Som det är nu är väll förnyelsen enbart en ny läkarundersökning? Dom som har kortet får rätta mig men har för mig att det var därför farsan förlorade sin C-behörighet. Han orkade inte gå på en läkarundersökning. Behövde ändå inte kortet.

Resten får någon annan svara på

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

1. jag var till en privatläkare som gjorde syntest och allmän kontroll för läkarintyget, jag fick läkarintyget direkt i hand som godkändes av företaget som höll i min utbildning.
har för mig att läkaren skickade det vidare till länsstyrelsen men det har jag ingen aning om faktiskt.

3. jag tog mitt C och CE kort 2005, enlig mitt körkort går det ut 2029, dvs när jag fyller 45, då måste jag in på en ny läkarkontroll och uppdatera läkarintygen att jag fortfarande är i form att köra lastbil. därefter har jag för mig (är inte alls säker) att den läkarkontroll ska göras var femte år för att få behålla tungakortet.

4. nope, har du kortet i handen är det bara ut å gasa å tjäna pengar, dock kan det vara knepigt att komma som ny utexaminerad chaufför vintertid å få fast körning, men de kan å bero på vad det är för körning (personligen kör jag endast på Norge å där ställer dom extra höga krav på chaufförerna)

inte svar på många frågor men hoppas det hjälper

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Jag tog c-kort i lumpen, vi läste i 3 veckor och körde i 2, då var det från 8-22 på kvällen. Vi var 2 av 8 som klarade kortet så jag tror att man ska ha mer tid än så, men att hyra lastbil är ju inte gratis, å andra sidan hade vi inga körlärare med oss när vi körde.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Blir nog att jag vänder mig till en privatklinik snart då, för länsstyrelsen tar ju sin tid med, vips har det gått nån månad.
Ska bara kolla med körskolan så att man kan köra efter jag slutat jobb 16 på dagarna annars är det ju lite kört med planerna.

Låter ju bra att det bara är en undersökning, tänkte att man kanske var tvungen att avlägga körprov igen eller något för att få uppdaterat kort.

Avsikten har som sagt bara vara att kunna sommarjobba innan min utb är klar nån sommar och köra lastbil, efter utb har jag nog inga planer att köra lastbil (tror och hoppas jag iaf), men det skador ju aldrig, känns bra att kunna falla tillbaka på lite olika saker om arbetsmarknaden kanske sviker nån gång framöver, som sagt kunskaper, behörigheter inte direkt tungt och bära på :D.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt skaffa jobb som chaffis så är nästan CE kort också ett krav. Det är mina erfarenheter efter att ha skickat jobbansökningar till bla DHL och Schenker.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Kan det vara yrkeskompetensbeviset dom menar med den extra teorin, http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1838/88062_kompetens...
Om jag inte minns fel så är det 200 timmar teori för att få den behörigheten. Läser man broschyren så gäller detta just nu om du är under 21år. Om man redan har den tunga behörigheten så ska man innan utgången av år 2015 ha skaffat sig den extra kompetensen.
Kan väl tipsa om www.truckstop.nu som är en site för lastbilschaufförer, eller yrkeschaufförer så täcker man in alla som kör tunga fordon (över 3.5 T ).

Just nu är det är väldigt mörka tider när det gäller att få jobb som lastbilschaufför. Har man sen inte E behörigheten så minskar chanserna ytterligare. Folk som har flera års vana och bra kontakter har problem med att få tag på jobb. Kommer man helt grön så blir det nog inte lätt. Ska väl inte måla hela framtiden i mörk färg men just nu så är det tufft.
Våren snackade folk och myndigheter om att det fattades 5000 chaufförer, nu är det snart tvärtom istället :(.
När den firman jag körde för förut satte sig själva i konkurs i november 2008 så var jag inte orolig. Men jäklar vad det var tvärstopp med att få nytt jobb, inte ens som extrachaufför under mellandagar i december.
Nu hade jag sån tur så att en åkare ringde mig och erbjöd jobb, vilket man snabbt tog och trivs väldigt bra med den körningen som erbjöds :).

Dock så saknas det rätt så rejält med busschaufförer, runt 2-3000 busschaufförer behövs säger dom som har koll på den branschen.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)