Ati HD 4870 hdmi ljud (hjälp! många som undrar)

Permalänk
Medlem

Ati HD 4870 hdmi ljud (hjälp! många som undrar)

Hej=)

Jag har som många andra problem med att överföra ljudet från mitt grafikkort via dvi/hdmi till tv:n (och ja det ska fungera, iaf enligt texten på grafikkortets förpackning)

Ati HD 4870 Förpackning

Har läst ett antal forumstrådar, men alla utan fungerande resultat.
Har hittat en tråd som personen i fråga har samma problem.

https://www.flashback.info/showthread.php?t=877779&page=2

problemet är att jag inte får mitt 4870 grafikkort att dyka upp under "ljudenheter i kontrollpanelen. (som bilden nedan).

Ljudenheter

Har uppdaterat drivrutinerna för grafikkortet (enligt en länk i en forumstråd)
Version: 8.591.0.0
Datum: 2009-02-25

Har även installerat någon hdmi drivrutin från realtek, vet dock ej vilken(hittade även den i en tråd)

Finns det någon som har fått detta att fungera, och har tid,ork lust att förklara för oss som undrar=) det vore toppen isf.

Hare gött! Mvh Mange

Permalänk
Avstängd

Hmm tyvär har jag inte mycket som kan hjälpa dig då det alltid funkat från start för mig.
realtek har ju en orange/brun ikon nere vid klockan på vista iaf där jag kan välja om jag vill spela upp via hdmi eller vanliga ljudkortet.

hmm som sagt så tror jag redan du kollat detta(standard då man installerat tror jag ska vara hdmi)

//Christian

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
Hmm tyvär har jag inte mycket som kan hjälpa dig då det alltid funkat från start för mig.
realtek har ju en orange/brun ikon nere vid klockan på vista iaf där jag kan välja om jag vill spela upp via hdmi eller vanliga ljudkortet.

hmm som sagt så tror jag redan du kollat detta(standard då man installerat tror jag ska vara hdmi)

//Christian

det är inte lätt när det är svårt;P så irriterande att alla trådar slutar på samma sätt, men någon inställning lr drivrutin måste det ju vara eftersom det fungerar för vissa=)

Permalänk
Avstängd

kan skicka lite screens på vad jag menar då jag kommer hem senare om du vill .

bara att skicka pm om så är fallet.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

fler goda råd sökes=)

Permalänk
Medlem

Jag har snarlikt problem med mitt 3870x2. Får inget ljud till crysis eller directX10 spel överhuvudtaget. Fungerar bara med hörlurar. Det är lite tråkigt må jag säga. Det måste vara nån inställning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Jag har snarlikt problem med mitt 3870x2. Får inget ljud till crysis eller directX10 spel överhuvudtaget. Fungerar bara med hörlurar. Det är lite tråkigt må jag säga. Det måste vara nån inställning.

mm, håller med:( lr något åt det hållet;P

Permalänk
Medlem

Hej igen=) någon som har lyckats lösa problemet?
Har precis köpt en hemmabio receiver och hade tänkt koppla både dator och ps3 till denna och endast ha en kabel till tv:n men som tidigare så har jag endast bild via hdmi kabeln.

Någon vänlig person där ute som kan länka till de drivisar som behövs och om det är någon speciell ordning som man ska installera dem. Har nu win xp pro och använder en dvi till hdmi kabel från kjell & Co.
Fick ej med någon adapter. Kortet btw är från powercolor om det kan vara till någon hjälp.

Problemet är alltså att jag ej får grafikkortets ljudkort att dyka upp under ljudenheter i kontrollpanelen ( se länken i tidigare inlägg.)

Snälla hjälp.

Mvh Mange

Permalänk
Medlem

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=228200&pid...

Se längst ner på den sidan. Hur får man ta i de drivisarna? Lan vara lösningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mange-88
Hej igen=) någon som har lyckats lösa problemet?
Har precis köpt en hemmabio receiver och hade tänkt koppla både dator och ps3 till denna och endast ha en kabel till tv:n men som tidigare så har jag endast bild via hdmi kabeln.

Någon vänlig person där ute som kan länka till de drivisar som behövs och om det är någon speciell ordning som man ska installera dem. Har nu win xp pro och använder en dvi till hdmi kabel från kjell & Co.
Fick ej med någon adapter. Kortet btw är från powercolor om det kan vara till någon hjälp.

Problemet är alltså att jag ej får grafikkortets ljudkort att dyka upp under ljudenheter i kontrollpanelen ( se länken i tidigare inlägg.)

Snälla hjälp.

Mvh Mange

Det går inte få ljud via en vanlig DVI till HDMI adapter, DVI-standarden klarar inte ljud överhuvudtaget. Däremot använder en hel del ATI-kort lediga anslutningar i DVI-kontakten för att få ut HDMI-ljudet, men då måste man ha en speciell DVI->HDMI adapter.
Till mitt 3870 kort följde adapter med, men det gör den inte alltid, använder jag en vanlig DVI-HDMI adapter så får jag inget ljud (har testat).
Jag tror det är en sån här man ska ha, men jag är inte säker:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344881

Permalänk
Medlem

Okej=) men du är 100% på att man måste ha en sån där adapter för att det ska funger med ljud över huvud taget.

Har hittat rätt drivrutiner nu btw. Sår nu Ati HD audio rear output i ljudenheter Länk till den finns här

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/hdmi_xp.a...

Mvh Mange

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt en hdmi kabel och adapter och från Deltaco, men får det ändå inte att fungera:(

har installera drivrutinen ovan och valt Ati HD audio rear output under kontrollpanelen - ljud, tal och ljudenheter - ljud och ljudenheter - standardenhet. Ljudet vill ändå inte fungera.

Är det någon mer drivrutin som måste installeras för att det ska fungera, någon som kan länka=)

måste få detta att fungera nu, nya högtalarna kommer imorgon och det skulle va nice om allt vill fungera då.

Tack på förhand Mvh Mange

Permalänk
Hedersmedlem

Du använder väl den adapter som följde med graffet, för vad jag har hört så skall det vara problem just med ljudet om den inte används?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

måste använda adaptern som du fick med i paketen till grafikkortet

då DVi i vanliga fall inte stödjer för ljudöverföring

den man får med är en specialanpassad adapter för just den serien/märket där dom som teejee sa har använt lediga DVI stift för ljud överföring

om du köper en deltaco så kommer den inte fungera då den bara är kopplad med bildkablarna inget ljud precis som Standard DVI

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tror att min kommer upp i enhetshanteraren, har iaf två ljudenheter där: En "HD-ljudenhet" och en "High Definition Audio Device". Jag har ingen hdmi-tv så jag kan inte testa om det funkar. Kör windows 7 och har inte lagt in några andra drivrutiner än ny catalyst (9.4). Tror dock att den installerades vid installation av OS:et. Om den inte installeras automatiskt (i XP tex) tror jag att den drivrutinen finns på den medföljande drivrutinsskivan.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Kolla så att HDMI (Rear HD Audio Hardware) grejjen står som default under operativssystemets inställningar.
Vill du köra sorround får du även installare panelen som finns till drivrutinerna så du kan ställa in vilket ljudsystem du använder dig av.
Se till att du använder DVI->HDMI konverteraren som kom med till ditt grafikkort.

Funkar inget av detta så kan du även testa att stänga ner "ATI external event utility service" i "services.msc" (skriv det i kör/run) och sen properties på den tjänsten o sätt som disable. Stoppa tjänsten manuellt eller starta om datorn.

Lycka till

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900