Permalänk
Medlem

Defekt Grafikkort.

Jo det är så här att jag skickade in mitt HD 2900 XT till captech.se, som i sin tur skulle skicka kortet till powercolor. Men nu gick inte felet på garanti enligt captech och jag har blivit frågad ifall jag vill ha kortet tillbaka med frakten 169:-.

Frågade killen vad felet kan ligga och han tror att det är fel i grafikminnet (reperation krävs)

Jag tänkte att jag skulle ta tillbaka kortet och lägga ut det som defekt gfx på tradera och kanske få ut en liten slant. Så är det värt att jag betalar 169:- för att få tillbaka kortet och chansen finns att man kan få ut en slant av den, eller är det dödsdömt och bättre att skita i det?

Nå? ^^

Tack på förhand,

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom man inte kan "laga" grafikkort själv, så länge det inte handlar om en felmonterad kylare eller liknande så tror jag inte att du kommer få sålt ett defekt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Oki så jag låter captech få mitt kort bara sådär xD

aja, lika bra att låta dem ha det än att det ligger o skräpar i rummet.

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Först och främst, om det är ett minnesfel, varför är det inget som går på garantin? Kanske finns det fortfarande möjlighet att reklamera felet som ett ursprungsfel enligt konsumentköplagen?

Kanske kan vara värt 169kr för kylaren som satt på kortet?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Jadu, han sa att så fort han koppla in grafikkortet så fick han fel på bios bilden och fick senare bara en svart bild. Han sa att denna vara behöver reperation och det går tyvärr inte på garanti.

Vad tycker du "BadArg", är det värt att pröjjsa 169:- för att få hem det och försöka sälja på tradera? För kommer annars förmodligen bara ligga i källaren...

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort med grafikkortet? Bytat kylare eller ändrat/hackat kortet? Överklockat kortet (mer än vad fabriken clockat eller på annat sätt gör gällande att det ska klara av)? Hanterat kortet på ett oaktsamt sätt? Har du haft kylarna fulla med damm utan att rengöra den och manualen gör gällande att rengöring ska ske med visst mellanrum?

Om inte så fråga dem vad det är som gör att garantin inte gäller och finns det någon klausul i garantipapperna som ger dem rätt så reklamera i så fall felet som ett ursprungsfel med konsumentköplagen som stöd.

Jag hade jobbat lite till på att faktiskt få felet på kortet åtgärdat/utbytt innan jag började gå i tankarna om att betala för att få tillbaka något trasigt.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

hmm låter som en klurigt fall när du hade det hemma uppförde det sig som han på captech.se beskrev ....eventuellt kan du ju funka om det flashas om med en alternativ bios från en annan tillverkare eller en moddad bios med något slappare minnestimming vad är det för märke på kortet ?

Kunde du komma in i windows med ditt kortet....kanske du skulle kunna dumpa ur ditt bios från dos så man kan få kolla på det om du hade kortet hemma så skulle det vara lättare iochförsig för att du skulle kunna skriva numren från en minnena.

Som jag ser det är det ju inte omöjligt att få det att funka igen, men jag förstår din frusteration det är ju som valet och kvalet 169:- för att det tillbaka skickat lät ju lite ocker bara det.

Ok såg det var ett powercolor och en reperation av en minnesmodul jovisst sure skulle ju inte löna sig på 4870x2 ens vilken repavdelning klarar av att felsöka och löda det

Citat:

Jag hade jobbat lite till på att faktiskt få felet på kortet åtgärdat/utbytt innan jag började gå i tankarna om att betala för att få tillbaka något trasigt.

håller med på det först och främst.

Visa signatur

Extremist inom OC

Permalänk
Medlem

jag har aldrig pillat med klockning osv. Men jag märkte när jag tog ut kortet att det fanns damm i det. Fick bort det mesta men problemet var ju kvar. Så kan ju vara att kylningen knappt gick igenom dammet och att något kanske har skadas vid överhettning?

Så fort kortet va kallt har jag för mig jag kunde komma in i Windows, men så fort den börja gå upp några grader så kom ju problemet.
Ska maila och se ifall jag får ett vettigt svar på varför just mitt kort inte går på garanti.

EDIT: Fick nu svar:
Tillverkaren ger oss 2 års garanti, dom går på serienumret. Eftersom serienumret är äldre än 2 år så kan vi inte få produkten reparerad.

Visa signatur

Aframo