Permalänk
Medlem

Gör jag fel?

Alltså.. är det jag som gör fel eller fick jag ett måndagsex till grafikkort?

Jag ska inhandla ett nytt kort snart så jag tänkte jag skulle klocka skiten ur det jag har o se vad det pallar.

Men det går inte långt innan skiten stänger av sig helt o hållet.

Kortet är ett radeon x1950pro o har en orginal gpu klock på 580 o minnes klock på 1400 ddr.

Jag har satt pci bussen på 101 i bios eftersom jag klockat processorn en del.

Jag använder ATT och kör på den där "Find max for ..." funktionen.
Det går bra på gpun upp till 620 sen slocknar skärmen. Sätter den på 610 när jag startat upp igen men då slocknar det igen. Sätter den på 600 när jag startat upp igen men samma skit.

Skit i gpun då tänker jag.. jag kollar max på minnena istället. Då har jag gpun på orginal klock o startar den där 3d renderaren och ska sätta igång minnes kollen. Då kommer det en massa fina streck över skärmen först o sen stängs den ner igen.

Skitkortet klara ju inte ens orginal klock på gpun när det vart lite varmt.
Värt att tilläggas är att jag har eftermarknads kylning på den. Ligger i ca 58 grader i load.

Gör jag fel? Finns det nåt annat program? Eller är det helt enkelt det värsta måndags exemplaret som världen skådat?

Permalänk
Medlem

ja, sätt PCI-e bussen till 100mhz, korten brukar alltid "dampa" om man försöker klocka bussen. så sätt den till 100, de e standard och försök igen:>

Permalänk
Medlem

Okej.

Man blir ju förvirrad... på ena stället står det 101 mhz o på andra 100. Men då kör jag på 100 när jag kommer hem o försöker igen.

Men kan 1 mhz göra så mycket då?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att ditt kort inte pallar mer eller ev har en del damm i kylaren, inte att den har problem med PCI-e hastigheten.Öppna lådan och ställ en bordsfläkt eller dylikt att blåsa på graffet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luccifer

Skitkortet klara ju inte ens orginal klock på gpun när det vart lite varmt.
Värt att tilläggas är att jag har eftermarknads kylning på den. Ligger i ca 58 grader i load.

Om nu gpu är såpass kall, kan det vara så att minnerna får dålig kylning, efter att du monterade din eftermarknads-kylare?
Jag har en x1950xtx, den ligger på runt 80c vid load och det är inga problem att klocka om man höjer fläkten lite.(stock kylning)

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Minnena gick att klocka ca 80mhz (160 ddr) innan skärmen la av efter att kortet fått vila en stund.

Sen vet inte jag om tempen som står i ATT stämmer heller. Men där står det ca 58 max 60 när man kört 3d renderaren runt 15 min.

Kylaren ser ut som denna: http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=3353&session=4dcc...
Och är även då samma märke men jag vet inte om det är exakt samma då de inte har samma färg o så.
Till den medföljde kylflänsar att fästa på minnena. Men jag har funderat på om dom verkligen kan funka eftersom jag tycker mig minnas att man fäste dom med dubbelhäftande tejp. Vettefanken om de kan vara så bra?
Men borde inte zalman tänkt på de?

Permalänk
Avstängd

hade ett x1950pro förut, dom går knappt att klocka, fick upp min gpu 20 mhz och mem 60mhz eller liknande.

Ingen ide att du försöker.

Permalänk
Medlem

mina erfarenheter av överklockning är att inte pilla på pcie bussen
men det har du redan fått höra

sen föredrar jag rivatuner för ati och vissa nvidia kort.

öka först en sådär 10mhz.

kör sedan nåt som typ "Video card stability test" http://freestone-group.com/video-card-stability-test.htm

kolla tempsen, googla runt eventuellt sök på forumet för att få en hum om tempsen för ditt kort, eller kolla med den där hårdvaru nörden du har på msn (jag har en, lol)

precis klockat ett geforce 6200 från 350 till 420, med en egen kylanordning, typ

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+