Skuggor ser konstiga ut?

Permalänk
Medlem

Skuggor ser konstiga ut?

hej! jag har ett ganska nytt problem, att skuggor ser "taggiga", och fula ut. sen flimmrar dom helt enormt mkt. det händer i flera spel, tex GTA 4, farcry 2, call of duty 4. det har inte alltid varit så, men jag kan inte komma ihåg när det hela började.

Jag har följande delar i min dator:
AMD athlon 64 x2 5200+@3.1ghz (stabilt)
2GB ram, körs i 445mhz stabilt.
Sapphire Radeon 4670, 512mb. klockat 1000/1140 stabilt.
moderkortet är ett asus med Nvidia chipset nånting...
ATI Catalyst 9.3
har provat följande saker:

installerat om drivrutinerna till graffet x antal gånger (med driversweeper)
provat alla möjliga inställningar i spelen och i CCC, utan framgång.
provat icke klockat, icke voltmoddat.. även här utan framgång.

inget skitsnack i den här tråden tack, jag vill ha svar, inte en urballad och låst tråd.

Tack på förhand // Tommie

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Hedersmedlem

Är det så med Cat 9.2:an också?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jag har inte provat faktiskt... jag tog bort dom filerna när jag tankat 9.3an.. och har så seg lina så jag orkar inte dra hem 9.2an igen..

men upptäckte precis en sak!! körde drivercleaner, och den hittade MASSOR av filer på Nvidia Display, och PhysX. har tagit bort allt sånt skit nu, så ska prova lira lite GTA nu o se om jag löst problemet förhoppningsvis.

en sak jag märkte var att när jag uppdaterade till 9.3 så minskade 3Dmark poängen med nästan 200P... så kanske är det den som spökar??

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

samma problem fortfarande.. får kanske prova med 9.2an istället..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Brukar vara så med ATi kort. Nvidia och ATi har olika tekniker att rendera skuggor har jag för mig. Beror på spelet men ur vissa vinklar är skuggorna taggiga iaf på de ATi-kort jag ägt/äger.

Tror tillverkarna måste välja och då tar de ju den tekniken som funkar bäst på flest kort.(spekulation från min sida...)

Permalänk
Medlem

det var ju inte så från början vad jag minns.. :S ska prova en äldre drivrutin snart och se..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Ta bort drivrutinerna, gå in i felsäkert läge, och rensa från alla physx och nvidia samt ATi drivsar igen. Sen installerar du de senaste igen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

TACK !! det hjälpte! skuggorna ser fortfarande lite skumma ut, men tror det är GTA som är sånt. men det är helt klart MKT bättre nu!

tyvärr verkar det som att min dator är lite klen för just GTA 4, de ligger runt 20-30fps med medel inställningar på 1024x768 eller va det nu är utan aa..

men ska köpa ett 4870 eller nåt liknande + phenomII om några månader.. då hoppas jag det går lite bättre.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

9.3 är inga bra drivrutiner, ett flertal har gått tillbaka till 9.2 pga buggar.... inkl. jag.

Permalänk
Medlem

hmm.. jag blev av med mitt mobila bredband på HeavenHack lanet, så har inte kunnat skriva förräns nu, men problemet kvarstod, tyvärr. när det blev "dagtid" och man såg skuggorna i GTA såg man att inget blivit bättre av att trixa med drivrutinerna.. men har gjort en nyinstallation av XP precis, så ska se om det blir bättre.

MVH/Tommie

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Hjälpsam

Jag fick skumma skuggor i Never Winther Night 2, vad jag gjorde var att helt enkelt dra ned på dom, det gjorde också att spelet flöt mycket bättre, skuggor verkar ibland vara besvärliga för ATI-kort.
Vad jag förstår är World of Warcraft ett annat exempel där ATI-kort har svårt för avancerade skuggor.

Det har kanske med om spelet är ett TWIMTBP-spel att göra, spelutvecklarna använder en teknik för skuggor som Nvidia har lätt för, men ATI har svårt för.

Alla spel som du och jag nämnt, finns med på listan här.
http://www.nzone.com/object/nzone_twimtbp_gameslist.html

Så mitt råd är att helt enkelt dra ned på nivån för skuggor, det gör att du kan dra på annat godis i stället så förlusten är inte så stor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag blev illa tvungen att dra ner SP3 till xp, och sitter med mobilt bredband, så har inte hunnit prova om min ominstallation hjälpt ännu, men en sak jag märkt är som du säger, att om man drar ner på skuggorna flyter det på nåt djuriskt mkt bättre. tex farcry2. maxad grafik funkar inte alls, men sänker man skuggorna till medium, så flyter det skitfint... och det är inte sååå stor skillnad i visuell upplevelse.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

NU har jag provat GTA, och det totalt CP LAGGAR! går inte att spela överhuvudtaget... det fryslaggar varje sekund. men det verkar som skuggorna är som dom ska vara, men vet inte säkert ännu.

tror det beror på drivisarna, så jag har tankat hem Catalyst 9.4, och DirectX mars 2009. ska installera dom, sen skriver jag hur det funkar efter det. jag börjar smått hata min dator..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

jag blir galen! Totalt ospelbart!!!! fryslaggar hela tiden. tar säkert 5 gånger längre tid än vanligt att ladda spelet också.. va faaaaan kan det vara för fel? andra spel funkar hur bra som helst. mirrors edge flyter som en dröm tex..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

nu får jag snart damp på datorjäveln! efter att jag tagit ner och installerat nyaste updateringarna från microsoft, och gjort en defrag på diskarna, så flyter grafiken på som den ska i GTA!! skiiiitbra! MEN.... men men men.. skuggjävlarna ser lika förjävliga ut som innan jag installerade om hela datorn!!!! dom såg normala ut innan jag körde windows update! vafan kan det vara för fel ? jag håller på att bli totalt sinnessjuk känner jag! updateringar ska väl för helvete göra datorn bättre! inte sämre!?!?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!