Konstigt grafikkortsfel i bärbar

Permalänk
Medlem

Konstigt grafikkortsfel i bärbar

Hejsan!

För ett par dagar sedan började min dator bete sig underligt. Jag kan ha igång den i några minuter, varefter den hänger sig, och små blinkade prickar visar sig lite överallt. Skärmen dör, men kommer igång snabbt och jag kan köra någon minut till innan skärmen slutar fungera, efter ett par gånger slår den av och startar om sig, med skärmen avstängd!! jag hör alltså windowsljuden när man loggar in och alla laddljud från datorn. Efter omstart stod det att "datorn har återställts efter ett allvarligt fel". En annan rolig grej är att om jag trycker lite lätt på ett ställe på datorn så försvinner prickarna lite snabbt, ungefär som att grafikkortet sitter löst.

Vad är det som händer?

Min dator är en Fujitsu siemens amilo ai1667g med ATI Mobility Radeon x700.

Mvh Nicklas

Permalänk
Medlem

Kan vara grafikkort, skärm eller kabel/kontaktproblem.

Skull föreslå att du testar med extern skärm (om det är möjligt) och se om du har problem där också. Om inte problem uppstår på den externa skärmen är det antingen den interna skärmen eller kabel/kontakt som är problemet. Uppstår det därimot problem med den externa skärmen också (behöver inte nödvändigt vis vara samma problem ex. ingen bild, linjer, färgfel, färgblock etc) så är det problem med grafikkortet.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

okej!

Jag installerade om drivrutinerna, då slutade skärmen funka helt!
Pluggade i tv kabeln, så nu sitter jag på tv kabeln. För ca 5 minuter sedan kom dom dära prickarna fram som jag snackade om, sen startade jag om den. Nu har den fungerat i en kvart ungefär. Kan det vara problem med både och?

Det dryga är att datorn snart är 4 år gammal och garantin har precis löpt ut. Service på det här lär väl kosta röven. Finns det något man kan göra själv kanske?

mvh Nicklas

Permalänk

Köp tryckluft på burk och blås ur datorn när den är avstängd om du inte har provat det. Annars kan det ju vara så att minnet är slutkört efter att ha bott i en varm dator i fyra år. Det var nåt liknande som till slut dödade min bärbara.

Visa signatur

Simlärare