Windows regerar i netbookdatorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chyssler
Utbudet av netbooks med Win är ju sjukt mycket större än de med Linux! Kan ju vara därför också...

ÄR väl det hela nyheten handlar om?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Linux tar ju lite tid för en nybörjare att lära sig, bara sätt Agda 65+ vid 2 datorer. En med Linux och den andra med Winwods, vilken tror du hon kommer förstå först?

Tja, beroende på hon är funtad, säg 50-50? Det är väldigt lätt att underskatta hur svårt något man är van vid är och överskatta hur svårt något man är ovan vid är. Helt förutsättningslöst så tror jag inte det är någon som helst skillnad. Skrivbordsmetaforen är ju den samma. Förstår hon skrivbordsmetaforen beror det på egna preferenser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
För mig och många andra är Word 2007 helt överlägsen Openoffice därför så fungerar inte linux för mig när jag ska skriva mina arbeten. Kolla på film och surfa på nätet, det kan jag göra med linux, men utan office 2007 så är linux inget alterntiv för mig.

Varför väljer man att låsa sig så till ett program? Jag bara frågar retoriskt. Kommer du sitta med Word 2007 om 50 år? Varför inte lära nytt?
En god filosofi är att ett program som har så mycket funktioner att man inte längre kan byta, är inget bra program. Vad ska man kalla det? "Självförvållad lock-in"?

Hur många är "många andra"? För mig är office-program över lag bara trams. Jag skriver i minimalistiska program, ibland rena texteditorerna. Vill jag behandla text eller siffror på något intrikat sätt, ja då slänger jag ihop en parser som gör just det. "Program som klarar allt" är ofta "program som inte klarar något".

Menmen, rent praktiskt, fungerar inte Word 2007 under Wine? Det ska givetvis inte förvåna någon om MS byggt in artificiella spärrar så att det inte går, någon tjusig AARD-kod eller något!

Du har säkert rätt i att Word är bättre än många konkurrenter, men jag tycker hela filosofin med så komplexa ordbehandlingsprogram är ett feltänk. Och är det inte synd att välja OS efter program och inte tvärt om?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Sen anser jag personligen att ubuntu är mer bloatat än tex XP eller Vista, du har ju ibland 2 eller 3 program för samma sak i ubuntu. Sen finns det ju minimala linux distar utan en massa onödig skit, dock så har jag inte lyckats hitta någon som är färdig att ladda ner, för det mesta så blir man tvungen att köra en CLI variant följt av allt annat som du vill ha.

"Blotat" är inte synonymt med "flera program som gör samma sak". Med den definitionen är ju Windows überblotat då det kan finnas tiotusentals program som gör samma sak.

Alla desktop-OS har någon form av "bloat". Därför kör jag xfce. Mycket riktigt kan man välja en annan dist.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det där med att Linux ska vara så svårt att vänja sig vid för "icke-nördar" är en inbillning som tyvärr verkar vara ordentligt spridd även här på SweC. Jag funderade själv på det där ett tag och bestämde mig för att installera Ubuntu på mina föräldrars dator. Förutom att jag ville se hur de anpassade sig blev det skönare för mig att slippa pula med brandväggar och antivirusprogram.

Jag installerade alltså OS:et, konfigurerade mailklienten för deras konton och visade hur det fungerade och var saker fanns (tog kanske 5-10 min). Sedan sade jag att de skulle ge det en chans trots att det såg lite annorlunda ut och att jag skulle installera Windows efter en vecka om de inte var nöjda. Har inte hört någon av dem klaga någon gång.

Farsan hör väl till den användargruppen som kan ungefär tillräckligt om datorer för att kunna använda dem i sitt jobb och morsan är IT-analfabet. Att Linux skulle vara obekvämt och svårt för normalanvändare att lära sig är helt klart en myt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
ÄR väl det hela nyheten handlar om?

Nej, artikeln handlar om att netbooks med Windows säljs betydligt mer frekvent än netbooks med Linux.

Precis som Chyssler skriver är utbudet för att köpa en netbook utan Windows idag nästintill obefintligt. Det är bara en liten bråkdel av modellerna där man kan välja Linux. Precis som vanligt blir man alltså tvingad att betala mer för en dator bara för att den tvångslevereras med Windows.

Enligt artikeln framställs det som att alla användare aktivt valt bort Linux. Men hur kan man välja bort något man inte ens kan välja?

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk

Lite synd.
Men Linux kommer nog vara mer vanligt i MID's och mobiler (t.e.x Android + ARM processorn)
Jag kommer köra dual boot när jag väl skaffat mig en netbook (windows 7 som förmodligen ingår + Ubuntu Linux Desktop)

Eftersom jag inte vill låsa mig till något särskilt företag så kommer jag i framtiden försöka köra mer Linux, Open source, GNU, program som kan köras på många operativ.
Hoppas det kommer bli så med spelen i framtiden, att man kan köra dem på de flesta operativsystem, att det finns både gratis spel och kommersiella alternativ + bra tjänster, vettiga priser, visst ska företagen kunna sätta vilka priser dom vill, men då ska det också finnas demos, så man inte köper grisen i säcken, med demos menar jag spel som går att testa på datorn, inte några filmer.

Permalänk
Medlem

Mmm sorry, tog i lite hastigt i förra inlägget. Men felet ligger ju hos tillverkaren och inte nån annan, att MS går ut och bekräftar det hela är ju inget annat än lite PR för sig själva samtidigt som dom får chansen att smutskasta sina konkurrenter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Den hon sätter sig och försöker mest med. Svårighetsgraden är ju i stort sett lika stor/liten.

Det som är svårt för folk är att lära om...

Vad exakt är det i office 2007 som är så mycket bättre?
Tycker själv att menyerna är sjukt störande. Ser inget positivt med det.

Skriver man många arbeten så inser man hur sjukt smidigt allt är i Word, alla funktioner, det faktum att filer blir likadan när de sparas i Word och sedan öppnas i Word. Alla formateringsfunktioner känns mer lättilgänliga och hela programet är i mitt tycke mer genomtänkt. Det finns säker folk som är precis som du emot det nya meny systemet osv men i mina ögon är det är det guld.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Det där med att Linux ska vara så svårt att vänja sig vid för "icke-nördar" är en inbillning som tyvärr verkar vara ordentligt spridd även här på SweC. Jag funderade själv på det där ett tag och bestämde mig för att installera Ubuntu på mina föräldrars dator. Förutom att jag ville se hur de anpassade sig blev det skönare för mig att slippa pula med brandväggar och antivirusprogram.

Jag installerade alltså OS:et, konfigurerade mailklienten för deras konton och visade hur det fungerade och var saker fanns (tog kanske 5-10 min). Sedan sade jag att de skulle ge det en chans trots att det såg lite annorlunda ut och att jag skulle installera Windows efter en vecka om de inte var nöjda. Har inte hört någon av dem klaga någon gång.

Farsan hör väl till den användargruppen som kan ungefär tillräckligt om datorer för att kunna använda dem i sitt jobb och morsan är IT-analfabet. Att Linux skulle vara obekvämt och svårt för normalanvändare att lära sig är helt klart en myt!

Väl talat! Ubuntu är _för_ enkelt att installera - så enkelt att man måste använda "alternative install"-CDn för att åstadkomma lite specialare som diskkryptering. För en vanlig installation, välj språk, välj tangentbord, välj tidszon, välj att ubuntu själv tar hand om installationen och ange ditt namn och lösenord. Det är väl alt? Windows har flera val, "tryck C" för ditt, "tryck L" för datt.

När väl ubuntu är installerat fungerar vanligen nätet och alla program utan att man måste göra någonting. Windows kräver betydligt mer handpåläggning innan man faktiskt kan börja använda det till något vettigt. Starta IE och du måste välja hur du ska koppla upp dig, etc.

Edit: För att inte tala om att installations-CDn = live-CD. Boota -> klart!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hur kan dem veta vilka som kör windows eller inte.. många kanske kör illegalt windows och hur vet dom vilka som kör Linux?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
... det faktum att filer blir likadan när de sparas i Word och sedan öppnas i Word.

Wow, det här måste vara en superfunktion som heter duga!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BäckE
Hur kan dem veta vilka som kör windows eller inte.. många kanske kör illegalt windows och hur vet dom vilka som kör Linux?

De har ingen aning och har aldrig haft. Webbstatistik är också en mardröm där det finns sponsorpengar med i bilden.

Detta är mest av allt en marknadsföringsfråga där vissa obekräftade uppgifter harvas runt ett varv till som om de vore sanning. En undersökning visade t ex att MSI:s uppgifter om att återlämningsantalet Linux netbooks var fyra ggr högre än för Windows märkligt nog gjordes innan de ens släppt sin Linux variant. Drevet går, men hur som skiljer sig siffrorna oerhört mycket mellan länder och mellan demografiska grupper.

För de som tänker till: varför har netbooks successivt blivit större, fått mer hårdvara och helt enkelt blivit någon net-lap-top hybrid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Väl talat! Ubuntu är _för_ enkelt att installera - så enkelt att man måste använda "alternative install"-CDn för att åstadkomma lite specialare som diskkryptering. För en vanlig installation, välj språk, välj tangentbord, välj tidszon, välj att ubuntu själv tar hand om installationen och ange ditt namn och lösenord. Det är väl alt? Windows har flera val, "tryck C" för ditt, "tryck L" för datt.

När väl ubuntu är installerat fungerar vanligen nätet och alla program utan att man måste göra någonting. Windows kräver betydligt mer handpåläggning innan man faktiskt kan börja använda det till något vettigt. Starta IE och du måste välja hur du ska koppla upp dig, etc.

Edit: För att inte tala om att installations-CDn = live-CD. Boota -> klart!

Ja och ännu lättare Wubi, Ubuntu samt vissa andra linux distro direkt hemladdat och installerat på samma windows eller en annan ntfs partition, samt även göra en ext3 eller var man föredrar allt ifrån windows.. tycker jag är grymt, speciellt i netbooks som oftast inte har cd-läsare

Permalänk
Medlem

Det flesta som kör Linux på sin Netboook väljer oftast att köpa en windows variant då det inte så intresserade av det billigaste segmentet eller den Linux dist som följer med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Wow, det här måste vara en superfunktion som heter duga!

Detta är något som väldigt många med mig ser som en nödvändighet, filer som är sparade i openoffice måste se likadana ut när de öppnas i word och tvärtom, så är det inte idag, jag kan inte skriva om 50 sidor bara för min arbetsplats inte har openoffice, skriver man arbeten på 1 till 10 sidor är det nog mer tänkbart, i mitt fall är det inte ett alternativ.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem

ROMAN, du tror inte det mer beror på att Microsoft själv brutit sina format flera gånger om? .doc dokument öppnar vi här utan problem, med macron och diverse mallar, utan att de bryts i vare sig MS Word eller OpenOffice. Dessvärre bryter MS Word några av sina egna format skrivna i tidigare versioner av samma program och dessa räddar jag gång efter annan i OpenOffice. Kanske är .docx mindre stabila, men vem du ska skylla på då är frågan.

Överlag är ändå den här typen av program ett bedrövlig skrivmaskinsplagiat. Jag har i mycket tröttnat och börjat med Latex istället. Det är i alla fall ett program som skapar en snygg layout utan att man behöver juxa runt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Detta är något som väldigt många med mig ser som en nödvändighet, filer som är sparade i openoffice måste se likadana ut när de öppnas i word och tvärtom...

Var kommer din statistik ifrån om du har någon/varför uttalar du dig om andra än dig själv?

Vad menar du med "öppna" och "se lika dant ut"? Menar du att filen är byte-till-byte-identisk om du bara öppnar och stänger (vilket Microsoftprogram inte sällan är rätt kassa på) eller menar du layouten? Du kan ju alltid öppna filer som read only annars...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ubuntu är inte bara att tuta att köra. Istället för antivirusprogram ska du fixa fonterna, byta tema och trilskas för att få dubbla skärmar att funka och sånt.

Kort sagt vill jag ha linux som system (ex /home/ finns med ALLA programinställningar eller ctrl+alt+backspace) medans jag vill ha windows som GUI. Då tänker jag på saker som ie7 fonterna, office 2007 som någon nämde, att windows utnyttjar skärmytan bättre då linux ofta gillar att vissa allt så stort, speciellt knappar.

Kan tilläggas att jag kör linux på servern medan desktopen windows om någon undrar. Man kan aldrig få det bästa från båda lägren =(

EDIT: Kan ju tilläggas att flash och sådana grejer flyter på mkt bättre i windows. Då prestanda är begränsad i en netbook kan jag därför förstå valet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Var kommer din statistik ifrån om du har någon/varför uttalar du dig om andra än dig själv?

Vad menar du med "öppna" och "se lika dant ut"? Menar du att filen är byte-till-byte-identisk om du bara öppnar och stänger (vilket Microsoftprogram inte sällan är rätt kassa på) eller menar du layouten? Du kan ju alltid öppna filer som read only annars...

Jag säger inte att 90% eller 10%, jag talar för mig och de jag umgås med, att skriva väldigt många var nog fel av mig, det jag menade med det var att väldigt många i min krets. Vad jag menar med att filer måste se likadan ut är just layouten, jag kan inte göra om 20 tabeller bara för att jag bytter från Word till Writer, eller tvärtom, jag skyller inte detta på varken MS eller Openoffice teamet, jag säger bara att så är det idag iaf i mitt fall. Då jag har Word på ett ställe är jag mer eller mindre tvungen att ta word på min dator. Sen att jag tycker att Word är utmärkt program i övrigt är min åsikt.
Det finns också användare som inte bryr sig, som tex mina föräldrar, jag installerade openoffice till de och de klarar sig alldeles utmärkt med det programet. Har också för mig att jag läste en artikel hos mikrodatorn (techworld) för något år sen där ett företag gick över från MS office till Openoffice, de anstälda på det företaget märkte knappt av att det var ett nytt program de skrev i. Så visst är det så att vissa användare inte bryr sig alls. Men i mitt fall står och faller det hela på att jag måste ha Word 2007.

Dock så överväger jag i framtiden att köra någon variant av Intel's mobilin Linux, för att det minimalet OS't jag så gärna vill ha. Frågan är bara om man orkar köra en CLI med allt vad det innebär...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Väl talat! Ubuntu är _för_ enkelt att installera - så enkelt att man måste använda "alternative install"-CDn för att åstadkomma lite specialare som diskkryptering. För en vanlig installation, välj språk, välj tangentbord, välj tidszon, välj att ubuntu själv tar hand om installationen och ange ditt namn och lösenord. Det är väl alt? Windows har flera val, "tryck C" för ditt, "tryck L" för datt.

När väl ubuntu är installerat fungerar vanligen nätet och alla program utan att man måste göra någonting. Windows kräver betydligt mer handpåläggning innan man faktiskt kan börja använda det till något vettigt. Starta IE och du måste välja hur du ska koppla upp dig, etc.

Edit: För att inte tala om att installations-CDn = live-CD. Boota -> klart!

Fast det där stämmer inte. För Windows Xp, javisst, men det handlar om netbooks med förinstallerat XP nu
Vista, eller 7 för den delen, är lika lätt att installera som Ubuntu. Om inte lättare. Inte behöver man göra några krångliga konfigurationer etc, varje gång jag installerat 7 eller Vista så här det fungerat på direkten. Brukar bara ändra startsidan, modifiera MSN med A-patch och sedan är jag klar! Efter ett tag kommer codecs till, men det är nog allt.

---

Givetvis installerar jag alla stora program sedan, men det behöver man göra i Ubuntu med. (inte direkt installera, men konfigurera det med Pakethanteraren.)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Kan ju tilläggas att flash och sådana grejer flyter på mkt bättre i windows. Då prestanda är begränsad i en netbook kan jag därför förstå valet.

Visst är det sant att internet är roligare med windows, men är det verkligen något som påverkar hur folk väljer? Vanligt folk reflekterar förmodligen inte över sådant alls, och om de köper en dator med linux tror de sannolikt inte att den skulle bli snabbare med windows.

Permalänk
Medlem

Om mac hade funnits att tillgå till netbook hade det säkert haft ett rätt stor andel. Frågan är bara varför kan inte de som bygger disto skapa en OS X kopia på alla sätt och vis?
Jag menar, OS X har ju ca 10% totalt sett nu av marknaden. Om man lyckades skulle ju då linux och apple dela på kakan om inte linux hade tagit över helt pga det är gratis och då automatiskt fått en stor andel och även då på netbook sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Om mac hade funnits att tillgå till netbook hade det säkert haft ett rätt stor andel. Frågan är bara varför kan inte de som bygger disto skapa en OS X kopia på alla sätt och vis?
Jag menar, OS X har ju ca 10% totalt sett nu av marknaden. Om man lyckades skulle ju då linux och apple dela på kakan om inte linux hade tagit över helt pga det är gratis och då automatiskt fått en stor andel och även då på netbook sidan.

OSX går att installera på en PC, dock så har jag aldrig sett någon installera det på en netbook.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
OSX går att installera på en PC, dock så har jag aldrig sett någon installera det på en netbook.

Titta i dell inspiron mini i Sverige-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...

Nu vet jag inte om jag tolkar in för mycket i dina inlägg MBY, men ditt resonemang är ganska symptomatiskt för hela Linux-rörelsen, nämligen att det inte är något fel på Linux, utan på dagens datoranvändare. Dessa argument följs ofta av en salig blandning konspirationsteorier och andra bortförklaringar till varför Linux används så lite.

Tänk om det kan vara så att de flesta faktiskt föredrar Windows för att det är bättre, och inte bara av gammal vana? Jag tror att Linux-rörelsen skulle tjäna mycket på att göra sig av med "our way or the highway"-mentaliteten och lyssna på användarna.

In med HCI-experter och se till att fönsterhanterarna ger en bättre upplevelse. Det är på tok för mycket programmerartänk bakom Linux och för lite användarorienterad design.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Ja det är ju inte så speciellt konstigt att Windows är och kommer att förbli det ledande operativet under en lång tid.

Windows är ju vad som krävs för att kunna spela de nyaste spelen på den nya värstingdatorn. Windows är den plattform som de stora utvecklarna utvecklar sina program för.

Frågan är ju bara vilka som egentligen kommer att förändra detta? Utvecklarna? Eller folket som använder mjukvaran? Eller vilka är det?

Och angående Linux... finns ju INGEN linuxdistribution som är så användarvänlig som Windows. Ni får JÄTTEGÄRNA visa mig den isåfall.

I vilken linuxdistribution kan man installera/konfigurera/administrera via "peka-klicka" PRECIS lika enkelt som i Windows?

Nu menar jag HELT UTAN några kommandon via terminalen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Titta i dell inspiron mini i Sverige-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Där ser man! Men OS X kommer endå aldrig bli en hit på netbook marknaden, då det är alldeles för mycket krångel för en normalanvändare med installationen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nu vet jag inte om jag tolkar in för mycket i dina inlägg MBY, men ditt resonemang är ganska symptomatiskt för hela Linux-rörelsen, nämligen att det inte är något fel på Linux, utan på dagens datoranvändare. Dessa argument följs ofta av en salig blandning konspirationsteorier och andra bortförklaringar till varför Linux används så lite.

Tänk om det kan vara så att de flesta faktiskt föredrar Windows för att det är bättre, och inte bara av gammal vana? Jag tror att Linux-rörelsen skulle tjäna mycket på att göra sig av med "our way or the highway"-mentaliteten och lyssna på användarna.

In med HCI-experter och se till att fönsterhanterarna ger en bättre upplevelse. Det är på tok för mycket programmerartänk bakom Linux och för lite användarorienterad design.

Väl talat! Hoppas någon tar detta till sig, och kanske sväljer sin nördstolthet och utvecklar en (ännu) mer lätthanterlig Linux dist.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Eftersom en netbook mest används för surfning och enklare uppgifter spelar det egentligen ingen roll hur bra OS:et är för mer avancerade saker, som till exempel servrar. Valet blir ju då mellan
A: ett OS man känner igen, trivs med och som har alla de program man är van vid
B: Ett OS som nog fungerar lika bra som A men som man inte är van vid och som inte har samma program.

För väldigt många betyder A Windows, varför skulle man då välja B?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Och angående Linux... finns ju INGEN linuxdistribution som är så användarvänlig som Windows. Ni får JÄTTEGÄRNA visa mig den isåfall.

I vilken linuxdistribution kan man installera/konfigurera/administrera via "peka-klicka" PRECIS lika enkelt som i Windows?

Nu menar jag HELT UTAN några kommandon via terminalen.

Ubuntu? Vad är det du vill göra egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
In med HCI-experter och se till att fönsterhanterarna ger en bättre upplevelse. Det är på tok för mycket programmerartänk bakom Linux och för lite användarorienterad design.

Ubuntu säger jag bara! Det är en upplevelse i användarvänlighet.

Tror faktiskt att många inte vågar prova linux efter alla rykten om dålig användarvänlighet.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
In med HCI-experter och se till att fönsterhanterarna ger en bättre upplevelse. Det är på tok för mycket programmerartänk bakom Linux och för lite användarorienterad design.

Vad hjälper det? Skulle vi då få lagervis med nätverkskonfigurations menyer av typ Vista snitt?

Visst finns det mycket att förbättra och det görs oerhört mycket på den fronten. Kanske är det också dags för Windows användare att erkänna att det finns många olika typ av datoranvändande. Det handlar inte nödvändigtvis om att det ena är dåligt och det andra bra. Om det inte funnits något intresse för skrivbordsmiljöer i Linux hade vi knappast haft det urval vi idag har. Kanske tilltalar inte detta majoriteten av Windows användaren, men varför ska allt tilltala alla?

Majoritet och minoritet har aldrig varit en måttstock på vad som är bättre och sämre. Om så vore fallet hade reklam varit irrelevant. Det återstår ju också att se hur valet fördelar sig den dag samtliga system är lika lättillgängliga, att idag dra några slutsatser är mer en fråga om spekulation. Å andra sidan förstår jag inte varför Linux måste tyckas om av majoriteten för att vara ett kvalificerat alternativ.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
...

Fast det är en helt annan diskussion. Givetvis är GNU/Linux ett kvalificerat operativsystem och naturligtvis måste det finnas OS för olika typer av användare och syften.

Det vi diskuterar i denna tråd är varför Linux inte slår på massmarknaden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015