Tre frågor om hur ni använder CATALYST Control Center

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öresundsregionen
Registrerad
Mar 2009

Tre frågor om hur ni använder CATALYST Control Center

Jag ser på ATIs hemsida att det är möjligt vid nedladdning av nya versioner av Catalyst drivrutinerna att BARA ladda ner drivrutinerna och därmed INTE få Catalyst Control Center samtidigt.

1) Vilka följder får detta? Jag kör så klart alldeles gärna de senaste drivrutinerna till mitt grafikkort, men jag använder inte CCC även om det är installerat. De enda gångerna jag pillar på inställningar är vid fläkthastighetskontroll vilket CCC inte ens kan göra - så jag använder ATi Tool. Hur gör ni? Skippar ni CCC? Vilka följder/skillnader får man? Kan CCC förbättra prestanda i spel om den körs passivt i bakgrunden? Jag ser den lilla ATi-ikonen längst ner till höger, i Windows aktivitetsfältet.

2) Om man nu väljer att köra CCC - finns det något sätt att be datorn inte starta upp den varje gång jag startar datorn. Jag kör Windows XP. Jag vill öppna CCC när jag själv tycker jag vill använda den (vilket är sällan).

3) Är ATi Tool fortfarande i storskalig bruk bland datorkunniga Radeonanvändare? Eller har den blivit förlegad/opålitlig osv??

Mycket tacksam
Derrelique

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Jag kör med CCC i min huvudburk, men det är inget du måste, datorn funkar inte sämre utan Du kan använda tex ATi Tool, eller ATi Tray Tool utan svårighet, har faktiskt ATi Tool installerat också

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

1) Vet inte riktigt följderna men..
jag kan reglera fläktarna med CCC så jag gör oftast det i just CCC.
Jag har gjort 2 profiler för fläkten som jag kan ändra direkt vid ikonen.

En där fläkten körs på lågvarv när jag inte spelar och vill ha den tyst, en där den är på högvarv när. När den är tyst är alltså fläkten på orginal (30%) och högljudd 55%, ena är nedklockad andra överklockad.
http://img17.imageshack.us/img17/5443/flakt.jpg
Sen pillar jag med optimal quality/performance också ibland beroende på vad jag gör. Kan också nås direkt i aktivitetsfältet eller vad det nu heter.

Tycker själv att CCC är väldigt användbart, hur schysst som helst att bara kunna ändra direkt sådär.

2) Förstår inte riktigt vad du menar. Varför skulle du inte vilja att den startas upp? Den är ju i bakgrunden hela tiden ändå bara att inte öppna den.

3)
Jag använder den då inte, kör CCC och rivatuner som verktyg för kortet.
Vid överklock kan ju furmark och gpu-z också vara nyttigt.

hoppas det var till nån hjälp

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Ja du kan hindra CCC från att ligga i bakgrunden, men då får du bara tillgång till dina 2D hastigheter hela tiden. alt om du kör ATT då får du bara dina 3D hastigheter hela tiden. Rätta mig om jag har fel.

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3466 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ja du kan hindra CCC från att ligga i bakgrunden, men då får du bara tillgång till dina 2D hastigheter hela tiden. alt om du kör ATT då får du bara dina 3D hastigheter hela tiden. Rätta mig om jag har fel.

Kan du förklara ditt påstående?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud