Permalänk
Medlem

Sätta gnome som default

Jag lyckades förstöra mitt gnome på något sätt, så att varje gång jag startade x så fryste bara bilden (med lite fina gröna streck här och där). Nu hade jag sedan tidigare xfce4 på datorn också. Jag bestämde mig för att helt enkelt installera om gnome, men nu startar x bara med xfce istället för gnome. Jag har googlat rätt mycket, men tyvärr inte hittat något svar.. Har även försökt att ta bort xfce4 (apt-get remove, apt-get autoremove) men det är kvar ändå..

Någon som har möjlighet att hjälpa mig lite? Disten jag använder är Ubuntu 9.04, startar som default utan X.

/Marcus

EDIT: Nu lyckades jag lösa det, och på nåt sätt finns alla inställningar jag hade i GNOME kvar.. (GDM använder jag mig inte av)
Lösningen var riktigt enkel, hittade till slut en sida som skrev något som funkade. I homemappen lade man en fil som heter .xinitrc som innehåller:
exec gnome-session

Vet inte hur jag lyckades förstöra gnome från början, fick döda ett spel som använde openGL, sedan gick det inte att starta gnome längre. :S Dags att kryssa ur "Jaunty backports" som programvarukälla kanske..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Har du gdm? Isf, tryck på sessioner och välj 'gnome'. Du kommer få frågan om du vill ha det som standard.

Permalänk
Medlem

valfri texthanterare och öppna filen: /home/användare/.xinitrc sedan bara skriva: exec gnome-session

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
valfri texthanterare och öppna filen: /home/användare/.xinitrc sedan bara skriva: exec gnome-session

Läs min edit.

Visa signatur
Permalänk

en nybörjar-fråga
jag undrar hur jag får igång Gnome i Ubuntu-server 9.10,har installerat xorg men fixar det inte
Tacksam för svar

Newbie

Visa signatur

drb

Permalänk