Permalänk

Grafikkort 1000-1500

Tjenare.

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp nu när jag behöver nytt grafikkort. Helst runt 1000-1500 kronor
Nuvarande System:

CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ 2.01 GHz

Minne:Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB

Grafik: Sapphire Radeon X1650 PRO

Nätagg: 400W FSP ATX-400PNF 120mm Bulk

Har tittat lite på dessa.

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd4850-xxx-edition-512mb-pcie/5408365/

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=387733

All hjälp/kommentarer uppskattas.

Permalänk
Medlem

Duvet att det kortet du har länkat från Inet är ett 4850 för 1500:- va?

Du kanske har gjort en miss, och skulle ha det här istället?
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

Jag skulle valt XFX - kortet. Man får fri frakt från Inet, det är en bra affär och grafikkortet är billigt.

Edit:

Har du budget för ett 4850 så köper du självklart ett sådant.

Permalänk
Medlem

Kan du vänta till början av maj tycker jag du ska ta ett Radeon HD 4770. Det kommer prestera i närheten av 4850 men vara billigare och mer energieffektivt.

Permalänk

aa fredde ja syftade på det billigare XFX-kortet.
Vice, hur mkt kommer 4770 kosta när det kommer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av myspersson
aa fredde ja syftade på det billigare XFX-kortet.
Vice, hur mkt kommer 4770 kosta när det kommer?

Det har sagts att det kommer kosta $99 när det släpps. Med dollarkursen, och den svenska momsen inräknad bör det betyda strax över tusenlappen för vår del. Enligt min mening extremt prisvärt!

Permalänk

Ja, det blir nog till att vänta tills majmånad.

Edit: Ja undra ifall man kommer kunna ha 2 av 4770?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av myspersson
Ja, det blir nog till att vänta tills majmånad.

Edit: Ja undra ifall man kommer kunna ha 2 av 4770?

Självklart och det lär bli budgetspelarnas favorit ett tag framåt gissar jag! (Som 4830 fast bättre på allt.)

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Självklart och det lär bli budgetspelarnas favorit ett tag framåt gissar jag! (Som 4830 fast bättre på allt.)

Jag gnuggar händerna iaf!

Permalänk
Medlem

Skulle väl vara kul att veta vad du ska använda datorn till, innan du bestämmer dig för vilket grafikkort du ska ha

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Spel, som Call of Duty 4 eventuellt Modern Warfare 2 och Age of Conan

Permalänk
Medlem

Annars lägg på några hundra lappar och ta denna. Under kampanj just nu med -24%!

XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=430543

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aframo
Annars lägg på några hundra lappar och ta denna. Under kampanj just nu med -24%!

XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=430543

Blir ju iofs dubbla priset nästan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Blir ju iofs dubbla priset nästan.

Nja inte riktigt, 1500:- var max priset så då utgick jag från det
Ne men ärligt, skulle inte du ha lagt på 400:- för att få ett starkare kort som gtx 260?

Sitter själv på ett GTX 280 som jag köpte under kampanj för 2700:- och är extremt nöjd med vad den presterar. Tror knappast GTX 260 är så pass sämre.

Visa signatur

Aframo

Permalänk

Ett hd 4830. kostar inget på inet och kommer inte ge ditt system en så jätte stor flaskhals.

Permalänk
Medlem

med 4770 kan du nog klara två grafikkort utan att behöva byta nätagg, två 4850/4830 är mkt tveksamt om ditt FSP-agg klarar.

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på ett HD3850/HD3870 eller ett 9600GT. Jag hade en X2 4200+ innan och den började flaskhalsa vid HD3850. Jag hade sökt av begagnatmarknaden och försökt hitta något HD3850 eller HD4670 för en billig peng. Ett senare steg kanske är att börja fundera på att uppgradera processorn också.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk

mm, tror det blir ett 4770 till att börja med. sen när jag får råd så köper jag en ny processor(i5),nytt nättagg och ett till 4770.

Permalänk
Hedersmedlem

9600gt med accelero s1 rev2 eller ett hd4670, mer än så och det kommer flaska (har själv slängt in en 6000+ och 9600gt nyligen). Eventuellt köp beg. prolle + MB + graffe för runt 1500kr borde kunna få en am2+ med en hyffsad prolle och halvbra grafik (runt 9600gt/hd4670) om du letar runt lite...

Permalänk

mhm okej. vad ska jag byta ut ifall jag vill undvika att flaskhalsa med 4770?

Permalänk
Hedersmedlem

vad har du för moderkort? stöder det am2+ så du kan köpa en begagnad phenom t.ex.? jag skulle iaf köpa begagnat och försöka balansera mer. se t.ex. min andra dator i signaturen (hade 4600+ och 7900gt innan uppgradering, men så fixade jag så den gick tystare också med accelero s1 och bättre prollekylare (obs hade am2 inte am2+ så jag typ maxade moderkortet nu))

edit: t.ex. jag har en 4600+ som bara ligger och skräpar och den kostar väl inte mer än ~300kr eller nåt med stockkylare. lär finnas andra som har liknande eller bättre delar som inte används längre

Permalänk

Jag vet inte exakt vad jag har för moderkort, men jag är rätt så säker på att det inte stöder am2+

Skulle varit väldigt tacksam ifall du skickade länkar på delar du tycker skulle vara passande för min dator.

Tusen tack !

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av myspersson
Jag vet inte exakt vad jag har för moderkort, men jag är rätt så säker på att det inte stöder am2+

Skulle varit väldigt tacksam ifall du skickade länkar på delar du tycker skulle vara passande för min dator.

Tusen tack !

Plocka hem Everest Ultimate Edition så kan du se vad du har i burken

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

mm, gjorde det. står att moderkortet är Okänt.

Edit: hade Everest home edition.

Moderkortsnamn : MSI K9N SLI (MS-7250 v2)

har inte en blekaste om detta stöder am2+. Det får ni berätta för mig

Permalänk
Hedersmedlem

samma som jag har... länk kommer inom 5min

edit: btw det stödjer inte am2+

edit2: http://www.msi.com/index.php?func=prodcpu2&prod_no=254&mainca... <--- för cpu support, jag körde på en windsor 6000+ men för dig skulle tom en sämre/billigare cpu vara ett alternativ och sedan klocka kanske? eller köpa ett begagnat moderkort och cpu typ am2+ billigt om du kan hitta..., hur länge innan du byter till i7/i5/pheonom2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aframo
Nja inte riktigt, 1500:- var max priset så då utgick jag från det
Ne men ärligt, skulle inte du ha lagt på 400:- för att få ett starkare kort som gtx 260?

Sitter själv på ett GTX 280 som jag köpte under kampanj för 2700:- och är extremt nöjd med vad den presterar. Tror knappast GTX 260 är så pass sämre.

Det skulle jag inte om jag övervägde ett grafikkort för 900-1000kr som presterar som ett 4850.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Det skulle jag inte om jag övervägde ett grafikkort för 900-1000kr som presterar som ett 4850.

speciellt inte då det är totalt bortkastat med de övriga komponenterna

edit: kan bara tillägga att jag är helt hänförd av accelero s1 rev2, håller mitt (tjejens) 9600gt runt 35c i load med en nexus real silent 120mm @ 5v...

edit2: spelar ljudnivån någon roll för ditt bygge?

Permalänk

Får se ifall jag köper ny processor efter sommaren, troligtvis köper jag processor graffe och moderkort då. Ser inte ut som att mitt nuvarande system pallar 4770 och jag har inte pengar till att uppgradera allt just nu.

Ne ljudnivån spelar ingen större roll.

Permalänk
Hedersmedlem

låter klokt att spara pengarna och köpa en mer balanserad dator då istället, du kan ju försöka klocka upp datorn till max gränen och köra slut på den tills dess? kanske köpa en eller ett par 120mm fläktar billigt för att hålla tillbaka temperaturnivån om du klockar?

Permalänk

ja, blir nog till att klocka så länge.

Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Glad Påsk!

Permalänk
Hedersmedlem

detsamma