4870 eller 4890 och frågor om crossfire

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

4870 eller 4890 och frågor om crossfire

Tjena

behöver svar till tre frågor

1. som jag förstått verkar det vara så att när man kör crossfire så utnyttjas bara minnet från ett grafikkort, vilket av grafikkortens minne används om man kör med 2 kort? den som sitter i första slotten??? och i sånna fall spelar det någon roll om kort nummer två har mindre minne?
Funderar på en sapphire 4870 vapor-x för att senare köpa ytterligare ett likadant kort när jag har råd (finns både me 1 Gb och 2 Gb minne) och då undrar jag om jag köper 2 Gb versionen först, blir det någon skillnad om kort nummer 2 ligger på 2 Gb eller 1 Gb.

2. kan man köra crossfire mellan en 4870 och en 4890?

3. denna fråga gäller ej grafikkort men ram-minne, vad betyder beteckningen CL som står med namnen, exempel CL7, CL8, CL9?
vad är det för skillnad?
Ska bygga en AM3 dator från scratch med moderkort MSI AM3 FX790-GD70 och nya Phenom II x4 955 cpu som släpps den 20 april, vilket RAM lämpar sig bäst, tänkte eventuellt även överklocka så småningom???

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

1. I crossfire/sli så används alltid den minsta mängden grafikminne.
Så om du har ett kort på 1gb och ett på 2gb, så kommer korten endast att använda 1gb var.

2. Det tror jag inte, då arkitekturen skiljer sig för mycket.

3. CL är latensen på minnena, typ hur rappa de är, lägre bättre.

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Nov 2008

Re: 4870 eller 4890 och frågor om crossfire

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fodimaister
Tjena

3. denna fråga gäller ej grafikkort men ram-minne, vad betyder beteckningen CL som står med namnen, exempel CL7, CL8, CL9?
vad är det för skillnad?
Ska bygga en AM3 dator från scratch med moderkort MSI AM3 FX790-GD70 och nya Phenom II x4 955 cpu som släpps den 20 april, vilket RAM lämpar sig bäst, tänkte eventuellt även överklocka så småningom???

CL står för cas latency, dvs vilka timings ditt minne ska köras i, man skall försöka eftersträva så lågt CL som möjligt för bästa prestanda.

Kika gärna på Madshrimps testa av DDR3 minnen. Mycket lärorik och spännande läsning. OCZ oldschool looks ftw.

[Gigabyte GA-MA970A-UD3] [AMD FX4100@4GHz] [Scythe Mugen 2] [4GB Corsair XMS3 DDR3 1600Hz] [Sapphire Radeon HD6870 1GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

http://game.amd.com/us-en/content/images/crossfirex/CF_combo_...

Det är ju fortfarande två 48**-kort det handlar om, så det kan nog funka. Inte ultimat, men det kan nog funka.

i5 6600K + Corsair H90 | Asus Maximus IX Hero | 32GB Vengeance LPX@2400MHz | ASUS 1080Ti OC | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks Eclipse P400S | Corsair AX850W | Asus VG278H+BenQ GL2460HM | Corsair K95 RGB | Logitech G900 | Sennheiser RS 175 + Razer Seirēn Pro