Söka enskilda kurser (högskola)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2004

Söka enskilda kurser (högskola)

Tjena Swec,

Tänkte jobba nu efter gymnasiet men kom på att det kan vara klokt att söka lite kurser på högskolan ifall det skiter sig. Ska nämligen jobba på egna projekt i ett år nu innan jag går vidare och läser högskole/civilingenjör. Nåja, har lite frågor:

- Hur mycket måste jag läsa för att få ut studiemedel?

- Finns det några bra enskilda kurser ni rekommenderar att läsa för en spelutvecklings-intresserad (stockholm)?

Är lite sent påkommet, ja men hinner inte fråga skolans SYO då hon inte alltid är i skolan och kommer tillbaks förens efter ansökningarna har stängt (15e).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I molnet
Registrerad
Jul 2008

Med CSN menar du fullt studiebidrag antar jag, och så måste du läsa en kurs på heltid.

Värt att tänka på när man söker enskilda kurser är att alla som har några HP går före folk med bara gymnasiebetyg. så mer HP ju längre fram i kön står du till kursen, så om det är några populära kurser du skall läsa så se till att dom tar in en kvot på gymnasiebetyg endast.

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004

hur mycket du måste läsa beror på hur stor del av studiemedlet du vill ha:

en termin:

Studiestöd/hastighet - Poäng
100% - 30 hp
75% - 22,5 hp
50% - 15 hp

Någon programmerings kurs och så du kan läsa algoritmer och datastrukturer senare, matematik har man typ alltid nytta av.

kolla lite själv på KTH och stockholms universitet, du kan ju även söka lite på studera.nu efter distanskurser om du vill.