Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så för att förtydliga: IPRED har påverkat försäljningen, men den ökning som dessa branschpersoner "vittnar" om tror jag är båg att den enbart skulle bero på IPRED.

Vilken tur att det faktiskt är båg då, men bara om man läser artikeln ordentligt såklart.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDog
Då kan vi vänta oss bättre tjänster och priser nu då, eller?

Tyvärr motsatsen. Om det nu verkligen går bättre utan att de faktiskt behöver erbjuda någonting som är bättre än tidigare så lär det fortsätta i det spåret. Finns liksom ingen anledning att förbättra någonting som man redan tjänar pengar på...

Givetvis kan man säga att de nu när de då tjänar pengar på det i detta också har initiativ att förbättra tjänsterna, men allvarligt talat, hur ofta har någonting inom media-branchen hänt utan att det mer eller mindre tvingats fram istället för att de sitter kvar som säckar med potatis och suger i sig pengar tills de upptäcker att det börjar bli torrt?. Det lär aldrig hända, hur mycket man än vill glorifiera det hela.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vilken tur att det faktiskt är båg då, men bara om man läser artikeln ordentligt såklart.

Du missade biten om att det är min personliga åsikt.
Men ja, man ska läsa allting noga, trodde det var en självklarhet?[QUOTE]

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du missade biten om att det är min personliga åsikt.
Men ja, man ska läsa allting noga, trodde det var en självklarhet?[QUOTE]
[/QUOTE]

Jo, det bör vara en självklarhet. Men då du skriver:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ja, vi ser bara en procentsats från en site och det ska vara representativt för hela försäljningen i landet Sverige = bullshit för mig.

Då börjar man undra om man ska ta bort den självklarheten. Står ingenstans i artikeln att den är representativ för hela försäljningen. Eller det där var kanske en personlig åsikt de också?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jo, det bör vara en självklarhet. Men då du skriver:

Då börjar man undra om man ska ta bort den självklarheten. Står ingenstans i artikeln att den är representativ för hela försäljningen. Eller det där var kanske en personlig åsikt de också?

Vad är det du missat? Du citerade mig under en editering, vilket jag även påpekat. Varför tror du att jag editerade inlägget? (Notera även att mitt inlägg inte editerades efter att du skrivit ditt, utan innan/under tiden).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad är det du missat? Du citerade mig under en editering, vilket jag även påpekat. Varför tror du att jag editerade inlägget? (Notera även att mitt inlägg inte editerades efter att du skrivit ditt, utan innan/under tiden).

Va???

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9099404...

Du har då inte editerat detta inlägg, och det var även den jag citerade sist.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Va???

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9099404...

Du har då inte editerat detta inlägg, och det var även den jag citerade sist.

Jag ber om ursäkt, mitt fel där. Hade skrivit ett snarlik sak som jag hade editerat bort i ett senare inlägg och rodde det var den det syftades på.

Nej men med det du citerade ville jag mena att artikeln vill få det att verka som att denna ökning i försäljningen är något som diket är kopplat till IPRED och något generellt och det skulle enligt mig vara bullshit.

Visst, artikeln säger inte rakt ut att det skulle vara något generellt, men det är det den vill, imo, hinta om genom sättet att skriva.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag ber om ursäkt, mitt fel där. Hade skrivit ett snarlik sak som jag hade editerat bort i ett senare inlägg och rodde det var den det syftades på.

Nej men med det du citerade ville jag mena att artikeln vill få det att verka som att denna ökning i försäljningen är något som diket är kopplat till IPRED och något generellt och det skulle enligt mig vara bullshit.

Visst, artikeln säger inte rakt ut att det skulle vara något generellt, men det är det den vill, imo, hinta om genom sättet att skriva.

Japp. Just därför jag skrev att det skriver aftonbladet om rubriken och att det är viktigt att läsa artikeln ordentligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Är det verkligen helt otänkbart att det stämmer?
Rent teoretiskt sett så finns det kanske ett par personer här i landet som vill betala för film och musik.
Och om man ska räkna lite:
Om 1 personer betalade för sig före lagen. Och 1 person blev rädd när lagen började gälla och började betala för sig, då är de 2 betalande kunder. Det är en fördubbling av försäljningen.
Börjar man från noll så är all ökning en stor ökning.

Det är helt omöjligt att efter 13 dagar ha tillräckligt med data för att hävda att Ipred => ökad försäljning. Om 6 månader kan vi börja prata om saken.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det är helt omöjligt att efter 13 dagar ha tillräckligt med data för att hävda att Ipred => ökad försäljning. Om 6 månader kan vi börja prata om saken.

Det beror helt på hur man mäter.
Säg att man jämför dag för dag, April 2008 vs. April 2009. Det kan mycket väl ge stora skillnader i procent.
Det var det jag ville ha fram: Att stora ökningar i procent är lätta att uppvisa om man hade en låg volym från början och beroende på hur man jämför.
Sen spårade hela tråden ut

Permalänk
Medlem

Det är ju helt klart statistik man skall ta med en nypa salt, inte minst då lobbyn verkar vilja använda det som propaganda i media.
Om det nu stämmer har lobbyn faktiskt lyckats lagstifta tillbaka klockan och mer eller mindre tvingat tillbaka människor till förlegade distributionsmetoder. Snyggt jobbat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Om det nu stämmer har lobbyn faktiskt lyckats lagstifta tillbaka klockan och mer eller mindre tvingat tillbaka människor till förlegade distributionsmetoder. Snyggt jobbat...

Det är Ameibo.com som nämns i artikeln som startade det hela.
En för mig okänd site för att hyra/ladda ner filmer. Så det är ju ingen gammal distributionsmetod.
Möjligtvis gamla priser då man får betala mer för en köpfilm där än vad de kostar på DVD...

Och med tanke på att jag inte hade en aning om att siten fanns så tror jag på konceptet att de startat på otroligt låg volym. Sen kör man bara lite utvald jämförelse under en kort tidsperiod för att få fram lite skön statistik till DN. Som i förlängningen blir gratisreklam för dem själva.

Jag är övertygad om att man kan bevisa en rejäl ökning i försäljningen utan att ljuga.
Bara man gör rätt urval när man ska plocka fram statistiken.

Permalänk
Medlem

Ah, my bad. Dock bara en tidsfråga innan fler artiklar om ökad försäljning/minskad nedladdning på annat håll dyker upp.

Permalänk
Medlem

Detta är väl precis på samma sätt som det påstods att internettrafiken på vissa siter hade gått ner med 30% jämfört med samma period förra året. Visade sig dock inte stämma något nämnvärt när man undersökte lite noggrannare då det fanns andra faktorer som påverkade även där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Detta är väl precis på samma sätt som det påstods att internettrafiken på vissa siter hade gått ner med 30% jämfört med samma period förra året. Visade sig dock inte stämma något nämnvärt när man undersökte lite noggrannare då det fanns andra faktorer som påverkade även där.

30% jämfört mot motsvarande dag menar du väl?
Sedan att internettrafiken skulle minska kraftigt den första april var självklart, likaså vilka slutsatser man kan dra av detta. -Folk tankade på när det var liten risk innan, och minskade nu när ovissheten om hur lagen kommer fungera finns. Iaf så känns det inte lika meningsfullt att seeda på en öppen tracker nu. Detta säger alltså inte något om hur bra/dålig lagen är, bara att många aktar sig för den nu.

Btw här har du grafen som sweclockers artikel länkade till: http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html Det syns otroligt tydligt att något har hänt den första april.
Men om någon har en bra teori varför grafen ser ut såhär vid den första april i år, där Ipred inte är inblandad, så fram med den. (Det var så otroligt bra aprilskämt i år, så många skrattade ihjäl sig?)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
30% jämfört mot motsvarande dag menar du väl?
Sedan att internettrafiken skulle minska kraftigt den första april var självklart, likaså vilka slutsatser man kan dra av detta. -Folk tankade på när det var liten risk innan, och minskade nu när ovissheten om hur lagen kommer fungera finns. Iaf så känns det inte lika meningsfullt att seeda på en öppen tracker nu. Detta säger alltså inte något om hur bra/dålig lagen är, bara att många aktar sig för den nu.

Btw här har du grafen som sweclockers artikel länkade till: http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html Det syns otroligt tydligt att något har hänt den första april.
Men om någon har en bra teori varför grafen ser ut såhär just i år vid första april där Ipred inte är inblandad så fram med den. (Det var så otroligt bra aprilskämt i år så folk skrattade ihjäl sig?)

Exakta nyheten var att trafiken gick ner med 30% dagen efter IPRED trädde ikraft, vilket felaktig misstolkades (med flit?) som att det var för att folk fildelade mindre. Men en jämförelse med samma period (dvs dagar) förra året visade en liknande nedgång då med.
http://www.second-opinion.se/so/view/310

I och med att internettrafik (och nerladdning) inte är statiska rör de sig alltid, och man kan inte rakt av bara koppla en skillnad till en enskild faktor. Vidare måste man alltid jämföra med året/en tidigare för att se om en liknande fluktuation fanns tidigare, vilket det finns i detta fall.

Återigen, jag påstår inte att IPRED inte har påverkat folks internetvanor, det har den. Den har däremot inte orsakat dessa enorma skillnader som det påstås, med basis på tex artikeln här och att liknande dips funnits även innan IPRED trädde i kraft.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Exakta nyheten var att trafiken gick ner med 30% dagen efter IPRED trädde ikraft, vilket felaktig misstolkades (med flit?) som att det var för att folk fildelade mindre. Men en jämförelse med samma period (dvs dagar) förra året visade en liknande nedgång då med.
http://www.second-opinion.se/so/view/310

I och med att internettrafik (och nerladdning) inte är statiska rör de sig alltid, och man kan inte rakt av bara koppla en skillnad till en enskild faktor. Vidare måste man alltid jämföra med året/en tidigare för att se om en liknande fluktuation fanns tidigare, vilket det finns i detta fall.

Återigen, jag påstår inte att IPRED inte har påverkat folks internetvanor, det har den. Den har däremot inte orsakat dessa enorma skillnader som det påstås, med basis på tex artikeln här och att liknande dips funnits även innan IPRED trädde i kraft.

Det var fel att dagen efter dra slutsatsen, däremot nu mer än en vecka efter kan man se att det är något unikt som har hänt. Samma sak hände inte hos Netnod förra året: http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html
Sedan är Netnod bara en knytpunkt och man måste göra kontroller på fler ställen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det var fel att dagen efter dra slutsatsen, däremot nu mer än en vecka efter kan man se att det är något unikt som har hänt. Samma sak hände inte hos Netnod förra året: http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html
Sedan är Netnod bara en knytpunkt och man måste göra kontroller på fler ställen.

Precis, även om det är en någorlunda unik händelse så är det en för liten bas att komma med sådana här slutsatser från.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är enkelt att räkna på huruvida det är någon skillnad i internettrafik, så just där finns väl inte mycket att diskutera (möjligen vilken felmarginal då som kan anses godkänd).

Men VAD skillnaden beror på är ju en annan femma. Själv tror jag att datatrafiken gått ner kraftigt, alla jag känner har iaf slutat fildela efter 1 april.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Det är enkelt att räkna på huruvida det är någon skillnad i internettrafik, så just där finns väl inte mycket att diskutera (möjligen vilken felmarginal då som kan anses godkänd).

Men VAD skillnaden beror på är ju en annan femma. Själv tror jag att datatrafiken gått ner kraftigt, alla jag känner har iaf slutat fildela efter 1 april.

Sen ifall detta leder till att folk köper mer än vad de gjort tidigare är en helt annan fråga och som det dröjer mer än 2 veckor att få reda på.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att den har ökat. Många jag känner har slutat helt att tanka(ialf under någon månad framåt ialf). Så om man vill ha senaste musiken eller spelen så måste man ju köpa den...

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Som andra nämner så skulle det inte förvåna mig om försäljningen faktiskt har ökat (kanske t.o.m. markant) den senaste tiden. Dock tror jag inte att det är en bestående förändring. Folk är helt enkelt nojjiga och avvaktande för att se hur IPRED tillämpas och är villiga att betala en slant extra medan de väntar på de första artiklarna om folk som sätts dit m.h.a. IPRED.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aja, jag kommer iaf aldrig att betala för musik eller film, det blir väl till att spela in från radion igen

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10