Problem med temps till 4850

Permalänk
Medlem

Problem med temps till 4850

Sitter med ett Gigabyte hd4850 512mb och tänkte försöka mig på att klocka lite. Men jag vet inte riktigt om jag vågar... OKLOCKAD ligger tempsen på omkring 80 grader, med stockfläkten på auto. Har även testat att ha den på manuell och omkring 35% men med samma resultat.

Vad beror det på och hur kan jag få ner temperaturen? Hur mycket vågar jag klocka i dagsläget? Just nu så har jag sakta men säkert dragit upp till 650/1010 MHz.

Använder CCC.

Permalänk
Medlem

Antar du menar 80 grader vid load, och det är inte farligt för ett Radeon HD 4850. Du borde ju kunna få ner tempen vid manuell inställning och öka fläkthastigheten, eventuellt byta kylare på grafikkortet, eller öka luftgenomströmningen i chassit på ett bättre sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Antar du menar 80 grader vid load, och det är inte farligt för ett Radeon HD 4850. Du borde ju kunna få ner tempen vid manuell inställning och öka fläkthastigheten, eventuellt byta kylare på grafikkortet, eller öka luftgenomströmningen i chassit på ett bättre sätt.

Vad är load? Är load när man exempelvis spelar och "anstränger" kortet? Vet att det finns idle oxå, men har ingen koll på skillnaden.

Permalänk
Medlem

Det är korrekt.

Permalänk
Medlem

Okej då har jag förstått rätt
men det var i idle jag menade, tror jag.

Nu har jag klockat till 665/1040MHz och ligger på ca 70 grader med fläkten på 44%. Hur vet jag om det är idle eller load? Load borde ju rimligvis vara när man spelar och hur ska man då se vilken temps man har? Ni för ursäkta mitt okunnande men man måste ju lära sig nångång

Permalänk
Medlem

När du väl spelar så jobbar oftast kortet rätt ordentligt vilket kännetecknar dess värme i load. När du väl stängt applikationen och inte anstränger datorn så ser du dess temperatur i idle. Så enkelt är det

Du kan annars tab switcha snabbt mellan spelet och Everest eller liknande program för att kolla temperaturen.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar!
Isf ligger jag på mellan 68 - 74 grader i idle, med fläkten på 44%. Det känns lite mycket om man jämför med andra jag sett...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhiluX
Okej, tack för svar!
Isf ligger jag på mellan 68 - 74 grader i idle, med fläkten på 44%. Det känns lite mycket om man jämför med andra jag sett...

Det kan tyda på dåligt luftflöde i ditt chassi. Fast jag tycker i och för sig inte det är några anmärkningsvärda temperaturer. Jag har ju själv haft 4850 och foldade med kortet och då gick det upp nästan mot 90 grader. Minns inte vad idle låg på. Tror aldrig kortet fick idla eftersom foldingen var igång hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Det kan tyda på dåligt luftflöde i ditt chassi. Fast jag tycker i och för sig inte det är några anmärkningsvärda temperaturer. Jag har ju själv haft 4850 och foldade med kortet och då gick det upp nästan mot 90 grader. Minns inte vad idle låg på. Tror aldrig kortet fick idla eftersom foldingen var igång hela tiden.

Okej, så det är inget att oroa sig för?

Permalänk
Medlem

Om det idlar vid 80 grader då är det för högt. Annars inte. Vilket program kollar du tempen med? Jag använder CPUID Hardware Monitor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Om det idlar vid 80 grader då är det för högt. Annars inte. Vilket program kollar du tempen med? Jag använder CPUID Hardware Monitor.

det idlar i ca 70 grader, lite högre emellanåt. Jag använder bara CCC. Har försökt ladda ner ATT men det funkar inte..

Permalänk
Medlem

Har ett likadant kort, blev också trött på att tempen rusa upp över 80grader vid spelande. Så köpte en:
http://www.akasa-europe.com/akasa_english/spec_page/vga_coole...
Ifrån E-bay eftersom komplett inte säljer den längre.
Är väldigt nöjd, tyst & nu ligger tempen på 40-45grader vid load.

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chjp
Har ett likadant kort, blev också trött på att tempen rusa upp över 80grader vid spelande. Så köpte en:
http://www.akasa-europe.com/akasa_english/spec_page/vga_coole...
Ifrån E-bay eftersom komplett inte säljer den längre.
Är väldigt nöjd, tyst & nu ligger tempen på 40-45grader vid load.

Okej! Vad kostar en sån då?

EDIT:
kollar på prisjakt förresten heh

Permalänk
Medlem

Jag sitter på Gigabyte OC 1gb och min idlar på strax under 40C i ett inte allt för välventilerat chassi (rätt litet med en in- å en utblåsfläckt) med sign klocks så ja tycker ditt låter mycket men jag vet inte vilken kylare som sitter på ditt, jag har det med Zalman kylaren..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Ursäkta OT, men nu kan jag inte hålla mig längre! varför i hela friden Foldar ni? vad tjänar ni på det? jag har inte förstått grejen med folding@home.... De enda man gör är att man slösar en Jääääääävla massa ström

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!