Varning för skojare på marknad!

Permalänk
Medlem

Varning för skojare på marknad!

Tjena!

Även jag har som så många andra blivit blåst på sweclockers marknad.
Dum som man är sätter man alltid in pengar på säljarens bankkonto och
den här gången satte det stopp för mig, det har funkat så många gånger tidigare men någon gång ska vara den första för allt. Att anmäla det till polisen/kronofogden känns helt meningslöst då det handlar om så pass lite pengar, närmare bestämt 1600kr för mig. Det kan ju vara fler som personen i fråga har blåst men för mig handlar det om 1600kr. Det jag har som kan leda mig till grisen är bankkontot som jag satte in pengarna på. Någon som har en lycklig historia att berätta där man faktiskt får tillbaka pengarna för något sånt här. Jag menar, vad har jag som bevisar vem det är och att han/hon faktiskt inte har skickat grafikkortet som det här gäller?

Varningsklockorna borde ha ringt högre och tidigare men men, nu är det som det är. Jag är lurad och jag får stå mitt kast. Jag ville bara varna andra att göra samma misstag själv.

Det alias som det gäller i alla fall är burkard93. Nyreggad är han/hon också.

Namn Rickard Nilsson
Plats Lidingö
Registrerad 2009-04-02
Senaste besök 2009-04-05

Varning varning!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tattarmänniskor.
Som du säger så kan det nog vara svårt att få tillbaka pengarna, iallfall om man ska lämna allt ansvar till polisen.

Har dock själv inte råkat ut för något sånt här än så jag vet inte riktigt vad oddsen är för att man får tillbaka sina pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm, riktigt tråkigt. =/
Kanske är dags att införa något betygsystem som det pratades om tidigare?
Eller ha en tidsgräns för marknaden, typ som ÖÄ?

Själv har jag aldrig blivit lurad vid näthandel, men någon gång ska väl bli den första som sagt...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej Blade80,

Det dyker upp bedragare lite då och då även i marknad, så det gäller att vara på sin vakt även här.

Som vanligt rekommenderar vi att polisanmäla. Då kan vi rota i loggarna och försöka hjälpa till så gott det går i utredningen.

Håll mig uppdaterad!

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att vissa försäljare/köpare satt/sätter upp kriterier om att köparen/säljaren ska ha varit registrerad åtminstone ett år och/eller gjort X antal poster på forumet, vilket minskar mängden bedragare (iaf resonligt mässigt) och gör det lättare att få en seriös motpart. Kanske något att gå efter, vid användning av "Marknad".

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Re: Varning för skojare på marknad!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Tjena!

Även jag har som så många andra blivit blåst på sweclockers marknad.
Dum som man är sätter man alltid in pengar på säljarens bankkonto och
den här gången satte det stopp för mig, det har funkat så många gånger tidigare men någon gång ska vara den första för allt. Att anmäla det till polisen/kronofogden känns helt meningslöst då det handlar om så pass lite pengar, närmare bestämt 1600kr för mig. Det kan ju vara fler som personen i fråga har blåst men för mig handlar det om 1600kr. Det jag har som kan leda mig till grisen är bankkontot som jag satte in pengarna på. Någon som har en lycklig historia att berätta där man faktiskt får tillbaka pengarna för något sånt här. Jag menar, vad har jag som bevisar vem det är och att han/hon faktiskt inte har skickat grafikkortet som det här gäller?

Varningsklockorna borde ha ringt högre och tidigare men men, nu är det som det är. Jag är lurad och jag får stå mitt kast. Jag ville bara varna andra att göra samma misstag själv.

Det alias som det gäller i alla fall är burkard93. Nyreggad är han/hon också.

Namn Rickard Nilsson
Plats Lidingö
Registrerad 2009-04-02
Senaste besök 2009-04-05

Varning varning!

OMG!!
Tänkte faktiskt köpa det kortet han ''sålde''.
Tur man inte hade pengarna just då.
Annars hade jag också blivit lurad.

Tråkigt att det finns såna som håller på så.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razec
OMG!!
Tänkte faktiskt köpa det kortet han ''sålde''.
Tur man inte hade pengarna just då.
Annars hade jag också blivit lurad.

Tråkigt att det finns såna som håller på så.

Samma här, var en 920 som han sålde också men han hörde aldrig av sig till mig när jag mejlade(som tur var ).
Jag tycker verkligen du borde anmäla. Både för att få tillbaks pengarna men också för att inte låta idioten komma undan med det.
Se det som ett ansvar för han/hon kommer säkert fortsätta såhär annars. Speciellt ifall ingen gör något åt det.

Permalänk
Medlem

Jag var också intresserad och mailade honom, men gick inte vidare. Tur för mig. Samtidigt var där en kille i Skövde som sålde ett 4870x2 billigt, han gick ner från 2700 till 1600 för snabbt. När jag sa ok, undrade han direkt över betalningen och jag sa att jag kommer och hämtar, jag har inte hört ifrån han sedan dess. Han var registrerad samma dag.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

skulle aldrig göra affär med en nyreggad 93:a ... garanterat en snorvalp som ville ha snabba pengar.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

Fy fan för folk som gör så...jag har altid haft svårt att lita på köp ,därför har jag så gott det går sällan köpt på blocket.. jag har hellre köpt nytt. skälet är att garatinärenden är ett helvete om man köper beggat. Eftersom nu garantin är personlig , blir så mycket jobb om man nu ska måsta skicka o begära RMA via den person man köpt det av. Har skälv råkat ut för en del o det är så mycket onödigt jobb. Om nu nått händer

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Klart du ska polisanmäla, 1600 är ju ingen struntsumma.

Permalänk

I so hate ppl like that!

Varför försöka ens göra något sånt! Detta är sweclockers.com Enligt mig sveriges bästa sida när de gäller forum + Galleri, Uppdateringar, News och mycket mer.

Och här borde vi lita på varandra, Hjälpas åt och va snälla men när man gör så här förtjänar man fan ett Bamse straff. Otroliga människor som har inget bättre för sig.

Sorry ifall de låter dumt eller så, men så tycker jag.

Hoppas du får tillbaka dina pengar så klart! lycka till!

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Damn. Att du ens funderar på att inte anmäla personen till polisen. Det är troligt att du inte kommer se dina surt fördärvade pengar igen, men personen som lurades måste svettas pga sin handling. En liten kille som får en polisanmälan på sig mår inte bra.

Edit; Ett tips är att ta kontakt med människas föräldrar. Berätta hur det ligger till och att du kommer anmäla deras barn om du inte får tillbaka summan du betalade.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Trist att höra.. Precis som Andreas säger så bör du ju Polisanmäla då det ger staff en chans att hjälpa till.. Har den slyngeln suttit hemmifrån och reggat sig eller lagt in annonsen så vips finns ett IP-nummer som en trevlig ISP gärna lämnar ut till polisen, dessutom bör det väl finnas ett telefonnummer som betalade annonsen om jag inte är helt ute och cyklar..

Permalänk

Haha han finns me på Eniro !

Larsbergsvägen 36 181 39 LIDINGÖ

Om du är sugen på och *tala* med han...

Permalänk
Medlem

Tycker också att man alltid ska Polisanmäla oavsett summor, även om polisen knappast kommer att göra nåt åt saken. Om inte annat så byggs statistiken iallafall på så polisen får se hur många såna här brott det verkligen begås.

Permalänk

Att ta reda på mer om honom och ringa hans föräldrar låter som en bra idé tycker jag

Polisanmälningen gör ju som sagt iaf lite nytta - den ger en träffsäkrare statistik.

Permalänk

Re: Re: Varning för skojare på marknad!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razec
OMG!!
Tänkte faktiskt köpa det kortet han ''sålde''.
Tur man inte hade pengarna just då.
Annars hade jag också blivit lurad.

Tråkigt att det finns såna som håller på så.

Samma här. Hade en lång mail konversation med han men bestämde mig för att stå över.

Permalänk

Klart du ska göra en polisanmälan på fanskapet även om du nu inte får tillbaks pengarna så gör en i alla fall

Men SweClockers borde om det nu inte är så att när man betalar annonsen så går det bara om man har ett "reggat mobilnr"

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Ring skiten och förklara att du vill ha dina pengar tillbaka eller att du går till polisen inte mycket mer med det, sedan om hans namn stämmer vet ja inte han kanske bara tog random namn, men telefon nummer bör finnas om han tog betalning via mobil eller visa kort nummer.

Be sweclockers ta kontakt med skiten om dem inte vill lämna ut hans uppgifter. Dem bör kunna komma åt detta.

EDIT: Om du har satt in dina pengar på ett KONTO så bör polisen lätt kunna kolla med banken vem det tillhör, har ni samma bank så kan du prata med banken kanske.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnippaMazter
Haha han finns me på Eniro !

Larsbergsvägen 36 181 39 LIDINGÖ

Om du är sugen på och *tala* med han...

Om dessa uppgifter stämmer så bör det inte vara svårt att få tillbaka pengarna?

Permalänk
Medlem

Är det helt säkert att han verkligen är den personen i fråga? Han kanske bara tog något random-namn?

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är att endast köpa från de som varit medlemmar sedan 2006 (eller längre tillbaka) och som inte beter sig barnsligt i forumet. Jag säger inte att det är fel att köpa av nya medlemmar men det är en mycket större risk.

That's my two cents

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Man borde starta en samhällsarmé och jaga dessa jävlar som blåser folk.

Permalänk
Medlem

Ja man kan säga mycket om att man inte ska lita på folk hit och dit men jag vet det själv också. Jag har aldrig blivit blåst tidigare men nu har jag det så nu har jag lärt mig en läxa. Man kan ju hoppas att de bevis jag har räcket i en polisanmälan. Jag har ett konto som har fått pengarna och en mailhistorik. Det är det enda. Men det brukar vara jättesvårt att få ut några personuppgifter av bankerna så där är jag körd. Det är bara att gå genom polisen som gäller.
Kan jag göra en sådan anmäla online? Någon som vet. Jag vet att man kan göra egendomsanmälnignar via ett formulär på polisens hemsida men jag hittar ingen mall som passar för det jag har som ärende.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Man borde starta en samhällsarmé och jaga dessa jävlar som blåser folk.

I'll join it for sure!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnippaMazter
Haha han finns me på Eniro !

Larsbergsvägen 36 181 39 LIDINGÖ

Om du är sugen på och *tala* med han...

Hur kan vi vara säkra på att personen är den han påstår sig vara?

Men föär mig känns det som att jag hade scamat alla om jag hade varit ute eftre en sådan sak? För uppenbarligen har flera kontaktat honom/henne/den/det och han sålde enbart till en?

Aja...

Polisanmäl, vem vet, du kanske har tur och det rör sig om en individ som det redan finns brottsmisstankar på...

Permalänk
Medlem

Klart du ska anmäla!
Haha, ring hem till numret på Lidingö, och fråga om Rickard Nilsson är hemma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Hej Blade80,

Det dyker upp bedragare lite då och då även i marknad, så det gäller att vara på sin vakt även här.

Som vanligt rekommenderar vi att polisanmäla. Då kan vi rota i loggarna och försöka hjälpa till så gott det går i utredningen.

Håll mig uppdaterad!

Hälsningar,
Andreas

Jag anser att Sweclockers bör vara behjälpliga till det yttersta. Då antalet besökare här är många.

Vad menas med "då kan vi rota i loggar" Väntar ni på att polisen skall kontakta er? För då får ni vänta i 1 år, om det ens händer. Eller som moderatorn sa på Nordichardware "IP nr ger vi endast om polisen efterfrågar det" Tjena lixom!

Som om brottshandläggaren reggar ett nick o PM:ar närmsta moderator.

Det bör räcka med att anmälaren uppger sitt ärende nr och ni kompletterar med teknisk information om bedragaren, på just det ärendet. Något som blocket gjorde till min förtjänst.

Jag har själv blivit utsatt och det kan ta över 1 år innan nåt ens händer.

Permalänk

jag vart lurad här på 1200kr av "retur69"