Avsluta mobil abonnemang (Tre)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Aug 2005

Avsluta mobil abonnemang (Tre)

Hej

Förlängde för en tid sedan mitt mobilabonnemang hos Tre och fick då
samtidigt en SE X1. Telefonen har nu varit inne på lagning/service 3 gånger för samma fel och när den nu kommer tillbaka tredje gången så lär den inte fungera nu heller. Det är täckningsfel på den och alla verkar i princip vara drabbade av detta. Frågan är om detta ger mig rätten att få bindningstiden på mitt abonnemang upphävd? Det är ju trots allt för telefonen som man blir tvingad att binda sig i en viss period. Jag har kollat och Tre har ingen annan telefon som jag är direkt sugen på.

Tacksam för svar!

Mvh
Daniel

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Nej.

Efter tre reparationsförsök får köparen bytesrätt på mobiltelefonen, dvs du kan välja en annan likvärdig i butiken istället eller köpa en annan om du betalar mellanskillnaden. Du har däremot inte rätt att häva abonnemanget eftersom du är kontraktsbunden.

Att häva kontraktet kräver normalt sett att 3 går med på det pga goodwill eller liknande, alternativt att det är så mycket strul att ARN blir inblandade och rekommenderar ett avslut.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Nej.

Efter tre reparationsförsök får köparen bytesrätt på mobiltelefonen, dvs du kan välja en annan likvärdig i butiken istället eller köpa en annan om du betalar mellanskillnaden. Du har däremot inte rätt att häva abonnemanget eftersom du är kontraktsbunden.

Att häva kontraktet kräver normalt sett att 3 går med på det pga goodwill eller liknande, alternativt att det är så mycket strul att ARN blir inblandade och rekommenderar ett avslut.

Ganska säker på att du har fel. Avtalet om bindningstid är förutsatt att kunden får en fungerande telefon, när denna inte är fungerande och inte kan repareras så ger det rätt till säga upp avtalet.

ARN beslut i ett fall som liknar TS fall:
http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.h...

TS bör kontakta sin konsumentvägledare och sedna ta kontakt med tre och få avtalet uppsagt.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Aug 2005

Tusen tack för svaren! Ska först ringa och kolla vad dom själva säger om det. Om dom är omöjliga så får det bli ARN.