Permalänk
Medlem

Nytt kryphål i Ipredlagen.

[quote]Med den nya fildelningslagen, IPRED, som nu börjat gälla, så får film och musikbolag rätt att via domstol få ut namn och adress på dem som de misstänker fildelar olagligt. Men det är inte alla som kan lämna ut sina kunders personuppgifter. Jon Karlung, som är chef för Internetleverantören Bahnhof säger att de inte kan lämna ut uppgifterna eftersom de inte sparar kundernas IP-nummer.

– Vi har målmedvetet arbetat med att inte spara dom här uppgifterna, det har inte bara att göra med Ipred utan det har med vår syn på integritet och skydda den elektroniska kommunikationen.

Skulle ni tvingas så kan ni inte lämna ut uppgifterna?

– Ja det är riktigt, det kan finnas undantag men vi arbetar för att inte spara den här typen av uppgifter, säger Jon Karlung.

Men Bahnhof är ganska ensamt bland bredbandsbolagen med den här modellen. Telia, Telenor och Tele 2 t.ex. sparar tillräckligt med information om sina kunder för att kunna spåra upp personer som misstänks fildela filmer och musik illegalt.
De kommer också att lämna ut de uppgifterna om en domstol kräver det.

Men Bahnhof har hittat ett kryphål som innebär att man följer lagen trots att man inte sparar kundernas uppgifter säger Jon Karlung på Bahnhof.

– Det är ingen hemlighet att jag ogillar Ipred, men Bahnhof vill inte bryta mot lagen, men just nu finns det en möjlighet för oss att inte spara uppgifter och då gör vi inte det, säger han.

Källa http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1646&grupp=546...[/quote]
Vad säger ni? Det här låter som något som vi borde begära av alla våra leverantörer.

Känns om inte annat bra att något bolag står på användarnas sida.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Göööööött... borde gå över till dom bara för det...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk

Fiffigt

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Tilltalande på alla sätt och vis. Samma gäller Ephone som vägrar lämna ut IP-adresser i fallet med de 2000 ljudböckerna, då bevisen är för dåliga (skärmdumpar - APB's spjutspets i krigföringen mot piraterna).

BiffKo

Permalänk

Jag har redan Bahnhof

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigre i livet..
Banhof hade jag lätt bytt till om mitt område var utvecklat nog för att kunna få tillgång till Banhof..
hatar telia, mer än allt annat, enda jag kan få, tyvärr =/

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Som sagt tidigre i livet..
Banhof hade jag lätt bytt till om mitt område var utvecklat nog för att kunna få tillgång till Banhof..
hatar telia, mer än allt annat, enda jag kan få, tyvärr =/

Samma här, bor man som jag ett par mil utanför Luleå så är ADSL enda alternativet. Hastigheten kan jag stå ut med, men Telia är sannerligen inte roliga att ha att göra med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffko
Tilltalande på alla sätt och vis. Samma gäller Ephone som vägrar lämna ut IP-adresser i fallet med de 2000 ljudböckerna, då bevisen är för dåliga (skärmdumpar - APB's spjutspets i krigföringen mot piraterna).

BiffKo

Det där med skärmdumparna är HELT SJUKT! Det är som att en handritad bild av en streckgubbe som rånar en bank skulle räcka som bevisförning i en bankrånsrättegång.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag hade haft möjligheter till fiber hade jag valt Bahnhof utan tvekan...

Permalänk

Själv bor man i en liten skithåla utanför jönköping.... Telia sucks.. Telia är dyrt....................

Permalänk

Förhoppningsvis kommer bahnhof få mycket kunder nu och kommer utöka deras nät.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Samma här, bor man som jag ett par mil utanför Luleå så är ADSL enda alternativet. Hastigheten kan jag stå ut med, men Telia är sannerligen inte roliga att ha att göra med.

OT: Satt precis i den sitsen själv i höstas, bodde i Råneå och enda möjligheten var Telia via ADSL. Numera sitter man på Lunet och Bahnhof.

T: Känns riktigt skönt att ha en internetleverantör som bryr sig om sina användares integritet. Sen så förstår man ju också att det ligger i deras ekonomiska intresse. Jag menar, vem behöver egentligen 100/100 om man inte ska fildela?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
OT: Satt precis i den sitsen själv i höstas, bodde i Råneå och enda möjligheten var Telia via ADSL. Numera sitter man på Lunet och Bahnhof.

T: Känns riktigt skönt att ha en internetleverantör som bryr sig om sina användares integritet. Sen så förstår man ju också att det ligger i deras ekonomiska intresse. Jag menar, vem behöver egentligen 100/100 om man inte ska fildela?

hoosta hemsidor i massvis ! haha

Permalänk
Medlem

Baksidan med detta är ju även att såna som sprider snuff, våldsporr, barnporr osv osv också glider igenom nätet....

Permalänk
Medlem

Ingeting går att göras perfekt.
Inte sveriges lagar, internetleverantörer, bilar osv osv..
Alltid är det nån som tjänar på det, dock så är det inte en majoritet.

Det finns speciella avdelningar som jobbar emot barnporr osv, de har jag ingenting emot, däremot så stör jag mig på de idioter som tror sig göra nytta med den nya lagen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffko
Tilltalande på alla sätt och vis. Samma gäller Ephone som vägrar lämna ut IP-adresser i fallet med de 2000 ljudböckerna, då bevisen är för dåliga (skärmdumpar - APB's spjutspets i krigföringen mot piraterna).

BiffKo

Håller med. Om Banhofs modell visar sig hålla ska jag kolla om jag kan få dem som IPS. Men tills vidare blir det VPN-tunnel.

Fast jag trodde att de personer som påstods dela ut dom där ljudböckerna satt häktade några dagar. Vad det inte så? För om dom satt häktade måste ju APB fått tag på namnen bakom IP-adresserna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Baksidan med detta är ju även att såna som sprider snuff, våldsporr, barnporr osv osv också glider igenom nätet....

ja men det är inte de ipredlagen ska stoppa... rättsväsendet skiter ju ändå i det som är viktigt, men lilla svensson som laddar ner en film ska få böta 200k.
och man undrar varför folk inte har ett förstroende för svensk rättsväsende...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Vad har Bredband2 för syn på Ipred? nån som vet?
Hur säker kund är man hos dom....

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

Barnporrs nedladdarna klarar sig fortfarande undan, lär inte vara några uppbehovsrätts tvister om det.... :/

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

All heder åt Bahnhof!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Baksidan med detta är ju även att såna som sprider snuff, våldsporr, barnporr osv osv också glider igenom nätet....

Säg det till filmindustrins privatpoliser på APB och hör om dom bryr sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
ja men det är inte de ipredlagen ska stoppa... rättsväsendet skiter ju ändå i det som är viktigt, men lilla svensson som laddar ner en film ska få böta 200k.
och man undrar varför folk inte har ett förstroende för svensk rättsväsende...

Det var ju själva kryphålet jag syftade på.

Sparas inga IP-loggar blir det ju ännu svårare att komma åt dem som sprider sånt material.

EDIT: Mig veterligen så är ju det det enda sättet att spåra sånt material genom olika IP-loggar.
Skulle alla ISP:er sluta spara sina loggar skulle det ju bli julafton för dessa människor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Det var ju själva kryphålet jag syftade på.

Sparas inga IP-loggar blir det ju ännu svårare att komma åt dem som sprider sånt material.

Kryphålet utnyttjas ju som en effekt av IPRED. Ser du inte det sambandet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Kryphålet utnyttjas ju som en effekt av IPRED. Ser du inte det sambandet?

Min poäng precis!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Min poäng precis!

Ja, fast han skrev ju att IPRED inte har tillkommit för att stoppa sådan grov brottslighet du ger exempel på, utan för att komma åt fildelare. Hans poäng var nog att det hade varit vettigare att prioritera grova brott istället för att skydda film- och musikindustrins vinstintressen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smileyn
Barnporrs nedladdarna klarar sig fortfarande undan, lär inte vara några uppbehovsrätts tvister om det.... :/

Skulle inte tro det. Barnporr är fortfarande ett allvarligare brott än fildelning och något som polisen, till skillnad från det senare, faktiskt arbetar hårt mot. Visst är Ipred en skitlag och kriget mot fildelning tar fortfarande upp tid som rättsväsendet skulle kunna lägga på annat, men att få det att låta som att pedofiler går lösa på grund av skivbolagens lobbyister är bara trams. Klaga gärna på jakten på oss fildelare, men försök vara mer konstruktiv. Sådana där uttalanden får oss bara att se dumma ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Ja, fast han skrev ju att IPRED inte har tillkommit för att stoppa sådan grov brottslighet du ger exempel på, utan för att komma åt fildelare. Hans poäng var nog att det hade varit vettigare att prioritera grova brott istället för att skydda film- och musikindustrins vinstintressen.

Håller med till 100%.

Ville bara få fram till alla som hyllar kryphålet att det finns en väldigt svart baksida av det också!

Permalänk
Medlem

Hmm, gäller inte datalagringsdirektivet eller har jag fel??
Eller är det inte implementerat ännu?

Så detta kan nog bara vara tillfälligt, tyvärr...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Håller med till 100%.

Ville bara få fram till alla som hyllar kryphålet att det finns en väldigt svart baksida av det också!

Jo, där håller helt med dig. Rent allmänt tror jag att en konsekvens av dessa nya lagar mot fildelning, kommer bli en större efterfrågan på olika lösningar som skyddar anonymiteten. Fast frågan är om inte de som sysslar med t.ex. barnporr inte redan "gått under jorden" i olika slutna nätverk. Jag gissar att arbetsmetoderna mot dessa skiljer sig åt från de som APB använder och därför känns det som hela den biten inte riktigt hör till denna diskussionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Håller med. Om Banhofs modell visar sig hålla ska jag kolla om jag kan få dem som IPS. Men tills vidare blir det VPN-tunnel.

Fast jag trodde att de personer som påstods dela ut dom där ljudböckerna satt häktade några dagar. Vad det inte så? För om dom satt häktade måste ju APB fått tag på namnen bakom IP-adresserna.

Enligt tidningarna så har en förfrågan kommit från Solna tingsrätt till Ephone om att lämna ut personerna bakom ftp-servern med ljudböckerna. Ephone vägrar, så ftp-innehavaren går fri än så länge..

Det låter lite märkligt alltihop. Jag trodde att tingsrätten tog ställning för om bevisen är ok eller inte, och sedan ålägger ISP'n att lämna ut piraten. Här låter det snarare som att tingsrätten bara vidarebefordrar förlagets begäran om att få ut uppgifter om personen i fråga. Om så är fallet finns det ju överhuvudtaget ingen skydd mot ev. massutskick av kravbrev. Tur att några tar ställning mot dylik rättslös behandling.

BiffKo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jo, där håller helt med dig. Rent allmänt tror jag att en konsekvens av dessa nya lagar mot fildelning, kommer bli en större efterfrågan på olika lösningar som skyddar anonymiteten. Fast frågan är om inte de som sysslar med t.ex. barnporr inte redan "gått under jorden" i olika slutna nätverk. Jag gissar att arbetsmetoderna mot dessa skiljer sig åt från de som APB använder och därför känns det som hela den biten inte riktigt hör till denna diskussionen.

Det stämmer som du säger, men nya barnporrskonsumenter applåderar säkert utvecklingen. Lösningen är ju enkel i.o.f.s. Höj straffsatsen för innehav av barnporr till två år (samma som för spridning), dumpa IPRED och ålägg i stället operatörerna att lämna ut abonnentuppgifterna vid brott som ger minst två år..

BiffKo