Geforce 9500gt 1GB x 2?

Permalänk
Medlem

Okej,så "sli-bryggan" har man till graffkorten som inte stödjer CF?Och om man har CF så har man "CF-brygga"?Har jag fattat rätt eller?

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackex
Okej,så "sli-bryggan" har man till graffkorten som inte stödjer CF?Och om man har CF så har man "CF-brygga"?Har jag fattat rätt eller?

Unjefär.

Det är vanligt att röra ihop SLI och Crossfire.

Resultatet blir densamme men de fungerar på två helt olika sätt.

Rent fysiskt kan du inte montera en SLI brygga på ATI kort dels för att den inte passar alls, dels för att den inte kommer att fungera även om du klappade fast den med en hammare.

Vet inte om jag är retard, men jag har inte sett någon information om vad för moderkort du har, även om vissa kort klarar CF så är de inte lämpade för det. (tex. P35 mfl.)

Så vilket för moderkort har du?

Permalänk
Medlem

Okej,jag har ingen aning vad det är för moderkort,det står ej på.Dock så är datorn en HP och moderkortet orginalt.Kanske kan knäppa en bild så någon kan hjälpa mig att identfiera de?

Ha en bra dag / Macke

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Antielefant

Vilken modell HP, och vilken CPU?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackex
Okej,jag har ingen aning vad det är för moderkort,det står ej på.Dock så är datorn en HP och moderkortet orginalt.Kanske kan knäppa en bild så någon kan hjälpa mig att identfiera de?

Ha en bra dag / Macke

Plocka hem Everest Ultimate Edition så bör du se vad ditt moderkort heter

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej,ASUStek computer INC. NODUS3 heter moderkortet,men det är även extra pci platser.Ska knäppa en bild så ni fattar

AMD cpu med:)

/Macke

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Medlem

Har fixat bild nu med,hoppas ni fattar hur jag menar.Moderkort ASUStek computer INC. NODUS3,CPU AMD Athlon64 X2 5200+, 2.7Ghz.

Bilden

http://img186.imageshack.us/img186/1075/bild075.jpg

/Macke

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Medlem

Bara en PCI-E port på det kortet.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

du kan inte ha 2 kort.

Permalänk

GTX260 och HD4870 1GB är likvärdiga. Så att GTX260 är det bästa för 2k är ett tamt svar.

Permalänk

Det ser inte ut som att du kan köra med mer än ett kort på det moderkortet, så det är bara att välja. Ett HD4830 om du vill ge under tusenlappen. Ett HD4850 om du vill ge mellan 1000 och 1500kr och ett HD4870 1GB eller ett GTX260+ om du vill lägga runt 2000 kr.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Okej :/ Hur bra är HD4830/HD4850?Jag spelar mest cs,wow och andra enklare spel.Men endå vill man ju ha hyffsat kort om man får för sig att lira något annat.

/Macke

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Just prisklassen 2000-2500 finns det inget som slår ett bra 260, så det är ett säkert köp.

Eem joo bästa kortet för 2000-2500 är
http://www.digiswe.com/sapphire-technology-radeon-hd-4850-x2-...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

är det bara jag eller ser det inte ut som en agp port??

om så är fallet så kan du inte upgradera..... då måste du skaffa ett nytt moderkort i vilket fall som helst...

Edit: stavfel

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackex
Okej :/ Hur bra är HD4830/HD4850?Jag spelar mest cs,wow och andra enklare spel.Men endå vill man ju ha hyffsat kort om man får för sig att lira något annat.

/Macke

.......om du bara lirar wow och cs så räcker 4830 väldigt långt... kanske till och med lite för långt, det kommer antagligen flaskhalsa med processorn

men rent prestanda mässigt annars rå är väl ett 4830 ca 4-6gånger bättre än det du har idag...

9500gt
http://service.futuremark.com/hardware/graphics_cards/nvidia_...

4830
http://service.futuremark.com/hardware/graphics_cards/ati_rad...

Edit: länk

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Hedersmedlem

Tror ni alla är fel ute då korten kommer att flaska med den processorn... Skulle köra max på ett 9800gt men tror även det kommer att flaska. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
är det bara jag eller ser det inte ut som en agp port??

om så är fallet så kan du inte upgradera..... då måste du skaffa ett nytt moderkort i vilket fall som helst...

Edit: stavfel

Nae kan nog inte stämma,för det satt ett 7600gs innan jag köpte den,men la på några hundra så satte dom i 9500an.

/Macke

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Tror ni alla är fel ute då korten kommer att flaska med den processorn... Skulle köra max på ett 9800gt men tror även det kommer att flaska. Rätta mig om jag har fel.

Okej?vad menas med flaska?

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackex
Okej?vad menas med flaska?

Att prollen inte riktigt kan ge allt vad graffet behöver i datatransportväg, men du kan ju byta system så småningom och platsar kanske ditt graffekort än bättre.
Samtidigt så är det inte så farligt som det låter, så köp det kort du tycker passar och har råd med

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej,så jag kan använda min cpu än så länge?Och sen byta när jag får råd typ?Vadför cpu behöver man minst till ett hd4830?

/Macke

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Medlem

du kan köra vilken processor du vill. men om du kör en för slö så kommer grafikkortet inte kunna arbeta med hela sin "kraft" dvs flaska.
tex min dator, fast i mitt fall flaskar grafikkortet: processor användning runt 40-50% medans grafikkortet går för fullt. alltså flaskar grafikkortet. blev det vettigt?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är enligt de flesta slöseri att köpa ett grafikkort som din processor inte klarar av att utnyttja (det normala är relationen ares93 beskriver) varför jag inte skulle byta endast grafikkort om jag satt på din rigg (byggde själv om en 4600+, 7900gt till en 6000+, 9600gt för ett par veckor sedan vilket jag tror är en bra balansering vad gäller cpu gpu).
Har du am2+ mb? isf köp en billig begangnad prolle eller så för att "kunna" köra på bättre grafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackex
Nae kan nog inte stämma,för det satt ett 7600gs innan jag köpte den,men la på några hundra så satte dom i 9500an.

/Macke

Fy fan känn dig lurad dom 2 korten är likvärdiga förutom att 9500 klarar dx10

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Okej,ja det är am2 mobo Ska se om jag hittar något,har ni någon att rekomendera till HD4830 kortet?

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Hedersmedlem

notera: skillnad mellan am2 och am2+, har du am2 så sitter du i skiten så att säga

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
notera: skillnad mellan am2 och am2+, har du am2 så sitter du i skiten så att säga

Och varför skulle han sitta i skiten? Det finns faktiskt en del AM2 kort som stöder mycket fina snabbare prollar =/

Till TS: Kolla gärna lite på denna sida, det verkar dock så att det inte är så på just ditt, eftersom det ofta är rätt stora begränsningar på de OEM-produkter som finns, allt för vinstmaximering

http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/A8M2N-LA.html

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

jo men då behöver han ett bios som fixar det... och då är det en def. fråga ifall det inte är ett am2+ kort egentligen...

min poäng var att kolla upp om det är am2 eller am2+ (ja eller om det är am2 som stödjer am2+ eller vad man vill kalla det då)

edit: tillverkarna brukar ha cpu support listor på sina hemsidor, t.ex. så kan du inte köra am2+ på ms-7250 (som jag bittert fått erfara), men den sidan du länka till verkar riktigt bra (mycket enklare att hitta info:n och jag antar att den stämmer, eller har den fel ibland?)

edit2: notera även att alla am2 inte kan köra alla am2 processorer (125tdp) eller stödjer i vart fall inte det

Permalänk
Medlem

snackade med en kompis innan,han tyckte inte jag borde byta kortet om jag klarade mig på det.Jag spelar ju bara cs och wow vilket det klara på högsta grafiken.Vad tycker ni,ska jag byta kortet eller ska jag behålla de?Känns nästan som att lägga pengar i onödan om jag klara mig på de jag ha?

/Macke

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Hedersmedlem

spara slantarna och uppgradera allt/köp nytt istället framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackex
snackade med en kompis innan,han tyckte inte jag borde byta kortet om jag klarade mig på det.Jag spelar ju bara cs och wow vilket det klara på högsta grafiken.Vad tycker ni,ska jag byta kortet eller ska jag behålla de?Känns nästan som att lägga pengar i onödan om jag klara mig på de jag ha?

/Macke

För de två spelen så behöver du inte byta, när du väl vill spela mer krävande spel så kan du uppgradera då, helst med en ny dator.

Om du vill veta matnyttig info om din dator så ta hem Cpuid/CPU-z och Gpu-z Där finner du lättöverskådlig information, dels kommer du se vad för slags "port" du har för grafikkortet, vad för slags minnen du har, vilken CPU du har, altså en massa info du behöver om du vill uppgradera din dator, för ska du byta ut grejor måste du veta vad för saker du kan byta till.

Men jag instämmer, det ser onekligen ut som ett AGP kort du har, och tyvärr finns det inte många starkare kort än 9500GT till AGP, HD3850 är det såvitt jag vet vassaste kortet i AGP utförande men det är knappast värt de slantarna de tar för det, agp versionen då alltså.

Byt inte, du säger ju att du är nöjd, spelar de spel du vill på bästa inställningarna, varför byta då?

/MVH