Anovo garantiärende?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Vissa har väl inte ALLTID silkesvantarna på sig? ;P

Sådär BLIR det vid normalt användande ifall man inte som de flesta här verkar vara... OERHÖRT aktsamma.

Jag har fem mobiler som utstått betydligt mer än normalt användande som påstår annat, så tills vidare tänker jag tro på dem.

Men du får gärna definiera vad normalt användande är för dig då det är något som skiljer sig från människa till människa.

Permalänk
Antielefant

Bah, jag hörde statistik på att:

Varje mobil tappas i golvet i snitt en gång varannan vecka.
Samtliga mobiler utsätts för temperaturskillnader på 50 grader celsius en kall vinterdag.
60% av svenskarna tar med sig mobilen på toaletten. 75% av dessa SMS:ar på toa, medan 45% dessutom pratar i den där.
60% av svenskarna har glömt mobilen i bilen under en vinternatt.
65% av alla män har mobilen i samma ficka som bilnycklarna.
85% av alla kvinnor har mobilen lös i handväskan bland allsköns andra saker.
70% av alla tillfrågade har någon gång torkat bort fukt från mobilens skärm.
Samtliga tillfrågade tar upp mobilen och svarar även när det regnar.

Är det bara jag som snarare förundras över hur många telefoner Anovo & co faktiskt går med på att reparera?!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

det kan räcka att man har den innanför jackan för att fuktskada ska uppstå pga transpiration.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
-------------------------------------------------------------------
En gång eller två?
Ptja, det är din egen tolkning mer, jag som utomstående och som säljare av både mobiltelefoner och datorer, jag hade aldrig tagit in en telefon i det skicket, jag hade hellre hävdat att den lagt av pga oaksamhet och du kan ju inte påstå att den är i toppskick precis, eller hur?

Du kan knappast säga att du tycker den ser ut att vara i nyskick iallafall;)

Men iallafall, de skulle likväl ha kunnat hävda att de inte tar in telefonen pga den ser ut som den gör, dvs hanterats med oaktsamhet vilket står i garantivillkoren hos de flesta tillverkare att skador uppkomna pga sådant handhavande att det kan härledas till åverkan får kund själv stå för och att det ej går på garanti.
Sen att anovo är en skitverkstad i sig och inte mer proffs än att säga som det är, det är upp till dem, hade du kommit in i butiken till mig med en telefon i detta skick så hade jag sagt att jag skickar den på garantiprövning, varken mer eller mindre... men jag hade även påpekat för dig som kund att man inte får förvänta sig för mycket.

Men men, sen får man ju tycka vad man vill, själv är jag rädd om mina saker och mina telefoner har sällan några skador eller iallafall mycket små sådana, det värsta som syns på min snart 3 år gamla SE k800i är en liten stötskada på ena listen på undersidan av telefonen och syns knappt... men men, det är jag det;)

Ajah, tråkigt ändå men som sagt, ha lite förståelse för att verkstaden nog tyckte att telefonen såg för taskig ut

nej jag hade inte tagit in den heller. Men att den ser ut som både bajs och som efter 13 krig är ju ändå lite att ta i.^^

Men sen säg at du tar upp en mobil ur fickan 1000 gånger nån av de gånger lär den ju slinta ur näven och flyga ner på asfalten. Då kan det bli ganska mycket repor men fortfarande är det handhavandefel och man skulle då ha haft försäkring om det är så att den går sönder.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

För att få lite klarhet i det hela.

Anovo påstår att de inte vill laga telefonen pga fuktskadan, men de har inte bevisat för mej att fuktskadan har orsakat mitt problem, så just nu ligger det ett reklamationsärende hon SonyEricsson.

Enligt Kkl så ska de inom det första året av garantin bevisa för mej att fuktskadan i det här fallet har orsakat att telefonen startar om sig, och eftersom systemkontakten tog emot laddning samt att handsfreen fungerade ända tills den dog så ser jag detta högst otroligt.

//Axeteg

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Hedersmedlem

KKL statuerar endast 6 månaders garanti. Resten av tiden är reklamationsrätt.

Företag kan däremot frivilligt ha en längre garanti.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axeteg
För att få lite klarhet i det hela.

Anovo påstår att de inte vill laga telefonen pga fuktskadan, men de har inte bevisat för mej att fuktskadan har orsakat mitt problem, så just nu ligger det ett reklamationsärende hon SonyEricsson.

Enligt Kkl så ska de inom det första året av garantin bevisa för mej att fuktskadan i det här fallet har orsakat att telefonen startar om sig, och eftersom systemkontakten tog emot laddning samt att handsfreen fungerade ända tills den dog så ser jag detta högst otroligt.

//Axeteg

-----------------------------
Nu är du ute och cyklar, du måste skilja på garanti och reklamation, dock så ligger båda under samma premiss på så sätt att om telefonen utsatts för onormalt handhavande eller oaktsamhet pga kundens hantering av varan så behöver de inte göra ett dyft.
Dessutom har du fel, "bevisbördan" vid reklamation ligger hos DIG som kund efter sex månader, alltså du måste påvisa för tillverkaren att de tillverkat en telefon med ett fabrikationsfel efter dessa sex månader.
De första sex månaderna ligger det hos säljaren/tillverkaren att påvisa att felet inte uppstått pga ett fabrikationsfel.

Förstår att du försöker men jag har haft hand om ett antal reklamationsärenden med olika märken på mobiltelefoner då jag sålt mobiler i några år och 2 ggr av ett antal reklamationer gick igenom, då det var just dålig mjukvara som gjorde att telefonerna knasade, det var lätt för kunden att "bevisa" då telefonerna varit inne på garantireparation och alla gångerna stod det "telefons mjukvara återställd, uppdaterad".

Sen så är SE de som är absolut sämst när det gäller mjukvara, men sen är de också de som jag minst lyckats få igenom garantireparationer med, enda utbytet var med en W890i som varit inne på rep. åtta gånger och sen bytte SE själva ut telefonen mot en annan kostnadsfritt åt kunden plus att han fick presentkort också på en annan telefon.

Men men, lycka till

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag går enligt vad min konsumentvägledar sade, att det gäller inom det första året

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axeteg
Jag går enligt vad min konsumentvägledar sade, att det gäller inom det första året

----------------------------------------
Som sagt, lycka till, verkar som om din konsumentvägledare inte är riktig i huvudet eller så har hon inte fått samma info av dig som vi fått här, det är min tro, för en kv skulle aldrig säga det om han/hon läst detta.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

"Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

"Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

-----------------------------------------------------
Precis detta jag talar om, orkade inte leta rätt på avsnittet, tackar multiman som orkade ta sig tid och saxa det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Dessvärre verkar det som att konsumentvägledare tämligen ofta gissar eller häver ur sig vad de tror snarare än vad som gäller i lagens mening, alternativt att folk har en tendens att missuppfatta dem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Vissa har väl inte ALLTID silkesvantarna på sig? ;P

Sådär BLIR det vid normalt användande ifall man inte som de flesta här verkar vara... OERHÖRT aktsamma.

Trams, haft en hel uppsjö med Ericsson telefoner genom åren och jag är långt ifrån speciellt rädd om dem på något sätt men jag kan garantera att ingen av dem ser ut så där.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
Sådär ser ju alla SE telefoner ut efter 1 månads användning.... Min SE telefon har jag inte haft i vatten eller liknande och den ser ut ungefär likadant. Mysigt att ladda den när det räcker att blåsa lite så glappar det tillräckligt för att den inte skall ladda....

Jepp, gör min också..

Permalänk
Medlem

Misshandel av luren eller inte, detta är vad jag förstått ett inte helt okänt fel hos "nyare" SE-lurar.
Jag har haft 2 som gjort samma sak. Först en w910 som började uppföra sig exakt som du beskrev efter 2 dagar. Den byttes ut på plats i butiken. Min nuvarande lur W902 har också uppfört sig såhär, ca 3 månader efter köp. Jag lämnade in den till butik och allt som gjorde var en firmware uppgradering och sedan den dagen har den funkat perfa. Prova att försöka uppgradera den till senaste firmware, du har inget att förlora.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Har du testat att rengöra den?... Ta bort oxideringen så lär den fungera fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Har du testat att rengöra den?... Ta bort oxideringen så lär den fungera fint.

Snälla kan du inte förklara för mej varför en rengörning utav telefonen skulle hjälpa?

Den tog emot laddning och handsfreen fungerade tills den fick för sig att börja starta om sig. Ser inte den skitiga systemkontakten som relevant överhuvudtaget i det här fallet.

//Axeteg

Visa signatur

//Axeteg