Bankfack på banken! ett par frågor om det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Bankfack på banken! ett par frågor om det!

Hej..!

Är ett bankfack i banken ett bra alternativ och förvara pengar och andra föremål i tex ?

Eller kan myndigheten snoka i det utan några speciella bevis ? om dom har misstankar om något, kan dom titta i det utan tillåtelse då ?

Hur anonym är man med ett bankfack i sverige ??

Bara nyfiken och vill höra...!
Ska ej förvara olagliga saker, så tro INTE det hehe
utan vill bara veta.!

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2004

är väl ungefär samma sak som husrannsakan så lär väl krävas domstolsbeslut

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Jag har bankfack hos Swedbank.

- Kostar ca 300 kr/år för ett som är ca ~ 15 cm högt och typ 0,5 m djupt.
- Du måste vara kund i banken (därmed ingen anonymitet)
- Du får två nycklar, banken har inga nycklar, slarvar du bort båda får man bryta upp skåpet
- Tidslås på alla lås, du kan bara öppna skåpet en ggr sen går larmet i banken om man provar igen (jag provade )

Som ovan trådsvarare så är jag säker på att det krävs någon form av domstolsbeslut för att öppna bankfacket.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Hmm. Troligen är bankfack utmärkta faradayburar men annars skulle man kunna tänka sig en lite plott; En ultrasnål dator med bilbatteri och wifi för att agera torrent-tracker och FTP!

Lagarna för vad som krävs i bevis- och misstankeväg är såpass mycket högre (föreställer jag mig) att polisen inte kan få tillgång till facket. För det första måste man spåra källan till ett specifikt fack; att polisen skulle få gå igenom flera fack på måfå torde vara ytterst osannolikt. Det enda man kan göra är att ta ner den yttre mottagande APn från myndighetshåll. Däremot borde banken ha mycket lättare att genom rena policy-avtal stänga sådan verksamhet!

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keitaro_swe
är väl ungefär samma sak som husrannsakan så lär väl krävas domstolsbeslut

Men visst gäller väl en husransakan i ditt hem och om man då hittar uppgifter om ett bankfack så gäller väl även denna husransakan bankfacket?

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men visst gäller väl en husransakan i ditt hem och om man då hittar uppgifter om ett bankfack så gäller väl även denna husransakan bankfacket?

Jag läste på lite och det förefaller faktiskt som det rentav kan vara lättare för polisen att genomsöka ditt bankfack än ditt hem. Då faller hela min fåniga idé om dator i bankfack. När man tänker på det är det rätt logiskt; hem är en fredad zon där det kräver ansenliga skäl för att ta sig in utan godkännande från innehavaren, men bankfack är ju av en helt annan art: de har man för att skydda sig mot saker som brand eller stöld snarare än integritet. Ett bankfack är ett sätt att sprida ekonomiska eller säkerhetsmässiga brister. I andra länder är det säkert annorlunda, vilket förmodligen också förklara min och andras ryggmärgstro att bankfack är något alldeles speciellt säkert mot myndigheter o.dyl. Mot sådana använder man lönnfack i stället. I Schweiz är ju bankfacken välkända på så sätt att man inte behöver uppge riktigt namn för ett bankfack. Förmodligen är sådant såväl där som här reglerat i någon lag. Här förmodligen en klåfingrig sådan.

mrc: Är du säker på att banken inte har nyckel? Det måste väl ändå vara svårare att få tillstånd att _bryta upp_ facket än att be banken öppna? Tvinga dig att öppna förefaller svårt då du kan såväl gömma som glömma nyckeln.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."