Hur defineras egentligen ordet "kränkt"?

Permalänk
Medlem

Hur defineras egentligen ordet "kränkt"?

Det verkar vara väldigt inne att känna sig kränkt just nu. Var och varannan dag läser man om människor som blir eller känner sig kränkta av diverse händelser, och jag kan bara inte förstå vad detta egentligen innebär, eller hur händelsen i fråga skulle kunna medföra några särskilt negativa känslor överhuvudtaget.

Häromdagen läste jag en "artikel" på AB om den neddragna gylfen, en händelse som alltså gjorde att en person kände sig "ofredad", vilket jag (kanske felaktien) likställer med kränkning. Nu hände detta visserligen i Indien, men ingen tvekan om att det tunga dramat lika gärna hade kunnat utspela sig här.
Tydligen kan man också känna sig kränkt av att någon t.ex. naken passerar en på stan, eller av någon man ser på tv, som alltså på inget sätt vänder sig till en själv personligen.

Skulle alltså gärna vilja höra från någon som har känt sig kränkt i en liknande situation, gärna med en förklaring på hur man kände, och varför.

Någon?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det som är bra med begreppet är väl att det är så tandlöst och luddigt att vem som helst som känner för att gnälla kan hävda att de är kränkta. Av vad är inte så noga. Och nog låter det som att det skulle vara lite synd om kränkta människor?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om jag någon gång har känt mig kränkt, utan att ha vetat att just kränkt var ordet. Hur ska man veta om man är eller blir kränkt?
Kan man bli kränkt retroaktivt? Alltså komma på att man egentligen blev kränkt den gången, utan att man insåg det då?

Visa signatur
Permalänk

Jag gillar wikis tolkning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4nkning
Bl.a. förolämpa, vanära, våldföra sig på kan vara en kränking.

Och jag tycker det är mycket individuellt när man känner sig kränkt, men rättväsendet skall vara tydligt. Men för den skull behöver inte alla anmäla, jag känner mig t.ex. inte kränkt om jag möter nakna folk personer på stan. Men jag kan förstå att tjejer inte vill ha en naken förföljare som sjunger att de älskar dem utanför deras fönster. I.o.f.s. skulle jag inte heller gilla det sista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Kan man bli kränkt retroaktivt? Alltså komma på att man egentligen blev kränkt den gången, utan att man insåg det då?

Självklart kan man det, man kan komma på efteråt att någon gjorde narr av en och då är det bara att ge igen med samma visa. (alltså prata, inte slåss)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kränkt är någonting man undantagslöst blir alla gånger som någon inte gör som man själv vill.

I alla fall om man skall tro media...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

I sverige blir folkt kränkta för ingenting. En student på lärarhögskolan som var dyslektiker blev ifrågasatt varför han/hon ville bli svensklärare - den studenten kände sig kränkt!

Klart som fan man ska ifrågasätta en dyslektiker som vill bli svensklärare! Om läraren inte kan stava är det höjden av ironi att han/hon ska lära ut svenska

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
I sverige blir folkt kränkta för ingenting. En student på lärarhögskolan som var dyslektiker blev ifrågasatt varför han/hon ville bli svensklärare - den studenten kände sig kränkt!

Lustigt nog var detta precis just det fall jag erinrade mig när jag såg trådens rubrik!

Ja, det är verkligen inflation i "kränkningar". Men paralleller till Indien kanske är missvisande; jag är inte mycket för "social konstruktivism" och sådant flum, men om det är en sak antropologer faktiskt vet så är det att känslan av att bli kränkt eller vad som uppfattas socialt acceptabelt i hög grad är en "social konstruktion", eller med lite mindre flumspråk: Starkt beroende av kultur.

Mycket möjligt att en öppen gylf i Sverige skulle kunna ses som en kränkning, det låter ju faktiskt "typiskt svenskt", men det kan ha helt andra orsaker än i Indien. Det kan rent av vara så att en oavsiktligt öppen gylf verkligen är en skymf, en kränkning i [vissa delar av] Indien.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
I sverige blir folkt kränkta för ingenting. En student på lärarhögskolan som var dyslektiker blev ifrågasatt varför han/hon ville bli svensklärare - den studenten kände sig kränkt!

Först kränkt vinner: http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner-...

Riktigt läsvärd artikel för övrigt, kan rekommendera den.

Permalänk
Medlem

Anmäler företag: Osten är för sexig | Nyheter | Aftonbladet

Kom att tänka på min gamla tråd när jag läste artikeln om hjältinnan som vågade stå upp mot den vidriga osttillverkaren. Många av oss led i det tysta när vi såg den provokativa och minst sagt stötande reklamen på tv, men äntligen görs en röst hörd!

Som kvinnan själv undrar; vad är det för samhälle vi lever i, egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av s.c.s.i.:

Anmäler företag: Osten är för sexig | Nyheter | Aftonbladet

Kom att tänka på min gamla tråd när jag läste artikeln om hjältinnan som vågade stå upp mot den vidriga osttillverkaren. Många av oss led i det tysta när vi såg den provokativa och minst sagt stötande reklamen på tv, men äntligen görs en röst hörd!

Som kvinnan själv undrar; vad är det för samhälle vi lever i, egentligen?

Jag hade sett den reklamen några gånger förr och tänkte _aldrig_ den tanken förrän jag läste den artikeln. Det är rätt kul ändå för att hon kränker sig själv genom att anmäla företaget, genom att få mig att tänka i dom banorna som jag aldrig hade annars.

Men om ordet kränkt; jag har väl känt mig "kränkt" en gång i mitt liv, och det var när jag satt på bussen och ett gäng främlingsfientliga typer gick förbi mig och sa 'Vafan är det för skapelse?!' och skrattar. Jag var ung tonåring och osäker så det sved litegrann. Så jag definierar det som att bli tvingad till någon sorts underkastelse kanske. Men visst är det ett jävligt luddigt ord...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan anmäla den kvinna som anmälde Jarlsberg för kränkning? För utan hennes anmälan hade jag aldrig tänkt i dom banorna, jag känner mig väldigt kränkt nu.

Visa signatur

"Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor; snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag"
Citat: Nalle Puh

Permalänk

Hur definieras de olika personlighetsstörningarna tycker jag är en bättre frågeställning angående den där kvinnan, eftersom hon verkar lida av någon där hon har ett sjukligt begär att associera saker med sex och känner sig kränkt av detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

SAOB/SAOL...

Snacka om att misstolka trådens frågeställning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av s.c.s.i.:

Snacka om att misstolka trådens frågeställning.

Man kan även se det som att Airwolfs poäng var något i stil med ”Eftersom varje individ skapar sig en uppfattning av ordets betydelse och eftersom varje individs upplevelse av samma situation är olika så misstolkar jag med flit den så kallade frågeställning och därmed det diskussionsunderlag som TS förmodligen ville göra poäng av. Lite som att jag förklarar att en människa är i dess egen värld kränkt utanför ordets mer allmänna mening. Att störa sig på de som menar att de är kränkta och därmed ur första persons synvinkel ogiltigförklara andra persons rätt att få känna sig kränkt är att kränka andra persons rätt att känna sig kränkt."

Rätt att känna sig kränkt. Hmm.. En slogan för antipiraterna att bilda parti till. Hoppas hoppas.

Anyhow. Själv kommer jag i skrivande stund inte på när man känt sig kränkt. Jag tror på det Airwolf säger, att vi är olika och vissa helt enkelt inte kan bli kränkta, hur mycket man än kränker dem. Andra blir kränkta för att ingen förstår varför de blir kränkta. Någon blir kränkt på riktigt och en annan låtsas inte om att veta att den är kränkt.

Jag har säkert kränkt någon. Det är stor risk att man kränker någon inom omsorgen.

Men för att förstå s.c.s.i. rätt och sluta bråka kan man avsluta med ett:
Idag ligger ordets betydelse närmare ordet förolämpning än ordet våldtäkt. Det är lite olyckligt, då det blir mindre allvarligt bli kränkt under en våldtäkt än vad det tidigare varit. Tidigare skulle man flackat med blicken och hängt med huvudet i skam för att blivit dömd för att ha kränkt någon. Idag är man en motherfucking hjälte om man kränker en fullastad spårvagn på väg till jobbet och man får staty i järn rest över sin person och lovsång i dagarna tre om man kränker sin jobbiga granne med den gräsmattekränkande hunden.
Kränk på gott folk, snart blir det sättet vi hälsar på varandra.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Tidigare skulle man flackat med blicken och hängt med huvudet i skam för att blivit dömd för att ha kränkt någon. Idag är man en motherfucking hjälte om man kränker en fullastad spårvagn på väg till jobbet och man får staty i järn rest över sin person och lovsång i dagarna tre om man kränker sin jobbiga granne med den gräsmattekränkande hunden.

Det ligger väldigt mycket i detta. Jag tror att många av dessa som blir kränkta av (enligt "den allmänna åsikten") bagateller ser sin chans till 15 minuter i rampljuset.
Personligen tror jag att många faktiskt aktivt intalar sig själva att de ju måste ha blivit kränkta, om inte annat för att försöka slippa lite av anonymiteten. Tänk att någon har tagit sig tid till att kränka just mig.

Visa signatur
Permalänk

Att ostreklamen har blivit stämda tycker jag är så j-a löjligt så det inte är sant. Kvinnan i fråga vill ha lite uppmärksamhet. Om man hårdrar det så kan smak sitta i hålen då vi äter även med näsan så att säga. Lukt bidrar väldigt mycket till våran smakupplevelse och i hålen finns det ju luft/lukt. Testa att äta något gott, och så håller ni för näsan och kollar om det smakar exakt likadant. Oftast inte.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Kikki Danielsson är väl ändå den bästa definitionen på "KränGt"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av s.c.s.i.:

Det ligger väldigt mycket i detta. Jag tror att många av dessa som blir kränkta av (enligt "den allmänna åsikten") bagateller ser sin chans till 15 minuter i rampljuset.
Personligen tror jag att många faktiskt aktivt intalar sig själva att de ju måste ha blivit kränkta, om inte annat för att försöka slippa lite av anonymiteten. Tänk att någon har tagit sig tid till att kränka just mig.

Det är också en poäng. Min poäng var dock i huvudsak att man ses av tredje person som en hjälte om man kränker någon som så att säga förtjänar att bli kränkt, vilket oftast verkar vara de som känner sig kränkta av.. ost(?).

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.