Tre Core i5 i oktober

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Ingen förväntar sig väl nåt annat, då de ersätter 775 som har moderkort för långt under 1000kr.

Och vad kostade de när de introducerades?

Permalänk
Medlem

Känns inte så aktuellt... väntar med spänning på 32nm i7 och DX11-kort.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Och ingen SAAB kan vara cool ...

Då har du inte sett min 9.5 Aero

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Oktober.. länge dit.. undra om de hinner dyker upp några nya i7'or i den svängen också.. efter 950/975 alltså...

Förstår inte riktigt poängen med i5. Antingen har man riktigt vasst 775 system, eller kör man i7 direkt.. just i5 känns lite.. onödig.. men det är ju min åsikt

jag håller faktist med , förbannat ónödigt att komma med flera socklar , hade nu i5 släppts o kommit före i7 då hade jag kanske tängt anolunda. skälet är väl just det att jag sett att det finns i7 processorer som är xeon. så i7 skulle isåfall ha tänkts för server bruk o i5 för spel o lek riggar som då den nya efterföljaren till 775. Men nu va intel korkade o släpte i7an först så då får det bli detta resonemang. Det ända smarta va väl att priset va högt o vi prestanda bögar vi köpte detta för att vi trodde vi skulle vara värst ett tag.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanity92
Intel gjorde ett avtal med moderkortstillverkarna så de gör många socklar så folk får köpa nya moderkort hela tiden Skoja...

Vadå? Klart de vill kräma ut så mycket pengar från konsumenter som möjligt.

Ont.

Jobbigt när man är i köpa-dator-svängen och får se sådana här nyheter. i7 är för dyrt, och det är för lång tid tills i5 släpps. Man kan ju köra på AMD, vilket verkar vara ett bättre val enligt många här. Om man inte vill lägga 15k+ då förstås.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Då har du inte sett min 9.5 Aero

Jag håller med föregående talare, ingen SAAB kan vara cool. Måste vara pinsamt att ha en konkursbild Motbevisa mig gärna med en pic

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

ser ju bra ut..men är den bättre än I7?...undrar jag. för annars var den ju inte direkt billigare :(..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican

Förstår inte riktigt poängen med i5. Antingen har man riktigt vasst 775 system, eller kör man i7 direkt.. just i5 känns lite.. onödig.. men det är ju min åsikt

i5 kommer ta bort problemet med microstuttering i spel m.m.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det ser ut som ett smart drag med 32nm, eftersom det får AMD att se ålderdomliga ut och framförallt strömhungriga.

Det är Intel som kommer se ålderdomliga ut med 32nm när AMD samtidigt hoppar på 28nm

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
http://peacetek.net/saab-rarities/saab-ev-1/saab-ev-1-1985-e....

Det är en SAAB...

Är det? Jag tyckte det såg precis ut som en ovanligt ful bil....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
http://peacetek.net/saab-rarities/saab-ev-1/saab-ev-1-1985-e....

Det är en SAAB...

ha ha sab alla flygplani skepp

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det är Intel som kommer se ålderdomliga ut med 32nm när AMD samtidigt hoppar på 28nm

Ohh ja.. för det lär verkligen hända.. den har vi aldrig hört förut

Permalänk
Medlem

Jag förstår att Intel vill pensionera s775 men jag tror att det är ett misstag med två olika socklar för i5 och i7. Det kommer att gynna AMD så länge som de kan få fram nåt som presterar någorlunda bra.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det är Intel som kommer se ålderdomliga ut med 32nm när AMD samtidigt hoppar på 28nm

Hahaha

Eftersom moderkorten till i7 kostar så mycket som de gör känns det självklart med två olika socklar, varför skulle man vilja köpa ett dyrt moderkort som kan köra både i5 och i7 och sen kasta i en i5:a?

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Dyrt, enda som var okey pris hade inte ens HT. Men är ju bara första generationen ändå. C2D var väl också dyr i början antar jag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

aye, får hoppas på att moderkorten blir billiga då en av de stora fördelarna med i-serien är väl just ht?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Dyrt, enda som var okey pris hade inte ens HT. Men är ju bara första generationen ändå. C2D var väl också dyr i början antar jag.

Fast den var inte särskilt dyr. De prissattes förvånansvärt lågt ganska omgående, troligtvis för att se till att kniva AMD ordentligt, redan från start. Typiskt exempel på hur stora företag beter sig när de blir marknadsdominerande, och tänkvärt exempel för de som tror att Intel skulle ha konsumentens väl i fokus. Precis som alla företag, ja även AMD, så vill Inte tjäna pengar, och inget annat.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Ohh ja.. för det lär verkligen hända.. den har vi aldrig hört förut

Nä, ni är allt lite insnöade här på Sweclockers, ge er ut i världen!
Tro mig, det har verkligen skrivits överallt om detta på webben senaste dagarna.
----------------------------------------------------------------------------------
"IBM's bid to one-up Intel next year with 28 nm processors

If the technology group that now produces AMD's chips has any plans to catch up with Intel, it needs to make its move now. And this may be its move.

Last February, Intel made some changes and adaptations to its processor roadmap in what was generally perceived as a sensible move in light of the current economy: It's expediting its move from the 45 nm to the 32 nm generation of CPUs with increased investments in facilities, but then extending the market lifespan of the 32 nm generation to compensate, and to help reap back the costs incurred. That extension will include the introduction of a "mainstream" 32 nm architecture code-named Westmere, as part of its continued strategy -- successful so far -- to introduce certain elements of its newer designs to a broader market of buyers first.

That strategy was confirmed Monday during Intel's quarterly conference call -- where it also revealed sharply lower profits on much lower revenue: "We have pulled in Westmere, our first 32 nanometer product family, and will now be shipping those products later this year," reported CEO Paul Otellini (our thanks to Seeking Alpha for the transcript). "We have shipped thousands of Westmere samples to over 30 EOM customers already. We also look forward to the launch of our new consumer ultra-low voltage products, which will enable many new...light notebooks at very compelling price points."

The IBM-led Technology Alliance needs any opening it can get, and whether this is the one or not, it's going to try for it. For the group that now includes Global Foundries, the spinoff producer of CPUs for AMD, Intel's move is an alteration of its self-named "tick-tock" timing. The Alliance will try to take advantage of that phase shift, if you will, by accelerating the pace at which it moves its members to a new 28 nm low-power generation, according to an IBM announcement this morning.

"Through this collaboration, IBM and its alliance partners are helping to accelerate development of next-generation technology to achieve high-performance, energy-efficient chips at the 28 nm process level, maintaining our focus on technology leadership for our clients and partners," stated IBM R&D chief Gary Patton in this morning's prepared statement. The key to this move will be more rapid implementation of high-k-plus-metal-gate (HK+MG) technology, a breakthrough formula obtained in a race-to-the-finish with Intel that resulted, in January 2007, in Intel beating IBM to the announcement by less than two hours. From the beginning, both IBM and Intel promised that their respective formulas would enable foundries to shrink die sizes without overhauling their production processes...but Intel's needed the overhaul anyway with the Nehalem generation (the first to use HK+MG across the board), so it's never had the opportunity to put that theory into play.

IBM, with partners such as ST Microelectronics, Global Foundries, Samsung, and Chartered Semiconductor, will now actually give this theory a try. Today, the Alliance is saying it will introduce partners to a process that lets them go ahead with their 32 nm production plans, while safely transitioning the back end of their 32 nm roadmaps to become 28 nm products.

The Alliance already shipped its first evaluation kits to potential implementers last December, following that up with a public evaluation kit last month. This morning's signing on of Global Foundries means that the producer of AMD's CPUs has already made the evaluation, and could soon announce it's ready to go.

The goal for the Alliance for now is to enable "early risk production" versions of 28 nm processors to be made next year. That's a term that's one step removed from "early adoption tests" -- it means something that could be introduced to high-class customers, maybe not yet the mainstream. Last November, AMD introduced its own revised roadmap, which featured the intention to produce a 32 nm "Liano" architecture CPU in 2011. If this plan goes through as the IBM Alliance suggests it will, that architecture could conceivably become the 28 nm generation without shaking up AMD's roadmap a second time.

And that would mean AMD has a 28 nm CPU for the mainstream while Intel is still burning out its 32 nm generation. It's not a certainty by any means -- success depends on any number of factors turning out in IBM's and AMD's favor. But we know what the tunnel looks like now, because someone, somewhere, just turned a light on."

Källa: Betanews
http://www.betanews.com/article/IBMs-bid-to-oneup-Intel-next-...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nä, ni är allt lite insnöade här på Sweclockers, ge er ut i världen!
Tro mig, det har verkligen skrivits överallt om detta på webben senaste dagarna.
----------------------------------------------------------------------------------
"IBM's bid to one-up Intel next year with 28 nm processors

If the technology group that now produces AMD's chips has any plans to catch up with Intel, it needs to make its move now. And this may be its move.

Last February, Intel made some changes and adaptations to its processor roadmap in what was generally perceived as a sensible move in light of the current economy: It's expediting its move from the 45 nm to the 32 nm generation of CPUs with increased investments in facilities, but then extending the market lifespan of the 32 nm generation to compensate, and to help reap back the costs incurred. That extension will include the introduction of a "mainstream" 32 nm architecture code-named Westmere, as part of its continued strategy -- successful so far -- to introduce certain elements of its newer designs to a broader market of buyers first.

That strategy was confirmed Monday during Intel's quarterly conference call -- where it also revealed sharply lower profits on much lower revenue: "We have pulled in Westmere, our first 32 nanometer product family, and will now be shipping those products later this year," reported CEO Paul Otellini (our thanks to Seeking Alpha for the transcript). "We have shipped thousands of Westmere samples to over 30 EOM customers already. We also look forward to the launch of our new consumer ultra-low voltage products, which will enable many new...light notebooks at very compelling price points."

The IBM-led Technology Alliance needs any opening it can get, and whether this is the one or not, it's going to try for it. For the group that now includes Global Foundries, the spinoff producer of CPUs for AMD, Intel's move is an alteration of its self-named "tick-tock" timing. The Alliance will try to take advantage of that phase shift, if you will, by accelerating the pace at which it moves its members to a new 28 nm low-power generation, according to an IBM announcement this morning.

"Through this collaboration, IBM and its alliance partners are helping to accelerate development of next-generation technology to achieve high-performance, energy-efficient chips at the 28 nm process level, maintaining our focus on technology leadership for our clients and partners," stated IBM R&D chief Gary Patton in this morning's prepared statement. The key to this move will be more rapid implementation of high-k-plus-metal-gate (HK+MG) technology, a breakthrough formula obtained in a race-to-the-finish with Intel that resulted, in January 2007, in Intel beating IBM to the announcement by less than two hours. From the beginning, both IBM and Intel promised that their respective formulas would enable foundries to shrink die sizes without overhauling their production processes...but Intel's needed the overhaul anyway with the Nehalem generation (the first to use HK+MG across the board), so it's never had the opportunity to put that theory into play.

IBM, with partners such as ST Microelectronics, Global Foundries, Samsung, and Chartered Semiconductor, will now actually give this theory a try. Today, the Alliance is saying it will introduce partners to a process that lets them go ahead with their 32 nm production plans, while safely transitioning the back end of their 32 nm roadmaps to become 28 nm products.

The Alliance already shipped its first evaluation kits to potential implementers last December, following that up with a public evaluation kit last month. This morning's signing on of Global Foundries means that the producer of AMD's CPUs has already made the evaluation, and could soon announce it's ready to go.

The goal for the Alliance for now is to enable "early risk production" versions of 28 nm processors to be made next year. That's a term that's one step removed from "early adoption tests" -- it means something that could be introduced to high-class customers, maybe not yet the mainstream. Last November, AMD introduced its own revised roadmap, which featured the intention to produce a 32 nm "Liano" architecture CPU in 2011. If this plan goes through as the IBM Alliance suggests it will, that architecture could conceivably become the 28 nm generation without shaking up AMD's roadmap a second time.

And that would mean AMD has a 28 nm CPU for the mainstream while Intel is still burning out its 32 nm generation. It's not a certainty by any means -- success depends on any number of factors turning out in IBM's and AMD's favor. But we know what the tunnel looks like now, because someone, somewhere, just turned a light on."

Källa: Betanews
http://www.betanews.com/article/IBMs-bid-to-oneup-Intel-next-...

Altså kan du översätta det där eller?? , ska du skapa galningar här på sweclockers hur fan tror du man ska kunna fatta det där alla har inte MVG i engelska

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk

Kan någon förklara för mig vad meningen med den där funktionen där man stänger av tre kärnor för att kunna klocka en mera har för mening?

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klas-Kenny
Kan någon förklara för mig vad meningen med den där funktionen där man stänger av tre kärnor för att kunna klocka en mera har för mening?

Högre prestanda för enkeltrådade program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klas-Kenny
Kan någon förklara för mig vad meningen med den där funktionen där man stänger av tre kärnor för att kunna klocka en mera har för mening?

Många program har inte stöd för flerkärniga processorer, och därför görs bara beräkningen på en kärna i alla fall. Då är det ju en fördel om just denna kärna går så fort som möjligt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
Altså kan du översätta det där eller?? , ska du skapa galningar här på sweclockers hur fan tror du man ska kunna fatta det där alla har inte MVG i engelska

Med tanke på ditt språk och din dator så är du nog ung och inte mogen för engelskan ännu. Jag förstår inte ens vad du menar med "ska du skapa galningar här på sweclockers"?
Du är ännu ett tecken på att många svenskar är insnöade på lilla Sweclockers Ut i världen och lär dig det internationella språket

Ett tips: Har du provat google någon gång? Google har en egen översättare här.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Om du hade varit mogen så hade du förstått det utan problem, men de flesta nyregistrerade är under 15 år så jag förstår att du har svårt för enkel engelska. Sedan finns det även de rätt så gamla här som kan ha svårt med engelskan för att de inte lärde sig så mycket engelska för länge sedan.
Så antingen är du rätt så ung eller gammal.

Med tanke på ditt språk och din dator så är du nog ung och inte mogen ännu. Jag förstår inte ens vad du menar med "ska du skapa galningar här på sweclockers"?

Shit, det där var nog det mest omogna inlägget i hela tråden. Är du själv ung, eller vuxet omogen?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nä, ni är allt lite insnöade här på Sweclockers, ge er ut i världen!
Tro mig, det har verkligen skrivits överallt om detta på webben senaste dagarna.

----------------------------------------------------------------------------------

And that would mean AMD has a 28 nm CPU for the mainstream while Intel is still burning out its 32 nm generation. It's not a certainty by any means -- success depends on any number of factors turning out in IBM's and AMD's favor. But we know what the tunnel looks like now, because someone, somewhere, just turned a light on."

Det är en halvnod, förvänta dig inte annat än GPU's och sånt ur 28nm processen.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

i7 är ju en dyr platform främst pga antalet anslutningar till processorn som kräver dyr moderkortslösning. i5 löser detta problem, och har också en ekonomisk lösning med mkt av nordbryggan inbyggd i processorn, så detta är ju ett nödvändigt steg om Core-processorerna ska bli mainstream.
Visst går det ha en sockel för alla segment, men det blir ju en kompromiss i så fall, och troligen så är det i så fall entusiasterna som får lida (med lägre prestanda) eftersom det är ett mindre segment.
Så ni som inte gillar uppdelningen i i5 & i7, skulle ni gilla alternativet? Det skulle troligen vara att enbart i5 skulle finnas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Shit, det där var nog det mest omogna inlägget i hela tråden. Är du själv ung, eller vuxet omogen?

Ursäkta för att jag överreagerade men man blir lite upprörd när vissa inte ens förstår så lätt engelska. Sedan när blev sweclockers ett forum för småttingar som behöver allt översatt till svenska? Come on, alla som börjat gymnasiet eller går i nian bör i alla fall förstå texten om än inte alla ord, de som är intresserade av cpuer/gpuer o.s.v. har ett tekniskt intresse och teknik är inget för den dumme.
O ¿qué dices?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt meningen med i5?,gör dom en helt ny socket till den lr använder den någon som finns i dagsläget? blir helt förvirrad av intels alla sockets. och dom ska ligga i mellan prestandan, gör inte tex en e8500 på 2 kärnor ett skapligt bra jobb ändå, intel har väl nån q 8500 oxå säkert som jobbar på bra, nej tkr dom spammar ut processorer.
tur att jag har AMD, då passar am2, am2+ och am3

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av +_+
förstår inte riktigt meningen med i5?,gör dom en helt ny socket till den lr använder den någon som finns i dagsläget? blir helt förvirrad av intels alla sockets. och dom ska ligga i mellan prestandan, gör inte tex en e8500 på 2 kärnor ett skapligt bra jobb ändå, intel har väl nån q 8500 oxå säkert som jobbar på bra, nej tkr dom spammar ut processorer.
tur att jag har AMD, då passar am2, am2+ och am3

När i5 kommit ut så har Intel "bara" 2 sockets, LGA1156 för Core i5 och LGA1366 för Core i7.
Core i5 har en fördel mot i7 och det är den integrerade pci-e kontrollern, vilket då eliminerar behovet av en nordbrygga på moderkortet, alltså blir det billigare och bättre prestanda. Däremot har Core i7 tri-channel minne och en del andra finesser som i5 saknar.
Det är bra att de fasar ut Core2 trots dess goda prestanda för att utvecklingen går alltid framåt och Core2 har lite problem med stuttering.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nä, ni är allt lite insnöade här på Sweclockers, ge er ut i världen!
Tro mig, det har verkligen skrivits överallt om detta på webben senaste dagarna.
----------------------------------------------------------------------------------
massoooorrrr av text[/url]

Ohh please.. tror du på allvar att AMD kommer lansera 28nm till sina cpu:er? Detta är väl så vit jag vet bara en halv node och kommer förmodligen bara till gpu:er. Ser man det hela i perspektiv så ligger AMD nästan 12 månader efter Intel när det gäller övergången till mindre tillverkningsteknik.