Prisvärd grafik, max 2000kr, vad rekommenderas?

Permalänk

Prisvärd grafik, max 2000kr, vad rekommenderas?

Hejsan.

Som titeln, vad är i dagsläget bäst bang för bucken i det prisläget? Jag har läst runt rätt mkt i forumet , lite svårt att få överblick när man inte hållit sig uppdaterad på nåt år eller så Har just nu ett 8800 gt , nåt år gammalt typ.

Många verkar gilla HD4830 kortet, hur bra är det egentligen? Det är ju så trevligt i priset att det kanske kan vara värt att köpa ett lite billigare bara för att det är prisvärt?

Tacksam för hjälp...

/björn

Permalänk
Antielefant
Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Aha, ja det där kanske är nåt ?

Permalänk
Medlem

Vad behöver du grafikkortet till, är det i spel eller i syntetiska test?,

Jag skulle inte uppgradera från ett 8800GT 512mb till ett GTX260, det kort du har nu lider väl inte av några spel annat än i Crysis?

och ett HD4830 är inte någon uppgradering över ett 8800GT att tala om, frågan är om du ens märker någon skillnad.

Även om ett 8800GT är relativt slött i jämförelse med nya High End kort så klarar du dej fint ett tag till på det eller?

Du lär inte se den dramatiska uppgraderingen du önskar, för skillnaden mellan 50 till 65FPS är inte så stor för ögat, jag skulle nog suga på karamellen ett tag till om jag vore du för...

...Jag gjorde ju själv en liknande sak, men detta gällde HD3850 till ett HD4850, skillnaden mellan dessa är väl som mellan 8800GT 512 till GTX260 core 216 unjefär.
Ärligt talat så duger ett HD3850 till de flesta spelen i bra grafik, det var ingen "aha" upplevelse mellan bytet, visst får man högre fps med HD4850 och nu går det bara fint att köra High i Crysis men var det en bra 1400kr (inkl. frakt.) uppgradering? -Nej, nej, nej, HD3850´it sitter nu i lillebrors dator och han spelar ju samma spel som jag och det går bara fint för han oxå.
Jag skulle vänta denna serie och bränna samma summa pengar om ett halv/hel-år för då har nya starkare kort lanserats med bättre prestanda, eller åtminstone vänta tills GTX260 core 216 /HD4870 kryper en bit under aktuella priser.

Permalänk

Bra svar, och du har antagligen rätt. Grejen är väl lite den att övriga grejer är äldre än graffet och ändå behöver bytas, då tänkte jag att jag kunde sälja hela nuvarande setupen till nån för en billig penning inklusive 8800 kortet, så det är en komplett burk lixom.

Lite därför jag kollade på hd kortet där med, att om det gick att få liknande prestanda rätt billigt så är det värt att sälja gamla burken med graffet typ

Permalänk
Medlem

Eller det här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450070 ..samma kort men en hundring billigare :)...Annars tycker jag eat_me har en poäng.8800gt är fortfarande ett hyfsat kort och om du inte spelar i höga upplösningar så duger 8800gt ett tag till.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Vad behöver du grafikkortet till, är det i spel eller i syntetiska test?,

Jag skulle inte uppgradera från ett 8800GT 512mb till ett GTX260, det kort du har nu lider väl inte av några spel annat än i Crysis?

och ett HD4830 är inte någon uppgradering över ett 8800GT att tala om, frågan är om du ens märker någon skillnad.

Även om ett 8800GT är relativt slött i jämförelse med nya High End kort så klarar du dej fint ett tag till på det eller?

Du lär inte se den dramatiska uppgraderingen du önskar, för skillnaden mellan 50 till 65FPS är inte så stor för ögat, jag skulle nog suga på karamellen ett tag till om jag vore du för...

...Jag gjorde ju själv en liknande sak, men detta gällde HD3850 till ett HD4850, skillnaden mellan dessa är väl som mellan 8800GT 512 till GTX260 core 216 unjefär.
Ärligt talat så duger ett HD3850 till de flesta spelen i bra grafik, det var ingen "aha" upplevelse mellan bytet, visst får man högre fps med HD4850 och nu går det bara fint att köra High i Crysis men var det en bra 1400kr (inkl. frakt.) uppgradering? -Nej, nej, nej, HD3850´it sitter nu i lillebrors dator och han spelar ju samma spel som jag och det går bara fint för han oxå.
Jag skulle vänta denna serie och bränna samma summa pengar om ett halv/hel-år för då har nya starkare kort lanserats med bättre prestanda, eller åtminstone vänta tills GTX260 core 216 /HD4870 kryper en bit under aktuella priser.

-----------------------------------------------------------------------
Nåväl, nu överdriver du lite väl mycket kortens överprestanda..
3850 är ett skitbra kort i sig, äger ju ett själv så jag vet.

Skillnaden mellan korten finns där, det kan jag lova, jag menar, ett klockat 3850 512 laggar rätt bra i fler spel än bara crysis, och jag fick här ikväll tillfälle att provköra ett HD4830 i min egen rigg, jag upplevde en stor skillnad, dessutom körde jag en sväng i assasins creed och där upplevde jag skillnaden som enorm.
Själv ska jag vänta på att HD4770 kommer ut och då slår jag till, sedermera köper jag nog ett till där och kör CF dessutom

Men summan blir att tomshardwares cpu-charts säger en hel del mer om kortens prestanda, sen hänger ju också prestandan på vad du använder för upplösningar och andra effekter också, kör man under 1600x1050 i upplösning och utan kantutjämningar och liknande påslaget så vinner man inte mycket alls i prestanda enligt utsago från tomshardware och även i tester från andra välkända sajter.

För den det intresserar så kolla på http://www.tomshardware.com och läs gärna också deras artiklar om grafikkort i allmänhet, finns fler bra ställen att läsa på som t e x nordichardware och liknande

Sedan finns det ju självklart saker att säga om hur ens rigg presterar i övrigt också, man kan ha en cpu som flaskhalsar eller minnen och då blir uppgraderingen av grafikkortet värdelöst så det gäller att tänka igenom sitt köp om det skall bli ett bra sådant;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Antielefant

Jo, och nog är det skillnad mellan 8800GT och GTX260 också. I i stort sett alla nyare spel märker du en skillnad, i en del fall på upp till 60-70%, även i lägre upplösningar som 1680x1050.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vet ej själv kör jag med ett 8800GTS på 620/950/1500 med 640Mb DDR3 på en C2D@3200 med 2gb RAM och då jag har en billigt 22" skärm med max 1680x1050 så känner jag inget behov att byta allt flyter på fint även Crysis och GTA IV så har du en bättre skärm så kanske det är värt att köpa nytt men själv hadde jag nog väntat tills minst nästa generation och provat att klocka lite om du kör i orginal hastigheter. MVH Henrik

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
-----------------------------------------------------------------------
Nåväl, nu överdriver du lite väl mycket kortens överprestanda..
3850 är ett skitbra kort i sig, äger ju ett själv så jag vet.

Skillnaden mellan korten finns där, det kan jag lova, jag menar, ett klockat 3850 512 laggar rätt bra i fler spel än bara crysis, och jag fick här ikväll tillfälle att provköra ett HD4830 i min egen rigg, jag upplevde en stor skillnad, dessutom körde jag en sväng i assasins creed och där upplevde jag skillnaden som enorm.
Själv ska jag vänta på att HD4770 kommer ut och då slår jag till, sedermera köper jag nog ett till där och kör CF dessutom

Men summan blir att tomshardwares cpu-charts säger en hel del mer om kortens prestanda, sen hänger ju också prestandan på vad du använder för upplösningar och andra effekter också, kör man under 1600x1050 i upplösning och utan kantutjämningar och liknande påslaget så vinner man inte mycket alls i prestanda enligt utsago från tomshardware och även i tester från andra välkända sajter.

För den det intresserar så kolla på http://www.tomshardware.com och läs gärna också deras artiklar om grafikkort i allmänhet, finns fler bra ställen att läsa på som t e x nordichardware och liknande

Sedan finns det ju självklart saker att säga om hur ens rigg presterar i övrigt också, man kan ha en cpu som flaskhalsar eller minnen och då blir uppgraderingen av grafikkortet värdelöst så det gäller att tänka igenom sitt köp om det skall bli ett bra sådant;)

Jag anser inte skillnaden så stor, visst är ett HD4850 väldigt mycket bättre än ett HD3850 i vissa test så uppvisar ju HD4850 den dubbla prestandan men skillnaden är inte övertydlig i speciellt mycket mera än benchmarks.
Och skillnaden mellan HD4830 till HD3850 torde vara ännu mindre.

Crysis fungerar utmärkt på HD3850, bara man håller sej till medium, assasins cred fungerade ypperligt med HD3850 med "lite" kantutjämning fungerade bara fint för mej i Assasins Cred (enl. Toms 1680x1050, 4xAA, Game AF, max. Quality så fick det 26,3FPS)

Vad gäller Tom´s H. har jag slutat bry mej om när det gäller deras graphic chart, de resultat de visar är äldre än stenåldern, jag har inte full koll på hur de lyckas med att "göra om" varje test när det kommer nya drivrutiner till varje kort, låter väldigt omständigt att testa 101GFX vid varje updaterad grafik drivrutin och patch till spelet, men kudos till Tom´s för att de ger en bra hint om hur prestandan är, inte mera än en svag "hint" är jag villig att sträcka mig.

Vad jag menar är att de resultaten bör tas med en nypa salt, resultaten är sannerligen urgammla med kortens första drivrutiner, HD3xxx seriens prestanda fick ju ett bra lyft via drivrutiner ganska långt efter release av HD3xxx, närmare information har ju inte Tom´s gett, updateras listan eller görs den av befintliga resultat?

Visst är jag nöjd med HD4850´it men jag hade klarat mig bara toppen i ett tag till. (köpte mitt HD4850 när de var "brand new".) Och hade jag suttit hårdare på pengarna så kunde mitt HD3850 garanterat räckt tills HD4870 landar på de 1400kr jag pröjsade för mitt nuvarande HD4850.

Och ang. flaskhals, så är ju de flesta "flaskhalsar" @ 1680*1050 i grafikkorten, och om så inte är fallet så har du förmodligen FPS så höga att de inte blir någon skillnad för ditt öga ändå.
De flesta CPU ur dagens modernare C2D/C2Q/AMD x2/Phen/Phen II serier lär inte vara svagaste länken i de flesta spel @ 1680*1050, pratar vi benchmarks så är det en annan femma, men det är ju redan poängterat att då ser man tydligare en större skillnad mellan grafikkort och CPU byte.

Det enda jag saknar med HD3850 var hur sjukt bra det överklockade, och i viss mån pengarna jag brände för att spela Crysis på High istället för medium. 1400kr. iklusive frakt.

@Zcenicx: Även fast jag letar hittar jag inte ett enda spel som visar 70% skillnad i 1680*1050, gnugga ögonen och kolla alla test igen.

Det man vill ha är ju framförallt de fps som gör nytta, om det är 150PFS eller 190FPS spelar ju absolut noll roll, även om dom finns fär så är det mao ingen uppgradering värdt ett öre.

Permalänk

Ok.. det är alltså ett ok kort det jag har.. check! men om jag vill ha ett iaf snäppet bättre, och inte betala mer än 2 k så är det alltså något av följande som rekommenderas?

#1 GeForce GTX 260 896MB
#2 hd4850

Som är mest prisvärda för tillfället?
Jag degade ju 2k för mitt 8800 för nåt år sen så det lär ju gå att få en hel del prestanda mer för samma pengar idag? eller är min logik fel

Permalänk
Avstängd

jag uppgraderade från x1950pro - hd4870

Det var en lagom uppgradering.. Inte överdriven som många kan tro.

Low till high inställningar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björn1234
Ok.. det är alltså ett ok kort det jag har.. check! men om jag vill ha ett iaf snäppet bättre, och inte betala mer än 2 k så är det alltså något av följande som rekommenderas?

#1 GeForce GTX 260 896MB
#2 hd4850

Som är mest prisvärda för tillfället?
Jag degade ju 2k för mitt 8800 för nåt år sen så det lär ju gå att få en hel del prestanda mer för samma pengar idag? eller är min logik fel

2x HD 4830 prestarar nog bäst under 2k (kostar 1600-1700).
2x HD 4850 kostar mer än 2k (ca 2700)
GTX 260 är slöare än båda alternativen men kan vara ett bra val för den som har SLI bräda och har planer för ett extra i framtiden

2x HD 4830 är nog bästa valet för tillfället men HD 4750 släps i maj och kommer prestera runt 10% bättre och kosta runt 1000kr styck

Permalänk
Medlem

Det här borde vara det självklara alternativet

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-at...

/thread

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Det här borde vara det självklara alternativet

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-at...

/thread

Varför det? När man kan få bättre prestanda för mindre pengar..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Kom ihåg bara att i spel som inte stödjer eller har dåligt stöd för sli/cf är det bättre att ha ett bra kort. Du slipper även massor med strul..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Varför det? När man kan få bättre prestanda för mindre pengar..

Ge mej ett bättre kort för billigare peng

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Ge mej ett bättre kort för billigare peng

Jag kan till och med ge dig 2.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jag kan till och med ge dig 2.

Då ska du ha ett moderkort som klara CF med x16 på båda med..

Citat:

TsunamiCoZ Får jag föreslå GTX 260 ?

https://www.inet.se/datorkomponente...s-pcie/5408375/

Eller ett 4870 som är bättre och kostar lika mycket/mindre?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Då ska du ha ett moderkort som klara CF med x16 på båda med..

Nej, det behöver man inte ha.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Nej, det behöver man inte ha.

Då försvinner väl själva grejjen med att köpa 2 sånna där kort?
Dessutom är det ju i princip ingen prestanda skillnad på det kortet han har och det där? Förstår inte riktigt hur du tänkt nu:S

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Då försvinner väl själva grejjen med att köpa 2 sånna där kort?
Dessutom är det ju i princip ingen prestanda skillnad på det kortet han har och det där? Förstår inte riktigt hur du tänkt nu:S

Vad yrar du om nu?
2st 4830 presterar överlag bättre än 1st 4870, även i 8x/8x då det inte är någon märkbar skillnad mellan det och 16x/16x för 4830.
Och båda presterar förstås bra mycket bättre än hans nuvarande gpu.
Enda problemet med crossfire är att det finns spel som inte stödjer det, men det kan man ju visserligen kringå på många av dom.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jamen vi ignorerar att jag skrev att han behöver x16 på båda, han behöver ju fortfarande ett moderkort som klarar av crossfire?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Jamen vi ignorerar att jag skrev att han behöver x16 på båda, han behöver ju fortfarande ett moderkort som klarar av crossfire?

Det tänkte jag faktiskt inte ens på.
Du har förstås helt rätt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

tack för svaren so far! Bra att höra vad ni tycker...

Lite intressant att vänta på det billiga 4870 således..

Är inte helt säker på om jag är sugen på att köra crossfire, men plankan lär ju stödja det iom att jag måste köpa nytt där med så.. Är väl frågan..

Permalänk

Om du bara är ute efter ett kort som motsvarar 8800GT i prestanda (är något bättre) och till ett billigt pris, så skulle jag titta på XFX HD4830 på Inet (där kan du ju få fraktfritt också)

Men vill du bara ha det bästa kortet du kan få tag på för 2000kr så är det HD4870 1GB eller GTX 260+. De presterar rätt likvärdigt, lite beroende på spel, i vissa spel har det ena kortet en fördel och i andra det andra kortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant

Ska du köra SLI/CF är GTX260 det bättre valet. NVidia har inte riktigt samma problem med microstutter och tearing som Radeonkorten är (ö)kända för, och de flesta reviews visar att 260'orna skalar betydligt bättre än 4870orna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Ska du köra SLI/CF är GTX260 det bättre valet. NVidia har inte riktigt samma problem med microstutter och tearing som Radeonkorten är (ö)kända för, och de flesta reviews visar att 260'orna skalar betydligt bättre än 4870orna.

Vad jag sett, så verkar det vara rätt likvärdigt med microstutter mellan Nvidias kort och AMD/ATI's kort. Jag har iofs mest koncentrerat mig på x2-korten, där problemen märks mest.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant

Jag vet inte hur det ser ut med GTX295 eller 9800GX2, jag har dock inte upplevt några som helst problem med microstutter med min SLI-rigg hittills... förutom i Crysis.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync