Permalänk

Grön energi

http://online.wsj.com/article/SB123992109862226959.html

Det låter som Spaniens satsning på solenergi gått lite fel. I slutänden är det konsumenterna/skattebetalarna som betalar omställningen till förnybar energi. Enligt den här artikeln har det kostat spanjorerna 300 miljarder kronor sedan år 2000. Tycker ni att det är rätt att subventionera den "gröna industrin" så här mycket?

I Sverige är väl vindkraft mer aktuellt än solenergi, är det någon som vet hur mycket vindkraften kostar per kilowattimme jämfört med kärnkraft och vattenkraft?

Permalänk
Medlem

Jag har hört, i andra hand från en kompis som var på föreläsning med Naturskyddsföreningens generalsekreterare som tydligen sagt att det finns flera rapporter som visar på att vindkraft i dagens Sverige är lönsamare än kärnkraft.

Enda jag har att säga, läste inte så mycket av artikeln. Är dock lite nyfiken på hur de vet att jobbförlusten beror på solkraften... ska nog kolla senare idag.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag har hört, i andra hand från en kompis som var på föreläsning med Naturskyddsföreningens generalsekreterare som tydligen sagt att det finns flera rapporter som visar på att vindkraft i dagens Sverige är lönsamare än kärnkraft.

Enda jag har att säga, läste inte så mycket av artikeln. Är dock lite nyfiken på hur de vet att jobbförlusten beror på solkraften... ska nog kolla senare idag.

notera att det var naturskydds förenings general sekreterare som sa det;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
notera att det var naturskydds förenings general sekreterare som sa det;)

Menar du att han inte kan vara objektiv? Förstår inte hur du tänker...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag är själv ingen expert, men i Danmark är vind energi grymt välutvecklat. Men dom har sysslat med det sen 70-talet så det är inte så konstigt.

Kan läsa mer här.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Menar du att han inte kan vara objektiv? Förstår inte hur du tänker...

objektivt men ändå vinklat till sin fördel?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag har hört, i andra hand från en kompis som var på föreläsning med Naturskyddsföreningens generalsekreterare som tydligen sagt att det finns flera rapporter som visar på att vindkraft i dagens Sverige är lönsamare än kärnkraft.

Enda jag har att säga, läste inte så mycket av artikeln. Är dock lite nyfiken på hur de vet att jobbförlusten beror på solkraften... ska nog kolla senare idag.

Mer lönsamt kan det mycket väl vara för producenterna, i Spanien har ju solkraften byggts ut med rekordfart eftersom det varit så lönsamt. Problemet är högre energipriser. Fast han kanske menade mer lönsamt ur samhällssynpunkt? Jobbförlusten beror enligt artikeln på att de resurser som satsats på solkraften kunnat utnyttjats betydligt bättre och skapat fler jobb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
objektivt men ändå vinklat till sin fördel?:)

Eller så är det lönsammare om man räknar med bidrag.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Eller så är det lönsammare om man räknar med bidrag.

Precis. Solenergi är absolut inte prisvärt ännu. När det handlar om stora kraftverk är kärnkraft fortfarande det billigaste och mest miljövänliga sättet att generera mycket energi.

Det är definitivt ett problem när man istället för att lägga pengarna på att forska fram bättre saker, köper redan existerande teknologi, trots att den inte är adekvat. Visst, det är dumt att se på det svartvitt, men det hade varit betydligt mer fördelaktigt att forska istället för att ge enorma bidrag. Tänk hur mycket solkraften hade kunnat utvecklats om alla de där 300 miljarder kronorna gick till forskning av hur man gör bättre solkraft?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag har hört, i andra hand från en kompis som var på föreläsning med Naturskyddsföreningens generalsekreterare som tydligen sagt att det finns flera rapporter som visar på att vindkraft i dagens Sverige är lönsamare än kärnkraft.

Enda jag har att säga, läste inte så mycket av artikeln. Är dock lite nyfiken på hur de vet att jobbförlusten beror på solkraften... ska nog kolla senare idag.

I vår förra kärnkraftstråd har jag för mig att vi kom fram till att vindkraft, i runda slängar var dubbelt så dyrt som kärnkraft.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det är definitivt ett problem när man istället för att lägga pengarna på att forska fram bättre saker, köper redan existerande teknologi, trots att den inte är adekvat. Visst, det är dumt att se på det svartvitt, men det hade varit betydligt mer fördelaktigt att forska istället för att ge enorma bidrag. Tänk hur mycket solkraften hade kunnat utvecklats om alla de där 300 miljarder kronorna gick till forskning av hur man gör bättre solkraft?

Ökad försäljning av solkraftverk => ökat intresse från företag => "bättre produkter"

Men visst, man hade kunnat kapa några led och sparat några pesetas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Mer lönsamt kan det mycket väl vara för producenterna, i Spanien har ju solkraften byggts ut med rekordfart eftersom det varit så lönsamt. Problemet är högre energipriser. Fast han kanske menade mer lönsamt ur samhällssynpunkt? Jobbförlusten beror enligt artikeln på att de resurser som satsats på solkraften kunnat utnyttjats betydligt bättre och skapat fler jobb.

Spekulation med andra ord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Precis. Solenergi är absolut inte prisvärt ännu. När det handlar om stora kraftverk är kärnkraft fortfarande det billigaste och mest miljövänliga sättet att generera mycket energi.

Det är definitivt ett problem när man istället för att lägga pengarna på att forska fram bättre saker, köper redan existerande teknologi, trots att den inte är adekvat. Visst, det är dumt att se på det svartvitt, men det hade varit betydligt mer fördelaktigt att forska istället för att ge enorma bidrag. Tänk hur mycket solkraften hade kunnat utvecklats om alla de där 300 miljarder kronorna gick till forskning av hur man gör bättre solkraft?

Det är lönsamt. General Motors (tror jag det var) valde att installera solpaneler på alla sina tak får något eller några år sedan och beräknade sig spara x antal miljoner på detta, i dollar räknat om jag inte missminner mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
I vår förra kärnkraftstråd har jag för mig att vi kom fram till att vindkraft, i runda slängar var dubbelt så dyrt som kärnkraft.

Baserat på vad?
Nyligen såg jag reklam för grön el där man för 4 kronor extra i månaden kunde skriva om sig till 'miljömärkt el'.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)