Kan min PCI-E plats ha gått sönder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Apr 2009

Kan min PCI-E plats ha gått sönder?

Igår gick mitt Radeon x1950 pro sönder. Det började med att det kom vita sträck över hela skärmen och jag fick starta om datorn men detta fortsatte hända så jag formaterade om datorn och installerade nya drivrutiner men det hjälpte inte och tillslut gick det inte att starta datorn ordentligt då jag fick en blackscreen efter windows xp ladnings tiden.

Nu kör jag med ett gammalt AGP kort (mitt moderkort har en plats för både ett AGP kort och ett PCI-E kort, det är ett Asrock 939-dual om ni undrar) och hittills har det funkat bra. Men innan jag köper ett nytt PCI-E kort så undrar jag om sloten på moderkortet kan ha gått sönder och inte kortet.

Kan jag isåfall kolla någonstans om PCI-E sloten är trasig eller är bara Saphire Radeon x1950 pro ett uselt grafik kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i källarn
Registrerad
Sep 2008

testa med ett pissigt grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Testat ditt grafikkort i en annan dator?

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Apr 2009

Kan inte, Jag har ingen annan dator med en PCI-E ingång eller ett annat PCI-E kort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2009

Nån kompis ?

Trädvy Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Plats
World orten
Registrerad
Mar 2009

Asus dual sata vista är ett skit moderkort ,hade jag vetat bättre så hade jag valt ett annat. vårat problem va nått likvärdigt dock med agp platsen, min kompis som köpte dettta av mig skulle testa använda sitt ati 9600gt ,sprak sa det sen dog hans grafikkort ,(Alla ni som vet va dual sata vbista o asrock är fär nått .. vet att kortet har stöd för både agp o pci e) Tro mig!! Ingen av oss är inkompitenta personer som inte skall hålla på med datorer (nobbs). när min kompis sen stoppade in sitt Pci-e kort så dog hela moderkortet. (Och nej vi körde naturligt vis inte båda samtidigt)

dock rekomenderar jag dig att testa kortet i en kompis eller gå in till närmsta datorbutik o fråga om du kan testa det där. funkar kortet bra där då är det inte grafikkortet i allfall. då är det asock alla kast i papperskorg

Hoppas det ordnar sig för dig det är inge kul med datorproblem

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Apr 2009

Ja jag får kanske testa det oss någon kompis eller något. Angående moderkortet så har jag aldrig fått en BSOD eller haft något annat problem och mitt grafik kort funkade perfekt i nästan 1,5 år.

Just det ja, jag fick också ett felmedelande av CCC det stod något i still med "VPU has reset your ghraphics accelerator".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Workbench 3.1
Registrerad
Jan 2002

jag har kört Asrock dual sata Vista med både AGP och PCI-E. Har fungerat ypperligt bra! Kanonfint och bra budgetmoderkort.

Trädvy Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Plats
World orten
Registrerad
Mar 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
jag har kört Asrock dual sata Vista med både AGP och PCI-E. Har fungerat ypperligt bra! Kanonfint och bra budgetmoderkort.

det verkar skyst ,det va kanske jag som råkade få ett måndags ex ,som vanligt

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Apr 2009

Jag börjar tro att problemet är överhettning för jag har läst att andra personer har haft liknade problem med sina saphire x1950 pro och jag har ju trots allt haft det sen hösten 2007 så kanske fläkten håller på att ge upp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Apr 2009

Jag ganska säker nu på att problemet är överhettning. Testade höja fläktens hastighet men det hjälpte inte och kortet ligger fortfarande kring 55-60 grader. Så då är det väl bara att köpa ett nytt grafik kort antar jag.

Edit: Jag kan prova att smeta på lite kylarpasta och se om det hjälper.