AMD fortsätter att förlora pengar

Permalänk
Avstängd

Så du har ensamrätt på åsikter? om din värld består av benchmarks och pga det tycker att det är bättre om Intel hade monopol så håller jag med kritiken mot dig.
Och sen med din logik så borde ju Intel ha lagt ner för länge sen eftersom AMD var bra mycket bättre under väldigt många år och det är tack vare dom som du kan köpa C2D, i7 osv idag.
Utan konkurrens från AMD så hade nog dom flesta av oss suttit med en P4 @ 3ghz som vi köpt för 5k idag.
Sitter själv med en Intel förtillfället så jag är ingen fanboy utan köper det som är bäst för mig för tillfället så jag hoppas verkligen att AMD kommer igen så jag köper dom nästa gång.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Så du har ensamrätt på åsikter? om din värld består av benchmarks och pga det tycker att det är bättre om Intel hade monopol så håller jag med kritiken mot dig.
Och sen med din logik så borde ju Intel ha lagt ner för länge sen eftersom AMD var bra mycket bättre under väldigt många år och det är tack vare dom som du kan köpa C2D, i7 osv idag.
Utan konkurrens från AMD så hade nog dom flesta av oss suttit med en P4 @ 3ghz som vi köpt för 5k idag.
Sitter själv med en Intel förtillfället så jag är ingen fanboy utan köper det som är bäst för mig för tillfället så jag hoppas verkligen att AMD kommer igen så jag köper dom nästa gång.

Suck så du menar hellre att du ser ner på folk o är otrevlig, en ser logiken i detta samtalsämne .ja sa aldrig att jag hade rätt ,men inte heller att jag har fel.och för det sista, ja jag orkar inte divla med folk som påstår andra inte har alla hemma , som i slutändan inte har det heller så

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
Suck så du menar hellre att du ser ner på folk o är otrevlig, en ser logiken i detta samtalsämne .ja sa aldrig att jag hade rätt ,men inte heller att jag har fel.och för det sista, ja jag orkar inte divla med folk som påstår andra inte har alla hemma , som i slutändan inte har det heller så

Skriver du dumt kan du inte annat än räkna med att bemötas dumt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
så du menar det att för att jag har en åsikt så anser ni mig vara 10 år ... jag tror det är ni som är så gammla som inte inser verkligheten.jag har rätt att avge en åsikt oavsett om den nu är rätt eller fel. Jag kan åxå tala om att några av er ar blivit anmälda , Pga det ni just nu gör att person angrepp o mobbining vilket inte alls är tillåtet.

Det är många som lämnar forumet pga att det är så mycket skit o korn här ,varför inte hålla samms i stället för att måsta krysta ur er en massa elakt , Tur för mig att jag inte reggat mig med mitt riktiga namn utan är täckt bakom ett namn som inte finns i verkligheten. annars hade jag tagit detta personligen vilket jag inte gör just nu.

Så du menar att detta är ett hot?

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Medlem

Alla vet redan att intel ger bäst prestanda, men det är oerhört många som låter dom som har AMD tro att dom köpt något bra i alla fall, som lite tröst, plåster på såren.

Mhz vs Mhz har alltid varit grejjen att mäta mot olika processorer, för att se vart skillnaden ligger, sen vad tillverkaren sätter för pris är irrelevant, men många som äger AMD måste ju få använda något i försvar så jag förstår er. Det är ju lika rättvist som att jämföra en AMD som har 3 kärnor mot en intel som har 2 kärnor, oj vad rättvis jämföring, nä.. Men får låta er tro att det är rättvist.

Barn barn barn, varför kan ni inte bara växa upp och lära er diskutera ur riktiga perspektiv och inte sitta med era förhastade slutsatser eller förutfattade meningar, det funkar liksom inte.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

jadu lika bra o lägga ner ser ju att detta forum har gott om AMD fan boys så vi låter dom tro det dom vill då. thpagu ,kaya är just nu ignorerade så då får dom säga va dom vill jag bryr mig inte

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Avstängd

Tack en mindre Intel-fanboi på sweclockers. De är oftast nyreggisar som Börje som tycker som honom, inget att spara på.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd

Börje, Jag sitter med en Intel CPU och en Nvidia GPU så hur får du det till AMD fan boy? Säger man nått väldigt dumt så måste man vara bered på att få kritik, klarar man inte det så är nog inte Internet eller kontakt med andra människor något för dig.

Sen ber jag om ursäkt om du uppfattad min kritik som otrevlig och/eller ett personangrepp mot dig. Det var det inte utan det var ett svar på en väldigt ogenomtänkt post från dig.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har rensat bort inlägg som bara går ut på att förolämpa Börjevandal men varför dennes inlägg försvann vet jag inte.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Okej..? Så du tycker att AMD ska släppa det lilla halmstrå av hopp (i form av försprång på grafikkortsmarknaden) de har och stå still och stampa en stund istället för att satsa stort på HD5XXX-serierna och därmed få möjligheten att åtminstonde behålla, kanske t.o.m. dryga ut sin ledning..? Du verkar inte riktigt ha tänkt tanken till slut min vän

Nja inte precis. Men just nu skickas många kort ut till butik/webbbutik som ingen köper för dom vet att snart kommer ett bättre, kanske t.o.m ett bättre pris! Det är för mycket tävling och för lite försäljning både hos nvidia och amd.
Men du har helt rätt i det du säger, jag slängde nog ur mig för mycket utan att förklara hur jag mena.

EDIT: jag vet, jag vet ... dom tillverkar inte bara grafikkort!

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Alla vet redan att intel ger bäst prestanda, men det är oerhört många som låter dom som har AMD tro att dom köpt något bra i alla fall, som lite tröst, plåster på såren.

Mhz vs Mhz har alltid varit grejjen att mäta mot olika processorer, för att se vart skillnaden ligger, sen vad tillverkaren sätter för pris är irrelevant, men många som äger AMD måste ju få använda något i försvar så jag förstår er. Det är ju lika rättvist som att jämföra en AMD som har 3 kärnor mot en intel som har 2 kärnor, oj vad rättvis jämföring, nä.. Men får låta er tro att det är rättvist.

Barn barn barn, varför kan ni inte bara växa upp och lära er diskutera ur riktiga perspektiv och inte sitta med era förhastade slutsatser eller förutfattade meningar, det funkar liksom inte.

Det är väl klart att man mäter efter pris? Det är ju knappast företag A fel att företag B inte kan skapa en cpu med 3 kärnor. Om B prissätter sin 2 kärniga där As 3 kärniga ligger, ja då för företag B antingen sänka priset eller ta smällen.(om As 3 kärniga är bättre dvs) Om man mäter efter Mhz vs Mhz så kan det ju skilja mycket i pris = ointressant.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att höra att det går dåligt för AMD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Det är väl klart att man mäter efter pris? Det är ju knappast företag A fel att företag B inte kan skapa en cpu med 3 kärnor. Om B prissätter sin 2 kärniga där As 3 kärniga ligger, ja då för företag B antingen sänka priset eller ta smällen.(om As 3 kärniga är bättre dvs) Om man mäter efter Mhz vs Mhz så kan det ju skilja mycket i pris = ointressant.

Nja, jag ger båda inställningarna rätt. Visst känns det mer rättvist att mäta MHz mot MHz (och kärna mot kärna) om man skall mäta vilken arkitektur som är bäst presterande.
Men om man skall mäta vilken processor som ger mest prestanda i ett visst prissegment, så är det priset som styr och det kan vara vilken hastighet som helst på processorerna och hur många eller få kärnor som helst på processorerna.

Det första sättet är dock ett mer absolut sätt att mäta prestanda på, då priserna ständigt fluktuerar, men prestandan mätt MHz mot MHz och kärna mot kärna består.
Nackdelen med att mäta prestanda MHz mot MHz och kärna mot kärna är att man som köpare ofta sitter med en viss budget och vill veta vilken processor som presterar bäst för den pengen.
För att komplicera det hela ännu mer så kan ju även överklockningsbarhet vara en viktig parameter vid ett processorköp, som man kanske måste väga in i prisvärdheten.

Summa summarum tycker jag ändå att prestanda per MHz är ett korrektare sätt att mäta prestanda. (I det andra fallet mäter man snarare prisvärdhet)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
Suck så du menar hellre att du ser ner på folk o är otrevlig, en ser logiken i detta samtalsämne .ja sa aldrig att jag hade rätt ,men inte heller att jag har fel.och för det sista, ja jag orkar inte divla med folk som påstår andra inte har alla hemma , som i slutändan inte har det heller så

If you write like an idiot on the internet, expect to be met as one.
Everything you say can, and will be used against you.
The harder you try the harder you will fail.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Tråkigt för AMD men det är bara för dem att kämpa vidare.

Intel behöver lite konkurans annars smyghöjer de priserna snart.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, jag ger båda inställningarna rätt. Visst känns det mer rättvist att mäta MHz mot MHz (och kärna mot kärna) om man skall mäta vilken arkitektur som är bäst presterande.
Men om man skall mäta vilken processor som ger mest prestanda i ett visst prissegment, så är det priset som styr och det kan vara vilken hastighet som helst på processorerna och hur många eller få kärnor som helst på processorerna.

Det första sättet är dock ett mer absolut sätt att mäta prestanda på, då priserna ständigt fluktuerar, men prestandan mätt MHz mot MHz och kärna mot kärna består.
Nackdelen med att mäta prestanda MHz mot MHz och kärna mot kärna är att man som köpare ofta sitter med en viss budget och vill veta vilken processor som presterar bäst för den pengen.
För att komplicera det hela ännu mer så kan ju även överklockningsbarhet vara en viktig parameter vid ett processorköp, som man kanske måste väga in i prisvärdheten.

Summa summarum tycker jag ändå att prestanda per MHz är ett korrektare sätt att mäta prestanda. (I det andra fallet mäter man snarare prisvärdhet)

Till viss del kan jag hålla med dig.
Dock får man endast fram prestandan per kärna om man räknar på enligt dig det mer absoluta sättet dvs Mhz mot Mhz och kärna mot kärna.
Problemet är att i dagsläget sitter vi på fler än en kärna och då blir det helt plötsligt omöjligt att säga hur en processor presterar när man bara ser på en kärna.
Det finns för många faktorer i det hela för att kunna räkna ut prestanda förbättringen från en till två eller fler kärnor.

Därför så anser jag att pris prestanda är det bättre sättet att räkna på.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Avstängd

Varken de som kommenterat eller den som skrivit nyheten har någon aning om varför förlusten är stor.

GF..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Varför kan inte AMD gå ner på sina knän om råd "Hur ska vi göra intel?"
För jag tycker om fighten mellan dom men på sina senare år så har intel verkligen tagit allt från dom. Ända dom är verkligen är bra på är dotterbolaget ATI som kan göra kick as grafikkort.. Men men "intel = vad ska man egentligen säga om de joo vi var här först och vi kommer att stanna"..

Inte konstigt att de går dåligt med detta o ge en matteuträkning vad 1mhz är och vad AMDs MHZ är vad jag vet så ger 1 MHZ AMDs mindre % än vad 1 MHZ i intels väg ger..

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Som sagt beror dessa förluster inte på dålig försäljning. AMD fick satsa åtskilliga miljarder i skapandet av Global Foundries.

AMD är absolut tillbaka på CPU sidan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Som sagt beror dessa förluster inte på dålig försäljning. AMD fick satsa åtskilliga miljarder i skapandet av Global Foundries.

Är det verkligen sant? De stora negativa posterna är tillverkningskostnader (674M), forskning (446M) och marknadsföring (287M). Omstruktureringskostnaderna var 60 miljoner dollar.
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Intel behöver lite konkurans annars smyghöjer de priserna snart.

Det har redan hänt på ett mer indirekt vis. De har senarelagt sina nya produkter och slagit av på takten. Det sparar pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag har rensat bort inlägg som bara går ut på att förolämpa Börjevandal men varför dennes inlägg försvann vet jag inte.

*Tråd rensad*

Det togs nog bort för att det var ren bs

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag minns inte vem som sa att man skulle jämföra en AMD x2 med en Intel duo i samma prisklass men problemet är väl att AMD har inga tvåkärniga över 900kr, de kör på X3 och X4 och äger därför ut Intels duos så det ryker om det

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
Varför kan inte AMD gå ner på sina knän om råd "Hur ska vi göra intel?"
För jag tycker om fighten mellan dom men på sina senare år så har intel verkligen tagit allt från dom. Ända dom är verkligen är bra på är dotterbolaget ATI som kan göra kick as grafikkort.. Men men "intel = vad ska man egentligen säga om de joo vi var här först och vi kommer att stanna"..

Inte konstigt att de går dåligt med detta o ge en matteuträkning vad 1mhz är och vad AMDs MHZ är vad jag vet så ger 1 MHZ AMDs mindre % än vad 1 MHZ i intels väg ger..

Hmm, jag vet inte ens vad jag ska tycka om det men fallet är att AMD har Phenom II från 1300kr till 2200kr och där åker Intel på däng, det är först Core i7 som besegrar dem (med stora marginaler )

Om man redan sitter på ett S775 moderkort så är det definitivt inget fel med S775 processorer men annars är det inte så lönt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Tack en mindre Intel-fanboi på sweclockers. De är oftast nyreggisar som Börje som tycker som honom, inget att spara på.

Så rätt det kan bli, många nyreggisar är så otroligt dumma och töntiga men det beror väl på att ungar får datorer tidigare än förr, synd att de dras hit

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag minns inte vem som sa att man skulle jämföra en AMD x2 med en Intel duo i samma prisklass men problemet är väl att AMD har inga tvåkärniga över 900kr, de kör på X3 och X4 och äger därför ut Intels duos så det ryker om det

Du har glömt Intel E2140-E5400 som ligger i prisklassen du talar om. (529-932 kr)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Du har glömt Intel E2140-E5400 som ligger i prisklassen du talar om. (529-932 kr)

Där ligger AMD i lä, rejält
Men Athlon X2 (Phenom) 7850 är inte så dålig men klart sämre, dock så har AMD inte lanserat sina Phenom II Athloner ännu, dessutom ska en Deneb X2 komma, då kommer Intel få megadäng i den prisklassen också

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Som sagt beror dessa förluster inte på dålig försäljning. AMD fick satsa åtskilliga miljarder i skapandet av Global Foundries.

AMD är absolut tillbaka på CPU sidan.

nja, man räknar inte riktigt så. Investerat kapital är inte samma sak som förlorat, så alla sattsade pengar borde inte räknas in med undantag av kostnader som uppköpet och omorganisationer som boris skrev ovan.

Permalänk
Medlem

Nån som vill förklara för mig vad det är för glansig rund bricka dom alltid visar som killen där håller i?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Nån som vill förklara för mig vad det är för glansig rund bricka dom alltid visar som killen där håller i?

http://en.wikipedia.org/wiki/Wafer_%28electronics%29