RMA på Samsungdisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

RMA på Samsungdisk?

En av mina diskar i semesterfilm-servern har brakat ihop, fått en drös med badblocks på den och funderar således på en RMA.

Disken är inköpt på en lokaldatorbutik 2008-01-25 (har kvitto).

Finns det chans att få den utbytt eller är det kört?

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Samsung India?

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Semesterfilm?

Gå till butiken och fåga om du får en ny?

Chassi: Parvum M1.0 & EKWB custom loop CPU: Intel i7 4790K RAM: Kingston HyperX Savage 16Gb Moderkort: Asus Maximus VII Hero GPU: EVGA GTX 980 Ti SSD: Samsung 850 PRO 256GB PSU: Corsair AX860
• Parvum H2O •
• XBL GT: motor sw •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniac
Semesterfilm?

Gå till butiken och fåga om du får en ny?

Det låter iofs om en idé, har kvittot kvar som sagt

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Butikens personal kan vara snälla och ge dig en ny trots allt:)

Värt ett försök.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Jo, bad blocks täcks väl av garantin. Brukar göra det iaf.
De kan behöva skicka in den för reparation dock, beror på avtalet med distributören.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Personligen har jag aldrig behövt lämna in och vänta på ny disk i en fysisk butik, detta gäller mest ställen där jag inte ens känner folk

De brukar ha koll på vad som är lönt att gnälla om.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Så länge det inte är PC City i västerås.. dom jävlarna sålde OEM diskar och till dom kommer det ingen garanti/support.

Min samsung disk fick något fel och tänkte kolla om jag får RMA, nope = OEM

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Det låter iofs om en idé, har kvittot kvar som sagt

Hahaha! Roligt Jag googlade och läste tydligen inte tillräckligt noga Borde finnas motsvarande funktion som även gäller andra länder?

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Aug 2003

Första rekommendationen är att köra Samsungs diagnostikprogram som bland annat kan fixa skadade sektorer och dylikt.
Samsung har nyligen gjort ett stickprov på returer som har inkommit, som även står på nedannämnda hemsida, och det visade sig vara många diskar som inte var fel på, som dom kallar handhavande fel pga att man inte har kört detta program,
1. Kör diagnostik
2. gör en "low level format" via programet
3. kör diagnostik igen.

Programet hittar nu nedan,
http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/...

Main: Intel Ivy Bridge 3770K | Thermalright Silver Arrow SB-E | Corsair Vengance LP 16GB 1600mhz | ASUS P8Z77-V DELUXE | Asus GTX680 DCII TOP | OCZ Vertex 4 256GB | Seagate Barracuda Green 2TB | Antec P280 | Seasonic M12 600W | BenQ XL2410T |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Jag vet att har man väl börjat få en massa skadade sektorer så brukar tyvärr hårddisken i 99% av fallen vara på väg att gå sönder och Samsung har väl mellan 1-3 års garanti så jag skulle i första hand rekommendera att kontakta butiken och försöka få den utbytt på garantin. Ett tips är också att kolla S.M.A.R.T. status för då kan man se direkt om det är några konstigheter med hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008

En dålig sektor kommer väldigt sällan ensamt. Att ett progrma kan byta ut badblocks/sectors mot "reservblock i disken" är inte det samma som att där inte är något fel på disken tyvärr... dessutom försämras prestandan på diskar. för mig ser det ut som ett sätt att lura kunder att tro att diskar inte är trasiga i förhoppning att de först ska braka ihop helt efter garantin har gått ut.

Gå ner till butiken och använd dig av din reklamationsrätt men kom igåh antistat påse och gärna skyddande inpackning.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Så länge det inte är PC City i västerås.. dom jävlarna sålde OEM diskar och till dom kommer det ingen garanti/support.

Min samsung disk fick något fel och tänkte kolla om jag får RMA, nope = OEM

OEM betyder bara att inte Samsung meckar med garantifrågorna, förhandlaren står för det så ett ypperligt tillfälle att åberopa reklamationsrätten.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Har själv varit i kontakt med samsung angående en disk med bad sectors. Vi kan säga så här, de gillar definitivt inte att ha med privatkunder att göra, men i mitt fall så har butiken jag köpt från kursat. Det gick ganska smidigt ändå, de har i princip accepterat ett byte, enda som fattas nu är att de ska få tummarna loss och skicka ut ett brev med fraktsedel.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
OEM betyder bara att inte Samsung meckar med garantifrågorna, förhandlaren står för det så ett ypperligt tillfälle att åberopa reklamationsrätten.

Jo det är jag fullt medveten om, men nu slogs PC City igen... lite av shit happens moment

EDIT: glömde nämna att disken var inte trasig enligt Samsungs diagnostikprogram, och verkar fungera

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Elgiganten hanterar Pc Citys garantiärenden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jo det är jag fullt medveten om, men nu slogs PC City igen... lite av shit happens moment

EDIT: glömde nämna att disken var inte trasig enligt Samsungs diagnostikprogram, och verkar fungera

Prova active smart

http://www.ariolic.com/activesmart/index.html

Den är mest "prevention", men programmet flaggar till fall den känner av bad sectors.