SLI fråga ang 8800gt kort

Permalänk
Medlem

SLI fråga ang 8800gt kort

Jag har för närvarande ett grafikkort som ser ut så här.
http://www.club3d.nl/index.php/news/products/item/96

Ett 8800GT, 512MB, GDDR3 -256 BIT - DUAL DVI

Frågan är i fall ett snarlikt kort från en annan tillverkare skulle funka bra i kombination för SLI. Mitt kort är ett BLUB #D kort, skulle ett kort från asus, Gigabyte eller liknande funka bra så länge det är 8800GT 512MB?

Moderkortet stöder SLI.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

är det samma kort fas bara från olika tillverkare så ska de funka.

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Medlem

Så länge du inte tar ett kort med annan kärna eller så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

annan kärna? hur menar du då? (inte så jätte insatt i grafikkortsvärlden)

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SStar
annan kärna? hur menar du då? (inte så jätte insatt i grafikkortsvärlden)

Vad jag har förstått det så finns det två olika versioner av 8800-kort. Först G80, den äldre kärnan. Sen den nyare G92.
G80 = 320/640mb
G92 = 512mb

Stämmer det?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

När jag snackade med webhallen sa dom att G92 = 512mb OCH 1024, men så länge det är 512mb+ så borde det avar ok med andra ord.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SStar
När jag snackade med webhallen sa dom att G92 = 512mb OCH 1024, men så länge det är 512mb+ så borde det avar ok med andra ord.

Japp, det borde vara lungt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Btw om det är någon som har ett kort till salu som jag söker så hör gärna av er

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

men du skrev väl 256mb... då tror jag inte det gillas så mkt att du har 512 på nästa då ,man ska ha samma minne osvosv... hoppas du kör på liten skärm bara... kör du 22" så skulle jag hellre rekomendera gtx260 eller ati 4870 etc då du har väldigt lite grafikminne för högre upplösningar osvosvosv! Körde själv 8800gt @SLI förut och då min amd 6000+ flaskade sönder så fick jag inte spec mkt bättre prestanda!

rätta mej om jag har fel.. timpO^^

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Vart fick du 256 ifrån? har skrivit 512 hela tiden. Kör på en 24" skärm för den delen.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

oj jag som tappade bort några hjärnceller, sorry

SLI speglar ju endast minnet så oavsett om du kör trippel-SLI ala gtx260 så har du endast 8xxmb grafikminne och eftersom din 24" kör på så pass hög upplösning så kan minnet strypa ordentligt tyvärr... 2st 8800gt i sli är enligt tester snabbare än ett gtx280 tex men det är just det att minnet flaskar om du endast har 512mb....

Så jag skulle då faktiskt rekomendera att sälja ditt 8800gt, ta dom pengarna lägg till samma peng som du skulle gett för ett till 8800gt och köp ett gtx260 så har du inga begränsningar + att det blir lika bra om inte bättre

Alternativt köpa det bortglömda 9800gx2 beg för ca 2000kr som är snäppet bättre än 260 + lite mer minne.... Hade du haft 22" skärm hade jag sagt 8800gt@ SLI men som sagt, minnet kommer begränsa dej så du får ut mer av ett bättre singelkort!

Blev säkert rörigt men hoppas jag fick fram nått av det jag skrev iaf

Mvh timpO

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SStar
Jag har för närvarande ett grafikkort som ser ut så här.
http://www.club3d.nl/index.php/news/products/item/96

Ett 8800GT, 512MB, GDDR3 -256 BIT - DUAL DVI

Frågan är i fall ett snarlikt kort från en annan tillverkare skulle funka bra i kombination för SLI. Mitt kort är ett BLUB #D kort, skulle ett kort från asus, Gigabyte eller liknande funka bra så länge det är 8800GT 512MB?

Moderkortet stöder SLI.

Spelar ingen roll vilket märke det är, så länge det är 512mb varianten av 8800gt. Dock om det är överklockat så kommer det strypas av det som inte är.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips. Det finns faktiskt fler nackdelar till med att ha 2 grafikkort.

1. Värmeutvecklingen.
2. Måste ha ett 650W+ PSU för att driva, nu har jag bara 520W.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SStar
Tack för alla bra tips. Det finns faktiskt fler nackdelar till med att ha 2 grafikkort.

1. Värmeutvecklingen.
2. Måste ha ett 650W+ PSU för att driva, nu har jag bara 520W.

Har du fina strömmar på din/dina 12v linor och bra kvalitet på agget i helhet ser jag inte varför det inte skulle fungera på ditt 520w agg. Jag har kört 9800 GTX i sli på 550w och det gick knappt upp i varv ens under spelande, corsair agg men om du har kvalitet på agget så tror jag inte det blir några problem.

Värmeutveckligen blir dubbel med två kort, men kylningen också, din temp totalt går förmodligen upp ett par grader pga att det blir tätare mellan korten men ska inte bli några större problem!

Permalänk
Medlem

Vad händer om de kräver mer ström än aggregatet kan ge?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Du skulle klara SLI på 8800gt med 450w tom inte för att det skulle vara bra men det skulle funka.... Har du kvalitésagg, isf behöver du inte oroa dej.. Spinn vidare på det som du har så blir det billigare och helt fungerande

Om du har dual-slot kort så är nog värmen inge problem då det övre endå blåser ur värmen från det under... Men lite varmare blir det ju... men har du singelslot kort så kommer du märka att det blir 70-80C i load= inte speciellt optimalt! Jag körde på det förut... men köpte ett gainward(dualslot) som jag satte överst och genast vart det bättre temps!

Och har du ett 80+ agg går det säkerligen en bit över 600w om det skulle krävas, vilket det endå inte kommer göra men OM!

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SStar
Tack för alla bra tips. Det finns faktiskt fler nackdelar till med att ha 2 grafikkort.

1. Värmeutvecklingen.
2. Måste ha ett 650W+ PSU för att driva, nu har jag bara 520W.

2st 8800gt i SLI är inga problem för ett 520w agg av bra kvalle (är det corsairs du har?)

En kompis körde 2st ATI 3870 i crossfire med Corsair 450W agg, stabilt utan att fläkten varva upp.

Permalänk
Medlem

Ja jag har ett corsair.

Föresten så ska jag köra med vattenkylning, hoppas bara kylaren jag har kommer räcka Det är en Reserator 2 kit från zalman.

Hittade ett grafikkort för drygt 600kr, är det prisvärt?

Leadtek WinFast PX8800 GT 512mb

Är det samma modell som 8800 GT även fast det står PX framför?
Funkar det att använda detta kort i SLI läge med mitt nuvarande kort?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

ja

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Ja ha, ja om ingen annan har något att tillägga om "PX" kortet så köper jag det.

På kartongen på mitt nuvarande kort står det "650Watt (4x 12V/15A) or greater for SLI"

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

KÖP!!! Men dom överdriver på alla grafikkort så du behöver inte oroa dej.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Ok. Tack så hemskt mycket alla ni som har hjälp mig!

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
KÖP!!! Men dom överdriver på alla grafikkort så du behöver inte oroa dej.

Ja precis!..
Men det är bra att dem gör det. Tänk om de utgick från vad de igentligen drar.
Då det finns budget nätaggregat mm. mm. så kommer det nog få en hel del kunder som ringer o gnäller på att de inte funkar.

Permalänk
Medlem

Ja det är sant, då skulle det nog sluta i mass-stämningar mot tillverkarna iof! Men men, den dagen man känner sej osäker kan man kika in i swecl test "världens snabbaste grafikkort" så vet man vad man ska köpa

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Hittade ett nytt grafikkort för 600kr som såg nästen exakt lika dant ut som mitt nuvarande grafikkort.

http://www.albatron.com.tw/English/produc/vga/pro_detail.asp?...

Är det en bättre matchning tro?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Det spelar nog ingen större roll... köp det som känns bäst och har snyggast kartong eller nått Båda är lika bra matching, jag hade själv 2 helt olika 8800gt i SLI som funkade skitbra... DOCK skadu försöka ha samma klock på dom så det inte är olika BIOS, har hört att folk fått probs med sånt, samtidigt som i andra fall det högre klockade kortet klockar ner sej självt... Men för att vara på den säkra sidan så köp samma klock som de du har

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k