Hemligheten i Windows 7 är XP

Permalänk
Avstängd

tja, så länge det inte drar ner prestandan med så mycket så varför inte, lär ju göra omvänjningen från xp till 7 mindre brutal.

men samtifigt får man hoppas att programerarna inte "stannar kvar" i xp så att vi sitter med win 10 år 2020 och programen fortfarande görs för xp 32bit

Permalänk
Avstängd

Varför finns det så många playerhaters på swec nu för tiden? Grattis MS säger jag bara. Bra idé.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
tja, så länge det inte drar ner prestandan med så mycket så varför inte, lär ju göra omvänjningen från xp till 7 mindre brutal.

men samtifigt får man hoppas att programerarna inte "stannar kvar" i xp så att vi sitter med win 10 år 2020 och programen fortfarande görs för xp 32bit

Som sagts i tråden...
Du måste aktivt ladda ner detta och det fungerar (eller är åtminstone bara gratis) för vissa versioner av windows 7.
Den programmeraren som lever kvar i XP-världen kommer dö ut blixtsnabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Oväntat att hemligheten i W7 är en idé dom snott från Apple.
Iofs inget oväntat, även i Vista var ju dom stora nyheterna funktioner som funnits i mac os i flera år.

Välkommen till den icke-fanboy-baserade världen där företag inspireras och lånar av varandra. (s.k. konkurrens och utveckling)

Om du tror att Apple är först med alla teknologier i sina datorer så har tyvärr Steve Jobs fört dig bakom ljuset ordentligt...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vaedehäfömupp
haha saddam,
att gamla exe-filer ibland inte går att köra på linux här väl ändå inte så mycket med torvalds att göra, det är snarare wine-utvecklarna du får rikta din förtvivlan mot isåf

Jag pratar om att man inte kan köra Linux egna exefiler. Inte Windows Wine exe filer. Om du uppgraderar Linux kernel så är det inte säkert att dina gamla drivrutiner och program funkar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Här har vi en som inte förstått syftet eller tanken med XPM.

Vista rörde om ordentligt i grytan och därmed så skapades viss inkompatibilitet, att försöka bibehålla 100% kompatibilitet och samtidigt ändra designen av OSet vore inte så lyckat. Det är ju designbesluten som tagits för att förbättra windows som gör att XP inte är helt kompatibelt med Vista. Men du kanske tycker att XP har bättre design? Eller du kanske är av åsikten att man inte får förfina arkitekturen i efterhand?

Jag menade så här: Det är bra att ett OS vidareutvecklas. Men att man inte klarar av att göra det, utan att bryta bakåtkompatibliiteten är ju bara för dåligt. Solaris har utvecklats enormt sedan v2.6. Och alltid haft extrem bakåtkompatibiltet. Det GÅR alltså att utveckla ett OS och samtidigt behålla bakåtkompatibiltet.

Att MS inte klarar av det, är illa. Men samtidigt, hur var det nu; MS Word 2000 klarar inte av att skapa Word97 filer, så dåliga är MS på att hantera bakåtkompatibiliet. MS vet inte ens själva vad de sysslar med. Här är en häpnadsväckande historia:
http://lists.kde.org/?l=koffice&m=101502075222664&w=2

"Export of word files is a MUCH harder problem than import. Microsoft word
dumps its run-time structures to disk with block writes. Yes with all the
endianness issues and compiler-chosen packing offsets that implies. Yes it's
full of unnecessary data that will still cause the program to crash if you
get it wrong. This is the real reason Word 2000 can't write a Word 97 file:
even Microsoft can't make that work because it's black magic to them too."

Jag fattar inte ni som säger att detta är en bra ide. Hur kan man tycka det? Detta är ju bara ett bevis på att MS är klåpare. När Win10 kommer, ska det finnas flera Virtuella maskiner igång samtidigt då? WinXP, Win7, Win8, Win9??? Är det en smart ide, menar ni? Hur mycket RAM och CPU drar inte massa virtuella maskiner? Varför ska man uppgradera till Win7 när jag kan köra Linux/Solaris och köra WinXP virtuellt i VirtualBox eller i Wine? Det är ju samma lösning. Hur befängt som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag menade så här: Det är bra att ett OS vidareutvecklas. Men att man inte klarar av att göra det, utan att bryta bakåtkompatibliiteten är ju bara för dåligt.

Nej det behöver det inte alls vara.
En av de sakerna Vista ändrade var att man inte tillät folk att rota i kärnan. Detta var aldrig rekommenderat i XP heller men eftersom APIerna för vissa ändamål var bristfälliga var det de enda sättet att skapa en bra brandvägg (t.ex.), du kanske minns hur antivirusföretagen grät ut i media för att de inte skulle få tillgång till kärnan? Att ta bort möjligheten att rota i kärnan men samtidigt behålla kompatibiliteten med program som förutsätter att det går vore katastrofalt ur många synvinklar. Förutom virtualisering eller något sådant då.
Låt höra din lösning på problemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Solaris har utvecklats enormt sedan v2.6. Och alltid haft extrem bakåtkompatibiltet. Det GÅR alltså att utveckla ett OS och samtidigt behålla bakåtkompatibiltet.

Din förmåga att inte se skillnaden på detta och windows beror antingen på okunskap eller ovillja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Att MS inte klarar av det, är illa. Men samtidigt, hur var det nu; MS Word 2000 klarar inte av att skapa Word97 filer, så dåliga är MS på att hantera bakåtkompatibiliet. MS vet inte ens själva vad de sysslar med. Här är en häpnadsväckande historia:
http://lists.kde.org/?l=koffice&m=101502075222664&w=2

"Export of word files is a MUCH harder problem than import. Microsoft word
dumps its run-time structures to disk with block writes. Yes with all the
endianness issues and compiler-chosen packing offsets that implies. Yes it's
full of unnecessary data that will still cause the program to crash if you
get it wrong. This is the real reason Word 2000 can't write a Word 97 file:
even Microsoft can't make that work because it's black magic to them too."

Ja, words-filer är det väl ingen som försvarar. Men det saknar relevans till detta. Det är få företag som är så måna om bakåtkompatibiltet som MS, och detta har de fått mycket skit för också, förstås. Åtminstone tidigare versioner av windows innehöll kod för att se till att konkurrenternas produkter fungerade som de skulle, även i de fall då de gjort saker på otillåtna sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag fattar inte ni som säger att detta är en bra ide. Hur kan man tycka det? Detta är ju bara ett bevis på att MS är klåpare. När Win10 kommer, ska det finnas flera Virtuella maskiner igång samtidigt då? WinXP, Win7, Win8, Win9??? Är det en smart ide, menar ni? Hur mycket RAM och CPU drar inte massa virtuella maskiner? Varför ska man uppgradera till Win7 när jag kan köra Linux/Solaris och köra WinXP virtuellt i VirtualBox eller i Wine? Det är ju samma lösning. Hur befängt som helst.

Du verkar dels ha missat att XPM inte ens är inkluderat i windows 7. Du verkar även ha missat att det inte finns en virtuell maskin för Vista i Win7, varför kan man fråga sig... Kanske för att man fortfarande prioriterar "vanlig" bakåtkompatibilitet?
Men att man i detta fall, då bakåtkompatibilitet inte är praktiskt, har valt vägen via virtualisering för att möjliggöra ytterligare bakåtkompatibilitet. Notera att XP->Win7 kompatibiliteten är god även utan XPM. Precis som de flesta XP program kan köras i Vista utan några som helst problem.

Vill man bara köra XP så är det ju ganska logiskt att man kör XP och struntar i att köra XP innuti windows 7 eller linux/solaris. Man uppgraderar antagligen till windows 7 därför att man vill åt windows 7. Att man kan ladda ner en virtualiseringsmiljö för XP är en detalj för de program som kräver det, det är en smidig, smart och bra lösning för de tänkta behoven och jag ser gärna att det kommer en liknande lösning för framtida windows-OS.

Vill man köra XP även i framtiden (då hårdvaran som man kan köpa saknar stöd för det uråldriga XP) så är virtuella maskiner klockrena.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Antingen är du ironisk eller bara dum...

Om vi överstätter din meing till datorspråk blir det alltså:

"Den nya Windows Vista/7 är riktigt dålig eftersom det inte finns program som passar till den, skitdåligt MS!"

Eftersom i grund och botten ALL mkukvara från XP-tiden fungerar, framförallt från 2005 och frammåt så ser jag inte problemet i Vissta/7...

Då var Dr.Mabuse mening 100% rätt, varför sitta kvar med gammal mjukvara från 90-talet??? Och hans mening var väldigt talande hur många IT-töntar tänker.

Tja, 70-80% av alla program jag använder är ursprungligen tänkta till XP och min mening var inte rätt men definitivt mycket bättre än Dr.Mabuse eftersom han isf påstår att jag sitter med programvara från 69, övertolka in my ass (till knashatt: övertolka är antagligen inte ett ord men jag använder det i brist av annat ordval, jag vet att jag inte använder "." men jag hoppas att du förstår och inte fortsätter läsa på nästa mening utan att stoppa)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Varför?
Ditt är ju 50% mindre målade.. bra?
Och sen blir det ett felaktigt påstående, då det visst finns fälgar som passar v70.

Jag skrev "nya" dvs den som kommer 2011, finns det än?
Återigen en som inte tänker innan han postar eftersom min idé inte var att hitta ett som stämde utan som snarare skulle ge en bild av vad jag menade.

<EDIT: glömde skriva vad jag tycktew: känns som ubuntu@wine fast i windoows 7

Permalänk
Medlem

när finns denna funktion att testa in Win 7 betan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt smidig lösning! Så skulle det varit från första början.
Att folk är så negativa över detta har med okunskap att göra. Prova arbeta med företagsnätverk ett tag och hojta till sen.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Skitbra funktion! Men jag skulle nog även vilja ha 98 också, spelar väldigt mycket gamla spel som inte ens funkar på xp..

Ni idioter som skrivit här måste ju förstå att stabiliteten skiljer sig från hårdvara till hårdvara, körde nyligen med Vista 64 Ultimate och FÖR MEJ så funkade det sådär. Hade det i flera månader, körde även vista 32 när det lanserades men det var ju ett rent helvete!
Min grafikkorts drivrutin krashade väldigt ofta och jag fick blåskärmar på grund av minnes läckage med mera. Så jag kan inte påstå att det är ett bra OS, det har sina fördelar mot xp men nackdelarna finns det så mycket mer av.

och det kräver mer i spel, har ni missat alla testerna som gjorde mellan xp och vista i 3dmark, crysis och alla andra spel?

Men är inte det pga att man kör dx10 i vista? eller hade de inte det på? Blir ju lite skillnad med dx10. särskillt skuggor osv. även det första man stänger av när man jagar prestanda. det jag gör alla fall (om vi bortser från AA och AF då)

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

hejsan

jag har nyss installerat windows 7 RC1 och den fungerar bra

tycker nog att den är lite snabbare än build 7077 som jag hade nyss
så den tycker jag ni ska testa

explorer samt firefox är mycket snabbare nu än förut med 7077
alla fall på min dator

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag gillar spelen starcraft, diablo, sim city 3, heroes 3 och många andra spel från 90-talet. Det är en, enligt mig, en bra anledning till att sitta kvar med mjukvara från 90-talet. Att jag använder bland annat gammal mjukvara gör mig inte bakåtsträvande, jag förväntar mig helt enkelt att ett program skrivet till windows ska fortsätta fungera på windows.

Bara för det står Windows först betyder det inte att det är samma OS.

Åter verkar du vara ironsik...

Så som du resonerar så kan man lika kräva att ett program som är tillverkat för Windows 3.10 ska fungera i Windows Vista!!!
Ändå är det totalt olika OS.

Dom spel du pratar om som är skapta på 90 talet är programerat för ett Windows som hade DOS i grunden, alltså Windows 95, 98 och ME.
Det var mer som ett skal över DOS (även om det självklart inte är hela sanningen, men DOS laddades alltid in först).
Så att ens diskutera spel från 90 talet som ska fungera smärtfritt på en NT-kärna (Windows NT, 2000, XP, Vista och 7) är väldigt konstigt resonemang.

Som sagt, bara för det står Windows så betyder det inte att 1.x, 2.x, 3.x, 95, 98, ME, NT, 2000, XP, Vista & 7 på något sätt är exakt samma OS.

Ändå är det fantastiskt att du kan få igång en del program för Windows 95 på Vista! Fast i min värld är det bara tragiskt. Med 7:an så kan vi kanske hoppas att bakåtkompliabiteten för äldre OS än XP försvinner. Och för sådana som dig som "kräver" att program som inte ens skapades för NT-kärnan så får dom helt enkelt slänga in en emulator.

Jag ser både för och nackdelar med detta. Nackdelerna är just att få folk inse att utveckligen får frammåt.
Vill du spela spel från 90-talet så får du väl helt enkelt installera Windows 98, hur svårt är det? Om du inte hittar drivrutiner får du helt enkelt spela dom på en gammal hårdvara, hur svårt är det?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Ni idioter som skrivit här måste ju förstå att stabiliteten skiljer sig från hårdvara till hårdvara, körde nyligen med Vista 64 Ultimate och FÖR MEJ så funkade det sådär. Hade det i flera månader, körde även vista 32 när det lanserades men det var ju ett rent helvete!
Min grafikkorts drivrutin krashade väldigt ofta och jag fick blåskärmar på grund av minnes läckage med mera. Så jag kan inte påstå att det är ett bra OS, det har sina fördelar mot xp men nackdelarna finns det så mycket mer av.

Är det datorn i sign du pratar om? Den som du har överklockat?
Ja, du kanske inte tänkt på att där är problemet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
och det kräver mer i spel, har ni missat alla testerna som gjorde mellan xp och vista i 3dmark, crysis och alla andra spel?

Testerna visar ju att det inte är någon skillnad... Eller pratar du om dom testerna som är över 2 år gamla då Vista var nytt? Dom tester som visar att drivrutinerna till Vista var ej färdigutvecklade?

För om du läser dagens tester så finns det i grund och botten ingen skillnad, en hel del spel är t.o.m. rappare i Vista än mot XP.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Testerna visar ju att det inte är någon skillnad... Eller pratar du om dom testerna som är över 2 år gamla då Vista var nytt? Dom tester som visar att drivrutinerna till Vista var ej färdigutvecklade?

För om du läser dagens tester så finns det i grund och botten ingen skillnad, en hel del spel är t.o.m. rappare i Vista än mot XP.

Finns saker som inte visar sig i speltester också, även om tommy_h kanske inte syftar på just detta..
Men själv har jag nyligen gått från Vista x64 Ultimate till Windows XP och Windows 7 x64 och det är inget snack om saken, Vista är betydligt långsammare när det handlar om att bläddra fram och tillbaks i mappstrukturer, bläddra igenom musikbiblioteket på min server osv osv osv.. I spelprestanda har jag inga absoluta siffror eftersom jag inte orkat testa, men känslan är att det är ungefär likvärdigt, möjligen med lätt fördel för Win 7..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej det behöver det inte alls vara.
En av de sakerna Vista ändrade var att man inte tillät folk att rota i kärnan. Detta var aldrig rekommenderat i XP heller men eftersom APIerna för vissa ändamål var bristfälliga var det de enda sättet att skapa en bra brandvägg (t.ex.), du kanske minns hur antivirusföretagen grät ut i media för att de inte skulle få tillgång till kärnan? Att ta bort möjligheten att rota i kärnan men samtidigt behålla kompatibiliteten med program som förutsätter att det går vore katastrofalt ur många synvinklar. Förutom virtualisering eller något sådant då.
Låt höra din lösning på problemet.

Min lösning på problemet är mycket enkel. Jag har sagt det förrut, men jag kan säga det igen: Unix har mycket bättre design. Det var nån som sa "Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly"

Att Windows ens tillåter rotande i kärnan är ju så utomordentligt dumt så det finns inte. Det är alltså DÅLIG design och skulle aldrig tillåtits från första början. Jag förstår inte hur du kan försvara dåliga designbeslut? Jag påstår att Windows är dålig design och ett lapptäcke. Gartner håller med mig:
http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewAr...

"Calling the situation "untenable" and describing Windows as "collapsing," a pair of Gartner analysts yesterday said Microsoft Corp. must make radical changes to its operating system or risk becoming a has-been.

analysts Michael Silver and Neil MacDonald said Microsoft ... is overburdened by nearly two decades of legacy code and decisions

Among Microsoft's problems is Windows' rapidly-expanding code base, which makes it virtually impossible to quickly craft a new version with meaningful changes. That was proved by Vista when Microsoft -- frustrated by lack of progress during the five-year development effort on the new operating -- hit the "reset" button and dropped back to the more stable code of Windows Server 2003 as the foundation of Vista."

Sista engelska stycket säger: Vista släpptes efter 5 års utveckling, men efter halva tiden slängdes all Vista kod och man började om all Vista utveckling från början. Första Vista versionen var för dålig.

Men nu ser vi resultatet av denna dåliga design, det går inte att få bra kompatibilitet med än mindre än att stoppa in hela WinXP inuti Win7. Geez.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Din förmåga att inte se skillnaden på detta och windows beror antingen på okunskap eller ovillja.

Eller så beror det på att du aldrig kört ett riktigt operativsystem. Det är inte normalt att en dator kraschar med jämna mellanrum. Det är inte normalt att ha dålig kompatibilitet. etc. Windows människor tror att det är så här en dator funkar. Jag skrev på ett MS forum förrut att min jobbdator WinXP strulade; att efter 2-3v så äts allt minne upp och jag måste reboota. (Jag har bara MS grejer och installerar inget). Vad svarar folk tror du? Att det är NORMALT beteende och att jag måste vända mig till server varianten om jag vill ha stabilare miljö. Geez. Detta är inte alls normalt förutom för MS mjukvaror. Har man kört ett riktigt Unix, så märker man stor skillnad mot MS mjukvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ja, words-filer är det väl ingen som försvarar. Men det saknar relevans till detta. Det är få företag som är så måna om bakåtkompatibiltet som MS, och detta har de fått mycket skit för också, förstås. Åtminstone tidigare versioner av windows innehöll kod för att se till att konkurrenternas produkter fungerade som de skulle, även i de fall då de gjort saker på otillåtna sätt.

Skärp dig. Hur har MS bra bakåtkompatibliiet? Vista ställde till stora problem, WinXP program fick skrivas om. Det har alltid varit så. Varje Windows version har krävt programmen skrivas om. Hur i hela friden kan man skriva Windows har bra bakåtkompiatbilite? Trollar du?

Angående Word filer, så har det visst relevans för jag visar att MS alltid haft problem med kompatbilitet. Windows, Word, you name it.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Notera att XP->Win7 kompatibiliteten är god även utan XPM. Precis som de flesta XP program kan köras i Vista utan några som helst problem.

Om nu kompatibliteten är så god som du säger, så varför ens virtualisera WinXP inuti Win7? Något säger mig att du inte har rätt.

Dessutom skriver du "precis som de flesta XP program kan köras i Vista" - du erkänner att de flesta XP programmen, men inte alla, kan köras i Vista. Mao, Vista har dålig kompatiblitet eftersom det finns XP program som inte funkar. Precis ovanför skriver du att Windows har bra kompatbiltet, men här erkänner du att Windows inte klarar av alla programmen. Hur ska du ha det? Är det bra kompatiblitet eller inte? (Testa ett riktigt Unix ett tag, så kommer du att ändra uppfattning om vad som är bra kompiatbliet, du kommer anse att Windows suger)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vill man köra XP även i framtiden (då hårdvaran som man kan köpa saknar stöd för det uråldriga XP) så är virtuella maskiner klockrena.

Så du tycker det är bra att det finns 5 virtuella maskiner i Windows 10? Maskiner för XP, Vista, Win7, Win8 och Win9? Det är bara bra? Fattar du inte hur mycket resurser alla dom kommer att dra? Men Windows har aldrig varit känt för att vara resurssnålt.

Vad sägs om att istället lösa problemet på samma sätt som man gör i Unix? Man utvecklar sitt operativsystem UTAN att bryta kompatibilieten, då slipper man 23 olika virtuella maskiner som drar 2GB RAM var och 10-20GB hårddisk utrymme var på tomgång.

Det är bara att inse; MS har haft sin storhetstid. Deras andel minskar hela tiden, nu är den på 88%, förrut var den på 95%. Vista var en katastrof på sin marknad: klientOS (företag t.om. NEDGRADERAR till WinXP. Har det hänt någon gång tidigare i dator historien att man nedgraderar trots att det genererar ytterligare kostnad?? Köpa två licenser; Vista och XP kostar, men man använder bara XP, det kostar att blåsa rent Vista och ominstallera med XP, etc, det är bara ytterligare kostnader). Linux har lyckats mycket bra på sin marknad; serverOS. Företag går mer mot open source. Windows kollapsar under sin egen tyngd och måste skrivas om pga dåliga designbeslut, därför har det även dålig kompatibliltet. C# duger bara för klient applikationer, alla stora serversystem skrivs i Java/C/C++. Bill Gates håller på att sälja av alla sina MS aktier. etc. Tecknen är otvetydiga.

Permalänk
Medlem

Hoppsa det här löser problemet med punkbuster...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Min lösning på problemet är mycket enkel. Jag har sagt det förrut, men jag kan säga det igen: Unix har mycket bättre design. Det var nån som sa "Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly"

Att Windows ens tillåter rotande i kärnan är ju så utomordentligt dumt så det finns inte. Det är alltså DÅLIG design och skulle aldrig tillåtits från första början. Jag förstår inte hur du kan försvara dåliga designbeslut? Jag påstår att Windows är dålig design och ett lapptäcke. Gartner håller med mig:
http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewAr...

Hur i helv. får du mig till att försvara det designbeslutet?
Jag försvarar att man gjorde om detta i och med vista - och det är bl.a. det som gjort bakåtkompatibiliteten svår och det är det du bölar om.

Men i din värld är väl inget annat än en total omskrivning av windows den enda lösningen, det ska förstås vara byggt på unix och fan om inte alla program från w95 och framåt fungerar även på det nya OSet.
(btw. låter som ett fall för en virtuell maskin )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
"Calling the situation "untenable" and describing Windows as "collapsing," a pair of Gartner analysts yesterday said Microsoft Corp. must make radical changes to its operating system or risk becoming a has-been.

analysts Michael Silver and Neil MacDonald said Microsoft ... is overburdened by nearly two decades of legacy code and decisions]

Så nu klagar du på att MS prioriterar bakåtkompatibilitet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Eller så beror det på att du aldrig kört ett riktigt operativsystem. Det är inte normalt att en dator kraschar med jämna mellanrum. Det är inte normalt att ha dålig kompatibilitet. etc. Windows människor tror att det är så här en dator funkar. Jag skrev på ett MS forum förrut att min jobbdator WinXP strulade; att efter 2-3v så äts allt minne upp och jag måste reboota. (Jag har bara MS grejer och installerar inget). Vad svarar folk tror du? Att det är NORMALT beteende och att jag måste vända mig till server varianten om jag vill ha stabilare miljö. Geez. Detta är inte alls normalt förutom för MS mjukvaror. Har man kört ett riktigt Unix, så märker man stor skillnad mot MS mjukvara.

Vad löjligt du beter dig. Folk behöver du starta om windows så ofta så gör du något fel, hade jag mött dig i verkligheten så hade jag sagt samma sak bara för att slippa dina "argument".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Skärp dig. Hur har MS bra bakåtkompatibliiet? Vista ställde till stora problem, WinXP program fick skrivas om. Det har alltid varit så. Varje Windows version har krävt programmen skrivas om. Hur i hela friden kan man skriva Windows har bra bakåtkompiatbilite? Trollar du?

Angående Word filer, så har det visst relevans för jag visar att MS alltid haft problem med kompatbilitet. Windows, Word, you name it.

Läser du ens det jag skriver?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Varje Windows version har krävt programmen skrivas om.

Jösses vad du gör bort dig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Om nu kompatibliteten är så god som du säger, så varför ens virtualisera WinXP inuti Win7? Något säger mig att du inte har rätt.

Dessutom skriver du "precis som de flesta XP program kan köras i Vista" - du erkänner att de flesta XP programmen, men inte alla, kan köras i Vista. Mao, Vista har dålig kompatiblitet eftersom det finns XP program som inte funkar. Precis ovanför skriver du att Windows har bra kompatbiltet, men här erkänner du att Windows inte klarar av alla programmen. Hur ska du ha det? Är det bra kompatiblitet eller inte? (Testa ett riktigt Unix ett tag, så kommer du att ändra uppfattning om vad som är bra kompiatbliet, du kommer anse att Windows suger)

Jag har ju förklarat varför kompatibiliteten brister mellan XP och Vista. Har du inte förstått det eller vad är problemet?
Med tanke på att Vista och XP är såpass annorlunda anser jag att det är bra kompatibiltet men visst brister det och det är på grund av designbeslut och inte pga. inkompetens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Så du tycker det är bra att det finns 5 virtuella maskiner i Windows 10? Maskiner för XP, Vista, Win7, Win8 och Win9? Det är bara bra? Fattar du inte hur mycket resurser alla dom kommer att dra? Men Windows har aldrig varit känt för att vara resurssnålt.

Om möjligheten finns vore skitbra. Men det har ännu inte gått in för dig trotts att jag skrivigt det ett antal gånger redan - virtuella maskinen ingår inte ens i windows 7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Vad sägs om att istället lösa problemet på samma sätt som man gör i Unix? Man utvecklar sitt operativsystem UTAN att bryta kompatibilieten, då slipper man 23 olika virtuella maskiner som drar 2GB RAM var och 10-20GB hårddisk utrymme var på tomgång.

Hur vore det att hålla en vettig diskussion?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Det är bara att inse; MS har haft sin storhetstid. Deras andel minskar hela tiden, nu är den på 88%, förrut var den på 95%. Vista var en katastrof på sin marknad: klientOS, Linux har lyckats mycket bra på sin marknad; serverOS. Företag går mer mot open source. Windows kollapsar under sin egen tyngd och måste skrivas om pga dåliga designbeslut, därför har det även dålig kompatibliltet. C# duger bara för klient applikationer, alla stora serversystem skrivs i Java/C/C++. Bill Gates håller på att sälja av alla sina MS aktier. etc. Tecknen är otvetydiga.

Det hade räckt att du skrivigt "WINDOWS ÄR SÄMST lolo!1one" istället för att låstsas som att du har koll och bara skriva massa skit.

Det är uppenbart att du bara vill snacka skit om MS.
Windows design är kass men det är uppåt väggarna fel att de försöker göra något åt det och det är redan försent, windows är så sämst så att det inte är värt att göra något åt. Vi fattar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag menade så här: Det är bra att ett OS vidareutvecklas. Men att man inte klarar av att göra det, utan att bryta bakåtkompatibliiteten är ju bara för dåligt. Solaris har utvecklats enormt sedan v2.6. Och alltid haft extrem bakåtkompatibiltet. Det GÅR alltså att utveckla ett OS och samtidigt behålla bakåtkompatibiltet.
...
Jag fattar inte ni som säger att detta är en bra ide. Hur kan man tycka det? Detta är ju bara ett bevis på att MS är klåpare. När Win10 kommer, ska det finnas flera Virtuella maskiner igång samtidigt då? WinXP, Win7, Win8, Win9??? Är det en smart ide, menar ni? Hur mycket RAM och CPU drar inte massa virtuella maskiner? Varför ska man uppgradera till Win7 när jag kan köra Linux/Solaris och köra WinXP virtuellt i VirtualBox eller i Wine? Det är ju samma lösning. Hur befängt som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej det behöver det inte alls vara.
En av de sakerna Vista ändrade var att man inte tillät folk att rota i kärnan. Detta var aldrig rekommenderat i XP heller men eftersom APIerna för vissa ändamål var bristfälliga var det de enda sättet att skapa en bra brandvägg (t.ex.), du kanske minns hur antivirusföretagen grät ut i media för att de inte skulle få tillgång till kärnan? Att ta bort möjligheten att rota i kärnan men samtidigt behålla kompatibiliteten med program som förutsätter att det går vore katastrofalt ur många synvinklar. Förutom virtualisering eller något sådant då.

Jag tycker det låter som om ni talar förbi varandra. Virtualisering är verkligen ett bra sätt att skapa kompatibilitet och i den kontexten är MS val inte illa. Problemet är förstås att man gör det för att skapa kompatibilitet med sig självt! Naturligtvis ska version N + 2 av ett OS klara av program från version N, så i den kontexten är virtualisering dåligt, illa valt och klåparaktigt. Men givet den faktiska MS-världen där operativet är så dominerande att man måste skapa bakåtkompatibilitet samtidigt som operativets struktur är så illa genomtänkt har så dålig struktur är sömlös virutalisering helt rätt.

Jag håller med saddam om att det är tråkigt att normalanvändare, även professionella sådana, tycker det är normalt att datorer måste startas om eller att körning av 2, 5 eller 10 år gamla program skulle vara ett tecken på "omodernitet". Folk tror att datorer måste få hänga sig, bli bemittade med virus, krångla och bära alla andra signum av Windows.

Så: Kompatibilitet skapas genom virtualisering. Det är precis rätt tänkt, rätt typ av teknologi. Att man måste göra så för att få OS från samma familj på samma plattform kompatibla är däremot något nödvändigt ont när det gäller Windows, men helt oacceptabelt om vi talar om tekniskt bra operativ som just Solaris.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag gillar spelen starcraft, diablo, sim city 3, heroes 3 och många andra spel från 90-talet.

För mig så fungerar Diablo och Starcraft. Diablo fungerade inte när jag körde en OEM kopia av Vista 32bit, men den Vista jag har nu fungerar det med.

Heroes spelen fungerar också.

Sim city har jag inte testat..

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

Men nu ser vi resultatet av denna dåliga design, det går inte att få bra kompatibilitet med än mindre än att stoppa in hela WinXP inuti Win7. Geez.

Vad du inte verkar har förstått är att man kommer ha den "vanliga" kompabiliteten som finns mellan de olika Windows versionerna.

Vill du ha kompabilitet utöver det inhandlar du XPM som mellanhand för kompabiliteten.

Win7 bör alltså har samma kompabilitet som XP > Vista. Och kom inte och säg att den kompabiliteten är dålig. Ett fåtal saker lider av kompabilitetsproblem, men "vanliga svenssons" märker knappast av det, det finns ALLTID en lösning att tillgå i form av 3e-parts program eller liknande.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
--Text--
Jag menade så här: Det är bra att ett OS vidareutvecklas. Men att man inte klarar av att göra det, utan att bryta bakåtkompatibliiteten är ju bara för dåligt. Solaris har utvecklats enormt sedan v2.6. Och alltid haft extrem bakåtkompatibiltet. Det GÅR alltså att utveckla ett OS och samtidigt behålla bakåtkompatibiltet.

Solaris var ett bra OS från början, Windows 95 var ett skit-OS som hade DOS i botten.
Orsaken till att man inte utgick från NT i stället för DOS, när man gjorde W95 var just bakåtkompabiliteten till DOS-program.
MS har tillåtit helt sjuka grejer tex har vanliga installationsprogram kunnat byta ut systemfiler.
I Vista har man försökt rätta till dom värsta avarterna, men mycket återstår.
Visst hade det varit bättre om MS gjort rätt från början, men bättre sent än aldrig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Kompatibilitetsproblemet är som jag ser det lite mer komplext än ett enskilt beslut, även om vissa få beslut fått stor inverkan i lång loppet. En av de stora skillnaderna i design mellan Linux och Windows är hur ABIn och APIn behandlas:

- Windows: tillåter att dessa lagras på hög vilket på ett sätt förenklar för mjukvaruutvecklare eftersom de inte behöver uppgradera sin kod utan kör vidare på det som en gång var. Strategiskt fick det önskad effekt och mjukvaruutvecklare för Windows plattformen tycks ha gillat det här lite layed-back attityden till programmering. Nackdelen är att eftersom det nu pågått i så många år har det byggts upp en smärre soptipp av ABIn och APIn i Windows vilket jag gissar sätter lite käppar i hjulen på utvecklingen av nya Windows versioner.

- Linux: förkastade tanken på att ha s k stabila ABIn och APIn. Fördelen är att koden kan hållas renare och lägga grunden för ett överlag smidigare system. Beroende på var du är i kedjan av kod knackande är det en dröm eller mardröm. En mardröm är det främst för proprietära utvecklade särskilt om de saknar villighet att producera någon öppen dokumentation. Modellen är designad kring och gynnar framför allt open-source.

Så här långt fram i tiden står Microsoft inför större utmaningar än open-source alternativen (Mac ligger ju lite grand med ett ben i båda lägren, en modell Microsoft kanske också blir tvungen att anamma). Hårdvara och programspråk förändras ständigt; proprietär mjukvara förändras dock mer motvilligt och ibland inte alls. Jag upplever det här som ett stort dilemma för Microsoft. Vad gäller drivrutiner har de i praktiken inget att falla tillbaka på förutom de få basdrivrutiner de själva tillhandahåller, något som inte räcker långt i att få ihop ett fungerande system. Linux begränsas kanske i sin popularitet bland proprietära utvecklare men kan å andra sidan ganska obekymrat tugga vidare. I nuläget har dessutom Linux utvecklare tillgång till mycken bleeding-edge hårdvara långt innan vi ens ser skymten av den.

XPM är ett smart drag än om dess nytta troligen är begränsad till program vanligt förekommande i företagsvärlden, alltså inget typiska Sweclockare kommer att ha någon större nytta av. Jag kan dock hålla med om att det på ett sätt också är ett tecken på Microsoft inte kan och har resurser att hålla ihop kolossen Windows enligt den i grunden utstakade designen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Kompatibilitetsproblemet är som jag ser det lite mer komplext än ett enskilt beslut, även om vissa få beslut fått stor inverkan i lång loppet. ...

... Jag kan dock hålla med om att det på ett sätt också är ett tecken på Microsoft inte kan och har resurser att hålla ihop kolossen Windows enligt den i grunden utstakade designen.

Jag citerar bara en liten bit här, men jag ser det som fakta att nu är det så, man kan inte sitta och prata om hur olika Windows-varianter skulle ha varit (eller jo, det kan man, men det ändrar inte på dagsläget), frågan är ju om de alla ens är riktigt samma familj, även om MS verkar jobbat för överlappning på så många plan som möjligt. Att alla produkter/serier bär namnet "Windows" nånting är en sak.

Det är en definitionsfråga!

Men som saddam påpekade så sitter enl. vissa MS ännu på 88% av marknaden, så man får sätta saker i relation till det. Det hjälper inte hur väldesignat Solaris är/var då den inte finns som klientoperativ nästan, utom i unversitets/forsknings/diverse andra specialmiljöer sas.

Självklart skulle alla inblandade kunnat ha det bättre än det är idag (användare såväl som utvecklare, admins, IT-chefer m.fl.) med Windows-produkterna, däremot så förstår jag inte varför MS ska ha skit när de åtminstone gör ansatser att förbättra sig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem

@ RHWarrior, jag tror att du ser av mitt inlägg att jag inte ger "MS skit" för XPM. Att konstatera, än om det är min subjektiva bedömning, att Microsoft står inför större utmaningar är inte klanka ner på dem. Mitt enda syfte med inlägget var att få ner hettan i debatten eftersom de brister i Windows som kan ha lett fram till XPM i princip var omöjliga att förutse. Linux drog egentligen bara nytta av att kunna jämföra lite olika design alternativ utan att plagiera något av dem, och trots det dras Linux sedan med sina egna små bekymmer, eller hur tillfälliga beslut (2.4 vs. 2.5 kärnan någon?) var mindre lyckade.

Unix å ena sidan är i min mening ganska irrelevant eftersom den sfären medvetet valde att ignorera PC marknaden och släppa den lös för vad som kom att bli en vilda västern drabbning med en klar vinnare. Jag känner av att mina far fortfarande är aningen förbannad på debacklet när familjeföretaget tvingades gradera ner sig för att Unix inte ville spela boll och istället välja Microsoft. Själv brydde jag mig inte så mycket utan skrev glatt mina egna text och grafiska spel i DOS.

Precis som du säger, nu är vi där vi är och tiden kan inte rullas tillbaka. Trots det är det intressant att analysera vad som hänt. Trots allt kanske vi för en gångs skull lär oss något och kanske undviker att upprepa ett och annat misstag... fanns det är kanske att tänka för högt om sig själv!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men i din värld är väl inget annat än en total omskrivning av windows den enda lösningen, det ska förstås vara byggt på unix och fan om inte alla program från w95 och framåt fungerar även på det nya OSet.
(btw. låter som ett fall för en virtuell maskin )

Du vet, även MS själva tycker som jag och Gartner: att allt måste skrivas om. Varför skulle annars MS experimentera med Midori och helt andra OS? Windows har i praktiken monopol, det verkar dumt att lägga resurser på att utveckla andra OS såsom Midori?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så nu klagar du på att MS prioriterar bakåtkompatibilitet?

Bakåtkompatibliiet är bra och viktigt. Jag klagar inte på att det läggs resurser på det, men jag klagar på att MS misslyckas så kapitalt att enda sättet att lyckas är att stoppa in hela WinXP inuti Win7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad löjligt du beter dig. Folk behöver du starta om windows så ofta så gör du något fel, hade jag mött dig i verkligheten så hade jag sagt samma sak bara för att slippa dina "argument".

På forumet, så skrev jag mitt inlägg som en fråga. Varför min dator betedde sig så. Det var inte alls provokativt, jag behövde hjälp.

Och min dator har inte jag installerat själv, jag fick den från IT-supporten på mitt företag. Ett stort Fortune 500 företag. Jag har inte gjort något med den.

Men nu har folk varit och pillat i WinXP, ändrat i registret och sånt, och nu slipper jag boota om varannan vecka. Synd bara att det ska krävas expert kunskaper för sånt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Med tanke på att Vista och XP är såpass annorlunda anser jag att det är bra kompatibiltet men visst brister det och det är på grund av designbeslut och inte pga. inkompetens.

MS har tvingats till dessa ad-hoc lösningar pga kass arkitektur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Om möjligheten finns vore skitbra. Men det har ännu inte gått in för dig trotts att jag skrivigt det ett antal gånger redan - virtuella maskinen ingår inte ens i windows 7.

Du verkar inte förstå vad jag menar. Om enda sättet att uppnå riktigt god bakåtkompatiblitet är virtuell maskin, så är det illa. De andra som inte har virtuella maskinen får inte lika god kompatiblitet. Varför skulle annars virtuella maskinen finnas till, om den inte gav något extra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det hade räckt att du skrivigt "WINDOWS ÄR SÄMST lolo!1one" istället för att låstsas som att du har koll och bara skriva massa skit.

Det är uppenbart att du bara vill snacka skit om MS.
Windows design är kass men det är uppåt väggarna fel att de försöker göra något åt det och det är redan försent, windows är så sämst så att det inte är värt att göra något åt. Vi fattar...

Jag tror inte du skulle gillat om jag skrev det du vill att jag ska skriva. Bara för att du inte har något vettigt motargument så behöver du inte spåra ur.

Jag förklarar ju att denna lösning inte funkar på lång sikt. Ingenjörsmässigt är en dålig lösning. Hur gör du i Windows 10? Har du virtuella maskiner för Xp, Vista, Win7, Win8 och Win9? Fattar du hur stor Win10 kommer att bli? Den kommer kräva 16GB RAM för att starta och 100GB disk för varje virtuell maskin. Är det en smart lösning, menar du? Varför inte bara bevara bakåtkompatibilteten istället för? Varför inte det? Pga medvetna beslut, eller? Snarare pga dålig arkitektur och dåliga designbeslut för längesen.

Ser du inte att det är dåligt att ha 23 virtuella maskiner i ett OS? Ser du inte att det drar fett med resurser?

Permalänk

Nu kanske jag sparkar in korridorer med öppna dörrar men...

Exemplifierande quoute:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
MS har tvingats till dessa ad-hoc lösningar pga kass arkitektur.

Är det inte att simplifiera situationen lite väl mycket och dessutom underskatta din/dina motdebattörer en del? Att Microsoft möter motstånd på en rad marknader (OS och webläsare för att ta de mest uppenbara exemplen)
och att Windows-platformen har brister, bl a beroende på olyckliga/klantiga/missgynnsamma beslut längre tillbaka tror jag få här motsäger sig. Liknelserna med Solaris känns inte direkt klockrena heller då syfte, användarbas (både till antal och kunnighetsnivå) etc är så diametralt olika. Ditt förslag på att helt och hållet börja från scratch får du gärna utveckla, några korta punkter för att fixa den världsomspännande migrationen borde väl inte vara så svårt att få ihop?

MBY och KimTjik har ju i flera inlägg problematiserat situationen, vore det inte mer givande att sia om realistiska vägar framåt eller åtminstone beskriva problemen lite mer informativt och konstruktivt?

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Avstängd

Mitt förslag att börja om från scratch håller MS redan på med. De experimenterar med flera olika OS, varav ett heter Midori. Du vet, det är inte bara jag som anser att Windows vara en återvändsgränd, även andra såsom t.ex. Gartner anser det. Gartner säger att något radikalt måste göras och att "Windows kollapsar under sin egen tyngd". Om du läser deras rapport så kanske du får mera kött på benen. Det är alltså många (inkl MS) som tycker att Windows är en återvändsgränd och att man måste börja om från början. Hur sunt är det med ett klient OS som kräver 2GB RAM för att boota, och 20GB disk utrymme? Solaris som är ett stort seriöst Enterprise OS, kräver 512MB och 3GB disk.

I vilket fall som helst, så anser jag det vara dumt att ha olika virtuella maskiner. Alla dom kommer att dra massa resurser. Ingen har bemött den kritiken. Seriöst, är det bra att ha en virtuell maskin för XP, Vista, Win7, Win8 och Win9 inuti Win10? Hur mycket RAM och disk kräver det? Varför duckar alla för denna fråga? Kan någon svara?

Varför utveckla Win7 för? Om ni tycker detta är bra, så kan ju MS släppa något VMware liknande och virtualisera olika Windows varianter. Och hur bra är ett sånt OS på en skala?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
@ RHWarrior, jag tror att du ser av mitt inlägg att jag inte ger "MS skit" för XPM. Att konstatera, än om det är min subjektiva bedömning, att Microsoft står inför större utmaningar är inte klanka ner på dem. Mitt enda syfte med inlägget var att få ner hettan i debatten eftersom de brister i Windows som kan ha lett fram till XPM i princip var omöjliga att förutse....

Nej det var alltså ett svar i största allmänhet på flera inlägg i tråden, jag använde mest bara ditt som bas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Precis som du säger, nu är vi där vi är och tiden kan inte rullas tillbaka. Trots det är det intressant att analysera vad som hänt. Trots allt kanske vi för en gångs skull lär oss något och kanske undviker att upprepa ett och annat misstag... fanns det är kanske att tänka för högt om sig själv!

Jo iofs. Om man nu vore tillräckligt stor att direkt påverka MS vore det ju bra också. Tills vidare, eller rättare sagt, parallellt med att använda olika Windows, får man kanske försöka titta efter alternativ i den mån det finns och göra vad man kan med dom.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

...
I vilket fall som helst, så anser jag det vara dumt att ha olika virtuella maskiner. Alla dom kommer att dra massa resurser. Ingen har bemött den kritiken. Seriöst, är det bra att ha en virtuell maskin för XP, Vista, Win7, Win8 och Win9 inuti Win10? Hur mycket RAM och disk kräver det? Varför duckar alla för denna fråga? Kan någon svara?

Nu finns alltså Windows 7 i pipelinen med XPM som tillval, det är det som är på tapeten, och mitt synsätt är att det är nåt som är tänkt att användas i en övergångsperiod. Virtuell maskin är väl käckt för att "sandboxa" en miljö?
På detta sätt har också MS en bättre möjlighet att slänga ut gammal skåpmat med potential att skapa en mer långsiktig OS-familj utan att tappa funktionalitet map. den största basen (XP).
Men det får framtiden utvisa.

Det där scenariot med att detta skulle bli en jättetrend och samtliga framtida produkter skulle köra en massa gamla Windows blir väldigt mycket spekulation då ja, Win-8, -9, -10 m.fl. (jag kanske är övertydlig här) inte existerar och det inte är känt vilka teknologier de kommer innehålla.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
I vilket fall som helst, så anser jag det vara dumt att ha olika virtuella maskiner. Alla dom kommer att dra massa resurser. Ingen har bemött den kritiken. Seriöst, är det bra att ha en virtuell maskin för XP, Vista, Win7, Win8 och Win9 inuti Win10? Hur mycket RAM och disk kräver det? Varför duckar alla för denna fråga? Kan någon svara?

Kan man inte misstänka att virtualiseringen är tänkt att användas endast i undantagsfall och att man har kommit fram till att den lösningen är bättre än att komplicera systemet med all tänkbar kompatibilitetskod? Kanske vill man göra sig av med en del bagage och bygga windows 7, 8, mfl. på en ny grund? Och skall man vara sådan är det förmodligen inte så farligt om windows 10 skulle kräva 16 GB ram; det är många år kvar.