Powercolor 4890 PCS+ kommer 5:e maj

Permalänk
Medlem

Powercolor 4890 PCS+ kommer 5:e maj

http://powercolor.com/Global/NewsInfo.asp?id=547

950Mhz core, 4400Mhz ram och en fin zerotherm-kylare

Jag har alltid gillat deras PCS+ serie, kör nu med ett 4850 som troligen blir utbytt mot ett alternativt två av dessa då 4890x2 verkar vara långt borta

Permalänk
Medlem

pffft!

Överklocka själv, det är hur lätt som helst.
Kommer nog upp i dom där hastigheterna utan att skruva det minsta på spänningen.

Dock kör jag på detta:

Asus 4890 (voltage tweak, funkar dock med alla kort)
1000Mhz Core 4600Mhz Ram @ 1.43V

Furmark Stability-test:

GPU:56°C
GPU-I\O:56°C
MEM:67°C
SHADER:64°C
VRMx:111°C
VRMy:110°C (spec. ~125C ; )
VRMz:98°C

ATI-TOOL 0.24 Artifact tester:

GPU:53°C
GPU-I\O:53°C
MEM:63.5°C
SHADER:62°C
VRMx:97°C
VRMy:94°C (spec. ~125C ; )
VRMz:87°C

30 minuter, inga artifacts stabila temperaturer.

Kylning: Accelero s1 + 140mm 9dBA + Papst 120mm 15dBA

Fint va!?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
pffft!

Överklocka själv, det är hur lätt som helst.
Kommer nog upp i dom där hastigheterna utan att skruva det minsta på spänningen.

Dock kör jag på detta:

Asus 4890 (voltage tweak, funkar dock med alla kort)
1000Mhz Core 4600Mhz Ram @ 1.43V

Furmark Stability-test:

GPU:56°C
GPU-I\O:56°C
MEM:67°C
SHADER:64°C
VRMx:111°C
VRMy:110°C (spec. ~125C ; )
VRMz:98°C

Kylning: Accelero s1 + 140mm 9dBA + Papst 120mm 15dBA

Fint va!?

Det såg himla bra ut men någon lektion i överklockning behöver jag inte

Klart jag kommer klocka mer, men jag vill samtidigt behålla garantin

När man lagt ut upp till 5000:- på grafikkort så vill iallafall jag kunna få nya om nått händer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Det såg himla bra ut men någon lektion i överklockning behöver jag inte

Men ändock köper du överpriskort bara-för-att-....? :0

Angående garantin så har jag sett till så att garantin ej flyger all världens väg genom att ha kopierat de kinesiska vattenstämplarna med min xerograf.

\Mvh walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Ifall man skickar ett bränt kort på RMA som man överklockat utan att ens öka spänningen; finns det verkligen något sätt för tillverkaren att bevisa att man har överklockat?
Spontant känns det väldigt onödigt att lägga ut hundratals extra kronor för att kortet ska komma färdigöverklockat. Men ifall PCS-korten har bättre kylning kan det ju vara värt att fundera på.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBu
Ifall man skickar ett bränt kort på RMA som man överklockat utan att ens öka spänningen; finns det verkligen något sätt för tillverkaren att bevisa att man har överklockat?
Spontant känns det väldigt onödigt att lägga ut hundratals extra kronor för att kortet ska komma färdigöverklockat. Men ifall PCS-korten har bättre kylning kan det ju vara värt att fundera på.

Okej, det är förvisso sant. Förlåt daweeeBD om jag drog förhastade slutsatser!

Är dock själv helt körd på accelerokylaren )

http://www.sweclockers.com/album/?id=3916 - 4890 + Accelero S1

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Enbart kylningen jag är ute efter.. klocka ordnar man ju själv i vilketfall, dock så verkar inte priset bli mycket högre..

241$ + skatter och moms borde hamna kring 2500:- och sen lite påslag på några hundralappar från butiken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Enbart kylningen jag är ute efter.. klocka ordnar man ju själv i vilketfall, dock så verkar inte priset bli mycket högre..

241$ + skatter och moms borde hamna kring 2500:- och sen lite påslag på några hundralappar från butiken

Oj, de låter faktiskt intressant.. sålänge den håller sig under 2800kr kanske de är något att sattsa på.. Jag är själv grymt nöjd med mina HD4850 PCS+.. men säljer dom nu för jag hade tänkt köpa in ett XFX HD4890.. men man kanske ska vänta på Powercolor HD4890 PCS+ då?

950mhz på GPU låter ju inte helt fel heller.. man kanske kan fixa 1000mhz på dom? de lär ju vara högre voltage på dom iaf.. och kylningen är ju oftast på Topp!

Hade tänkt mig samma sak.. köpa in ett HD4890 nu.. sen efter sommaren då man börjar spela lite mera köpa in ett till..

Hoppas bara mitt nätagg håller.. tycker att de kunde bli ganska varmt med 2st HD4850..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Det återstår väll att se vad PCS-kortet landar på för pris men jag har svårt att tro att enbart den påbättrade kylaren kommer vara värd prisökningen.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Oj, de låter faktiskt intressant.. sålänge den håller sig under 2800kr kanske de är något att sattsa på.. Jag är själv grymt nöjd med mina HD4850 PCS+.. men säljer dom nu för jag hade tänkt köpa in ett XFX HD4890.. men man kanske ska vänta på Powercolor HD4890 PCS+ då?

950mhz på GPU låter ju inte helt fel heller.. man kanske kan fixa 1000mhz på dom? de lär ju vara högre voltage på dom iaf.. och kylningen är ju oftast på Topp!

Hade tänkt mig samma sak.. köpa in ett HD4890 nu.. sen efter sommaren då man börjar spela lite mera köpa in ett till..

Hoppas bara mitt nätagg håller.. tycker att de kunde bli ganska varmt med 2st HD4850..

Vad kör du för agg ?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jäklar vilken fabriksklock!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBu
Ifall man skickar ett bränt kort på RMA som man överklockat utan att ens öka spänningen; finns det verkligen något sätt för tillverkaren att bevisa att man har överklockat?
Spontant känns det väldigt onödigt att lägga ut hundratals extra kronor för att kortet ska komma färdigöverklockat. Men ifall PCS-korten har bättre kylning kan det ju vara värt att fundera på.

mm skulle nog tro att det är svårt att hitta något som skulle tyda på överklockning om personen bara mjukvaruklockat.

4890 kan ju öka spänningen till 1.45 via mjukvara dessutom.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Någon som har införskaffat kortet? Skulle vara intressant och höra erfarenheter om fläkten, ljud och kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bockhorn
Någon som har införskaffat kortet? Skulle vara intressant och höra erfarenheter om fläkten, ljud och kylning.

Jag köpte mig ett ASUS HD4890 för en vecka sen och jag kan säga att prestandan är mycket bättre jämfört med 8800GTX jag hade innan i 2 år.

Äntligen kan jag köra Crysis & Warhead med V.High respk. Enthusiast med 4 ggr AA och ändå ha i snitt 28fps. Förr spelade man i 15fps i dom grafikinställningarna.

Kortet låter dock ganska mycket när man väl belastar det men jag ska köpa AC1 kylning till kortet snart så då är problemet löst. Ang temperatur i idle så håller det sig inom 54-60 och i load 68-75 men just i furmark är tempen så hög som 85 :/ och då ska man ju ha headset på för det kan låta "lite" :).

Hittills har jag lyckats klocka kortet till 900 Core och 1100 "4.4Ghz" Mem i CCC utan leka med volten då jag inte kan få igång SmartDoc i Win 7 är jag faktiskt lite sure för jag vill klocka mer men nån kanske säger om det ens finns ett sätt att få det funka på.

Fråga: Just nu använder jag Win7 för tillfället men jag inte i gång RivaTuner för att kolla mina VRM temps men finns det möjlighet att se dom i GUP-z?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd

Tycker att Power COlor ska göra Nvidia kort med!!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Nu undrar jag när PCS++ kommer.

Ser ut att bli riktigt schysst.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Nu undrar jag när PCS++ kommer.

Ser ut att bli riktigt schysst.

Sapphire 4890 atomic är också intressant.

http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_hd4890_atomi...

Osäker på om det är det som är på väg in till komplett:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477318

Hittar ingen toxic edition på Sapphires hemsida.