(GeForece= SIL OK) ATI SLI ? Hjälp !!

Permalänk

(GeForece= SIL OK) ATI SLI ? Hjälp !!

Tjenna sitter här hemma och har 2st Asus Nvidia GeForce 8600 GTS som jag köra med SIL Funktion.
Har kört dom här korten lite mer en ett år nu, men är sugen på en uppgradeing. sammt är lite trött på GeForce kort.

Därför funderar jag på att inskaffa ATI radeon HD EAH4870X2 eller något som kanske skulle vara bättre? men som sagt vill hjärna köra 2 Grafickkort då mitt Moderkort ett Asus P5N-T deluxe och har 3st PCI- Ex portar.
har dock ingen anning om benämningen SIL finns eller har ett annat Namn i ATIs värld ? för har kollat på X antal sider och där står inget om SLI stöd när man kollar på ATI kort.

Vill ha hjälp med:

1 Hitta ett grymt bra kort hellst ATI radeon som ska funka att köra Full/max Grafick på Wow COD .. och kanske Kommande Diablo 3 och starcraft 2 m.m. spel + ha HDMI port

2 finns det något som är liknade SIL funktion i ATIS värld ?

3 andra rekomendationer

Permalänk
Medlem

CrossFire=SLI för ATI kort

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem

vad har du för dator i övrigt? 8600 är ju inte ett så hett kort så att hitta något som äter upp två såna i SLI är inga problem. men först behöver vi veta vad datorn består av för delar, inkl Nätagg + märke på detta.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Jadu, för att börja med att klara upp lite småsaker här, SLI stöd finns på nVidias styrkretsar, således kommer du behöva ett annat moderkort som stödjer CrossFire alt. CrossFire-X (För tre grefikkort eller fler).

CrossFire är alltså ATI's svar på SLI och fungerar i praktiken ungefär likadant.

Vad har du för system i övrigt? Hade varit lättare att matcha ett passande grafikkort.

Men som lite hjälp på vägen iaf, tar jag fram ett moderkort och ett par grafikkort som skulle kunna passa. (Detta gör jag helt utan att veta vilken budget du har eller system i övrigt så lite knasigt blir det säkert).

Moderkort : http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=1901613. Jag personligen har mycket pra erfarenhet av Asus brädor och P45 kretsen (Förutsatt att du kör intel s.775) funkar bra med Crossfire sålänge du inte funderar på att köra med tre eller fler kort. Jag är medveten om att PciE-platserna kommer att köras i x8, men skillnaden blir såpass liten att jag tycker att detta alternativ är mer prisvärt än ett x48 chipset.

Grafikkort: http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5408402 Ati Radeon HD4890, väldigt klockvänligt och bra kort om man har lust att lägga en sådan peng är detta det kort jag skulle valt personligen.

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5408367 Ati Radeon HD4870 x2, ett kort med dubbla GPU's, förmodligen inget alternativ att köra i Crossfire på ett P45 moderkort, har du de pengarna att lägga på massa grafikkort så köp ett i7 / Phenom II system är mitt tips.

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5408338 Ati Radeon HD 4870, som ett HD4870 x2 fast bara en GPU, detta kort kör jag själv på (512 mb varianten) och är mycket nöjd, det är prestanda som heter duga och ändå det billigaste kortet jag har länkat.

Som sagt, budget, system och lite annat smått och gott hade underlättat! Att tänka på till nästa gång.

MvH, Anton.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg att det var en nyhet här på Sweclockers där ett företag hävdade att de kunde få ATI och Nvidia-kort att fungera ihop med deras egna chipset. Jag kan dock inte hitta nyheten nu...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Antielefant

Du kan köra ett NVidia-kort som separat fysikkort tillsammans med ett ATI-kort (med en jäkla massa arbete), men du kan aldrig få ATI och NVidia att fungera tillsammans i SLI/CF.

Det krävs att båda har exakt samma GPU, och de är inte ens i närheten. Du kan inte ens blanda GTX275 och GTX260 i SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
du kan aldrig få ATI och NVidia att fungera tillsammans i SLI/CF.

Jo det är faktiskt möjligt med den teknik vi har idag att göra.

Om jag inte mins fel så hette det väl Lucid´s hydra? (Minns faktiskt inte riktigt vad det hette men tror att det var så.)

Idén är att man via software delar ut till de olika kortet och ett chipset sammlar ihop datan till en bild. I en sådan konstilation fungerar det utmärkt med ATI och Nvidia till samma skärm.

Ingen annan som kommer ihåg det?, @Leeloo: visst var det de du menade?

Permalänk
Avstängd

Jag tror det ni pratar om är att man kunde "cracka" BIOS på x86 moderkort

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Antielefant

Mja, Lucid Hydra är väl fortfarande bara på det teoretiska planet, för både AMD och NVidia försöker ha ihjäl det.

Det är ju trots allt Intel som försöker ta fram det, och medan det gröna och röda laget konkurrerar, gillar de nog ändå varann mer än det blå.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
och medan det gröna och röda laget konkurrerar, gillar de nog ändå varann mer än det blå.

Haha, det är minst sagt tveksamt, de kastar ju sten/grafikkort/vedklabbar och dynga på varandra hela tiden.

Annars verkar ju Hydra vara framtiden, tänk att köpa det värsta ATi och det värsta Nvidia, det skulle nog döda allt fanboy-war, konkurensen mellan ATI och Nvidia skulle vara högre.

Och tänk att bara kunna köpa ett valfritt grafikkort att komplettera med när ens gamla blivit för slött, "sikken frihet"!

Men som jag fattat det efter att jag läste lite på nätet så finns det faktiskt fungerande prototyper, de var väl redo att implementeras på moderkort, men som du säger så körde väl ATI och Nvidia över.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag kommer ihåg att det var en nyhet här på Sweclockers där ett företag hävdade att de kunde få ATI och Nvidia-kort att fungera ihop med deras egna chipset. Jag kan dock inte hitta nyheten nu...

Det var chipet från ULi. De vill komma ut med ett chip som tillät CF och SLI på samma mobo. nVidia satt stopp för det när de köpte upp ULi.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Haha, det är minst sagt tveksamt, de kastar ju sten/grafikkort/vedklabbar och dynga på varandra hela tiden.

Och du tror att de ser fram emot Larrabee?

Ironiskt som det låter skulle min önskedröm vara att NVidia köpte upp AMD. Det skulle ge oss ett riktigt stort företag som kan konkurrera fullt ut med Intel, som annars är rätt markant marknadsledande i allt utom prestandagrafikkort - och de är redan på väg in på marknaden där också.

Det skulle ge AMD NVidias resurser vad gäller pengar och GPGPU (där de är rätt långt före ATi) och NVidia AMDs CPU-resurser, deras licens på x86 (och x86-64, som är AMDs egna IP btw).

240-kärnors Tesla som x86-64 CPU, någon?

Eller ännu värre... 512-kärnors GT300 CPU... Vart tog i7 vägen?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Datorbeskriving

här är min dator beskriving

CPU = Intel Duo core GHz
Minne = SLI 4 GB PC2 8600
Grafikkort = 2st Asus Geforce 8600GTS 256mb
moderkort = Asus P5N-T deluxe
Nätagg = Corsair Powersupply 750W
något mer jag bör lägga till ?

Permalänk

2 st XFX HD4890 med moderkortet Asus P5Q-E iP45 som du länka nisse_379 är nog det jag köra på om alla i kannalen instämmer . dock såg jag nu när ni ville ha dator beskriving att minna minnen kanske inte funkar eller ?

Permalänk
Medlem

Dina minnen bör fungera med ett P45 moderkort.

Permalänk
Medlem

Om du tänkte på att det står SLI på minnena så kan du bortse från det. Det är bara ett marknadsföringsknep och har inget med prestanda eller kompatibilitet att göra. Så länge det är DDR2 så fungerar det, oavsett om det står SLI eller Crossfire på minnena.

EDIT: Åsa Nisse var visst lite snabbare.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk

4870 klarar wow jättedåligt, kör 4890 Crossfire (SLI fast ATI:s motsvarighet)