Permalänk
Medlem

Skärm grafikkorts fel

När en kompis kopplade om skärmar på min dator så vart det något fel.
Nu när jag startar om datorn kommer jag fram tills dess att den ska visa windows, sen dör skärmen, det kommer upp en text "HZ?"
Jag har testat att koppla in en annan skärm men samma problem uppstår.

Hur kan jag lösa det här problemet? Jag har försökt med det mesta.

Tack på förhand.

Visa signatur

spexxi

Permalänk
Medlem

starta datorn i felsäkertläge! Den e ställd på för hög Hz som skärmen inte tar!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Har även försökt det och då hittar den inte grafikkortet i windows :S kan inte fullfölja varken installation eller avinstallation av ATI drivrutinerna heller! Andra lösningar?

Visa signatur

spexxi

Permalänk
Antielefant

Kan du inte installera grafikkortsdrivrutinerna bör du prova ett annat grafikkort. Stor risk att det dött, eller är långt gånget åt det hållet iaf.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har ett helt nytt HD 4870 som har funkat utmärkt och felfritt! så tyvär är inte så fallet!

Visa signatur

spexxi

Permalänk
Antielefant

Och?

Om en ny bil kan dö efter en vecka pga en dåligt åtdragen skruv i motorn, tror du då inte samma sak (bildligt talat) kan hända med ett grafikkort?

Mitt 8800GTS dog efter en enda vecka pga en läckande kondensator. Funkade klockrent, sen bara dog det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hur förklarar du då att den visar bild hela vägen fram till windows!? det är ju precis innan man kommer in i windows som felet uppstår!

Visa signatur

spexxi

Permalänk
Antielefant

Det måste inte vara grafikkortet som dött, men anledningen att jag misstänker det är rätt enkel.

Så länge du kör i basic-läge (dvs BIOS, uppstart etc) funkar kortet. Samma sak misstänker jag om du kör felsäkert läge, om den inte till och med visar grafikkortet som okänd enhet.
Försöker du installera grafikkortsdrivrutinerna fungerar det inte, för drivrutinen känner inte av grafikkortet ordentligt.
Försöker du starta Windows som vanligt, dör det så fort grafikdrivrutinerna försöker köra igång grafikkortet ordentligt.

Jämför det med att bilen ovan funkar att köra i 20 km/h, men vobblar och börjar blåryka så fort du försöker köra 50, och skär helt i 90.

Klassiska symptom på ett trasigt grafikkort, ungefär som hosta, feber och snuva är klassiska symptom på en förkylning.
Som sagt, det kan vara nåt annat, men prova i alla fall med ett annat grafikkort eftersom det är det mest troliga felet med de symptom du beskriver.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ja tack så mycket jag ska prova det.

Visa signatur

spexxi