Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2008

Byta fläkt + garanti

Tänkte byta fläkt på mitt 4870x2 i maj nångång när accelero xtreme 4870x2 släpps. Grejen är den att jag vill inte riskera att förstöra ett kort för 4000 genom att börja pilla på det själv.

Kan man lämna in kortet nånstans i Norrköping och låta dom fixa det för några hundra? För jag utgår från att om dom förstör det ska dom också ersätta det

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Garantin på kortet försvinner ändå när du byter fläkt, så why bother?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Jag har hittills inte hittat någonstans där en riktig datorbutik byter kylare på ett grafikkort - riskerna är helt enkelt för höga, eftersom ingen distributör skulle ta tillbaka kortet efteråt.

De tjänar några hundra på att riskera flera tusen? Inte riktigt logiskt va?

Sen finns det alltid muppar som gör det ändå, men ingen jag skulle lita på.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2008

Klart garantin på kortet försvinner, därför jag hade hoppats på att någon firma någonstans vågar ge garanti på sitt arbete =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2006

Men snälla, det kortet är inte värt så mycket längre. Prissänktes just med 1000 kr så du har inte så mycket att förlora. Bara att vinna på bättre kylning och en tystare dator
Go for it!

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | Asus GTX 1070 | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | Samsung EVO 500GB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Jag har hittills inte hittat någonstans där en riktig datorbutik byter kylare på ett grafikkort - riskerna är helt enkelt för höga, eftersom ingen distributör skulle ta tillbaka kortet efteråt.

De tjänar några hundra på att riskera flera tusen? Inte riktigt logiskt va?

Sen finns det alltid muppar som gör det ändå, men ingen jag skulle lita på.

Men om de personer som gör det gör det så professionellt som möjligt så borde risken vara lägre än kostnaden för om något pajar.

Ex. Du har ett kort som kostar 3000kr, vill byta fläkt.

"Firman" byter fläkt för 3500kr, vad som än händer så har firman tjänat på att byta fläkten.

"Firman" byter fläkten för 2000kr, förväntningen är att inte mer än ett av två kort går krasch, så dem tjänar ändå pengar på det.

Osv.osv...
"Firman" byter fläkten för 300kr och förväntningen är att enbart 1/11 fall går krasch.

Är det verkligen så hög risk att ha sönder sitt kort när man byter fläkt?
//pscs3

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Men snälla, det kortet är inte värt så mycket längre. Prissänktes just med 1000 kr så du har inte så mycket att förlora. Bara att vinna på bättre kylning och en tystare dator
Go for it!

Jag vet inte riktigt hur din ekonomi ser ut, men för oss vanliga dödliga är en smäll på 3-4k eller vad kortet nu kostar en rejäl smäll man inte vill kosta på sig för många gånger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008

Crap att du bodde i norrköping då annars kunde jag göra det. Men det är inge stor risk att man har sönder kortet. Jag kan berätta vad jag och en polare gjorde:

Vi hade köpt två stycken gts250 att köra SLi med men en heatpipe var i vägen för SLi-bryggan. Så vi slipade ned 3cm heatpipe vilket tog kanske en kvart tjugo minuter. Och Vi slet och drog i kortet och totalt misshandlade det, men det funkade finfint efteråt. Så risken att du lyckas paja ditt 4870x2 är ju grymt liten, du ska bara skruva, ta bort kylpasta och sen sätta på kylpasta och skruva fast. Inte en chans att du har sönder grejerna... Då skulle du nästan behöva försöka ha sönder det.

Sen har jag bytt kylare på mitt HD4850 och jag som är största klåparen vid datorn lyckades jättebra. Tänk bara på att inte ta på kortet för mycket med fingrarna. LUGNT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2008

Problemet är inte att hitta nån som tekniskt sett KAN göra det, jag jobbar med att bygga ihop/om transpondrar etc och kan säkert fixa det här lätt, hela mitt jobb är fyllt av ingejörer av olika slag. Jag kände bara att jag verkligen inte har lust att riskera kortet om det fanns andra alternativ.

Ni vet hur det är, shit happens. Får väl ta och riskera det helt enkelt Har tekniskt sett råd att köra gtx 295 sli om jag ville, men som sagt; helst spara dom pengarna till andra roliga saker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2004

Se till att orginalkylaren blir kvar så är det bara att du monterar tillbaka den om något skulle hända med kortet, Skulle knappast tro att de felsöker varje kort som kommer in. De testar på sin höjd kortet och funkar det inte då så kastar de kortet, det är inte värt arbetskostnaden att hålla på å skruva med kort och felsöka utan de blir billigare att bara skicka ett nytt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2008

Var det inte en tråd som hette nåt i stil med "får jag göra en fulis" med ungefär 500 pers som kallade trådskaparen allt mellan idiot till tjuv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tollarp
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Se till att orginalkylaren blir kvar så är det bara att du monterar tillbaka den om något skulle hända med kortet, Skulle knappast tro att de felsöker varje kort som kommer in. De testar på sin höjd kortet och funkar det inte då så kastar de kortet, det är inte värt arbetskostnaden att hålla på å skruva med kort och felsöka utan de blir billigare att bara skicka ett nytt.

Funkar men kanske "om" man nu gör det så är det inget man ska säga till allt o alla

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nomu
Var det inte en tråd som hette nåt i stil med "får jag göra en fulis" med ungefär 500 pers som kallade trådskaparen allt mellan idiot till tjuv?

Jo och den snubben fick sk"t för det

//skane

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2008

Tänkte bara lägga till att jag är 99% säker på att jag köpte kortet från inet också

Sitter lite med tvångstankar nu om att sälja mitt moderkort och grafikkortet för att köpa ett sli eller cf kort och köra 2x gtx 260 eller 2x 4890. Jag tror att jag lider av nån mild form av OCD för jag kan fan inte släppa såna här tankar i första taget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Gå till alina dom gör arbetet för ca 200kr jag tror inte dom förstör nåt

[I7 6700k 4.6GHz 1.24v] [Asus z170 pro gaming] [Vengeance® LPX 16GB (2x8GB) DDR4 DRAM 2666MHz CL16] [Asus Gtx 1070 Dual] [Xfx pro 850w PSU] [Samsung 850 pro 128gb] [Ocz vertex 4 128gb] [Intel ssd G2 80gb] [SAMSUNG HD204UI 2 TB] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [Fractal design r3] [Windows 10 pro x64]