Behöver nytt grafikkort, men vilket passar? (till en dator from 2006)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Behöver nytt grafikkort, men vilket passar? (till en dator from 2006)

Hej,

Mitt grafikkort gick sönder igår och det satt i en dator som ej är särskilt modern längre (från slutet av 2006). För tillfället har jag inte amibitionen att köpa en helt ny dator så skulle vilja fixa ett nytt grafikkort till min nuvarande dator.

Jag har en HP Pavilion D4595.se med följande spec:

Processor (CPU): AMD Athlon 64 X2 5000+, dubbla processorkärnor, sockel AM2
Chipset: nVidia GeForce 6150 LE
Internminne: 2048 MB DDR2 SDRAM (667 MHz)
Grafik: nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express, 512 MB GDDR2
Kraftaggregat på max 460W

GeForce 7900 GTX kortet har alltså pajat och jag har inte hittat något ställe som fortfarande säljer sådana kort och antar därmed att alla kort som säljs nuförtiden är bättre än det.

Frågan är således:
Vad rekommenderar ni för annat grafikkort som jag kan köra i datorn med ovanstående spec och som är bättre än Geforce 7900 GTX och ligger på max 1500kr?

OBS: jag har bara en 6-polig strömförsörjnignskabel från kraftaggregatet som jag kan använda till grafikkortet.

Tackar på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2008
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skelleftehamn
Registrerad
Dec 2002

För övrigt så hänger din dator med bra fortfarande. Du kan uppgradera till X2 7750 eller Phenom om du vill. Och ifall grafikkortet behöver extra ström så följer det med en konverter med det nya grafikkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Tackar för snabba svar. Skall kolla upp det ni tipsade om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Även HD4830 finns ju för runt tusenlappen och inom kort lanseras HD4770 i samma prestandaklass (båda korten presterar bättre än ditt gamla, är billigare, men något sämre än tidigare nämnda alternativ).

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=HD4830

~Pelle~