Synpunkter önskas på denna blanddator

Permalänk
Medlem

Vad tror du om dubbla AMD Radeon HD 4770 som du har dubbla GTX260?

Permalänk
Antielefant

Jag rekommenderar det inte, och anledningen är rätt enkel.

HD4770 i Crossfire presterar likvärdigt med ett HD4890 i de spel som har bra stöd för Crossfire, men de kostar också i praktiken lika mycket.

Däremot finns det en hel del exempel där det inte funkar lika bra med Crossfire som med singelkort (där de inte skalar 60-80% utan kanske 10-20%) och då krävs det att korten är relativt kraftfulla ett och ett också.

Sen kan du få vissa bekymmer med microstutter när du kör två relativt svaga kort i Crossfire i höga upplösningar, men det kommer förhoppningsvis att lösas i framtiden med nya drivare.

Den stora skillnaden mellan CF4770 och SLI260/CF4870 är att ett ensamt GTX260 eller HD4870 fortfarande orkar de flesta spel i höga upplösningar, om än inte med enorm framerate, medan det skulle se ut som ett bildspel på ett HD4770. Skillnaden mellan korten är trots allt 30-40% ren råstyrka. Detta gör att man inte blir lika känslig om spelets SLI/CF-stöd eller drivrutinerna inte räcker till helt och fullt.

Allt som allt är 2x4770 inte ett dåligt köp, men i mina ögon är 1x4890 ett säkrare köp.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Men du skulle ändå hellre köra 2xGTX260 än 4890?

Finns det något väldigt bra skäl till att följa dragon-plattformen och välja AMD mb, AMD prolle och Radeon 48XX-serien?

Och finns det några baksidor om man inte gör det?

Och, finns det några hinder sm du ser det att köra en GTX275 med AMD'n och det valda mb?

Permalänk
Antielefant

Umm.. 2xGTX260 kostar ~4000:-. Ett HD4890 kostar 2400. Visst är det en enorm skillnad i prestanda (+65-70%) men det skiljer ju en hel del i pris också.

Eller menade du 2xGTX260 vs 2xHD4890?

I det fallet rekommenderar jag däremot SLI-lösningen, men inte för att den är kraftigare utan dels för att de allt man kastar till dem oavsett upplösning (dvs 2x4890 eller 2x275 är overkill) och dels för att SLI-drivarna är bättre än CF-drivarna. Idag iaf, det kan förändras.

Sen är skillnaden mellan SLI260 och SLI275, och likaså med CF4870 vs CF4890, betydligt mindre i multicard än i singelläge. Anledningen är rätt enkel, det finns gränser för hur mycket grafikprestanda systemet faktiskt kan använda, och hur mycket resten av datorn faktiskt kan mata dem med.
Sen är fortfarande GTX275 egentligen inte mycket mer än en överklockad 260'a, precis som HD4890 bara är ett klockat 4870. 260 och 4870 är rätt lätta att klocka ifatt båda två.

Sen skulle jag personligen inte köpa AMD-kortet oavsett utan satsa på 260/275, men det beror endast och enbart på att jag kan NVidia, vet hur det funkar och känner mig säker och bekväm med det. Men det har som sagt bara med tycke och smak att göra snarare än att det ena eller andra är bättre.

AMD Dragon är bara ett varumärke i dagsläget, det funkar minst lika bra att blanda AMD med NVidia som med mer AMD. Däremot är det alltid en fördel att välja grafikkort efter vilken sorts multicard-system moderkortet stöder.

Stöder moderkortet SLI (dvs NForce-chipset) bör man köpa Geforce. Stöder moderkortet Crossfire (dvs AMD-chipset) bör man köpa Radeon. Stöder det ingendera är det fullkomligt skit samma tekniskt sett, utan snarare en smaksak än något annat.

Det moderkort du valt stöder Crossfire (M4A betyder AMD-chipset), så då blir det HD4870 eller HD4890 du ska satsa på. Ska du köra Geforce SLI med GTX260 eller GTX275 ska du satsa på ett M4N72-E (M4N = NVidia-chipset).
Prismässigt är det noll skillnad, moderkorten kostar lika mycket, och det gör båda sidornas jämförbara grafikkort också.

Sen tycker som sagt jag och många med mig att SLI funkar bättre än Crossfire, och de flesta tester håller med men inte i samtliga tester eller ens i samtliga deltester i dem. Den största fördelen med SLI är att NVidias drivrutiner för det är bättre, men det kan ju ändras ganska fort om AMD får tummen ur häcken och gör nåt åt det, och speciellt microstutter-problemet. Men återigen, det är en smaksak.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Då så.
Då vill jag tacka dig för din tid alla dina kloka synpunkter!
Ska läsa igenom hela tråden en gång till och ta ett beslut(eller ställa nån fråga till som jag säkert missat...:)

Permalänk
Medlem

Skulle det funka bra med ett Asus M4N78 Pro?
Det har Hybrid SLI, som jag inte riktigt vet vad det är.

Jag glömde att jag ville ha DVI-utgång, vilket jag inte tror ditt kort har...?

Förresten, behöver moderkortet ha DVI om det finns på GPU'n?

Permalänk
Medlem

Vad sägs om den här?

Gainward GeForce GTX 260 Core 216 GS Dual-DVI 1792MB?

Och vad innebär detta:

*Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM2+ CPU for one DIMM per channel only.

Permalänk
Antielefant

M4N78 Pro har bara en PCI-E slot, så du kan inte köra SLI på det. Sen har alla grafikkort DVI-utgångar i dagsläget, men moderkortets integrerade grafikkort har oftast HDMI (med ljud dessutom om du vill köra HDTV-Out).

Gainwardkortet är riktigt trevligt som singelkort, men vill du köra SLI senare bör du satsa på ett 896MB-kort med plastlådekylaren. En anledning per synpunkt.

1. 1792 MB ger ingen effekt alls i de flesta spel, och du kan inte utan problem blanda olika kort med olika minnesmängd i SLI. Skulle du köpa ett till GTX260 senare kommer det kortet att begränsas till den mängd minne det nya kortet har. Sen brukar 1792-orna ha lägre minnesklocka än 896-orna, men inte alltid.

2. Plastlådan. För ett singelkort är det ofta en sämre lösning om man har bra ventilation i chassit, eftersom det gör att kortet går lite varmare och inte klockar lika bra. I SLI däremot, när du sätter två kort ovanför varandra, är den underbar. Den fungerar nämligen som vindtunnel, där den suger in kalluft och sen skickar ut den varma luften direkt ut ur baksidan av datorn. Det undre kortet ligger alltså inte och värmer upp luften som kyler det övre.

Titta gärna på MSI's kort på Komplett, eller Leadtek's kort på Inet. Båda är fabriksöverklockade och kör plastlådekylaren.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vilket mb ska jag välja då?

Jag vill kunna köra film från burken direkt till TVn i bra kvalitet.

Eventuellt komplettera med ett TV-kort senare.

Och också som vi sa förut bygga på med ett andra GPU senare. Kommer att köra på EN överklockad GTX260 till att börja med.

Annan fråga: Vad betyder detta?
*Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM2+ CPU for one DIMM per channel only.

Permalänk
Antielefant

Vill du köra SLI i framtiden är det antingen M3N-HD/HDMI eller M4N72-E som gäller. De är i samtliga detaljer förutom layouten identiska, så köp det som är billigast av de två. Båda har integrerad HDMI med HD-ljud dessutom, så det är inget problem med HDTV-out, och grafikkortet har S-Videokontakt.

Vad gäller din fråga om minnena gäller det gamla Phenom I, inte Phenom II. De hade en bugg som gjorde att de inte kunde köra 4 minnen i 1066 MHz, utan bara i 800 MHz. Det är löst sen ett bra tag, och gäller som sagt inte Phenom II alls.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Asus Express Gate finns inte till något av mb för AMD eller hur?

Permalänk
Antielefant

Jo... alla moderna Asuskort, oavsett chipset, har Express Gate.

Efter en snabbkoll på Asus sida finns det på;

M3A78-CM, -EM, -T och PRO
M3N-HT Deluxe, -H/HDMI, -HD/HDMI
M3N78 PRO
M4Nxx (alla versioner)
M4Axx (alla versioner)

Det är förstås fruktansvärt enkelt att stänga av också om man inte gillar det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad står 3:an och 4:an för i kortens beteckningar?

Permalänk
Antielefant

Moderkortsrevisionen. Det är ingen jätteskillnad mellan M3 och M4 däremot, förutom att alla M4-kort stöder AM3 medan bara de senare modellerna av M3 gör det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Och vad innebär Hybrid-SLI?

Om man nu kör en singel fabriksöverklockad 260 tills vidare, bör man då ha extra kylning på det kortet?

Permalänk
Antielefant

Hybrid SLI betyder att du kan blanda olika kort (exempelvis ett GTX260 och ett 9800 GTX+) och det kraftigare kortet använder det andra som exempelvis fysikprocessor. Det funkar inte ens i närheten av lika bra som äkta SLI, men betyder att man avlastar huvudkortet en del eftersom det inte behöver jobba med PhysX eller OCL-kod.
Kravet är att båda korten måste ha CUDA-stöd.

Det ska inte krävas extra kylning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Fan vad du kan

Nu är nog listan klar. Jag följer dina rek mer eller mindre. Får se om jag lägger till andra fläktar och fläktkontroller senare. Men jag bytte låda, och denna verkar ha bra kylförmåga trots få fläktar, och låg ljud nivå. Kolla gärna in på listan en sista gång, och se om du vill lägga till nåt...

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=641938

Detta är alltså bara en sammanställning, inte min shoppinglista.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Antielefant

Jodå, det saknas en kritiskt viktig produkt.

En tub Arctic Silver 5.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Just det! Det hade jag faktiskt skrivit upp, efter att ha läst ett av dina andra inlägg...:D

Permalänk
Medlem

Fler frågor har dykt upp. Fasen, de blir fler och fler ju mer research man gör...

- Har funderat på ett Gigabyte GeForce 9800GTX+ Zalman Dual-DVI 1GB-kort istället för GTX260. Pros/Cons?

- Har tittat på Asus - M3N-HT Deluxe Mempipe-moderkort. Där finns bl a funktionen att köra SLI mellan inbyggda GPU'n och ovan nämnda GeForce 9800GTX-kort. Bra/dåligt?

- Om man köper M3N-HT mb, kommer det då vara några problems att köra GTX260? Jag inser att ingen av de båda möjligheterna på moderkortet med HybridPower eller GeForce Boost kommer funka, men i övrigt?

- Om jag köper ett fabriksöverklockat GTX260(exempelvis det som komplett.se nu sänkt priset på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450077 ), och senare vill komplettera med ytterligare ett GTX260 för SLI, bör det då vara fabriksöverklockat på samma sätt för att funka bra med det första?

- Den jämförelse jag gjort här på de olika GTX260 korten ger mig lite huvudbry. Ibland tycker jag prisskillnaderna går åt fel håll...Man kan väl tycka att ett mer överklockat kort skulle kosta mer...så är inte fallet med exempelvis XFX-korten. Vari ligger den egentliga skillnaden mellan korten i denna jämförelse? http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=414876&sku=430543&sku=4...

- Jag måste få återkomma till denna detalj, hämtad från ASUS hemsida:

För korten M3N-HT Deluxe/HDMI och M3N-H/HDMI står det följande i specen: "DDR2 1066 is supported by AM2+ CPU only".

För korten M4N72-E och M4N82 Deluxe står det däremot:
"Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM3/AM2+ CPU for one DIMM per channel only. Refer to www.asus.com for the memory QVL (Qualified Vendors Lists)".

Vad innebär detta egentligen?

Tacksam för svar.

Permalänk
Antielefant

- Har funderat på ett Gigabyte GeForce 9800GTX+ Zalman Dual-DVI 1GB-kort istället för GTX260. Pros/Cons?

Pros: Billigare.
Cons: Dött kort som inte kommer att säljas länge till. Sämre prestanda.

- Har tittat på Asus - M3N-HT Deluxe Mempipe-moderkort. Där finns bl a funktionen att köra SLI mellan inbyggda GPU'n och ovan nämnda GeForce 9800GTX-kort. Bra/dåligt?

Inte riktigt. Alla inbyggda 8300or inaktiveras när du kör ett 'riktigt' grafikkort, om du inte kör ett riktigt 8300-kort. Då funkar det med SLI.

- Om man köper M3N-HT mb, kommer det då vara några problems att köra GTX260? Jag inser att ingen av de båda möjligheterna på moderkortet med HybridPower eller GeForce Boost kommer funka, men i övrigt?

Det kommer att fungera utmärkt.

- Om jag köper ett fabriksöverklockat GTX260(exempelvis det som komplett.se nu sänkt priset på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450077 ), och senare vill komplettera med ytterligare ett GTX260 för SLI, bör det då vara fabriksöverklockat på samma sätt för att funka bra med det första?

Klockningen spelar ingen roll alls, däremot bör de ha samma mängd minne. Du kan till och med klocka korten olika.

- Den jämförelse jag gjort här på de olika GTX260 korten ger mig lite huvudbry. Ibland tycker jag prisskillnaderna går åt fel håll...Man kan väl tycka att ett mer överklockat kort skulle kosta mer...så är inte fallet med exempelvis XFX-korten. Vari ligger den egentliga skillnaden mellan korten i denna jämförelse? http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=414876&sku=430543&sku=4...

Förutom att en är en black edition så har du dubletter av ett standardklockat kort och ett fabriksöverklockat. Komplett skapar ofta en ny produkt när de rabatterar. Sen är det inte alltid så att man vill ha det fabriksöverklockade, eftersom det går varmare.

- Jag måste få återkomma till denna detalj, hämtad från ASUS hemsida:

För korten M3N-HT Deluxe/HDMI och M3N-H/HDMI står det följande i specen: "DDR2 1066 is supported by AM2+ CPU only".

För korten M4N72-E och M4N82 Deluxe står det däremot:
"Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM3/AM2+ CPU for one DIMM per channel only. Refer to www.asus.com for the memory QVL (Qualified Vendors Lists)".

Vad innebär detta egentligen?

Tacksam för svar. [/B][/QUOTE]

Gamla Phenom klarade bara att köra 1066 på ett minne per kanal. Nya Phenom (Phenom II) klarar två per kanal.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack än en gång!!! Nästa gång blir det förhoppningsvis en bygglogg!!