Permalänk
Medlem

i7 för runt 10k

Jag har redan 2 Western Digital på 250gb vardera (~3 år gamla) som jag tänkte köra i RAID. Kan dessa på något sett dra ner hastigheten av mitt system på ett märkbart sätt? För det vore najs om jag slapp köpa ny hårddiskar.

Jag är lite osäker på vad skillnaden mellan Asus P6T och Asus P6T SE är. Vad jag förstått så har det att göra med SLi stödet? För jag har inga planer på crossfire eller sli då jag troligtvis köper ett helt nytt grafikkort istället för ett till av samma sort. Finns det några andra skillnader mellan korten?

Tack på förhand!

Permalänk

Vad ska du göra med datorn? Om det ska bli en speldator skulle jag satsa på ett bättre grafikkort och en phenomII processor. Jag menar så att du inte köper en I7 bara för I7:andets skull!

Hur som helst, lite snabbare minnen skadar inte!

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-6gb...

Hårddiskarna blir nog bra med tanke på din budget (SSD eller Raptor är inte att tänka på!) och de kommer inte dra ner på någon prestanda så att säga. Möjligtvis blir laddningstiden av program och spel lite långsammare än med en Raptor eller SSD (även OS:et tar längre tid att starta) men för oss "vanliga Svenssonar" får vi vänta till priset på SSD gått ner lite!

Permalänk
Medlem

håller med, ska du spela så satsa på phenom II. annars så kan du ta i7

Permalänk
Medlem

Tycker det ser helt ok ut. Men jag tycker dock att du ska byta ut grafikkortet, betala 150kr extra och köpa 2st 4770 och köra crossfire:

http://en.expreview.com/2009/04/28/first-look-at-radeon-hd-47...

I snitt 20% bättre än 4890 :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Jag gamar en del (antagligen mer när jag köper dator), men jag tittar även en hel del på HD serier och film. Det winraras även en hel del och på det området har jag hört i7:an ska vara grymm.

Vad är fördelarna med Phenom II?? Jag är inte alls insatt i AMDs produkter så tips vore najs på processor, moderkort etc. Dock har vad jag förstått att phenomen ska vara sämre än i7 på nästan alla punkter.

Jag kommer nog inte skaffa crossfire då jag har datorn kopplad till två skärmar samtidigt med olika upplösningar och jag har hört att detta inte skall funka väl med crossfire/SLi.

Tack för tipset på RAM-minnena. ~150 spänn extra för snabbare hastighet är alltid trevligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SodR
Jag gamar en del (antagligen mer när jag köper dator), men jag tittar även en hel del på HD serier och film. Det winraras även en hel del och på det området har jag hört i7:an ska vara grymm.

Vad är fördelarna med Phenom II?? Jag är inte alls insatt i AMDs produkter så tips vore najs på processor, moderkort etc. Dock har vad jag förstått att phenomen ska vara sämre än i7 på nästan alla punkter.

Jag kommer nog inte skaffa crossfire då jag har datorn kopplad till två skärmar samtidigt med olika upplösningar och jag har hört att detta inte skall funka väl med crossfire/SLi.

Tack för tipset på RAM-minnena. ~150 spänn extra för snabbare hastighet är alltid trevligt.

Om du kör mycket Winrar kommer I7 vara ett bättre val! PhenomII är inte bättre på någon punkt än I7 (dock är både phenomII och I7 4-kärniga processorer) utan om du väljer phenomII så kan du välja billigare moderkort/minnen och lägga pengarna på bättre grafik!

Men som det låter just nu så skulle I7 vara bästa valet för dig, dvs. det paketet du redan hade plockat ihop (och de andra minnena). Jag skulle lägga ut ca 300kr mer på det här grafikkortet:

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-at...

Med ett hd4890 och I7 kommer du kunna maxa alla spel på marknaden idag (och även de flesta kommande) på höga upplösningar!
Valet är ditt!

Permalänk
Medlem

Är knappast den första som säger detta, men om du har begränsad budget och är ute efter en speldator - kör på AMD. Finns ingen som helst anledning för dig att slänga ut 2500 på ett moderkort då du kan få ett riktigt vasst AMD bräda för strax över 1000-lappen, respektive lika dumt att slänga ut 3000+ på en CPU, då du istället skulle kunna köra på en 940BE för en tusenlapp mindre?
Kör du på ett AMD system så har du istället lite drygt 2500 extra att lägga till på ett kraftigare grafikkort. Skulle du nu ändå envisas med i7 systemet skulle jag personligen kört med ett GTX260/275 om budgeten tillåter
Känns lite som folk är tvungna att ha i7 om man köper en ny dator i dagens läge.

Glöm inte heller bort att ett komplett i7 system är ganska så mycket dyrare på vad gäller minnen, CPU och moderkort. Så det är inte alltid helt rättvist att jämföra Phenom med respektive, bara för att det är Quad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande sugen på i7 men vad är bra mobos för Phenom II? Är det DDR3 som gäller även för phenom och vilken processor MHz ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Asus M4A79T Deluxe eller MSI 790FX-GD70 är bra om du planerar att överklocka. Ska du bara köra standard finns det en hel drös att välja mellan. Bara att filtrera via Prisjakt. Phenom X4 940/955 Black Edition är dom allra vassaste, 3,0GHz repsktive 3,2GHz. DDR3 eller DDR2 är vilket som enligt mig, nu när priserna å DDR3 börjar falla så hade jag kört på DDR3.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Antielefant

Håller faktiskt med id_hunter. Phenom II 940 är inte bättre på en enda punkt än i7 920. Den är förstås inte märkbart sämre heller i de allra flesta användningsområdena, men kör du mycket Winrar märker du förstås en skillnad, hur mycket beror mest på hur mycket du packar. Det skiljer ungefär 15% i tid.

Prislappen skiljer förstås också. Phenom II 940 med bräda och minne kostar mindre än 4500:-, vilket knappt räcker till bräda och minne för i7:an.

Phenom II kan köra både DDR2 (AM2+) och DDR3 (AM3), beroende på vilken Phenom II det är. Det är egentligen ingen som helst skillnad prestandamässigt, men det skiljer ungefär femtonhundra i pris.

Den mest prisvärda är 940 BE, eftersom den har upplåst multiplier och klockar väldigt bra. 2200:- för processorn, ~1300 för ett bra moderkort och 700:- för 4GB DDR2-1066 räcker väldigt länge. Två ändringar i BIOS (multiplier till 17 och VCore upp ett snäpp) och den kör utan problem i 3,4 GHz med stockkylare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Låt oss sammanställa fakta en gång för alla:
Intel i7: Dyrare och bättre
AMD Phenom: Billigare och prisvärdare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag plockade ihop ett AM2+ paket på inet. Jag är lite osäker på vad skillnaden mellan AM2+ och AM3 dock. Jag dock ingen aning av vad för moderkort som kan vara bra (helst runt 1500kr eller mindre). Jag antar att jag även bör byta till DDR2 minnen. Några tips?

Det skiljer som sagt 2000kr från i7 paketet (efter man lägger till ett moderkort på ~1500kr):

Permalänk
Medlem

http://w3.pcoffice.org/shop/customer/cart.php

Så där ja.

Här har jag fixat till dig samma grejer med frakt och ändå 700kr billigare.

Så kan du bjuda mig på glass om jag skulle vara i närheten någon gång.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Antielefant

Jo, de där minnena funkar inte, kör dessa istället.
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...

En femhundring till att lägga på nåt roligare.

Och detta moderkort:
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a78-e--...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
http://w3.pcoffice.org/shop/customer/cart.php

Köp moderkortet därifrån så har du helt plötsligt sparat dryga 200kr med frakt inräknat

Din länk funkar inte (min varukorg på den sidan är tom ), vilket moderkort hade du i åtanke?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Jo, de där minnena funkar inte, kör dessa istället.
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...

En femhundring till att lägga på nåt roligare.

Låter bra, nu saknas bara ett moderkort till AM2+ paketet sen har jag iaf två färdiga paket att vela mellan

Permalänk
Antielefant

Kompletterade med moderkort i min förra post.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SodR
Din länk funkar inte (min varukorg på den sidan är tom ), vilket moderkort hade du i åtanke?

Sjävlklart exakt samma. Som du hade.

Aus P6T SE och i7 920. total pris med frakt 4755kr.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Kompletterade med moderkort i min förra post.

Nu ser AMD paketet ut så här (känns väldigt prisvärt):

Ska fundera lite över det ekonomiska, om någon har något de tycker jag skall ändra i paketen så säg gärna till

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Sjävlklart exakt samma. Som du hade.

Aus P6T SE och i7 920. total pris med frakt 4755kr.

Tack för tipset men jag beställer nog allt från inet av bekvämlighetsskäl.

Permalänk
Antielefant

Jo, det är svårt att få bättre, speciellt med tanke på hur lättklockad 940 är.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SodR
Nu ser AMD paketet ut så här (känns väldigt prisvärt):
http://img404.imageshack.us/img404/7585/amd.png

Ska fundera lite över det ekonomiska, om någon har något de tycker jag skall ändra i paketen så säg gärna till

Grymt prisvärt!

men om du inte ska spela/arbeta på upplösningar högre än 1650 x 1050 så föreslår jag att du byter ut moderkortet till ett

"Gigabyte GA-MA790XT-UD4P"
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...

och så köper du två styckna 4770 och sätter dom i crossfire
https://www.inet.se/?page=list&sstring=4770&x=0&y=0

Edit: ....är värkligen 940 kompitabel mer am3?(det står am2+)
om den inte(någon annan får svara på den frågan) är det så finns ju alltid detta moderkort:
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
Grymt prisvärt!

men om du inte ska spela/arbeta på upplösningar högre än 1650 x 1050 så föreslår jag att du byter ut moderkortet till ett

"Gigabyte GA-MA790XT-UD4P"
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...

och så köper du två styckna 4770 och sätter dom i crossfire
https://www.inet.se/?page=list&sstring=4770&x=0&y=0

Edit: ....är värkligen 940 kompitabel mer am3?(det står am2+)

Ja, de är kompitabla! Men blir det bättre med 2st 4770!?:P
Och så blir minnena dyrare (DDR3).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Ja, de är kompitabla! Men blir det bättre med 2st 4770!?:P
Och så blir minnena dyrare (DDR3).

vad jag har sett så ligger 2st 4770 jämsides med ett 4890.. och i vissa fall 5-10% över.... (ej överclockade, skulle tippa på att 4890 är grymt mycket bättre överclockat)

Edit: dock är 4770 ett väldigt svagt kort om man spelar/använder 1900x1200

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Ja, de är kompitabla! Men blir det bättre med 2st 4770!?:P
Och så blir minnena dyrare (DDR3).

Skitsnack. 940 är INTE kompatibelt med AM3/DDR3. Den processorn heter 945 och kostar en femhundring extra.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
vad jag har sett så ligger 2st 4770 jämsides med ett 4890.. och i vissa fall 5-10% över.... (ej överclockade, skulle tippa på att 4890 är grymt mycket bättre överclockat)

Edit: dock är 4770 ett väldigt svagt kort om man spelar/använder 1900x1200

Enligt en.expreview.com så är crossfire 4770 även bättre än 4890 i högre upplösningar.

Sen skiljer också enligt deras test ca 20% mellan crossfire 4770 och 4890. Så var har du fått den där informationen ifrån?

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Antielefant

CF4770 är inte alls en dålig lösning, men en hel del av testerna visar på att Crossfires problem med microstutter är långt ifrån löst, och i de upplösningar CF4770 egentligen ska klara är det ett definitivt problem.

Sen får vi hoppas att AMD löser detta nån gång i framtiden, men de har inte gjort det än.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync