Kan ej byta till högre upplösningar

Permalänk
Medlem

Kan ej byta till högre upplösningar

Hej hej.
Jag avinstallerade mitt nuvarande kort för jag skulle installera ett nytt, när jag insåg att det inte går för tillfället, så installerade jag om mitt gamla kort, 8800GTS, och nu kan jag inte få högre upplösning än 640x480.

När jag väljer att byta så är allt som händer att den frågar om jag vill spara inställningarna, men ingenting har hänt!
Jag är alltså fast i 640x480 och ingenting händer när jag byter uppåt.

Det skumma är att det fungerar i spel. Jag spelar World of Warcraft och där kan jag ha fullscreen med 1920x1200.

Hur kan jag lösa detta? Jag har installerat om drivrutinerna om och om igen flera gånger till mitt 8800GTS, inget funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta hem de senaste chipsetdrivarna till mobot och installera dem

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack, ska testa detta när jag kommer hem, har du haft liknande problem?

Har även hört att jag ska använda Driversweeper, sedan installera om rutinerna till kortet.
Kan ligga kvar massa skit i registret som krockar tydligen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, CCleaner är ett annat progg som rensar div sk.t

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det fungerar ej med att uppdatera chipset drivrutinerna.. Eller så gör jag något fel

Jag funderar på om jag bara ska ominstallera windows, fast det kanske inte löser det hela?

Permalänk
Hedersmedlem

Ominstallerade du dina graffedrivisar efter chipset drivisen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har bytt graffe kort helt, men nej i den ordningen har jag inte testat

Men det där med att installera chipset drivers verkar lite konstigt.

Jag får en mapp som heter INF full med grejor nedladdad, som jag har under c:\ när jag kör setup.exe så tar det inte ens en halv sekund för att filerna ska installeras, stämmer detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Vart har du hämtat denna mapp med innehåll?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

asus.com!
Jag har ett p5b MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozbaab
asus.com!
Jag har ett p5b MB

Kolla om du inte kan göra en systempterställning först till en tidpunkt innan du börja trassla med byte av grafikort

Alltså intel P965 chipset
Om filen hette Intel_INF_V8301013_2kxpvista.zip som du tog hem så är det rätt.
packa upp och kör setup, kan tänkas att om du redan har den installerad då har jag för mig den bara blinkar till så som du beskriver.
Efter du installerat den så tar du och installerar grafikorts drivarna
om det fortfarande krånglar så kan det tänkas att det är skärm indenteringen som trasslar, ta ner då eventuella skärmdrivare från skärmtillverkaren och installera.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej, ska testa detta senare, tack så jätte mycket!

Permalänk
Medlem

Hmm jag testade detta idag men det fungerar heller inte.

Avinstallerade de nya ATI drivisarna till gfx kortet -> startade om, körde setup.exe från Intel_INF_V8301013_2kxpvista.zip och då såg det faktiskt ut som det hände saker. Installerade sedan rutiner till gfx kortet på nytt och startade om datorn.
Utan resultat. Fortfarande samma sak.

Jag kan som sagt spela World of Warcraft i fullscreen 1920x1200 perfekt och när jag trycker på windows tangenten så kan jag se aktivitetsfältet någon sekund i 1920x1200, tills spelet minimeras helt och det går tillbaka till 680x320.

Systemåterställning har jag försökt med men det enda som sägs är att "datorn ej kunde återställas, var god välj en annan återställningspunkt" lr liknande. Vilket datum jag än tar.

Min skärm är Samsung Syncmaster 245B och det verkar inte finnas några drivrutiner till det, kollat runt på deras sida men finns inte till den modellen.

Permalänk
Hedersmedlem

Spara det du vill ha kvar och rensa (formatera) windowsdelen och nyinstallera det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Mm jag antar att det är enda sättet att lösa detta

Permalänk
Medlem

Jag har också en samsungs skärm, dock inte den modellen men jag har läst att samsung använder sig av dåliga... aah någonting i skärmen iaf Så efter något/några år så börjar upplösningen att knasa sig. Har hänt mig båda gångerna med samsung Om det fortfarande är reklamationstid kvar så borde du utnyttja den, jag är nästan helt säker på att du har samma problem som mig och jag har verkligen testat ALLT! Det funkar en liten stund ibland om man inte har installerat drivrutinerna till grafikkortet men då hackar ju allt så det går ju inte använda... Som sagt, skicka in den!

Permalänk
Medlem

Jasså, det var som fan.
Ja jag kan ju alltid testa. Köpte den för lite mer än ett år sedan på webhallen..

Permalänk
Medlem

driver för 245b http://www.samsung.com/se/support/download/supportDown.do?gro...

Denna finns även på skivan som följer med till skärmen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alla program som "rensar" datorn på saker, har alltid någon hake, tar bort för mycket, spyware, eller annat kul.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Har du prövat installera en annan version av drivrutinerna?
Har haft detta problem med ett par drivrutiner, löste sig efter jag provat några olika versioner.

Permalänk
Medlem

Annan drivrutins version till skärmen menar du?

Tackar för svaren

Men jag har märkt att det inte kan vara skärmens problem eftersom jag kopplade in min Sharp 42" tv, samma upplösning där och går ej att byta.

Permalänk
Medlem

Jag testade att ändra upplösning i Catalyst Control Center och det FUNGERAR!!

Men så fort jag byter på det "vanliga" sättet så ballar det ur igen.
Ska blåsa hela datorn till helgen för att vara på den säkra sidan, anyways, tack för hjälpen alla