Behöver någon civilingenjör som kan svara på 6 frågor, akut

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fråga
Registrerad
Mar 2008

Behöver någon civilingenjör som kan svara på 6 frågor, akut

Tjena, jag gör ett skolarbete som ska vara klart innan kl 15:30 idag och vi skulle intervjua någon med anknytning till vårt framtida jobb. Jag har kollat runt lite och ringt till 2 företag men ingen hade tid att svara på mina frågor. Hade uppskattats stort ifall någon civilingenjör svarade på de frågor som jag har skrivit.

1. Hur har du fått ditt jobb? Fick du det igenom en utbildning eller fick du den igenom kontakter?

2. Hur arbetar man sig uppåt, alltså hur blir man befordrad?

3. Behöver man verkligen all utbildning man fick i jobbet?

4. Vad gör man på en vanlig dag på jobbet?

5. Är det ett roligt jobb? Varför är det roligt eller mindre roligt?

6. Får man åka mycket utomlands på jobbet? Vilken världsdel är den vanligaste?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Nov 2008

1. Genom att bli headhuntad. Ett företag tog kontakt med mig.

2. Man jobbar hårt och visar att man är duktig.

3. Det beror på vilket jobb du har. Jobbar du som städare pga du inte fick jobb pga dåliga betyg; nej. Men jobbar du som civilingenjör; ja. Själv kommer jag inte ihåg alla detaljer och alla kurser jag läst har glömt allt det där. Men det viktigaste man lär sig som civ.ing. som jag lärt mig; är ett speciellt tankesätt som gör det enkelt för mig att lösa problem. Detta beror på all matte man tvingas lära sig. Matte handlar om att skärpa hjärnan och lära sig ett visst sätt att strukturera upp problem. Att lösa problem helt enkelt. Därför är matematiker eftertraktade inom datalogin, fysiken, biologin, kemin, finans, ekonomi, etc etc. Därför att vi kan lösa problem oavsett vad ämnet handlar om. Vi lär oss snabbt.

4. Man jobbar i team. Sitter i möten. Jobbar med att lösa sina uppgifter man fått.

5. Ja det är roligt. Det är ett jobb med ansvar, det händer saker, man är i händelsernas centrum. Man är inte längst ned som städare. Utan man har möjlighet att påverka. Folk lyssnar på en, även höga chefer. "Man är någon".

6. Eh. Ja. Jag reser hela tiden. Jag reser just nu mest till Asien.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fråga
Registrerad
Mar 2008

Tack så hemskt mycket :), jag kommer använda de svaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2004

Bör dock påpekas att civilingenjör är en examen och inget arbete. I Sverige spelar betygen för en civ. ing ofta inte så stor roll, tror knappast någon civ ing. blir städare pga sina dåliga betyg Enligt min erfarenhet är högskolekurserna så pass lätta att betyget inte speglar hur mycket man kan direkt.

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2002

Re: Behöver någon civilingenjör som kan svara på 6 frågor, akut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Tjena, jag gör ett skolarbete som ska vara klart innan kl 15:30 idag och vi skulle intervjua någon med anknytning till vårt framtida jobb. Jag har kollat runt lite och ringt till 2 företag men ingen hade tid att svara på mina frågor. Hade uppskattats stort ifall någon civilingenjör svarade på de frågor som jag har skrivit.

1. Hur har du fått ditt jobb? Fick du det igenom en utbildning eller fick du den igenom kontakter?

1. I mitt fall genom att söka en utannonserad tjänst.

2. Genom att arbeta hårt och visa att man är duktig och tillför mycket till företaget.

3. Ja och Nej. Personligen är jag dataingenjör. Kan inte direkt påstå att jag tillämpar allt jag lärde mig under utbildningen, men det hjälper att ha det som grund. Man lär sig att lära. Varje dag lär jag mig nya saker, det ingår i mitt jobb.

4. Programmerar, mer specifikt, hittar på nya features, implementerar detta, buggfixar. Agerar support åt andra programmerare, hjälper användarsupport med svårare problem ute hos slutanvändare. Diskuterar, sitter i möten, bollar ideér.

5. Ja, det är mycket roligt. Man har ett stort ansvar att saker som släpps faktiskt fungerar. Folk lyssnar på en, även chefer.

6. Ja, i mitt fall har jag även jobbat för företaget på plats i Michigan, USA under 3 års tid. Kom hem i julas. Så för oss är det främst Nordamerika just nu, håller på att ta oss in i Sydamerika också.

5D MkII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004

Re: Behöver någon civilingenjör som kan svara på 6 frågor, akut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden

Jag har fått jobb som doktorand på chalmers, så;
1. Sökte en utannonserad tjänst och fick den med hjälp av min utbildning (det var ett krav), men jag kände de som anställer också och dom har tjatat på mig att jag skall börja senaste året.

2. Det blir rätt naturligt för mig, ~2.5 år sedan tar jag licensiat, ~2.5 år till så blir man färdig doktor.

3. Ja. Möjligtvis en enstaka kurs som varit helt avgörande, men det är nog bra för allmänbildningen ändå.

4. Forskar (producerar forskningsartiklar), åker på seminarium, undervisar på skolan.

5. Definitivt roligt. Väldigt flexibelt och spännande.

6. Det kommer troligtvis bli en och annan utlandsresa, ofta kortare resor (< 1 vecka) på seminarium över hela världen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
högskolekurserna så pass lätta att betyget inte speglar hur mycket man kan direkt.

ursäkta off-topicen men är detta vedertaget eller är det bara du som är jättesmart och tyckte det var lätt?

MSI Z77A-G43 | Intel i5-3570K 4.2GHz | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | GeForce GTX 1070 | ADATA SU800 128GB SSD | Hitachi HDP725050GLA360 500GB | Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 4TB | SB XtremeGamer | Corsair TX650W | 24" XL2411T 120hz lightboostad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
ursäkta off-topicen men är detta vedertaget eller är det bara du som är jättesmart och tyckte det var lätt?

Formulerade mig nog klumpigt. Vad jag menade var att man kan få väldigt höga betyg i kurser utan att kunna dem särskilt bra. Dessutom finns det säkert folk som kan kurserna jättebra men av någon anledning inte får något högt betyg.

Sen är det antagligen (enligt min erfarenhet) bara positivt vid jobbsökning att ha höga betyg, menar mer att det inte är särskilt dåligt att inte ha det.

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !