2 frågor om IPTV och inspelning

Permalänk
Medlem

2 frågor om IPTV och inspelning

Hej

Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag sökte på forumet här men hittade inte riktigt svaren. Förmodligen för att mina frågor är för enkla...

Jag har TV via bredband (Telia).
En Motorola 1910 digitalbox från Telia.
En 42" Panasonic plasma PX80
En bärbar dator.

Fråga 1:
Min fru vill spela in Grey's Anatomy. Hur löser man det?
Mitt svar: Enda möjligheten är inspelningsbar DVD. Finns ingen digitalbox för Telia IPTV som är inspelningsbar idag.
Min fråga till er: Stämmer det jag säger?

Fråga 2:
Jag vill köpa PS3 alternativt XBOX360. Om jag köper PS3 då kan jag skita i att köpa en DVD med HD för Greys Anatomy kan spelas in på PS3:an.
Min fråga till er: Vad jag förstår så kan PS3 bara spela in gratiskanalerna, SVT1, TV4 etc. Ej Kanal 5. Har jag rätt?

Verkar ju helt sjukt att man år 2009 ska behöva köpa en massa olika apparater?

Permalänk
Medlem

Hur i hela friden tänkte du spela in digital tv på en PS3 ?

Glöm det.
Finns ingen tuner i PS3.

Det finns webläsare om det är den vägen du tänkt se på strömmande video.

Du får spela in med annat medium eller apparat och du kan sedan möjligtvis spela upp video med rätt format på PS3.

Jag använder Tversity om jag vill strömma till min PS3. Fungerar utmärkt.

Möjligtvis kan du byta ut OS:et på PS3 till någon linux distro och sedan med hjälp av eventuell USB stöd DTV apparat koppla den till PS3:an men jag kan inte se hur just nu.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Inte vet jag. Trodde det gick via PlayTV eller vad det heter?

Permalänk
Medlem

Att spela in det digitalt direkt i datorn är nog att glömma numera:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=91011

Däremot ka man ju koppla analoga signalen från boxen till valfri videoinspelare såsom ett analogt TV-kort, DVD-inspelare eller en gammal hederlig VHS-bandspelare...

Permalänk
Medlem

Om serien sänds via DVB-T (har inte kollat) så är det enkelt. Bygg en backend-server med MythTV och en frontend med XBMC så har du löst problemet! Jag har testat detta med ubuntu som backend och Xbox som frontend. Som forntend kan du välja fritt: WinDoz, Linux, Xbox, Mac OSX ...

/t

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar