Permalänk
Medlem

Språkövergrepp

Jag kan inte undgå att se det dåliga språkbruket på Forum i största allmänhet,
Nu menar jag inte bara dålig stavning och särskrivningar utan först och främst Bruna ordval

tex "Jag har en Data..... !"

Data är vad jag vet mjukvara eller information och mig veteligen finns inte "Information" i fysiskt tillstånd som man därpå kan äga...

Data = Information
Dator = Maskin som "förvaltar" Mjukvara

Är det någon annan som har sett några fula språkövergrepp så gör
gärna ett inlägg.

Visa signatur

Asus M3A32-MVP Deluxe AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4GHz 4x1MB Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 2x2048MB DDR2 XMS2-8500 1066MHz 5-5-5-15 *WITH AIRFLOW FAN* Asus Extreme Radeon HD3870X2

Permalänk

Har inga specifika exempel, men vårat arma svenska språk bli ju våld taget varenda dag av alla dessa särskrivningar.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Har inga specifika exempel, men vårat arma svenska språk bli ju våld taget varenda dag av alla dessa särskrivningar.

Haha sarkasm iz teh shiet.

Permalänk
Medlem

Re: Språkövergrepp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hato6
Jag kan inte undgå att se det dåliga språkbruket på Forum i största allmänhet,
Nu menar jag inte bara dålig stavning och särskrivningar utan först och främst Bruna ordval

tex "Jag har en Data..... !"

Data är vad jag vet mjukvara eller information och mig veteligen finns inte "Information" i fysiskt tillstånd som man därpå kan äga...

Data = Information
Dator = Maskin som "förvaltar" Mjukvara

Är det någon annan som har sett några fula språkövergrepp så gör
gärna ett inlägg.

Med data kan avses:en annan benämning för datamaskin som var vanlig på 1960-talet. På 1970-talet ersattes dock denna benämning av ordet dator. I folkmun har dock det ursprungliga begreppet överlevt, och är idag fortfarande vanligt förekommande. Benämningen data finner man dessutom i marknadsföring för datorspel, datorer, datorkomponenter samt även i pressen. Därtill har den svenska branschorganisationen för producenter och distributörer av dator- och TV-spel har valt att kalla sig för Dataspelsbranschen.

Data fungerar alltså ganska bra att säga trots att det låter illa för oss nördar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Sär skrivningar är ju sjukt jobbiga. Folk som censurerar sig själva stör jag mig också på. Antingen skriver man fan och står för det, eller så skriver man det inte. Man skriver inte f*n!

Permalänk

Sluta störa er på småsaker, visst jag förstår att detta är blodigt allvar för vissa men visst finns det värre saker att hetsa upp sig över?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Re: Språkövergrepp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hato6
Jag kan inte undgå att se det dåliga språkbruket på Forum i största allmänhet,
Nu menar jag inte bara dålig stavning och särskrivningar utan först och främst Bruna ordval

tex "Jag har en Data..... !"

Data är vad jag vet mjukvara eller information och mig veteligen finns inte "Information" i fysiskt tillstånd som man därpå kan äga...

Data = Information
Dator = Maskin som "förvaltar" Mjukvara

Är det någon annan som har sett några fula språkövergrepp så gör
gärna ett inlägg.

Det blev ju lite lustigt nu, det jag stör mig på mest förutom särskrivningar är stor bokstav på ord mitt i en mening. Varför?

zwelegacy: För min del finns det nog inget på forum som stör mig mer än dåligt språkbruk. Det är svårt och jobbigt att läsa, vilket gör att jag hellre hoppar över ett sånt inlägg. Men det beror säkert på hur man är som människa, bryr man sig inte hur man skriver är man säkert inte så noga över hur andra gör det heller.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
Sluta störa er på småsaker, visst jag förstår att detta är blodigt allvar för vissa men visst finns det värre saker att hetsa upp sig över?

vem fan orkar bry sig om särskrivningar lixom-.-

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Re: Re: Språkövergrepp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Det blev ju lite lustigt nu, det jag stör mig på mest förutom särskrivningar är stor bokstav på ord mitt i en mening. Varför?

zwelegacy: För min del finns det nog inget på forum som stör mig mer än dåligt språkbruk. Det är svårt och jobbigt att läsa, vilket gör att jag hellre hoppar över ett sånt inlägg. Men det beror säkert på hur man är som människa, bryr man sig inte hur man skriver är man säkert inte så noga över hur andra gör det heller.

Låter vettigt

Läste det lite fel först " bryr man sig inte hur man skriver är man säkert inte så noga över andra saker heller"

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
vem fan orkar bry sig om särskrivningar lixom-.-

Jag Det blir jobbigare att läsa texten och dessutom finns det inget enklare än att lära sig skriva ihop. Gyllene regel: Uttalar du det ihop skriv så också för-(censur)

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt ett underligt fenomen, vissa byter ut också till med. "Jag vill med gifta mig!" var det någon som skrev i en annan tråd tex...
Sedan stör jag mig också på att det är väldigt många som inte kan säga egentligen, utan uttalar det typ "igenkligen". Det senare gäller väl dock inte forum...

Permalänk
Medlem

Re: Språkövergrepp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hato6
Data = Information

Nej, nej, nej och åter nej. Det är som att man inte kan läsa ett enda inlägg på sin datan utan att folk ska komma med den här villfarelsen. Data är inte alls information. Information har ett kontext (metadata!), vilket data inte har.

Exempel på data:

1, 2008, 1200

Exempel på information:

Antal bilar: 1 Årsmodell: 2008 Mätarmil: 1200

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Nu senast i raden anglokorrumperade ord: 'utpresterar'. (Och slå mig på fingrarna om det funnits i Svenska ordlistan sedan 1802 )

Låter fasligt likt 'outperforms' eh?

Var 'stänga ner' kommer ifrån dock vette gudarna. Man säger det ju främst om program, när man avser att avsluta (eller minimera dem?) men det rimmar inte med 'shut down' så bra, då 'quit' och 'close' är bättre. Har 'close down' blivit populärt i engelsktalande länder eller vad?

Det lustiga är att det givit upphov till en hel svärm 'tilläggsord' (vad denna del i svenska språket heter egentligen vet jag inte för tillfället) : Öppna upp, klara ut, spara ner, etc. Säger man 'Öppna fönstret är du snäll' får man frågetecken tillbaks. Mer ljud men innebörden kvarstår.

Och sedan 'släck'..man kan säga släck om allt möjligt. Helst med 'ner'.
'Ööyy uppretade ungdomsgäng, släck ner er förstörelselusta och dra en festis istället!'

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Man kan diskutera hur viktigt det är att ha bra formella kunskaper i minst ett språk, men lite på skämt undrar man om inte utvecklingen som hållit på de senaste decennierna kommer att leda till att många kommer att kommunicera genom att grymta fram enstaviga ord på nån slags rörig svengelska till slut.

Annars kan man ju säga "stänga av" program, "stänga ner" kanske kommer av animationen i vissa OS när programfönstret kollapsas ner till taskbaren i botten av skärmen? (Se där, ännu en engelsk term!)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Tycker det är trevligt om folk rättar en, om man skrivit fel eller slarvigt. Dock så förstår jag inte hur folk orkar.
Det är väl okej om meningen är helt o förstå bar - lol, men så länge poängen går fram så känns det dock lite överdrivet. Slappna av.

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minilastas
Tycker det är trevligt om folk rättar en, om man skrivit fel eller slarvigt. Dock så förstår jag inte hur folk orkar.
Det är väl okej om meningen är helt o förstå bar - lol, men så länge poängen går fram så känns det dock lite överdrivet. Slappna av.

Problemet på forumet blir ju att alla förstår olika bra. Någon kanske skriver ett slarvigt inlägg som någon förstår men flera andra tycker är helt galet. Så bråkas det om hur tydligt inlägget är. För en del är det jättejobbigt att läsa slarviga inlägg medan andra har mer tålamod och kan ta lite tid för att tyda det ifall det behövs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
vem fan orkar bry sig om särskrivningar lixom-.-

Kommer förmodligen anställa några programmerare snart och ett av kriterierna är att dom inte ska ha en "orka bry sig"-attityd.
Jag stavar själv som en kratta och jag har även viss hänsyn till att andra gör det. Men att inte förstå vikten av korrekt språk är ett fundamentalt misstag eftersom kommunikation mellan människor är så pass viktig och så otroligt mycket bygger på det.

Permalänk
Medlem

Vad jag inte blir klok på är dessa befängda idéer om att vårt språk skulle vara någon form av ståtlig, statisk enhet som är orubblig genom vått och torrt.

Språk är någonting levande. Ett språk förändras, både till det bättre och sämre. Det varierar med generationer, olika grupper och olika kulturer och bakgrunder. Det är någonting som i högsta grad är subjektivt men samtidigt så allmänt och generellt någonting kan bli.

Visst kan jag hålla med om att språket ibland missbrukas, men det är bara extremt sällan den katastrof och undergång som vissa vill måla upp det som. Jag skulle acceptera denna typen av småsint gnäll om det kom från någon som på fullaste allvar talar och skriver svenska som de gjorde för 100 år sedan. I alla andra fall är det ju bara löjligt.

Jag själv har på sista tiden utvecklat en dålig vana av att ha lite för bråttom när jag skriver, så bokstäver m.m. blir omkastade och ibland blir det fel i det att jag träffar tangenten brevid. Ibland formulerar jag om saker i huvudet men på pappret blir den en blandning av den tidigare och den nya för fingrarna hänger inte med. Men det är sådant som händer. Jag vet om det, men jag tror inte en sekund på att någon lider av det eller att någon har genuint svårt att förstå mig på grund av det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vad jag inte blir klok på är dessa befängda idéer om att vårt språk skulle vara någon form av ståtlig, statisk enhet som är orubblig genom vått och torrt.

Språk är någonting levande. Ett språk förändras, både till det bättre och sämre. Det varierar med generationer, olika grupper och olika kulturer och bakgrunder. Det är någonting som i högsta grad är subjektivt men samtidigt så allmänt och generellt någonting kan bli.

Visst kan jag hålla med om att språket ibland missbrukas, men det är bara extremt sällan den katastrof och undergång som vissa vill måla upp det som. Jag skulle acceptera denna typen av småsint gnäll om det kom från någon som på fullaste allvar talar och skriver svenska som de gjorde för 100 år sedan. I alla andra fall är det ju bara löjligt.

Jag själv har på sista tiden utvecklat en dålig vana av att ha lite för bråttom när jag skriver, så bokstäver m.m. blir omkastade och ibland blir det fel i det att jag träffar tangenten brevid. Ibland formulerar jag om saker i huvudet men på pappret blir den en blandning av den tidigare och den nya för fingrarna hänger inte med. Men det är sådant som händer. Jag vet om det, men jag tror inte en sekund på att någon lider av det eller att någon har genuint svårt att förstå mig på grund av det.

Påstår jag inte, men exempelvis särskrivning och en del ord som till exempel "egentligen" stavat "ijenkligen" kan man störa sig på om man läser ett längre stycke text till exempel. Det gör det helt enkelt svårare att läsa och man får inget bra flyt.
Sen att språk är något som förändras hela tiden och att vi får in "försvenskade" ord från engelskan et cetera är det nog väldigt få som stör sig på.
Likaså om några bokstäver kastas om.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Påstår jag inte, men exempelvis särskrivning och en del ord som till exempel "egentligen" stavat "ijenkligen" kan man störa sig på om man läser ett längre stycke text till exempel. Det gör det helt enkelt svårare att läsa och man får inget bra flyt.
Sen att språk är något som förändras hela tiden och att vi får in "försvenskade" ord från engelskan et cetera är det nog väldigt få som stör sig på.
Likaså om några bokstäver kastas om.

Ja självklart är det så att om någon konstant och genom en helt text stavar som en kratta och även gör andra fel så är det en sak.

Jag tänkte mest på denna ständiga jakt på särskrivningar, stavfel och annat. Blir det bättre av att man skapar tråd på tråd i forum där man gnäller över att andra användare på forumen gör fel? Jag tar en risk här och säger nej.

Det hela känns väldigt

Edit**
Kanske ska tillägga att denna tråd är exakt vad jag menar. "Språkövergrepp", vad säger det? Säger jag det för mig själv hör jag "Snälla hjälp mig mitt älskade språk som jag vill ha oförstört i all framtid håller på att våldtas av människor som inte är språkpedanter".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja självklart är det så att om någon konstant och genom en helt text stavar som en kratta och även gör andra fel så är det en sak.

Jag tänkte mest på denna ständiga jakt på särskrivningar, stavfel och annat. Blir det bättre av att man skapar tråd på tråd i forum där man gnäller över att andra användare på forumen gör fel? Jag tar en risk här och säger nej.

Anledningen till att jag stör mig på folk som stavar dåligt är inte just för att själva stavningen krånglar till det för mig (om det inte är extremt). Det som verkligen irriterar är korrelationen mellan dålig stavning och ogenomtänkta inlägg.
När man skriver ett inlägg och är klar, att man tar sig en liten sekund att läsa igenom det, kontrollera stavning, tänka över om ens argument är välformulerade osv. Jag tror att kvalitén på inläggen skulle öka markant om alla följde den enkla lilla rutinen, tror inte du det?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja självklart är det så att om någon konstant och genom en helt text stavar som en kratta och även gör andra fel så är det en sak.

Jag tänkte mest på denna ständiga jakt på särskrivningar, stavfel och annat. Blir det bättre av att man skapar tråd på tråd i forum där man gnäller över att andra användare på forumen gör fel? Jag tar en risk här och säger nej.

Det hela känns väldigt http://wasteddomain.com/gallery/d/568-1/picard-sigh.jpg

Edit**
Kanske ska tillägga att denna tråd är exakt vad jag menar. "Språkövergrepp", vad säger det? Säger jag det för mig själv hör jag "Snälla hjälp mig mitt älskade språk som jag vill ha oförstört i all framtid håller på att våldtas av människor som inte är språkpedanter".

Det är det jag menar också, vi verkar vara överens

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Anledningen till att jag stör mig på folk som stavar dåligt är inte just för att själva stavningen krånglar till det för mig (om det inte är extremt). Det som verkligen irriterar är korrelationen mellan dålig stavning och ogenomtänkta inlägg.
När man skriver ett inlägg och är klar, att man tar sig en liten sekund att läsa igenom det, kontrollera stavning, tänka över om ens argument är välformulerade osv. Jag tror att kvalitén på inläggen skulle öka markant om alla följde den enkla lilla rutinen, tror inte du det?

Agree (Y)

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest är de felaktiga förkortningar av sorter och prefix. Att inte kunna skilja mellan milli och mega. Ännu värre är det när både byte och bit förkortas med b. Lyckligtvos för dessa som inte skiljer mellan mbit och Mbit att ISP:en inte utnuyttjat det i marknadsföringen. Många skulle säkert nappa på ett erbjudande om 1000 mbit/s för t.ex. 300 kr/månad. Men skulle sedan bli besvikna när uppkopplingen är bara 1 bit/s enligt kontraktet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Kan man inte ta sig tid att stava ordentligt så lär det ju inte vara så viktigt det man säger heller. Brukar ignorera dessa människor och enligt mina erfarenheter går man sällan miste om något, de är oftast mouth-breathers som inte har något att säga ändå.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Kommer förmodligen anställa några programmerare snart och ett av kriterierna är att dom inte ska ha en "orka bry sig"-attityd.
Jag stavar själv som en kratta och jag har även viss hänsyn till att andra gör det. Men att inte förstå vikten av korrekt språk är ett fundamentalt misstag eftersom kommunikation mellan människor är så pass viktig och så otroligt mycket bygger på det.

Nästan ännu viktigare, språket är ju nyckeln till hela vår tankeverksamhet. Utan ett väl utvecklat språk blir det ohyggligt svårt att formulera tankar, och att försöka komma fram till något eget blir väl nästintill omöjligt.

Att anmärka på data eller dator, b eller B känns väldigt nördigt. Att säga data är ju dessutom helt rätt. Något som däremot är väldigt irriterande är när meningsbyggnaden är helt fel, jag kan förstå om man inte orkar läsa vad man skriver på ett forum men när man i andra sammanhang ser meningar som mer ser ut som en samling slumpmässigt utvalda ord än korrekt svenska börjar blodtörsten krypa fram.

Permalänk

sprucetwig, "data" mot "dator" är absolut inte nördigt? Saken är väl den att en person som säger data helt enkelt är svår att ta på allvar.

Förhoppningen med sådana här trådar är antagligen att de personer som är så etiskt korrupta att de inte alls bryr sig om hur man skriver ska lämna forumet.

Tyvärr är jag tveksam till att taktiken fungerar. Människor är sadister, ju mer det klagas desto mer intresserade blir människor av att förstöra. "Sluta särskriv!" hanteras i särskrivares hjärnor som "Mitt enda uppdrag är att förstöra för andra genom att särskriva, kidnappa barn, sprida kristna budskap och koda i Visual Basic"

Det bästa är utfrysning: extrema fall av idioti förekommer betydligt mer sällan bland icke-idioter (nähä?). Människor som försöker stava rätt är en liten minoritet (med all rätt att vara elitistisk) med relativt lite makt. Apartheid är den enkla lösningen (men kanske inte den bästa).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Språkövergrepp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hato6
Jag kan inte undgå att se det dåliga språkbruket på Forum i största allmänhet,
Nu menar jag inte bara dålig stavning och särskrivningar utan först och främst Bruna ordval

tex "Jag har en Data..... !"

Data är vad jag vet mjukvara eller information och mig veteligen finns inte "Information" i fysiskt tillstånd som man därpå kan äga...

Data = Information
Dator = Maskin som "förvaltar" Mjukvara

Är det någon annan som har sett några fula språkövergrepp så gör
gärna ett inlägg.

Stor bokstav utan anledning mitt i en mening och för många radbrytningar (en rads mellanrum är tillräckligt och korrekt för byte av stycke).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
sprucetwig, "data" mot "dator" är absolut inte nördigt? Saken är väl den att en person som säger data helt enkelt är svår att ta på allvar.

Förhoppningen med sådana här trådar är antagligen att de personer som är så etiskt korrupta att de inte alls bryr sig om hur man skriver ska lämna forumet.

Tyvärr är jag tveksam till att taktiken fungerar. Människor är sadister, ju mer det klagas desto mer intresserade blir människor av att förstöra. "Sluta särskriv!" hanteras i särskrivares hjärnor som "Mitt enda uppdrag är att förstöra för andra genom att särskriva, kidnappa barn, sprida kristna budskap och koda i Visual Basic"

Det bästa är utfrysning: extrema fall av idioti förekommer betydligt mer sällan bland icke-idioter (nähä?). Människor som försöker stava rätt är en liten minoritet (med all rätt att vara elitistisk) med relativt lite makt. Apartheid är den enkla lösningen (men kanske inte den bästa).

Man får ju acceptera att alla inte har full koll på terminologin inom alla områden. Att gnälla på folk som säger data vore ju som om ekonomer skulle gnälla på folk som inte kan skilja på inkomst, intäkt och inbetalning. De som säger data har antagligen inte så stort behov av att bli tagna på allvar när det gäller datorer.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Man får ju acceptera att alla inte har full koll på terminologin inom alla områden. Att gnälla på folk som säger data vore ju som om ekonomer skulle gnälla på folk som inte kan skilja på inkomst, intäkt och inbetalning. De som säger data har antagligen inte så stort behov av att bli tagna på allvar när det gäller datorer.

Fast det är väldigt många fler som dagligen hanterar en dator än som hanterar bokföring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Fast det är väldigt många fler som dagligen hanterar en dator än som hanterar bokföring.

Särskilt som personerna själva säger att de är "data-intresserade" och är medlem på en datorentusiastforum.

Svårt att ta folk på allvar som har problem med sin "data".

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if