Likgiltigt kort till 8800

Permalänk
Medlem

Likgiltigt kort till 8800

Sådärja nu har grafikkortet sjungit för sista gången och jag söker ett likgiltigt kort till Geforce 8800GS 512mb.

Kollat runt lite men det kortet verkar inte finnas någonstans att köpa just nu så nu letar jag efter likgiltigt kort.

Budgeten är det inge problem med, men behöver ju inte vara ett kort som är top of the line.

Så hit me.

Permalänk

Re: Likgiltigt kort till 8800

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Browing
Sådärja nu har grafikkortet sjungit för sista gången och jag söker ett likgiltigt kort till Geforce 8800GS 512mb.

Kollat runt lite men det kortet verkar inte finnas någonstans att köpa just nu så nu letar jag efter likgiltigt kort.

Budgeten är det inge problem med, men behöver ju inte vara ett kort som är top of the line.

Så hit me.

Vill du ha exakt samma kort, så kan du titta efter 9600GSO, eftersom 8800GS har bytt namn till 9600GSO.
(Jag antar att du menar 8800GS 384MB, då GS inte finns i en 512MB variant, det var 8800GT som fanns i 512MB-variant)

Personligen skulle jag hellre tittat på HD4770 istället, som presterar rätt mycket bättre än 8800GS (bättre än storebror till 8800GS dvs 8800GT/9800GT till och med), kostar ungefär samma och är mycket effektsnålare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=431000

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på nya ati 4770, fast har du sli moderkort så kan 9800gtx+ vara mer intressant

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Jag hade satsat på nya ati 4770, fast har du sli moderkort så kan 9800gtx+ vara mer intressant

Då skulle jag tipsa om GTS 250 1GB likadant som 9800gtx+ men betydligt mer strömsnålt, och framförallt mycket kortare, som kortlängd betraktat

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli, förlåt mig

Från http://sv.wiktionary.org/wiki/likgiltig

likgiltig
--------
1. som inte spelar någon roll
2. ointresserad, som inte bryr sig om en viss fråga (eller särskilt mycket i allmänhet)

Jag undrar vilka grafikkort som har denna egenskap

Permalänk
Medlem

Re: Re: Likgiltigt kort till 8800

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vill du ha exakt samma kort, så kan du titta efter 9600GSO, eftersom 8800GS har bytt namn till 9600GSO.
(Jag antar att du menar 8800GS 384MB, då GS inte finns i en 512MB variant, det var 8800GT som fanns i 512MB-variant)

Personligen skulle jag hellre tittat på HD4770 istället, som presterar rätt mycket bättre än 8800GS (bättre än storebror till 8800GS dvs 8800GT/9800GT till och med), kostar ungefär samma och är mycket effektsnålare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=431000

Det är ett 8800Gt kort. Spelar det någon roll att HD4770 kortet är GDDR5 och det jag har nu är GDDR2?

Permalänk
Medlem

Hm, har trådskaparen ett grafikkort som inte bryr sig?;)

Alltså, förtydligande, det heter likvärdigt!

Stavningspolisen har anlänt även i mig, men den här var faktiskt bara lite rolig, förlåt trådskaparen men kände i hela min själ att jag var tvungen, ta det som humor;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Likgiltigt kort till 8800

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Browing
Det är ett 8800Gt kort. Spelar det någon roll att HD4770 kortet är GDDR5 och det jag har nu är GDDR2?

Det som spelar roll är minnesbandbredden. Tack vare att HD4770 har så pass bra minnen, snabba GDDR5 minnen så har gpu'n bra minnesbandbredd trots en 128 bit buss. Bandbredden är jämförbar med 8800GT

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Jag kan inte låta bli, förlåt mig

Från http://sv.wiktionary.org/wiki/likgiltig

likgiltig
--------
1. som inte spelar någon roll
2. ointresserad, som inte bryr sig om en viss fråga (eller särskilt mycket i allmänhet)

Jag undrar vilka grafikkort som har denna egenskap

+1

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Likgiltigt kort till 8800

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Browing
Det är ett 8800Gt kort. Spelar det någon roll att HD4770 kortet är GDDR5 och det jag har nu är GDDR2?

Det har inget för själva kortets funktion, alltså att den inte skulle starta i din burk eller så. Däremot så kommer GDDR5 att ge en bra skjuts i förhållande till ditt gamla kort, som dessutom har GDDR3, inte GDDR2

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Re: Re: Likgiltigt kort till 8800

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Browing
Det är ett 8800Gt kort. Spelar det någon roll att HD4770 kortet är GDDR5 och det jag har nu är GDDR2?

Gäller att hålla begreppen isär här.

Det jag tror att du syftar på är att du har DDR2 RAM-minnen i din dator. Dessa minnen arbetar med processorn i datorn och har alltså inte ett smack med grafikkortet att göra.

Grafikkortet som vi diskuterar i fråga har alltså GDDR5-minnen som arbetar med grafikprocessorn. Vilken sorts minnen som sitter på grafikkortet är ganska ointressant i fråga eftersom man snarare är intresserad av prestandan på kortet snarare än vilken sortsminnesteknik som används etc.

HD4770 är ett alldeles nylanserat kort som är svalt, tyst och väldigt bra presterande för sitt pris ~1100:-. Det är snäppet bättre än ditt gamla kort (8800GT).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Re: Re: Re: Likgiltigt kort till 8800

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Browing
Det är ett 8800Gt kort. Spelar det någon roll att HD4770 kortet är GDDR5 och det jag har nu är GDDR2?

OK, det kort som ligger närmast till i prestanda är då 9800GT 512MB (det är i stort sett samma kort med nytt namn, finns lite skillnader, men prestandamässigt är de väldigt lika).

Dock står rekommendationen av HD4770 fast, då det är billigare, effektsnålare och presterar bättre än 8800GT/9800GT.

Det kort du har nu har DDR3-minne (har inte sett något 8800GT-kort med 512MB DDR2), men det spelar ingen roll, eftersom det är som Dinoman säger, att grafikkortets minne enbart spelar roll för själva kortet det sitter på, det påverkar inget övrigt. (du kan alltså även ha en annan minnestyp på ditt moderkort, då de inte har något med varandra att göra)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Håller med om allt som sägs!

4770 är ett bra och prisvärt kort. Köp det

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Re: Re: Re: Likgiltigt kort till 8800

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
OK, det kort som ligger närmast till i prestanda är då 9800GT 512MB (det är i stort sett samma kort med nytt namn, finns lite skillnader, men prestandamässigt är de väldigt lika).

Dock står rekommendationen av HD4770 fast, då det är billigare, effektsnålare och presterar bättre än 8800GT/9800GT.

Det kort du har nu har DDR3-minne (har inte sett något 8800GT-kort med 512MB DDR2), men det spelar ingen roll, eftersom det är som Dinoman säger, att grafikkortets minne enbart spelar roll för själva kortet det sitter på, det påverkar inget övrigt. (du kan alltså även ha en annan minnestyp på ditt moderkort, då de inte har något med varandra att göra)

Ett mindre förtydligande bara så att inga missförstånd uppstår.

Det är vissa skillnader på GDDR och DDR. GDDR sitter på grafikkort enbart och sitt namn till trots är inte av samma generation som DDR-minne. Alltså är det skillnad på GDDR2 och DDR2.

Exempelvis har GDDR3 liknande egenskaper som DDR2 fast arbetar med lägre spänning och högre frekvenser, dessutom så innehåller det vissa grafikkorts-specifika egenskaper.

Bara ett förtydligande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

HD4770 helt klart! Allt annat vore dumt (såvida du inte ska använda nVidia 3D Vision dvs)

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag säljer ett 8800GT 512 mb för 660kr

Om du är intresserad så hör av dig på mailen.
junior_kl@home.se

Visa signatur

-Star

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
HD4770 helt klart! Allt annat vore dumt (såvida du inte ska använda nVidia 3D Vision dvs)

Men då behöver han betydligt kraftigare grafikkort. Man vill ju ha 120FPS konstant om man ska köra 3d vision...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC