Ska det behöva ta länge att få en ersättningsprodukt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Ska det behöva ta länge att få en ersättningsprodukt?

Har knappt sett till min smartphone de senaste två månaderna.
Den har varit inne på reparation två gånger, något som visserligen gick fort men felet kunde de inte fixa. Därför blev jag till slut erbjuden att få min enhet utbytt.

Sedan de mottog min trasiga smartphone har det nu gått tre veckor utan att någon ny har skickats till mig. Man tycker ju att det borde gå fortare att skicka ut en ny telefon än att reperara den?

Har jag någon möjlighet att begära pengarna tillbaka eftersom de inte ens klarar av att skicka ut en ersättningstelefon till mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Jag vet inget om vad du får och inte får mer än att jag föreslår att du RINGER och frågar. Oftast brukar man behöva tjata lite för att de ska få saker gjorda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Har kontaktat deras support två gånger och får ingen hjälp alls, de kan inte göra något säger de och visar ingen som helst förståelse för att något skulle vara fel när man får vänta tre veckor för att få en ny vara skickad till en.

Är därför jag känner att jag nog hellre vill häva köpet helt och hållet för att aldrig mer befatta mig med tillverkaren i fråga. Har nämligen insett att jag inte vill vara med om samma strul igen om/när ersättningstelefonen också går sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Trist att det är så. Men skam en som ger sig! Får jag fråga vilket företag/försäljare det gäller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Det är Palm som strular, har inte brytt mig om att gå via säljaren men får väl snart höra av mig till dem också.

Har haft Treo smartphones sedan Handspring började tillverka dem 2002 och efter något år så köpte ju Palm upp dom och började göra egna smartphones. Så länge designen byggde på Handsrpings tidigare modeller har det fungerat bra men Palms egna Centro har ju varit en katastrof i alla fall för mig och många andra.

Som jämförelse så kan jag nämna att när min första Treo ifrån Handspring gick sönder så blev jag uppgraderad till den senaste modellen utan kostnad och det löstes på ett par dagar. Nu får man vänta i månader och jag är nog tveksam till att en ny telefon fungerar då det verkar som om Palms Centro har någon form av konstruktionsfel.

Som tur är har jag kvar en av dessa äldre smartphones så jag klarar mig och det är ju ganska (o)lustigt att den gamla härken fungerar prickfritt men den nya telefonen bara låser sig och strular.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Kontakta alltid säljaren!

Du har en affärsrelation till säljaren och säljaren har skyldigheter gentemot dig. Tex så finns det något som heter skälig tid. Får du vänta tre veckor som anses vara övre gränsen för skälig tid så kan du kontakta säljaren och annmoda honom att leverera varan pronto, kan han inte det så kan du få ersättning för att du fått vara utan varan eller häva köpet och få ersättning för eventuella merkostnader för att skaffa en motsvarande från annan leverantör.

Tillverkaren å andra sidan har bara ett självpåtaget ansvar gentemot dig. Du kan inte kräva ett jota av dem. Nu när du vänt dig till tillverkaren kan du inte heller vända dig till säljaren och klaga på att du fått vänta utan tiden räknas i så fall om från noll.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Kontakta alltid säljaren!

Du har en affärsrelation till säljaren och säljaren har skyldigheter gentemot dig. Tex så finns det något som heter skälig tid. Får du vänta tre veckor som anses vara övre gränsen för skälig tid så kan du kontakta säljaren och annmoda honom att leverera varan pronto, kan han inte det så kan du få ersättning för att du fått vara utan varan eller häva köpet och få ersättning för eventuella merkostnader för att skaffa en motsvarande från annan leverantör.

Tillverkaren å andra sidan har bara ett självpåtaget ansvar gentemot dig. Du kan inte kräva ett jota av dem. Nu när du vänt dig till tillverkaren kan du inte heller vända dig till säljaren och klaga på att du fått vänta utan tiden räknas i så fall om från noll.

Spelar det ingen som helst roll att jag faktiskt kontaktade säljaren först och att det var de som hänvisade mig vidare, direkt till tillverkaren , samt även tillhandahöll kontaktuppgifter för detta? Virrade dock till det en aning i min tidigare text så det ser ut som att jag aldrig kontaktat säljaren alls om problemet.

De har ju genom att hänvisa mig vidare till tillverkaren gett sitt godkännande till att detta förfarande är riktigt och borde väl då rimligen inte kunna slippa så att tiden räknas ifrån noll igen eller om jag nu vill häva köpet direkt?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Då har de iofs gjort fel, säljaren är ansvarig för reklamationen, men i och med att du gick med på det är det ur deras händer. Hade du stått på dig hade de varit skyldiga att ta hand om det.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Har nu varit i kontakt med konsumentvägledaren och enligt dem har jag inte alls förbrukat min rätt utan kan ställa krav på att säljaren löser detta åt mig omgående och hänvisa till de tidigare reperationsförsöken.

Det byggde dock på att jag faktiskt varit i kontakt med säljaren och att de var de som hänvisade mig vidare till tillverkaren. Hade jag inte blivit hänvisad av säljaren hade det dock varit som ni säger.

Förstår att jag strulat till det i tråden och gjort det svårt för er att svara när jag blandade ihop fakta.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Då är det ju en annan femma. Om säljaren hänvisar dig till tillverkaren är ju även det ett sätt att hantera en reklamation och då är de ansvariga för att det funkar. Så du förbrukar inget om säljaren säger till dig att kontakta leverantören direkt. Lycka till!

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Då är det ju en annan femma. Om säljaren hänvisar dig till tillverkaren är ju även det ett sätt att hantera en reklamation och då är de ansvariga för att det funkar. Så du förbrukar inget om säljaren säger till dig att kontakta leverantören direkt. Lycka till!

Tack, har tröttnat på att försöka bråka med Palm så jag får väl ta och ringa säljaren. Hoppas jag kan återkomma med hur det löste sig tillslut.