Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Pixelproblem i Vista

Jag har Windows Vista 60-bit och ett ATI Radeon HD4850 grafikkort. Nyligen omformaterade jag min dator och har inte ställt in några grafiska inställningar, mer än att bara installera ATIs senaste drivrutiner.

Problemet är att det ser ut som att det är nåt fel på pixlarna när de inte är i originalupplösning, dvs: hittar jag en bild jag vill använda som skrivbordsunderlägg och den har en annan upplösning än mitt skrivbord, så ser pixlarna "fel" ut, vet inte om ordet "större" skulle passa in. Exakt samma bild fungerade innan aldelles utmärkt som skrivbordsunderlägg innan omformateringen. Nu har jag även märkt att de flesta filmer också får detta pixelfenomen när jag kör fullscreen. De ligger oftast på upplösningen 720p och mitt skrivbord är 1680x1050.

Jag har aldrig haft dessa besvär innan tills nyligen efter min omformatering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2007

bilderna sträcker ut sig...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

högerklicka på skrivbordet->Personalize eller motsvarande svenska
Desktop background, välj någon av rutorna längst ner för att skala om bilden, låsa aspect ratio, tila...

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
bilderna sträcker ut sig...

Men bilden gjorde inte det på samma sätt innan jag omformaterade. Filmerna såg inte heller likadana ut...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
högerklicka på skrivbordet->Personalize eller motsvarande svenska
Desktop background, välj någon av rutorna längst ner för att skala om bilden, låsa aspect ratio, tila...

Funkade inte.

Vet inte om det är jag som är överkänslig eller om det verkligen är nåt knas. När jag nyss zappa igenom en animerad film med en katt i, kunde jag märka tydligt på morrhåren hur pixligt det var. Det var inte sådana lena och fina morrhår, tänk er som med anti-aliasing, utan jag kunde lätt urskilja varje pixel. Det var kanske en lättare förklaring: mina bilder och filmer saknar anti-aliasing, makes sense?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Kan hända att Windows installerade drivrutinerna automatiskt och sen installerade du dem igen. Testa att ta bort och installera igen.

Annars kan felet vara att du har fått en bluffversion av windows eftersom du sa att den var 60-bitars, d.v.s inte 32, 64? Nej, bara skojar med dig, men så går det på natten när man inte har något att göra...

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.