Fråga om Nvidia Quadro-kort

Permalänk
Medlem

Fråga om Nvidia Quadro-kort

Hej!
Har funderat hela dagen över denna fråga
Vad är det som går snabbare med dessa kort?
(Vet att man använder dem till CAD/3d program)

Mvh

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem

Minnena är för de som håller på med avancerad grafik. De bästa Quadro korten har 4GB GDDR3 minne med 512-bit memory interface och en grafikminnesbandbredd på 100+GB/sek.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Men vad är det som går snabbare i programen?

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem

Realtidsrendering. Det du ser på skärmen medans du arbetar med det. När man slår på funktioner som skuggor, reflektioner och liknande blir det otroligt krävande för datorn att orka rita upp allting, inte minst om du vill snurra på din modell. Samma sak gäller om det är stora och komplexa geometrier.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Realtidsrendering. Det du ser på skärmen medans du arbetar med det. När man slår på funktioner som skuggor, reflektioner och liknande blir det otroligt krävande för datorn att orka rita upp allting, inte minst om du vill snurra på din modell. Samma sak gäller om det är stora och komplexa geometrier.

Vilka program är det som man kan använda till Realtidsrendering? Har sökt men inget hittat.

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mexpex
Vilka program är det som man kan använda till Realtidsrendering? Har sökt men inget hittat.

Maya möjligtvis? Eller Autocad 3d-grejs

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Autodesk AliasStudio använder det, Maya gör det säkert. Alla CAD-program drar nytta av det egentligen, alla där man jobbar i 3D i vilket fall.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

är det någon som vet hur mycket bättre dessa presterar gämfört med geforcekorten med annars liknande spex.

priset är ju så tjockt för att det finns företag man kan blåsa , antar jag.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
är det någon som vet hur mycket bättre dessa presterar gämfört med geforcekorten med annars liknande spex.

priset är ju så tjockt för att det finns företag man kan blåsa , antar jag.

Ja, eller för att företag verkligen tjänar in pengar på att ha bättre kort som gör att deras arbete snabbas upp.

Kan ju annars säga samma sak om dig och din dator:

i7 920 @ 3.3 Ghz | ASUS P6T Deluxe V2 | 3x2 GB DDR3 @ 1669 mhz | HD 4890 @ 1/4.7 Ghz | 2x 500GB HDD | XPSP3 |

Piserna på de prylarna du köpte hade det högre priset, jämfört med lite billigare och fullt tillräckliga system, för att det finns personer som dig man kan blåsa.

Permalänk
Medlem

Om du tittar här: http://www.tomshardware.co.uk/quadro-fx-4800,review-31555-10.... så är Quadro ungefär 4-10 gånger snabbare än motsvarande Geforce-kort, i det här fallet GTX280. Då har ändå Quadrokortet lägre klockfrekvenser på allt, men i gengäld 512MB extra minne.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Värt att märka i testet på tomshardware sida är inte bara att Quadro kortet baserat på GTX280 är snabbare än GTX280, det kostar ju också därefter.
Däremot är även Quardo FX370 grovt räknat dubbelt så snabbt som GTX280. Quadro FX370 bygger på g84 chipset (8600gt/gts) och har 64-bitars minnesbredd med 800Mhz DDR2 minne. Du kan hitta det för 1500kr eller billigare.

Det är för mig mycket mer talande, dessutom stämmer det ganska bra med egen erfarenhet, iaf när det gäller Specviewperf och vad det testar. Har själv haft en gammal arbetsstation med ett softmoddat 9800PRO som höll jämna steg med ett 8800GTX.

För att svara på trådskaparn, tänk när nvidia/ati släpper en ny drivrutin för sina spelkort och man får 40% mer fps i något poppis spel. Quadro korten har drivrutiner som är speciallskrivna för CAD/CAM/CAE program. Dessa drivrutinerna går inte att installare på vanliga spelkort (förutom i vissa specialfall). På ett sätt är det inte Quadro korten som är snabba bara spelkorten som är handikappade tack vara dåliga drivrutiner.

En anledning till att Quadro kort kostar mycket är att du har tillgång till bättre garantier på kortet och bättre support, den andra anledningen är att företagen har råd med prislappen. Ett Quardo kort är avsevärt billigare än en licens till t. ex. Catia.

Permalänk
Medlem

Det ska tilläggas att många 3d-cad applikationer idag rekommenderar att använda Direct3d och inte OpenGL. Därför går det i princip likabra att köpa ett spelkort för att jobba med 3d nuförtiden, och det blir dessutom mycket billigare.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Det ska tilläggas att många 3d-cad applikationer idag rekommenderar att använda Direct3d och inte OpenGL. Därför går det i princip likabra att köpa ett spelkort för att jobba med 3d nuförtiden, och det blir dessutom mycket billigare.

Varför säljs då cad/cam-dedikerade kort fortfarande?
Och varför köper företag dessa kort om dom kan köpa ett kort för 6k i ställer för 65k?

Bara en fråga ingen angrepp ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Varför säljs då cad/cam-dedikerade kort fortfarande?
Och varför köper företag dessa kort om dom kan köpa ett kort för 6k i ställer för 65k?

Bara en fråga ingen angrepp ^^

Jag vet faktiskt inte. Vet bara att moderna spelgrafikkort använder Direct3d och att de är motsvarande eller till och med bättre än Quadrokort på detta. Men det är ju Microsoft som pressar på att Direct3d ska användas genom att OpenGL ej stödjs av Vista (antar att det är samma sak med Windows 7). Kanske att inte alla använder sig utav Windows utan sitter med andra tillämpningar?

Jag har faktiskt inget bra svar. Jag hoppas att någon annan kan besvara frågan bättre. Men vi alla inser säkert faktumet att det faktiskt är på detta vis.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Men det är ju Microsoft som pressar på att Direct3d ska användas genom att OpenGL ej stödjs av Vista (antar att det är samma sak med Windows 7).

Vad menar du med det? OpenGL stöds ju på Vista, och jag skulle bli väldigt förvånad om det inte stöds på Windows 7 också. Det gick ju rykten innan Vista släpptes om att Vista inte skulle stödja OpenGL, men det visade sig bara vara missförstånd.

Angående Quadro vs. Geforce så har Nvidia en pdf-fil här där de listar vad som skiljer mellan korten. Däremot så är den några år gammal, och kan ju knappast anses som opartisk, så den kanske inte är helt aktuell längre.

Permalänk
Medlem

sedan så kan 65 tusen vara en stor summa för en privatperson och kanske bara är 0.05 % extra i totala utgifter för ett företag, om det då ökar produktiviteten avsevärt så kanske det inte gör så mycket om kortet kostar 5 eller 65 tusen. då det säkert är lättare att få support innom det området om man skulle sitta med ett quadro kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Ja, eller för att företag verkligen tjänar in pengar på att ha bättre kort som gör att deras arbete snabbas upp.

Kan ju annars säga samma sak om dig och din dator:

i7 920 @ 3.3 Ghz | ASUS P6T Deluxe V2 | 3x2 GB DDR3 @ 1669 mhz | HD 4890 @ 1/4.7 Ghz | 2x 500GB HDD | XPSP3 |

Piserna på de prylarna du köpte hade det högre priset, jämfört med lite billigare och fullt tillräckliga system, för att det finns personer som dig man kan blåsa.

ouch

mjo , jag skulle aldrig rekomendera en i7 rig åt en novice vän som bara ska spela call of duty eller surfa. vet att man kan få lös en core 2 där resten av delarna är liknande för runt 8 tusen , vilket är 4 tusen mindre än jag fick betala.

Men själv upgraderade jag från ett 478/ddr/agp system från 2002, för bara några veckor sedan , upgraderar inte särskilt ofta med andra ord . dessutom är man en entusiast och då vill man gärna ha komponenter som är roliga att leka med.

Satt och läste recensioner i månader innan jag slutligen bestämde mig för varje komponent. så blåst känner jag mig inte

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Vad menar du med det? OpenGL stöds ju på Vista, och jag skulle bli väldigt förvånad om det inte stöds på Windows 7 också. Det gick ju rykten innan Vista släpptes om att Vista inte skulle stödja OpenGL, men det visade sig bara vara missförstånd.

Angående Quadro vs. Geforce så har Nvidia en pdf-fil här där de listar vad som skiljer mellan korten. Däremot så är den några år gammal, och kan ju knappast anses som opartisk, så den kanske inte är helt aktuell längre.

Det var jättefint, men det ser ju faktiskt ut som att OpenGL och Direct3d nästan är identiskt rent prestandamässigt. I så fall är det ju med den artikeln inte alls motiverat att köpa ett så dyrt grafikkort som Quadro.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
sedan så kan 65 tusen vara en stor summa för en privatperson och kanske bara är 0.05 % extra i totala utgifter för ett företag, om det då ökar produktiviteten avsevärt så kanske det inte gör så mycket om kortet kostar 5 eller 65 tusen. då det säkert är lättare att få support innom det området om man skulle sitta med ett quadro kort.

ouch

mjo , jag skulle aldrig rekomendera en i7 rig åt en novice vän som bara ska spela call of duty eller surfa. vet att man kan få lös en core 2 där resten av delarna är liknande för runt 8 tusen , vilket är 4 tusen mindre än jag fick betala.

Men själv upgraderade jag från ett 478/ddr/agp system från 2002, för bara några veckor sedan , upgraderar inte särskilt ofta med andra ord . dessutom är man en entusiast och då vill man gärna ha komponenter som är roliga att leka med.

Satt och läste recensioner i månader innan jag slutligen bestämde mig för varje komponent. så blåst känner jag mig inte

Gjorde själv en uppgradering från "ett 478/ddr/agp system" i somras/tidig höst.

Det är ju alltid så att man anpassar sina inköp efter plånboken och vad som finns tillgängligt vid inköpstillfället. Och det är väl bara naturligt att tillverkarna tar mer betalt för produkter som är inriktade mot företagsmarknaden eftersom de dels kommer att använda produkterna för att tjäna stora pengar och dels oftast har en större plånbok.

Permalänk
Medlem

Men finns det några program för realtids rendering på grafikkortet?
Jag testade med Nvidia Gelato i 3ds Max, eftersom det stöder acceleration med grafikkortet, men jag fick bara en svart bild då jag renderade. Någon lösning?

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB