Köpa ny fläkt eller Grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsbruk
Registrerad
Sep 2002

Köpa ny fläkt eller Grafikkort

Hej.
Jag har ett ATI Radeon 4850 som jag har problem med, alltid när jag kör spel så crashar datorn och den röda lampan som står för överhettning lyser.

Så min fråga är, ska jag köpa en fläkt till kortet och sätta på det själv (med tanke på att jag inte är SÅ bra på såna byggen.)

Eller är det en bättre idé att köpa ett nytt grafikkort?

Med tanke på att jag är arbetslös och röker aldelles aldelles för mycket, så har jag inte så mycket pengar på fickan. Så... ta det billigare alternativet och riskera att fucka upp hela grejen när jag bygger, eller satsa på nytt?

Vad tycker du?

/Mvh
Okunnig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2006

Om du inte vågar att byta kylare så kan du ju försöka sälja kortet till någon mer teknisk och köpa ett nytt kort med bättre kylare.

Annars kan du ju testa försöka förbättra luftflödet runt grafikkortet i chassit med några chassifläktar. Eller försöka byta ut fläkten mot något bättre om du inte får kortet sålt till någon rimlig summa eller om du vill testa att byta kylare.

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsbruk
Registrerad
Sep 2002

vad skulle det kosta att byta kylare?
och vad skulle det kosta att köpa ett nytt bra grafikkort i dagsläget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Kör utan chassi sida,
Blås bort allt damm ur grafik kortets kylare, skulle rekommendera en falska komprimerad luft.
Kör utan sida på dator lådan, då får det ju garanterat frisk luft.

Löser inte det problemet skicka tillbaks kortet på garantin.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsbruk
Registrerad
Sep 2002

Kör redan utan chassits sida. men att rengöra noga ska jag prova på.
Sen är frågan om jag har garantin kvar på kortet, kommer inte ihåg när jag köpte det, eller vart... men det är ett annat problem.

Men jag har också hört att 4850 ibland har en dålig fläkt i grunden. så om jag inte kan skicka tillbaka det och om det inte hjälper med rengöring. Vad kostar då en ny grafikkortsfläkt? Och är en sådan svår att installera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

en ny kylning kostar ett par hundra men som sagt, försök leta reda på var du köpt det, kolla mailen, du får ju alltid en följesedel på mailen om du skriver i den.

Simlärare