Phenom 955 klockar som en gud och är kall som ett kylskåp!

Permalänk

Phenom 955 klockar som en gud och är kall som ett kylskåp!

Min 955 går lätt upp i 3,8 Ghz med lite volthöjning och där håller den sig på 40 grader trotts full belastning inte illa har en zalman 9700 kylare på den.
Någon annan som fått tag på 955?

Permalänk
Medlem

Hur mätte du temperaturen? Skulle gärna vilja se bildbevis efter en äkta värmeutveckling á la Linpack-belastning. Dra ner OCCT (www.google.se), kör Linpack i OCCT två, tre gånger, upp med CoreTemp (googla) och ta en screen. Nämn dessutom vad för kylning du har. 40c är tyvärr lite för bra för att vara santm förutsatt att du kör luftkylning eller har buggade sensorer.

EDIT: Missade att du angett din kylning, och tyvärr räcker den knappast till för sådana temperaturer.

EDIT2: Klockar som en gud? 600 mhz höjning ser jag snarare som "klockar som en mes"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillmeister
Hur mätte du temperaturen? Skulle gärna vilja se bildbevis efter en äkta värmeutveckling á la Linpack-belastning. Dra ner OCCT (www.google.se), kör Linpack i OCCT två, tre gånger, upp med CoreTemp (googla) och ta en screen. Nämn dessutom vad för kylning du har. 40c är tyvärr lite för bra för att vara santm förutsatt att du kör luftkylning eller har buggade sensorer.

EDIT: Missade att du angett din kylning, och tyvärr räcker den knappast till för sådana temperaturer.

EDIT2: Klockar som en gud? 600 mhz höjning ser jag snarare som "klockar som en mes"

Jag undrar, har du vaknat på fel sida eller? =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Tror att en viss grillmeister är lite tvär idag.

Grattis till ditt köp säger jag bara. Själv har jag en toksval 940 som klockar lagom bra. Inte testat var gränsen går men 4GHz var inte stabilt. 3.6GHz är helt stabilt i standardspänning dock. Så någonstans i mitten där kan jag nog komma om jag orkar testa vad den går för.

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen att jag verkade tvär, men jag kan väl inte vara ensam om att tycka att ett sådant påstående kräver bildbevis? Vi vet ju dessutom att den kylaren inte är top of the line, så att säga - således är temperaturen han angivit diskutabel...

Dessutom är definitionen av klockar som en "Gud" lite väl överdrivet i min mening. Men visst, kul att han har en processor som kommer så nära 4 Ghz med "liten voltökning" (vad nu det innebär, hallå - mer info tack). Iof hade jag förväntat mig det med en processor som har så hög stockklock.

Permalänk

Processor 1 (ID = 0)
Number of cores 4 (max 4)
Number of threads 4 (max 4)
Name AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Codename Deneb
Specification AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor
Package Socket AM2+ (940)
CPUID F.4.2
Extended CPUID 10.4
Brand ID 13
Core Stepping RB-C2
Technology 45 nm
Core Speed 3800.1 MHz (19.0 x 200.0 MHz)
HT Link speed 2000.0 MHz
Instructions sets MMX (+), 3DNow! (+), SSE, SSE2, SSE3, SSE4A, x86-64
L1 Data cache 4 x 64 KBytes, 2-way set associative, 64-byte line size
L1 Instruction cache 4 x 64 KBytes, 2-way set associative, 64-byte line size
L2 cache 4 x 512 KBytes, 16-way set associative, 64-byte line size
L3 cache 6 MBytes, 48-way set associative, 64-byte line size
FID/VID Control yes
min FID 5.0x
Features XD, VT
Package Type 0x1
Model 55
String 1 0x3
String 2 0x6
Page 0x0
Attached device PCI device at bus 0, device 24, function 0
Attached device PCI device at bus 0, device 24, function 1
Attached device PCI device at bus 0, device 24, function 2
Attached device PCI device at bus 0, device 24, function 3
Attached device PCI device at bus 0, device 24, function 4

Hittar inget program där jag kan skriva upp tempen ligger på 34 grader obelastad enligt PC probe. volt 1,475 v-core

Permalänk
Medlem

Vafalls?! Jag sa ju att du skulle hämta CoreTemp och köra Linpack. Men jag förmodar att jag måste hjälpa dig.

CoreTemp: http://www.alcpu.com/CoreTemp/
OCCT: http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Kör Linpack i OCCT (som saaaaagt), öppna CoreTemp under tiden, låt den köra någon minut, tryck på tangenten som heter Print Screen, öppna paint, klistra in, ladda upp bilden på http://imageshack.us/ och posta länken (URL) till bilden HÄR.

Tack på förhand, ser fram emot 40c. Om det verkligen är 40c har du för evigt min respekt.

EDIT: Kan tillägga att jag ligger på 45c utan belastning med vcore 1,5 på en C2D. Vid linpack drar jag uppemot 80c, och då har jag ändå en Thermalright Ultra-120 Extreme med en slö Nexus på och bra flöde i låddan.

Permalänk
Medlem

Ja det här blir spännande........ jag ser fram emot detta , kittlar lite under fötterna nu faktiskt för mig räcker det med ett screenshot av intel burn test 5 vändor, det är snabbare och lättare att testa med det !!! tar bara några minuter !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Ja det här blir spännande........ jag ser fram emot detta , kittlar lite under fötterna nu faktiskt

Förmodligen har han kollat med speedfan eller nåt, när jag kollar i speedfan är ju min processor -20c så du förstår nog vad som har hänt.

Permalänk
Medlem

hmmmja det verkar lite mystifistiskt , men och andra sidan....... kan vara trasiga sensorer med....

Permalänk

Enligt Coretemp är temperaturen 0 förmodligen funkar inte programmet med min processor och tempen på processorn gick upp till 42 grader efter 5 minuter OCCT. enligt PC Probe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Enligt Coretemp är temperaturen 0 förmodligen funkar inte programmet med min processor och tempen på processorn gick upp till 42 grader efter 5 minuter OCCT. enligt PC Probe

Hmm.. låter skumt. Men posta bilden på PC Probe + OCCT med linpackrundor.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så mäter inte PC Probe på kärnorna utan på den "yttre sensorn"...

Permalänk
Medlem

Prova med Everest då! spännande!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Fattar inte vad jag gör för fel försöker kopiera OCCT resultatet men det går inte att ta paste här. Känner mig som en Nob
Tempen går inte alls att kopiera
Jag får bjuda hem er alla i stället så ni får se det med egna ögon LOL

Permalänk
Medlem

printscreen +ctrl v+paint+spara som jpeg+ www.photobucket.com

Sen är det bara att linka till bilden

Permalänk
Medlem

Ta bara en print screen, hur svårt det vara?

Permalänk
Avstängd

Om din printscreen knapp inte kan ta bild så rekommenderar jag att du byter tangentbord eller formaterar datorn. Om inte det fungerar så byt dator.

Permalänk

får vä lägga ut bilderna på myspace så kan ni kolla där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Fattar inte vad jag gör för fel försöker kopiera OCCT resultatet men det går inte att ta paste här. Känner mig som en Nob
Tempen går inte alls att kopiera
Jag får bjuda hem er alla i stället så ni får se det med egna ögon LOL

Det är väl inte särskilt svårt att ta ett screenshot och sedan ladda upp bilden?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Fattar inte vad jag gör för fel försöker kopiera OCCT resultatet men det går inte att ta paste här. Känner mig som en Nob
Tempen går inte alls att kopiera
Jag får bjuda hem er alla i stället så ni får se det med egna ögon LOL

Nu har jag sagt det två gånger, och andra säger det också: PRINT SCREEN + BILDHOSTING = BILDBEVIS!

Permalänk

C:\Users\Erik Arvidsson\Documents\OCCT\2009-05-04\2009-05-04-15h15-Volt12.png

Permalänk

http://gpuz.techpowerup.com/09/05/04/224.png

Sådant här går att ladda upp

Permalänk
Avstängd

Re: Phenom 955 klockar som en gud och är kall som ett kylskåp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Min 955 går lätt upp i 3,8 Ghz med lite volthöjning och där håller den sig på 40 grader trotts full belastning inte illa har en zalman 9700 kylare på den.
Någon annan som fått tag på 955?

Min kommer jag bara upp till 3.7 sedan blir det blåskärm. Tempen ligger runt 42 - 44 grader. Det jag har problem med är grafikkortet som blir för varmt, men en lösning finns snart som inte är släppt än http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=... Min stock kylare är minst sagt skit, kraschar om man kommer upp mot 75 grader om man inte drar upp fläkten en bit, men då låter fläkten så förbannat. Jag kan säga att jag är ganska nöjd med den nuvarande hastigheten, men vill upp lite högre

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

...........................En lokal sökväg?

Vad är det du inte förstår? Du tar en bild med print-screen tangenten som är lokaliserad i övre högra hörnet. Du kör Linpack och öppnar upp PC Probe. Du trycker på print-screen, du laddar upp bilden och t.ex. http://imageshack.us/ ger dig en url till bilden, och den url'en skriver du här i din egna tråd.

Om det här är svårt att förstå ger jag upp med att hjälpa dig.

Permalänk
Avstängd

Jag använder min egen lagringsplats på bredbandsbolaget då slipper man att ladda upp mot en seg bildserver

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Problemet är bara det att det inte händer något när jag trycker på knappen Print Screen, Det går heller inte att markera ojectet och ta ctrl c
eller att ta paste som normala länkar går att göra. Kan det vara något med tangentbordet?

Permalänk
Inaktiv

gör så här tryck på print screen sedan går du in i paint och trycker ctrl v så har du bilden. Så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jagengsner
gör så här tryck på print screen sedan går du in i paint och trycker ctrl v så har du bilden. Så enkelt är det.

Kan ju vara så att han har "F Lock" på tangentbordet. Utan att trycka ned den så funkar inte "printscreen".

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Min 940be loadade 43,8grader i 3,8ghz med 1,48v i occt cpu test med ocz vendetta 2 kylare.
har alldrig heller sett den över 51 grader, i 4ghz+. Otroliga temps eller felande sensorer, har testat med flera temp program då jag själv var förvånad först.

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]